
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Kazakhstan Freedom of the Press 2013

The Kazakh government’s  media  crackdown  intensified in 2012,  as  nearly  40

opposition outlets were banned in December, and violent attacks on journalists

increased. Throughout the year, journalists and media outlets remained subject

to legal restrictions, prohibitive libel and defamation judgments, self-censorship,

and harassment.

The constitution guarantees freedoms of speech and of the press, but the

government severely restricts these rights in practice. Despite authorities’

pledges during the year to work toward decriminalization, libel remained a

criminal offense, with higher penalties for defaming the president, members of

Parliament,  and  other  state  officials.  Libel  laws  are  regularly  used  against

independent and critical journalists; according to the press advocacy group Adil

Soz, there were 16 criminal and 86 civil charges initiated in the first 10 months of

2012. Damages in civil libel suits can be substantial, potentially leading to

self-censorship. Truth is not a defense in libel cases, there is no statute of

limitations, and the law automatically targets both the writer and the newspaper

in which the article was published. Ramazan Yesergepov, editor of the

independent newspaper Alma-Ata Info, was released from jail in January 2012

after completing his three-year prison term for collecting and disseminating

classified information—a charge that was widely believed to have been politically

motivated. In July, a court in the western city of Uralsk ordered journalist Lukpan

Akhmedyarov, who had founded the opposition newspaper Uralskaya Nedelya, to

pay a local official 5 million tenges ($33,000) in damages for defaming him in an

article about his connections to the family of former prime minister Imangali

Tasmagambetov, the current mayor of Astana. The fine was upheld by an appeals

court in October. In April, Akhmedyarov had been the victim of a brutal attack,

during which he was shot and stabbed outside his home in Uralsk. At least two

other journalists,  Janbolat Mamai and  Igor Vinyavsky,  were jailed briefly and

released in 2012.

Kazakhstan is one of the few member states of the Organization for Security and

Cooperation in Europe (OSCE) without a freedom of information law. Such a

measure was proposed in 2010, and it received the endorsement of the

London-based freedom of expression group Article 19. However, little progress

on the bill had been made by the end of 2012. Rules for the accreditation of

foreign journalists include vaguely worded restrictions barring hate speech and

speech that undermines national security and the constitutional order.

In January 2012, President Nursultan Nazarbayev signed a law that requires

foreign broadcast media to register with the government, and all television and

radio providers to broadcast in digital format by 2015. In December, the upper

house of Parliament adopted a controversial new television and radio broadcast

bill, despite warnings  by OSCE media freedom representative Dunja Mijatović

that the bill would further extend government control over electronic media and

threaten broadcast pluralism.

A  2009  law classified  websites  as  mass  media  outlets,  giving the authorities

greater latitude to arbitrarily shut them down under vaguely worded extremism

statutes or in the interests of state security. A law that took effect in January

2013
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

84
LEGAL
ENVIRONMENT

29
POLITICAL
ENVIRONMENT

32
ECONOMIC
ENVIRONMENT

23

Kazakhstan

Kazakhstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kazakhstan

1 of 3 8/13/2013 10:18 AM



2012 required owners of internet cafés to obtain users’ names and monitor and

record their activity, and to share their information with the security services if

requested. The blog-hosting platform LiveJournal was blocked by authorities in

2011 for allegedly containing “terrorism and religious extremism propaganda”; it

was unblocked for a short period in late 2011, but was inaccessible through most

of 2012. Internet users also experienced accessibility problems with other sites,

such as Google or Facebook, throughout the year.

In September 2012, Information Minister Darkhan Mynbai announced measures

to  revamp  the  ministry’s  public  alert  system  by  2015—efforts  that  officials

described as an attempt to reduce “rumors.” The proposed measures would

restrict  the  flow  of  information  in  “emergencies,”  broadly  defined  as  all

exceptional events threatening public safety, from transport accidents to natural

disasters. Journalists would be allowed to disseminate only official information,

and questioning or criticizing the government’s version of events would be

prohibited.  The  measures  were  criticized  for  potentially  limiting  the  flow  of

information about sensitive topics, such as the deadly December 2011

crackdown on striking oil workers and protesters in Aktau and Zhanaozen.

Following the episode, the government declared a state of emergency and sealed

the affected area for weeks. Authorities tightened their control over the media,

and journalists were obliged to obtain special permission to enter the region;

independent reporters were generally denied permission, searched, and

harassed.

In March 2012, the first Zhanaozen trial was opened as 37 defendants accused

of “participating in mass riots” appeared before the court; 34 of the 37 were

convicted in June. Allegations of torture and forced confessions marred the

proceedings, which were widely condemned by human rights groups as unfair.

During the trial, the prosecutor general referred to foreign correspondents as

“evil” and alleged that they had helped incite the violence.

In November, the Almaty city prosecutor sued key independent media outlets and

opposition groups that had reported on the Zhanaozen protests, charging them

with extremism. One month later, an Almaty court banned a number of major

opposition media outlets in a legal proceeding described as a sham by media

monitoring organizations. The banned outlets included Respublika (8 different

versions as well as 23 websites and social-networking sites that published the

newspaper’s content), Vsglyad, the Stan TV news website, and the satellite

television station K+. The prosecution said the media outlets had incited

extremism during the trial of leading opposition figure Vladimir Kozlov. However,

the banned outlets were not invited to cover the trial. The government also sued

Google, Facebook, Twitter, and LiveJournal, demanding that the sites stop

posting material from the opposition media. In December, the government

suspended the opposition news website Guljan.org for three months.

In addition to the cases related to Zhanaozen, journalists and media outlets that

criticized the government continued to face harassment, physical attacks, and

various other obstacles to reporting in 2012. At least 15 journalists who were

known for covering sensitive issues were violently assaulted during the year. In

August, opposition journalist Ularbek Baitailak was attacked outside his home

near Astana. After beating him, his assailants left him for dead and covered his

body with stones in a symbolic burial. A few days earlier, Maksim Kartashov, the

editor in chief of the sports magazine Hokkey Kazakhstana, was attacked at the

entrance of his apartment. He said the incident could have been connected to his

reporting on corruption in Kazakhstan’s ice hockey federation.

Major broadcast media, especially national television networks, are partly or

wholly owned by the state or by members or associates of the president’s family.

According to the government, there are 250 television and radio stations in the

country. The president’s  daughter Dariga and her husband own the influential

Khabar Agency, which runs several television channels. Government oversight

extends to the country’s broadcast transmission facilities. Kazakh law limits

rebroadcasts of foreign-produced programming to 20 percent of a station’s total

airtime, overburdening smaller stations that are unable to develop their own

programs. There are well over a thousand daily and weekly newspapers in

Kazakhstan. As with the broadcast media, many of them are either run by the

government or controlled by groups or individuals associated with the president,

and do not carry critical content. The government controls all of the country’s

Kazakhstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kazakhstan

2 of 3 8/13/2013 10:18 AM



printing presses, and with advertising revenue in short supply, private print

media are often forced to rely on state subsidies.

The internet was accessed by 53 percent of the population in 2012. The

government has adopted the internet and social media for its own use, while

moving to restrict internet freedom for independent outlets. The government

holds a majority stake in the largest service provider, Kazakhtelecom, which

controls 70 percent of the internet market.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Kazakhstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kazakhstan

3 of 3 8/13/2013 10:18 AM


