
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Guyana Freedom of the Press 2013

Guyana’s constitution provides for freedom of speech and of the press, but

relations between the People’s Progressive Party (PPP) government and some

media outlets have deteriorated in recent years. While defamation is not a criminal

offense, public officials have utilized civil libel suits to stifle criticism. In 2010, then

president Bharrat Jagdeo sued journalist and political activist Freddie Kissoon as

well as the editor in chief and publishers of Kaieteur News for libel over a critical

article, and obtained a preliminary injunction barring the newspaper from printing

similar content. Hearings in the case took place in late 2012, and the courts had

not rendered a final decision by year’s end.

The 2011 Access to Information Act guarantees the right of access to information,

requires government bodies to publish documents, and creates a commissioner of

information to regulate data requests and releases. However, the government had

not implemented the law by the end of 2012, and critics objected to the inclusion

of a clause that made the president exempt from the legislation’s provisions.

A new Broadcasting Act went into effect in 2012. Although initially seen as an

Guyana

Guyana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/guyana

1 of 4 9/27/2013 2:04 PM



opportunity to extend media freedom and reduce government influence, the act

has been widely criticized for its failure to advance either of those goals. The law

gives the president the power to appoint six of the seven members of the new

National Broadcasting Authority (NBA). President Donald Ramotar stacked the

body with PPP insiders who had little or no broadcasting experience. In addition, a

clause in the Broadcasting Act states that all programs must be “fair and balanced,”

which could be used to control content. The law allows the NBA to issue licenses

for private television and radio operators, but none of the radio stations that

received licenses have begun operating, and licenses have been denied to

television stations operating in opposition strongholds. In late 2011, then

president Jagdeo controversially used executive power to grant radio licenses to

friends and political allies before the new broadcasting regulations took effect.

Guyana has a vibrant, though threatened, opposition press. Cases of censorship

aimed at opposition-leaning media were reported in the run-up to the November

2011 general elections. In October 2011, Jagdeo ordered a four-month

suspension of CNS Channel Six, a privately owned television station, due to a

comment made on the air by an opposition lawmaker earlier in the year. After local

and international media rights groups condemned the move, which would have

silenced the station during the election period, Jagdeo postponed the ban until

December 2011. In November 2012, CNS Channel Six reported signal

interference that it characterized as an intentional attack.

There are occasional cases of attacks and harassment against journalists and

media outlets. In August 2012, Kissoon was assaulted after publishing a column in

which he claimed that he had been “a victim of state oppression.” Earlier in the year,

he was dismissed from his lecturer position at the state-run University of Guyana,

which he had held for 26 years. In November, police began an investigation to

determine how reporters received information about the country’s Central

Intelligence Agency, a move the Guyana Press Association called a form of

intimidation.

The government owns and controls the country’s only two radio stations, run by

the National Communications Network, though licenses for private stations have

been issued. There are 23 television stations, most of which are in private hands.

Including the government-owned daily, the Chronicle, Guyana has seven national

newspapers and six other periodicals. The majority of paid advertising appears in

progovernment newspapers, including the Guyana Times, which is owned by a

Guyana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/guyana

2 of 4 9/27/2013 2:04 PM



friend of Jagdeo’s, and this affects the economic viability of opposition papers.

Kaieteur News has opted to place government advertisements free of charge, and it

is believed that this loss of revenue accounts for the paper’s December 2010

decision to charge for access to its website.

Use of the internet is not restricted by the government, and approximately 34

percent of the population accessed this medium in 2012.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

33
LEGAL ENVIRONMENT

9
POLITICAL ENVIRONMENT

14
ECONOMIC ENVIRONMENT

10

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Guyana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/guyana

3 of 4 9/27/2013 2:04 PM



Credits

Subscribe

Guyana | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/guyana

4 of 4 9/27/2013 2:04 PM


