
JOIN OUR MAILING LIST

About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Hong Kong Freedom of the Press 2013 - Select year -

Freedom of expression is protected by law, and Hong Kong media remain lively in their criticism of the territory’s

government and to a lesser extent the Chinese central government. However, political and economic pressures

have narrowed the space for free expression. According to a poll published in June 2012 by the Hong Kong

Journalists Association (HKJA), 87 percent of the journalists surveyed believed that press freedom had eroded

during the seven-year tenure of Chief Executive Donald Tsang, who stepped down in July. Over the course of the

year, growing government restrictions on access to information, violent attacks on the offices of two media entities,

and heightened intrusiveness by Beijing’s Liaison Office further threatened press freedom in the territory.

Under Article 27 of the Basic Law, Hong Kong residents enjoy freedoms of speech, press, and publication, and

these rights are generally upheld by the territory’s independent courts. However, they risk being undermined by

the power of the National People’s Congress (NPC), China’s rubber-stamp parliament, to make final

interpretations of the Basic Law; Chinese surveillance in the territory; and the mainland economic interests of local

media owners. Hong Kong has no freedom of information law. An administrative code is intended to ensure open

access to government information, but official adherence is inconsistent, prompting local journalists and watchdog

groups to urge the government to give freedom of information requirements the force of law. A number of

legislative items proposed by the Hong Kong government during 2012 could threaten free expression, though

none had passed by year’s end. The HKJA expressed concern that proposed antistalking legislation could be

used to limit reporters’ movements by classifying legitimate journalistic activity as stalking. Critics also argued that

draft amendments to the Copyright Ordinance could be used to penalize political parodies, including those

circulated online.

Press freedom advocates continue to question the selective application of the Broadcasting Ordinance and the

constitutionality of existing procedures for granting licenses to new media outlets. Decisions to grant or refuse

licenses are made by the executive branch rather than an independent body. To date, only two broadcast

companies, Television Broadcasts Limited (TVB) and Asia Television Limited (ATV), have licenses to compete in

the free-to-air television market. The lack of competition has led to doubt about the diversity of news coverage and

unfair advantages in attracting advertising. In early 2012, the government appeared ready to issue more free-to-air

television licenses. No new licenses had been issued by year’s end, although three prospective broadcasters had

received initial approval from the Broadcasting Authority. Some observers speculated that the delay stemmed

from the Chinese central government’s hesitation to expand public access to new stations beyond its control. The

prodemocracy station Citizens’ Radio, having operated for years without a license, has faced repeated raids and

prosecutions on charges of illegal broadcasting. The activists who run the outlet argue that the prosecutions are

illegitimate because the licensing procedure is unconstitutional. A magistrate dismissed charges against the

station on those grounds in January, but an appellate court reversed the ruling in April. The activists planned a

final appeal, and the station continued broadcasting during the year. Separately, in November, five lawmakers

from Hong Kong’s Democratic Party won a final appeal against their conviction for speaking on the radio station.

The defendants had each been fined HK$1,000 (US$129) in 2009 for participating in a 2008 Citizens’ Radio

forum. In a case that raised questions about Chinese journalists’ ability to work in the territory, the Hong Kong

immigration department continued to delay a 2011 work visa application by outspoken mainland journalist Zhang

Ping (pen name Chang Ping), who had been hired as editor of the online magazine iSun Affairs. Observers

reported that replies are typically obtained within four weeks.

In recent years, Beijing’s efforts to influence the news, publishing, and film industries have increased. This trend

intensified in 2012, particularly in the run-up to the chief executive election in March, during which the central

government shifted its support from candidate Henry Tang to the eventual winner, Leung Chun-ying, prompting an

unusual split in the pro-China camp. Press freedom groups reported that staff from the Liaison Office of the

Central People’s Government, mainland China’s representative agency in Hong Kong, contacted newspaper

publishers, owners, and even editors by telephone or in person to castigate them for articles that were critical of

Leung or pressure them to report favorably on the office itself. In most cases, the targeted outlets appeared to

stave off the pressure, at least in the immediate term. However, in what was perceived as a serious infringement

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM SCORE

35
LEGAL ENVIRONMENT

11
POLITICAL ENVIRONMENT

15
ECONOMIC ENVIRONMENT

9

Hong Kong

Page 1 of 3Hong Kong | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/hong-kong



on press freedom, Sing Pao altered an opinion column by commentator Johnny Lau that had rejected both Tang

and Leung, reframing it as a virtual endorsement of Leung. Although the paper’s chief editor initially apologized, it

later discontinued Lau’s column after he submitted a piece about the death of prominent U.S.-based Chinese

democracy advocate Fang Lizhi. These incidents represented a change from the past, when the targets of

Chinese pressure were primarily voices and topics perceived as politically sensitive on the mainland, rather than

related to internal Hong Kong politics. In April and May 2012, the newly elected Leung sent four letters to the Hong

Kong Economic Journal and Apple Daily, complaining about their critical reporting. In a positive development,

however, he signed a pledge presented to him by the HKJA, promising to defend press freedom and not enact

laws banning treason, sedition, and other such offenses—as called for in Article 23 of the Basic Law—without first

reaching public consensus.

Media self-censorship continues to pose a serious threat to free expression. Among the respondents to the June

2012 HKJA survey, nearly 36 percent admitted to self-censorship, citing the following practices in order of most to

least common: downplaying information unfavorable to conglomerates that wield strong influence over advertising,

downplaying information unfavorable to the central government, downplaying information detrimental to the media

owners or their interests, slanting news in favor of a chief executive candidate, and downplaying information

unfavorable to the Hong Kong government or slanting news in its favor. Some self-censorship stems from the

close relationship between local media owners and the central government. Several owners sit on the Chinese

People’s Political Consultative Conference (CPPCC), an advisory body that has little real influence over

government policy but is used by China’s ruling Communist Party to co-opt powerful members of society. A

number of Hong Kong media owners are also current or former members of the NPC, and many have significant

business interests in mainland China. The appointment of editors with ties to China has also prompted

accusations of self-censorship, even in otherwise well-respected outlets. In January 2012, Wang Xiangwei, a

mainlander who had once worked for the state-run China Daily, was hired as chief editor of the influential English-

language South China Morning Post. Controversy surrounded Wang after he reportedly downplayed an article on

the suspicious death of mainland activist Li Wangyang, prompting a backlash from senior staff, and discontinued

the contract of award-winning journalist Paul Mooney, who had been responsible for many of the paper’s hardest-

hitting stories on human rights violations in China.

The Hong Kong government has tightened control over journalists’ access to information in recent years. Indeed,

in the HKJA survey, an overwhelming majority of journalists said this had contributed to a decline in press

freedom. Over the past two years, officials have increasingly shifted to off-the-record briefings to announce

policies and released official footage for news events rather than opening them to the press. In addition, the police

and fire departments have released less detailed and timely information about newsworthy incidents. One

example of withheld information that provoked particular criticism in 2012 was the government’s concealment of a

trip to Beijing by the education minister at the height of a controversy over a proposed national education

curriculum. Separately, after the Legislative Council moved to a new complex in 2011, the government issued new

security rules that restricted journalists’ ability to interact with lawmakers; these regulations remained in place

throughout 2012.

Violence against journalists is rare in Hong Kong. However, several attacks against journalists and their property

occurred in 2012. In August, four masked men entered the offices of the citizen journalism and commentary

website In-Media, destroying computers and other equipment. The Sing Tao media group suffered two attacks: a

stolen car rammed into its headquarters in Shau Kei Wan in August, and in September men wielding axes

attacked the company’s offices in southern Kowloon. The motives remained unclear, though organized crime

involvement was suspected in the Sing Tao attacks. On December 30, at a pro–Hong Kong government rally,

several participants attacked two journalists, leading to minor injuries. One of the perpetrators was arrested and

later fined based on video footage of the assault. During a visit by Chinese president Hu Jintao in June, a

journalist from Apple Daily was briefly detained after yelling out a question regarding the 1989 Tiananmen Square

massacre. Although restrictions on media access were more stringent than during past visits by Hu, they were not

as heavy-handed as those imposed during Vice Premier Li Keqiang’s trip in 2011, which had sparked a large

public outcry.

Online media are sometimes disrupted by attackers with apparent political motives. Two days before the chief

executive election in March 2012, administrators of an online election poll organized by Hong Kong University

reported that the website was brought down by a massive denial-of-service attack. The poll aimed to gauge the

general public’s opinion of the candidates, as only the 1,200 members of an elite electoral committee are able to

participate in the official vote.

Hong Kong journalists face restrictions and intimidation when covering events on the mainland, limiting their ability

to provide national news to the local population. Chinese authorities require journalists to obtain temporary press

cards from the Liaison Office in Hong Kong prior to each reporting visit to the mainland, and to obtain the prior

consent of interviewees. Even with accreditation, journalists from the territory have repeatedly been subjected to

surveillance, threats, beatings, and occasional jailing when reporting on the mainland. In September 2012, Felix

Wong Chi-keung of the South China Morning Post sustained severe bruises to his face and legs after police in

Shenzhen beat him as he tried to photograph anti-Japanese protesters, despite the fact that he identified himself

as a journalist.

Hong Kong’s media are outspoken. There is a high degree of professionalism, and political debate is vigorous.

Dozens of daily newspapers are published in Chinese and English, and residents have access to satellite

television and international radio broadcasts from services like the British Broadcasting Corporation. Radio

Television Hong Kong (RTHK) operates as an independent department in the government and earns high public-

Page 2 of 3Hong Kong | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/hong-kong



approval ratings for its critical coverage of the authorities. After rejecting proposals to turn RTHK into an

independent public broadcaster in 2009, the government issued a new charter in 2011 that redefined its mission to

include promotion of the official “one country, two systems” policy on Hong Kong’s autonomy within China, among

other changes. Also that year, Roy Tang Yun-kwong, previously the deputy secretary of the Labour and Welfare

Bureau, was appointed as the new director of broadcasting. The choice marked the first time since the 1930s that

an outside civil servant was “parachuted in” to lead RTHK; directors were typically appointed from within the

station. Some feared this could threaten the station’s editorial independence. RTHK was also criticized in

November 2011 for discontinuing the contracts of two popular current affairs talk-show hosts. Such criticism eased

somewhat in 2012 after the station introduced a new television program, Face to Face, featuring a young host who

aggressively questioned government representatives. Publications known for their criticism of the Chinese central

government, such as Apple Daily and the Epoch Times, have reported difficulties in attracting advertisers in recent

years because of fears among private business owners that the association would damage their economic

interests on the mainland.

There are no restrictions on internet access in Hong Kong. The territory has one of the highest internet usage

rates in Asia, with nearly 73 percent of the population accessing the medium during 2012.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej Freedom House Kyrgyzstan

Peace in the Caucasus Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Page 3 of 3Hong Kong | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/hong-kong


