
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Lebanon Freedom of the Press 2013

Lebanon’s media environment remained freer than those of most other Middle

Eastern  countries  in  2012,  but  there were  several  incidents  in  which  officials

attempted to curb freedoms of speech and expression. Attacks against journalists

also  increased  as  the  conflict  in  Syria  spilled  over  into  Lebanon,  heightening

political and sectarian tensions.

The constitution provides for freedom of the press, but vague laws prohibiting the

publication of news deemed to contravene “national ethics” or trample “religious

feelings” remain on the books. Journalists are also prohibited from insulting the

head of state or foreign leaders, and those charged with press offenses may be

prosecuted in a special publications court. Lebanese journalists complain that the

media laws are chaotic, contradictory, and broadly worded. Provisions concerning

the media can be found in the penal code, the Publications Law, the 1994

Audiovisual Media Law, and the military justice code, giving the government

considerable leeway to prosecute journalists at will, though it rarely does so. The

Audiovisual Media Law prohibits broadcasting of political or religious gatherings

Lebanon

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lebanon

1 of 5 9/27/2013 1:46 PM



that have not been previously authorized. It also bans “commentary seeking to

affect directly or indirectly the well-being of  the nation’s economy and finances,

material that is propagandistic or promotional, or promotes a relationship with

Israel.” A Lebanese media watchdog group has crafted legal amendments that

would abolish prison sentences for crimes related to publishing, loosen

restrictions on electronic media, provide for greater transparency of media

ownership  and  financing,  and  halt  requirements  for  prior  licensing  of  political

publications. The proposals were pending at the end of 2012. Early in the year, the

Ministry of Information (MOI) proposed the Lebanon Internet Regulation Act

(LIRA), which would have allowed the government to restrict online expression.

The bill was scrapped after major public outcry.

A draft law on access to information that was proposed in 2009 would allow

citizens to request documents and data held by public bodies. It was debated in the

parliament in October 2012, but was still awaiting approval at year’s end.

The licensing of print media outlets is subject to quotas for different types of

publications and restrictions on the number of days an outlet can publish.

Broadcast licenses are allocated to ensure that each of the country’s sectarian

groups is represented in the media landscape. The Audiovisual Media Law granted

six new licenses to political and sectarian groups, and several additional television

outlets with partisan and sectarian affiliations  have been granted licenses since

then. The MOI and the National Council for Audiovisual Media have the right not

to renew licenses for radio and television, and also require foreign publications to

register for a license prior to distribution in the country. In 2012, the Audiovisual

Workers’ Union was established, and the Journalists’ Union membership

expanded, strengthening the professional support network for the media sector.

The media environment in Lebanon is both vibrant and diverse, and outlets are

able to express many different viewpoints and cover important events. However,

most media outlets  are affiliated with political  groups, which can impede those

outlets’ ability to report from areas controlled by rival factions.

The Directorate of General Security (SG) is authorized to censor all foreign

magazines, books, and films before they are distributed, as  well as pornography

and political or religious material that is deemed a threat to the national security of

either Lebanon or Syria. The government sporadically investigated and detained

journalists and attempted to censor news and information during 2012. In August,

the Lebanese Broadcasting Corporation International (LBCI) and the television

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lebanon

2 of 5 9/27/2013 1:46 PM



station Al-Jadeed were accused by the MOI of provoking instability with their

coverage of kidnappings taking place in Lebanon and Syria as a result of the Syrian

conflict. Local coverage of Syria-related events has also prompted cyberattacks on

the websites of journalists and media outlets. In January 2012, hackers struck the

Facebook pages of Future News TV host Paula Yacoubian and the magazine

Al-Jaras, as well as the Now Lebanon news website. In September, the Lebanese

civil society organization MARCH launched the Virtual Museum of Censorship, an

online database of censorship cases in the country since the 1940s. According to

the database, there were at least 23 instances of censorship or attempted

censorship of books, movies, the press, and art in Lebanon in 2012. Cases included

the banning of several movies and the book A Brief History of the Middle East,

censorship of “immoral content” on Al-Jadeed, and the arrest of graffiti artists.

Journalists in Lebanon continue to face violence, harassment, and intimidation due

to tensions inside the country as well as spillover from the worsening conflict in

Syria. These threats have led to increasing self-censorship. In April 2012, Ali

Shaaban, a cameraman for Al-Jadeed, was killed by Syrian security forces while

covering  the conflict from a  Lebanese town near  the border.  According to the

Committee to Protect Journalists, nine journalists were attacked in May and June

while reporting on demonstrations and street violence, including clashes between

supporters and opponents of the Syrian government. In June, the Beirut

headquarters of Al-Jadeed was attacked by gunmen after it aired an interview with

Ahmed al-Assir, a controversial Sunni cleric. In September, members of the Shiite

militant group Hezbollah seized Rami Aysha, a Lebanese-Palestinian journalist

reporting on arms smuggling into Syria, and handed him over to state security

forces, which detained him for nearly a month. He reported being beaten by both

the Hezbollah agents and military police officers.

Lebanon was the first country in the Middle East to authorize private ownership of

radio and television stations. It boasts a vibrant media industry that includes more

than a dozen privately owned daily newspapers in English, Arabic, and French, and

more than 1,500 weekly and monthly periodicals. The two largest Arabic-language

dailies are As-Safir and An-Nahar, owned by Shiite Muslim and Maronite Christian

families, respectively. There are nine television stations, two digital cable

companies, and about 40 radio stations that are similarly linked to confessional

groups. News content typically reflects the political viewpoint of a given outlet’s

affiliated ethnic or religious group. Politicians and influential families own most

media companies, and politicians also frequently sit on their boards.

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lebanon

3 of 5 9/27/2013 1:46 PM



Access to satellite television has grown substantially over the last decade. In 2012,

the MOI and the Telecommunications Ministry said they were preparing plans to

launch a “Smart Media City” project that would improve the telecommunications

infrastructure and allow additional satellite television stations and production

studios to be set up.

In 2012, 61 percent of the population had access to the internet. The

Telecommunications Ministry controls the international gateway for internet

traffic. The country lacks the infrastructure necessary for high-quality broadband

connections, and does not have a special network to transmit data, relying instead

on existing landline telephone networks. Social-media platforms including Twitter

and Facebook are popular among Lebanon’s internet users.

The advertising market in Lebanon is extremely limited, and is not able to sustain

the breadth of media outlets operating in the country. The Choueiri Group, one of

the largest media brokerage firms in the Middle East, has long dominated the small

market that does exist. According to the local business magazine Executive, it

controls an estimated 70 percent of Lebanon’s ad spending.

Financial setbacks and regional developments in 2012 affected employment for

journalists in Lebanon. LBCI TV laid off almost 400 of its staff. AWI, which owns

Al-Balad, Al-Waseet, and the Layaleena magazine, laid off 50 employees. Saudi

prince Al-Waleed bin Talal—after winning a lengthy court battle in 2011 that

allowed him to increase his holdings in LBC SAT, the satellite channel previously

affiliated  with  LCBI,  and  its  production  arm,  the  Production  and  Acquisition

Company (PAC)—later liquidated PAC, leading to significant layoffs in 2012.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

53
LEGAL ENVIRONMENT

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lebanon

4 of 5 9/27/2013 1:46 PM



18
POLITICAL ENVIRONMENT

21
ECONOMIC ENVIRONMENT

14

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Lebanon | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lebanon

5 of 5 9/27/2013 1:46 PM


