
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Iran Freedom of the Press 2013

The government sustained its crackdown on the media in 2012, as scores of

journalists were threatened, beaten, arrested, subjected to unfair trials, and

imprisoned, particularly in the run-up to parliamentary elections in March. The

authorities extended the use of intimidation and harassment to journalists’ family

members. The media environment in Iran, which remained one of the most

repressive in the world, was also affected by further outlet closures and

systematic internet censorship.

Constitutional provisions and laws restrict what can be covered in the press and

fail to provide protections for the media. The government regularly invokes

vaguely worded laws to criminalize dissenting opinions. Article 24 of the

constitution guarantees freedom of the press, but with a broad exception for

content that is deemed “detrimental to the fundamental principles of Islam or the

rights of the public.” The Press Law, first drafted in 1986 and amended in 2000,

states that “publications and news media shall enjoy freedom of expression

provided what they publish does not violate Islamic principles of the civil code.”

Iran

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

1 of 7 9/27/2013 2:05 PM



Article 3 of the law states, “The press have the right to publish the opinions,

constructive criticisms, suggestions and explanations of individuals and

government  officials  for  public  information  while  duly  observing  the  Islamic

teachings and the best interest of the community.” Article 500 of the penal code

states that anyone who undertakes any form of propaganda against the state will

be sentenced to between three months and a year in prison, but the code leaves

“propaganda” undefined.  Under  Article 513,  certain offenses  deemed to  be an

“insult to religion” are punishable by death, or prison terms of one to five years for

lesser  offenses,  with  “insult”  similarly  undefined.  In  2010,  the  government

broadened the definition of the crime of moharebeh, or “enmity against God,” in

order to convict activists and journalists. Iranian law also provides for sentences of

up  to  two  years  in  prison,  up  to  74  lashes,  or  fines  for  those  convicted  of

intentionally creating “anxiety and unease in the public’s mind,” spreading “false

rumors,”  writing  about  “acts  that  are  not  true,”  and  criticizing  state  officials;

however, many prison sentences have been arbitrarily harsh, ranging from 6 to 10

years or more. A government decree issued in April 2012 made it mandatory for

news outlets to reveal their sources for any information they publish.

Furthermore, news agencies are prohibited from quoting content from blocked

websites or suspended newspapers.

The judiciary frequently denies accused journalists due process by referring their

cases to the Islamic Revolutionary Court (IRC), an emergency venue intended for

those suspected of seeking to overthrow the regime. Cases against journalists

before the IRC have featured closed-door hearings and denial of access to an

attorney or a fair jury. In 2010, Ayatollah Mohammad Emami Kashani, a member

of the powerful Assembly of Experts, forbade lawyers from defending political

suspects, making it difficult for members of the legal profession to assist arrested

journalists. Several prominent human rights lawyers who have defended

journalists and others in political cases have themselves been prosecuted in recent

years.

Amid strict censorship rules, more than 40 newspapers and other publications

have been forced to close for various  lengths  of  time since 2009, and officials

continued to shut down publications throughout 2012. Shahrvand-e Emrooz, a

weekly reformist newsmagazine that was shut down in 2011 for violating press

laws after printing articles critical of President Mahmoud Ahmadinejad’s policies,

remained closed during 2012. In February, leading reformist daily Rouzegar was

temporarily closed for the second time in six months for allegedly publishing

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

2 of 7 9/27/2013 2:05 PM



antiregime propaganda. Etemad, another reformist newspaper, was banned for

two months in November 2011 after publishing an interview with Ahmadinejad’s

press adviser, Ali Akbar Javanfekr. In the interview, Javanfekr criticized hard-liners

within the regime who opposed the president. The authorities said the paper had

been shut down for “publishing falsehoods and insulting public officials.” Etemad

was allowed to resume publishing in 2012, but access to its website has been

blocked within Iran. Javanfekr was taken into custody in September 2011 to serve

a six-month prison sentence stemming from separate charges of “publishing

materials contrary to Islamic norms”; he had written an article in August 2011 that

challenged Iran’s dress code for women. The reformist newspaper Shargh was shut

down in September 2012 after publishing a cartoon that allegedly mocked

veterans of the Iran-Iraq war. Shargh’s editor, Mehdi Rahmanian, was arrested and

released on bail. In December, a court acquitted both Shargh and Rahmanian. In

order to remain in business, many news outlets and journalists practice

self-censorship and attempt to abide by official restrictions.

In addition to the print media, blogs and news websites—particularly those in the

Persian language—were increasingly targeted for censorship during 2012. The

regime imposes systematic controls on the internet and other digital technologies.

According to the OpenNet Initiative, the Iranian government has become one of

the most sophisticated and pervasive filterers of online content in the world, and it

has  the  technological  capability  to  produce  its  own  monitoring  and  filtering

software. Connection speeds were slowed or internet service cut off entirely

during critical moments throughout the year, such as the February anniversary of

the 1979 revolution or the run-up to the March parliamentary elections. The

government has forbidden any reporting on the economic sanctions imposed on

Iran by the international community in response to its nuclear program, and it has

blocked websites that monitor currency exchange rates. Furthermore, the

government routinely blocks social-media websites including YouTube, Twitter,

and Facebook, and carefully monitors the activities of Iranians who manage to

reach such platforms.

The government has targeted journalists’ associations and civil society

organizations that support freedom of expression. The authorities also use official

or loyalist media outlets to propagate false claims about activists. The semiofficial

Fars News Agency often publishes fabricated confessions or resignations, while

the official  Islamic Republic News  Agency (IRNA)  continues  to monitor articles

produced by Fars prior to publication to ensure that they do not violate its rules or

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

3 of 7 9/27/2013 2:05 PM



contain prohibited information.

Foreign media are unable to operate freely in Iran. They have been accused by the

authorities of fomenting the unrest that followed the disputed 2009 presidential

election, and they are often punished for airing criticism of the government. The

government requires all foreign correspondents to provide detailed itineraries and

proposed stories before visas are granted, and visas are regularly denied to

foreign reporters who have previously been critical of the regime. Furthermore,

foreign media are forbidden from shooting film or  photography within Iran.  In

March 2012, the government suspended the accreditation of journalists affiliated

with  Reuters  after  the  international  news  agency  erroneously  identified

participants in an Iranian women’s martial arts class as “female ninja assassins” in

the headline of an article.

According to a December 2012 report by the Committee to Protect Journalists,

Iran has the second-largest number of incarcerated journalists in the world, after

Turkey. Of the 232 writers, editors, bloggers, and photojournalists imprisoned

worldwide at the time of the report, 45 were in Iran, and 15 were put behind bars

in 2012 alone. Prison sentences are often lengthy and accompanied by

professional bans. The crackdown has prompted an exodus of journalists from the

country. In February 2012, Mehdi Khazali, editor of the news website Baran and an

outspoken critic of the government’s human rights abuses, received a sentence of

14 years in prison, 10 years of internal exile, and 70 lashes. Khazali is the son of

Ayatollah Abolghasem Khazali, a prominent member of the powerful Council of

Guardians. Kouhyar Goudarzi, a veteran journalist with the Committee of Human

Rights Reporters (CHRR) who had previously been imprisoned in 2009, was

arrested in July 2011 and spent six months in solitary confinement in Evin Prison,

which is  notorious  for  its  harsh  conditions.  He was  sentenced to  five years  in

prison in March 2012, but was released on bail in April. Also in March 2012,

reformist journalist Nazanin Khosravani, who had been sentenced to six years in

prison in 2011 for “assembly and colluding to act against national security” and

“propaganda against the regime,” began serving her sentence in Evin Prison.

However, she received clemency in August in connection with the holy month of

Ramadan. In September, blogger Shiva Nazar Ahari, a founder of the CHRR, began

serving her sentence for moharebeh, “propaganda against the regime,” and “acting

against national security” at Evin Prison. She had originally been sentenced to six

years in prison in 2010, but the sentence was reportedly reduced by an appeals

court in 2011 to four years and 74 lashes. The cases of four reformist journalists

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

4 of 7 9/27/2013 2:05 PM



—Medhi Afsharnik, Ali Akrami, Mohamed Heydari, and Mohsen Hakim—who were

arrested in 2011 and released on bail were still pending at the end of 2012.

Numerous accounts of abuse in custody have been recorded, and many prisoners

are said to have been tortured to extract confessions. Blogger and political activist

Hossein Ronaghi Maleki, who was arrested in December 2009 and sentenced to

15 years in prison, has reportedly been subjected to severe abuse in prison.

Reformist journalist Issa Saharkhiz, who has been in prison since 2009 and

received a three-year sentence in 2010 for “insulting the supreme leader” and

“propaganda against the regime,” was reportedly attacked by plainclothes agents in

a hospital in March 2012, where he was receiving treatment for a heart condition.

Moreover, authorities added 18 months to his sentence as his original term was

expiring, despite a doctor’s determination that his poor health left him unable to

endure more time in prison.

Given the limited distribution of print media outside large cities, radio and

television serve as the principal sources of news for many citizens, with more than

80 percent of residents receiving their news from television. Article 175 of the

constitution forbids private broadcasting. The government maintains a monopoly

on  all  domestic  broadcast  media  and  presents  only  the  official  political  and

religious  viewpoints. The newspapers  with the widest circulation and influence

adhere to a conservative editorial position or are directly operated by the

government. A state-run English-language satellite station, Press TV, was launched

in 2007. The powerful Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) largely controls

the Fars News Agency. An increasing number of people own satellite dishes and

access international news sources, though this is technically forbidden. Since the

2009 presidential election, the government has tightened its control over illicit

satellite dishes, making a greater effort to confiscate them and fine their owners.

The IRGC reportedly has a budget of $10 million dedicated to jamming foreign

satellite signals for viewers in Tehran and other cities. Iran has repeatedly jammed

the Persian television service of the British Broadcasting Corporation (BBC) since

it was founded in 2009. The channel is considered such a threat that a website

identical in design to that of BBC Persian has been created to spread allegations

against BBC employees. The fake site has a .ir domain name, which cannot be used

without government permission. Reporting on BBC Persian has challenged

government portrayals of both the domestic political scene and Iran’s foreign

relations.  Iranian  officials  often  cite the work of  the channel  as  evidence of  a

foreign plot against the regime. Throughout 2012, Iran-based relatives of BBC

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

5 of 7 9/27/2013 2:05 PM



Persian employees were subjected to intimidation, harassment, and detention by

authorities.

According to a parliamentary commission investigating Iran’s privatization

process, a private corporation linked to the IRGC bought 51 percent of the

Telecommunications Company of Iran in October 2009 with little outside

competition. The government retains direct ownership of the remaining portion.

The transaction gave the IRGC control over Iran’s telephone systems—both the

fixed-line network and the two mobile-phone carriers—as well as internet service

providers.

Although subject to a range of threats and restrictions, the internet remains an

important source of diverse news coverage and analysis. In an acknowledgment of

its inability to completely silence online dissent, the regime has stepped up its

efforts to hack sites—including those based abroad—that it cannot disable by

other means, and to foster the large-scale creation of progovernment blogs,

commentary, and news content. Approximately 26 percent of the population had

regular access to the internet in 2012.

Throughout 2012, the government made progress toward launching a national

intranet service known as Halal Internet. According to the deputy minister for

economic affairs, Ali Agha Mohammadi, the Halal Internet would be extensively

censored and monitored by the Iranian authorities. Watchdog groups have

expressed concern that the project is intended to cut off Iranians from the global

internet.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

92
LEGAL ENVIRONMENT

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

6 of 7 9/27/2013 2:05 PM



30
POLITICAL ENVIRONMENT

38
ECONOMIC ENVIRONMENT

24

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Iran | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/iran

7 of 7 9/27/2013 2:05 PM


