
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Kyrgyzstan Freedom of the Press 2013

In 2012, the Kyrgyz media environment featured both positive developments

and setbacks as the country continued to recover from the violent overthrow of

President Kurmanbek Bakiyev and ethnic clashes in the southern region of Osh

in 2010. Freedoms of speech and of the press are guaranteed in the Kyrgyz

constitution and in the nation’s laws, but observance of those rights is

inconsistent. Although libel was decriminalized in 2011, insult of public officials

remains a criminal offense. In March 2012, legislator Irina Karamushkina used

the insult law to file a case against journalist Makhinur Niyazova of  the 24.kg

news agency. The case was pending as of the end of the year.

In February 2012, ethnic Russian blogger and independent journalist Vladimir

Farafonov was charged with inciting ethnic hatred through the media—an

offense that carries up to three years in jail. In his articles, Farafonov had

criticized the state of Kyrgyz politics and the spread of ethnic nationalism in the

Kyrgyz-language media. He was convicted in July of “humiliation” of the Kyrgyz

nation and spreading propaganda for ethnic discord, though the penalty was

limited  to  a  fine  of  50,000  som  ($1,050).  There  have  been  allegations  that

prosecutions on charges such as inciting hatred have focused almost exclusively

on ethnic minority writers, despite the widespread appearance of inflammatory

articles in Kyrgyz-language media.

Access to public information is guaranteed by law. In 2012, Access Info Europe

and the Centre for Law and Democracy rated Kyrgyzstan’s access to information

law as relatively strong. According to the organizations, the law’s weaknesses

include overly broad exceptions to the access regime and the lack of a public-

interest override.

In September 2012, a draft bill was introduced in the parliament that proposed

restricting access to certain “offensive content” online, ostensibly to protect

children. According to the legislation, images promoting violence as well as other

“unhealthy lifestyles” and “nonstandard moral values” could be targeted. Critics

warned that the overly broad wording of the bill could lead to widespread

censorship and closing of websites. However, lawmakers were said to be working

with members of civil society to revise the measure.

All media outlets must register with the Ministry of Justice to operate. The

approval process entails background checks on outlets’ owners and funding

sources, including whether they receive funding from international donor

organizations. In September 2012, Kyrgyzstan began a program to transition to

digital broadcasting, and it stopped issuing licenses for analog television stations.

A law passed by the parliament under Bakiyev and implemented by the interim

government in 2010 converted the state television channel into a public-service

broadcaster. Independent journalists and civil society representatives were

appointed to a supervisory board for the station. However, in June 2011 the

parliament empowered itself to dissolve the independent board and name new

board members. Nevertheless, the broadcaster was reported to have aired some

politically sensitive content during 2012. Separately, in September 2011 the

parliament voted to override a presidential veto on legislation that converted

2013
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

69
LEGAL
ENVIRONMENT

20
POLITICAL
ENVIRONMENT

29
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Kyrgyzstan

Kyrgyzstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kyrgyzstan

1 of 3 8/13/2013 10:18 AM



Channel Five into a parliamentary television channel. The channel had previously

been controlled by Maksim Bakiyev, son of the former president.

Access to a diversity of news sources, and particularly to minority-language

media, continues to be a challenge in Kyrgyzstan, although there were openings

in 2012. According to a June report by the Bishkek-based Association of

Journalists, before the 2010 violence there were three Uzbek television stations

and two Uzbek newspapers in the south, all owned by ethnic Uzbeks. One station

never reopened, while ethnic Kyrgyz took over the other four outlets. In 2012,

two government-owned Uzbek-language newspapers, Alam and Osh Shami,

began publishing. In June, an ethnic Uzbek journalist started the Uzbek-language

weekly Digest, which primarily published news articles translated from Kyrgyz,

Russian, and English sources. In August, Yntymak Public Radio, started by the

American nongovernmental organization Internews with U.S. government

funding, began full-time broadcasts in Kyrgyz, Russian, and Uzbek—the three

main  languages  in  the  south.  Finding  qualified  Uzbek-speaking  journalists

remains  a challenge for the station,  however,  as  many Uzbeks  fled  the region

after the 2010 violence. Employees of Yntymak and the newspapers reportedly

received threats during the year.

Some cases of government censorship and interference in the media were

reported in 2012. Most significantly, state-controlled Kyrgyztelecom, the main

internet service provider (ISP) in the country, blocked access to the popular

Russian-language news website Ferghana in February, acting on an earlier

resolution from the parliament aimed at censoring allegedly critical accounts of

the 2010 violence. Despite appeals by the site, Ferghana remained blocked by the

ISP at year’s end, though it was still accessible through other providers.

In April 2012, the State Committee of National Security (GKNB) announced that

it planned to launch a new system in spring 2013 to monitor websites in the

Kyrgyz language or with the .kg country code for “hate speech.” Observers

expressed concern that the measure would lead to increased internet censorship

and questioned the GKNB’s neutrality and suitability to the task, given its

reputation for muzzling government critics.

No journalists were killed in 2012. However, as in previous years, some cases of

intimidation, harassment, and assault were reported. Supporters of the

opposition Ata-Jurt party attacked journalists on several occasions during

protests in September and October. In a number of cases, police failed to

intervene. Also in October, reporter Meerim Mambetova and a cameraman from

the NBT  television  channel  were assaulted  by GKNB personnel  while filming

other officers storming a government building; their camera was destroyed. A

brutal 2011 assault on Shokhrukh Saipov—a well-known ethnic Uzbek journalist,

editor of the UzPress news website, and brother of slain journalist Alisher Saipov

—remains unsolved. Journalists reported receiving threats for covering sensitive

topics such as ethnic tensions and the June 2010 violence in the south. Many

also admitted practicing self-censorship on these issues.

In a positive step, Kyrgyzstan’s highest court overturned what was widely

regarded as a wrongful murder conviction in the case of Alisher Saipov, who was

shot to death outside his office in 2007. In 2009, authorities announced that they

had caught Saipov’s killer, but a local court dismissed the evidence as

insubstantial, and the alleged culprit insisted that he did not know Saipov and had

no reason to kill him. The victim’s father conducted his own investigation and told

the Committee to Protect Journalists (CPJ) that the imprisoned man was

innocent. Many activists and analysts believe that Saipov, an ethnic Uzbek who

was critical of Uzbekistan’s authoritarian government, was killed by that

country’s security services.

Azimjon Askarov, an ethnic Uzbek independent journalist and human rights

defender, remained in prison serving a life sentence on charges of inciting ethnic

hatred and complicity in the murder of an ethnic Kyrgyz police officer during the

June 2010 violence. Askarov’s investigative reports had overturned convictions

and cost several  officials  their  jobs,  and he was  widely believed  to have been

prosecuted in retribution for his reporting. Among those challenging his

imprisonment was Kyrgyzstan’s human rights ombudsman. In June 2012, the

Kyrgyz ambassador to the United States agreed to present evidence of Askarov’s

innocence compiled by CPJ to the Kyrgyz government, with no apparent result by

Kyrgyzstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kyrgyzstan

2 of 3 8/13/2013 10:18 AM



year’s end.

Nearly 50 newspapers and magazines publish regularly with varying degrees of

independence. Approximately 50 state-owned and private television stations and

50 radio stations operate in the country, with two television stations run by

state-owned KTRK broadcasting nationwide. An independent printing press run

by the local nongovernmental organization Media Support Center surpassed the

state-run printing house, Uchkun, as the country’s leading newspaper publisher

several years ago. State-owned media outlets benefit from government subsidies.

However, the ability of authorities to use advertising to influence media content

has receded as more private sources of advertising revenue become available.

Approximately 22 percent of the population accessed the internet in 2012.

Internet news sites such as Barakelde.org, Akipress.org, 24.kg, and Kloop.kg;

blogging platforms such as LiveJournal and Twitter; and forums such as Diesel.kg

provide lively alternative news sources for those with access. However, internet

access outside towns and cities remains limited. Around half of users reached the

internet through the state-controlled Kyrgyztelecom, creating the potential for

government influence over the medium. A  growing number of  Kyrgyz citizens

access the internet through their mobile telephones, and the new outlet Kush

Kabar provides free news via short-message service (SMS) on mobile phones.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Kyrgyzstan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/kyrgyzstan

3 of 3 8/13/2013 10:18 AM


