Georgia | Freedom House Page 1 of 3

JOIN OUR MAILING LIST

About Us ‘ DONATE ‘ Blog ‘ Contact Us l ‘

FREEDOM OF THE PRESS |-Viewanotheryear- ‘

Georgia
Georgia | Freedom of the Press 2013

The constitution protects press freedom, and Georgia has some of the most progressive media legislation in its
region. Government influence over private media, particularly broadcast outlets, persisted during 2012 in the run- 2013 SCOR ES
up to October parliamentary elections. However, there was some progress during the year on loosening media

regulations and increasing access to a diversity of viewpoints, especially in the immediate preelection period. The PRESS STATUS

balloting resulted in a victory for the opposition Georgian Dream party and Georgia’s first peaceful transfer of Part | y

power through elections. President Mikheil Saakashvili's United National Movement (UNM), which had been in

power since 2004, conceded defeat, and the Georgian Dream leader, billionaire businessman Bidzina Ivanishvili, F r e e

was appointed prime minister.

Article 19 of the 1995 constitution and the Law on Freedom of Speech and Expression contain safeguards against PRESS FREEDOM SCORE
censorship. Legal cases are rarely brought against journalists, and the internet is not currently subject to 49

government regulation. However, legislation is at times slowly implemented, and enforcement is often determined
by political concerns. The government decriminalized libel in 2004 as part of an effort to bring Georgian media
laws into line with European standards. Although the country adopted freedom of information legislation in 1999,
journalists reported that government officials, particularly local authorities, continued to limit or delay access to 1 2

information. In the last few months of 2012, the new government appeared more responsive to freedom of

information requests than its predecessor. New restrictions on journalists were introduced just five days before the POLITICAL ENVIRONMENT
parliamentary elections, when the Central Electoral Commission approved a regulation that limited media

coverage at polling stations. 2 O

LEGAL ENVIRONMENT

The Georgian National Communications Commission (GNCC) regulates and licenses the country’s
telecommunications and broadcast media and has been accused of lacking independence from political influence,
as its members are nominated by the president. The commission’s chairman has been criticized for holding a 17
stake in a wholesale television airtime business during previous years of his tenure, and for continuing to hold a

stake in a company that produces and places advertising, including in broadcast media. Progovernment outlets

have at times been allowed to operate without licenses, while enforcement was often rigorous for opposition

outlets. In 2011, the GNCC renewed the issuance of broadcast licenses, which it had delayed for the past three

years, and the Constitutional Court ruled in April 2012 that television stations would no longer require a license to

broadcast via cable networks. However, licenses are still required for satellite uplinks. The Georgian Charter of

Journalistic Ethics, a self-regulatory body, held discussions throughout the year on improving media accountability

and urging greater journalistic integrity. Though a 2011 proposal had envisioned expanding the organization's

mandate to include ethics violations by nonmembers, the body failed for a second time to pass a revised charter in

2012.

ECONOMIC ENVIRONMENT

Georgia has the freest and most diverse media landscape in its region. Despite the recent political changes,
however, media remain politically polarized, and neutral and objective news is only available from a few sources.
After Ivanishvili formed his new opposition party in April 2012, sharply intensifying political competition, the
traditionally pro-UNM broadcast media took advantage of their dominant positions in the market to propagate
negative coverage of Ivanishvili. In May, he bought TV9—originally Igrika TV—as a means of countering such
coverage. With no terrestrial license, TV9 was broadcast to satellite receivers via the television distributor Global
TV, which functions like a cable provider and is owned by Ivanishvili's brother. Global TV was then subjected to
harassment from the authorities, including the interrogation of one of its owners, property damage, and the seizure
of its equipment. At one point, five stations affiliated with the UNM government, led by the highly popular Rustavi-2
and Imedi TV, withdrew permissions for Global TV to carry their signals.

In June and July, stockpiles of satellite dishes owned by Global TV and the opposition-leaning Maestro TV were
impounded by the state. Authorities accused the companies of attempting to buy votes for the opposition by
distributing the receivers free of charge. The legal justification for the seizures was questioned by civil society
groups, but the charges were not dropped until after the elections. Harassment of opposition-oriented media—
coupled with a significant consumer demand for these outlets—motivated civil society to launch a campaign for

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/georgia 7/19/2013



Georgia | Freedom House Page 2 of 3

legislation requiring cable operators to carry all television stations, a proposal which lawmakers initially rejected.
However, on June 29, the parliament reversed its position and approved a “must carry and must offer” rule for a
limited 60-day period before election day. On September 18, Maestro TV and TV9 aired graphic footage of the
physical and sexual abuse of inmates at a Thilisi prison, causing public outrage. Pro-UNM stations covered the
scandal without questioning the official government position, and the public broadcaster initially refused to cover it
at all. Given the timing and the fact that the new legislation had broadened the audience of the two opposition
stations, the leaked videos are believed to have dramatically diminished support for the UNM in the October
elections.

Despite the change in leadership after the vote, political influence over broadcast media remains a concern.
Members of the board of the state-run Georgian Public Broadcaster (GPB), which operates television and radio
stations, are approved by the president, and its main television channel, 1TV, has been widely perceived as
biased in favor of the former government. Under the UNM, the GPB retained a significant advantage over other
media due to the state subsidies it received. Shortly after the elections, it canceled some of its current affairs
programming and cut its staff. In November, the new government ordered the revenue service to conduct a
financial audit and investigate the broadcaster's 3.8 million lari ($2.3 million) tax debt. The next month, GPB
director Giorgi Chanturia resigned, claiming that his departure was unrelated to the tax probe. On December 26, a
new director was elected through secret ballot. Although the 143 applicants presented the board with an
opportunity to choose an external candidate, they opted for someone from the previous management structure,
technical director Giorgi Baratashvili. In mid-October, staff of the GPB’s Russian-language channel—First
Information Caucasus (PIK), launched in 2011—staged a silent broadcast to protest the GPB’s withholding of
wages and failure to pay the station’s bills. Five days later, the station was taken off the air. The GPB explained
that the closure was a result of the unsanctioned protest, but some of PIK’s former employees speculated that the
new government opposed prolonging its funding because of its allegedly pro-UNM, anti-Kremlin bias.

The level of violence and harassment aimed at journalists increased in the summer prior to the parliamentary
elections. Pressure came in the form of physical attacks, blackmail, and aggressive interference, mostly directed
at opposition-oriented media. Stern warnings issued by international and domestic monitoring groups concerning
the use of violence against the media helped curb such incidents by the end of the summer. During the official
preelection period, running from August until October, local monitors documented fewer cases of harassment,
though some incidents still occurred.

A large number of private print outlets operate in the country and typically enjoy editorial independence, but they
have very limited circulation. Magazine readership is on the rise, boosted by a newfound interest in serious,
analytical reporting. There are 49 radio stations, providing generally free and independent coverage. Most of the
more than 60 television stations support either the UNM or Georgian Dream, both editorially and through the
selection and treatment of news. Georgia's broadcast media ownership underwent some reorganization after the
elections, though political allegiances remained largely unchanged. An exception was Imedi TV, one of the two
privately owned television broadcasters with nationwide coverage. Prior to the elections, Imedi had been subject
to government editorial control through close links between its owners and the UNM. Two weeks after the
elections, however, the owners returned it to the family of the late former owner, billionaire businessman and
Saakashvili critic Badri Patarkatsishvili, from whom it had been controversially seized in 2007. The station has
since taken on a generally pro—Georgian Dream orientation. The owners of the other private television station with
nationwide coverage, Rustavi-2, were reshuffled after the elections, but the station remains in the hands of UNM
loyalists and maintains its pro-UNM coverage. TV9 is technically owned by Ivanishvili's wife and another close
relative, but it receives its funding from the billionaire. Following his election as prime minister, media monitors
urged Ivanishvili to distance himself from the media, and he has stated plans to do so on numerous occasions, but
no changes to TV9's ownership structure had occurred by year's end. A number of smaller stations, such as
Kavkasia TV and Maestro TV, operate without national reach.

The lack of transparency in media ownership and property rights, especially for television stations, was partially
resolved in April 2011 with the adoption of amendments to the Law on Broadcasting that require the full disclosure
of ownership structures, including all owners and financial sources. The Coalition for Media Advocacy, established
by local journalism and human rights organizations, had been actively involved in negotiating the amendments.
They also include a ban on the ownership of broadcast media by offshore companies, forcing several television
stations to alter their opaque ownership structures. However, concerns regarding media concentration remain
unresolved. Though the law stipulates that individuals or entities are prohibited from owning more than one
television or radio license in any one area, no explicit mechanisms are in place to prevent individuals from owning
shares in companies that in turn own the broadcast licenses. The state continues to own and support Ajara TV, a
major station in Georgia's Ajara Autonomous Republic, even though legislators have long made plans for its
reorganization. A draft law submitted to the parliament in December 2012 would apparently transform the station
into one of the channels of the public broadcaster.

The media do not have a high degree of financial independence. Until October 2012, all nationwide television
stations were owned and subsidized by large businesses with close links to the state. State subsidies in the form
of tax amnesties in 2010 and 2012 unfairly benefited stations loyal to the outgoing government, allowing Rustavi-2
and Imedi TV to write off tax debts of approximately 40 million lari ($25 million). The advertising market remains
highly politicized. Advertisers favor progovernment media, with critical outlets struggling to sell advertising space
and airtime. Print media are especially challenged by a lack of advertising income and financial resources—
problems that particularly affect their distribution capacity. Distribution in the capital, Thilisi, has been hampered by
an October 2011 city government initiative to dismantle existing press kiosks and auction off the rights to install
and operate new kiosks. The program is open to participation by any company, whereas in the past the kiosks

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/georgia 7/19/2013



Georgia | Freedom House

were operated by press distributors. The Georgian Press Association, which represents leading Thilisi dailies,
joined forces with print media distributors in an effort to ensure fair and unimpeded distribution.

Approximately 46 percent of Georgians accessed the internet in 2012. While most Thilisi-based newspapers are
not active on the web, regional newspapers have been steadily expanding their online presence, and web
publications, such as the independent NetGazeti, Civil.ge, and Media.ge, are recognized for providing balanced
news coverage. In addition, several television stations operate parallel websites. The web portals of news
agencies, such as Interpressnews.ge, are widely used for fact-based news. Blogs and social-networking sites like
Facebook are also playing a growing role in spreading news and information.

The separatist territories of Abkhazia and South Ossetia are effectively under Russian control. There is little local
media activity in tiny South Ossetia. The separatist authorities operate a television station, although most
programming is rebroadcast from Russia. There is almost no independent print sector. In Abkhazia, a larger and
more ethnically mixed region, the media environment is more diverse. The local population has access to both
Russian and Abkhaz television content; Georgian stations are typically only available via satellite. Abkhazia's
residents also have access to Georgian and Turkish radio, and the territory is home to several private print media
outlets. Overall, media ownership and coverage is dominated by local authorities.

[The scores for Georgia do not reflect conditions for the media in South Ossetia and Abkhazia, although these
separatist territories are covered in the narrative report.]

About us Related websites:

Careers Democracy Web | DerechoaVoz | Family Law - Khaleej | Freedom House Kyrgyzstan
Peace in the Caucasus | Undermining Democracy | Voice of Freedom

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/georgia

Page 3 of 3

7/19/2013



