Kuwait | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kuwait

About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us [ Q W

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS ' - View another year -

Kuwait

Kuwait =~ Freedom of the Press 2013 | | 2013

Throughout 2012, political crises and demonstrations led to government
shutdowns of opposition media outlets and Twitter microblog accounts,
constraining Kuwait’s relatively open media environment. Freedoms of speech and
the press are protected under Articles 36 and 37 of the constitution, but only “in
accordance with the conditions and in the circumstances defined by law.” Although
the Press and Publications Law, revised in 2006, extends some important
protections to the media, it prohibits the publication of material that insults God,
the prophets, or Islam. It also forbids criticism of the emir, the disclosure of secret
or private information, and statements calling for the overthrow of the regime.
Penalties for criticizing Islam were increased under the 2006 amendments, and
the offense now draws up to one year in prison and fines of up to 20,000 dinars
($71,000). Violations are reported frequently, as any citizen may initiate criminal
charges against an individual who they believe has committed an offense under the
press law.

The government actively enforced the press law during 2012, including for

lof5 9/27/2013 1:57 PM



Kuwait | Freedom House

20f5

internet-related offenses, and often in conjunction with other criminal charges. In
February and March, during campaigning for parliamentary elections, the Shiite-
oriented newspaper Al-Dar was repeatedly suspended for allegedly inciting
sectarianism. The paper’s editor, Abdul Hussein al-Sultan, was fined and given a
suspended six-month prison sentence. In April, Scope TV was fined 500,000
dinars ($1.8 million) for airing content that was offensive to the ruling family.
Defamation charges also continue to be used against journalists. Among other
cases during the year, writer Mohamed al-Melify was sentenced to seven years in
prison for spreading false news about sectarian strife in Kuwait and for libeling
member of parliament Ahmed Lari via Twitter, though an appellate court reduced
the prison term to six months in May.

Amendments to the press law proposed in 2011 would prescribe harsher
penalties and implement a tighter monitoring system for violations. The draft
changes included a ban on attributing any act or statement to the emir or the
crown prince without prior written permission. Under another provision, those
engaged in broadcasting activities without permission would be subject to
two-year prison sentences and possible fines of 100,000 to 300,000 dinars
($360,000 to $1.1 million). In addition, the equipment used for broadcasting
would be confiscated, and the broadcasting facility would be shut down. Jail time
and fines would also be imposed for incitement, undermining national unity, and
causing internal strife. The draft amendments had yet to be enacted at the end of
2012. Kuwait does not have any provisions guaranteeing the right to access
official information.

All publishers are required to obtain an operating license from the Ministry of
Information (MOI) to launch a daily newspaper. However, the MOI must issue the
license or provide an explanation for its refusal within 90 days of application, and
refusals can be appealed in court. Media licenses may not be revoked without a
court order. Despite the fact that the 2006 press law requires capital of at least
250,000 dinars ($893,000) to establish a paper, the government licensed six new
daily Arabic-language newspapers in 2007. In September 2012, the new
opposition-affiliated television station EI-Nahg was shut down 24 hours after its
launch. In December, another opposition-affiliated television station, Al-Youm, was
shut down and had its broadcasting permits revoked for “failing to meet
administrative conditions.” Some activists asserted that the shutdown was a result
of the station’s coverage of corruption.

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kuwait

9/27/2013 1:57 PM



Kuwait | Freedom House

30f5

The authorities monitor internet communications for defamation and security
threats, and the Ministry of Communications (MOC) blocks websites that are
suspected of “inciting terrorism and instability” In March 2012, the website for the
nonpartisan weekly Al-Watan was blocked. An ongoing crackdown on Twitter
users escalated further in 2012, with some reports indicating that over 600 users
had been detained and over 150 charged with insulting the emir on their Twitter
accounts.

The MOI can censor all books, films, and periodicals it deems morally offensive.
However, in practice, it does not regularly interfere with or restrict access to news,
and the Kuwaiti media sector is considered more critical and outspoken than many
in the rest of the region. More in-depth reporting and a greater diversity of
opinions appear in newspapers than in broadcast media. Nevertheless, given the
restrictions in the press law and an atmosphere of increased governmental
intolerance toward critical reporting, journalists continue to practice
self-censorship, as failure to do so often results in reprisals. In addition to legal and
regulatory penalties, journalists and media outlets occasionally face physical
harassment.

International news is widely available, and a number of foreign media outlets
maintain bureaus in Kuwait. News sources originating outside Kuwait must be
reviewed by the MOI before circulation. The MOI screens all imported media for
morally offensive content, and controls the publication and distribution of all
materials classified as informational. The government closed the Kuwait City
bureau of Al-Jazeera, the Qatar-based satellite television channel, in 2010. The
closure was in reprisal for the station’s coverage of police brutality at an
unauthorized demonstration against proposed amendments to the constitution,
and for its airing of an interview with an opposition lawmaker. However, the
bureau reopened in January 2012.

Fourteen Arabic and three English-language newspapers circulate in Kuwait, all of
which are privately owned, largely independent, and diverse in their reporting.
Private media have relatively transparent ownership and their own presses, and
they are free to set their own prices. The state owns nine local radio stations and
five television stations. However, there are now 16 privately owned television
stations, and satellite dishes are common. Although the advertising market
remains limited, it continues to grow, thanks in part to an increase in advertising
agencies. Wage levels for journalists at both state and private media are not high

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kuwait

9/27/2013 1:57 PM



Kuwait | Freedom House

40of 5

enough to discourage occasional bribery to influence coverage. Relatively low
salaries have also dissuaded Kuwaiti nationals from pursuing journalism as a
profession, meaning many local media workers are noncitizens.

About 79 percent of the population used the internet in 2012, and the government
continued to debate how best to regulate this growing medium. The state requires
all internet service providers to install and operate systems to block websites
carrying material that is deemed anti-Islamic, extremist, or pornographic, as well as
certain types of political websites. However, the blocking policies are not always
clear or consistent. Internet café owners are required to record the identities of
customers and turn over the information if requested by the MOC.

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kuwait

2013 SCORES

Partly Free

PRESS FREEDOM SCORE
LEGAL ENVIRONMENT
POLITICAL ENVIRONMENT

ECONOMIC ENVIRONMENT

16

9/27/2013 1:57 PM



Kuwait | Freedom House

50f 5

About us
Careers
Contact Us
Privacy Policy
Credits

Subscribe

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kuwait

9/27/2013 1:57 PM



