
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Lesotho Freedom of the Press 2013

The government generally respects freedoms of speech and the press. Although

press freedom is not directly mentioned, the constitution guarantees freedom of

expression and informational exchange. However, multiple laws, including the

Sedition Proclamation (No. 44 of 1938) and the Internal Security (General) Act of

1984, prohibit criticism of the government, provide penalties for seditious libel,

and endanger reporters’ ability to protect the confidentiality of their sources. The

1967 Official Secrets Act and the 2005 Public Service Act prohibit civil servants

from disclosing information, limiting the transparency of government institutions

and making it difficult for journalists  to conduct investigations. The government

has recently improved its disclosure practices, but access to information remains

impeded, and the procedure for requesting it is unclear. After 13 years of

discussions between the government and media professionals, a package of media

reforms came close to passing in 2010, but the cabinet decided to refer the

proposed policies back to the Ministry of Communications rather than send them

to Parliament for approval. The reforms would depoliticize government-owned

media outlets, eliminate “national security” statutes that allow government

Lesotho

Lesotho | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lesotho

1 of 4 9/27/2013 1:46 PM



censorship, and move many slander and libel cases from the courts to an

arbitration system. Despite three drafts by the ministry, the reforms had not been

sent back to Parliament by the end of 2012. There were no reports that the

government used the restrictive laws to control the media during the year.

Despite the existence of an active independent media, journalists often self-censor

because of a history of punitive lawsuits lodged against critical media outlets by

government officials and private citizens. In recent years, the courts have handed

down extremely high fines  in libel cases  against publications and radio stations

known for criticizing the government, forcing some to the verge of closure. In

September 2011, High Court judge ’Maseforo Mahase initiated an 8 million maloti

($980,000) defamation lawsuit against the radio station Harvest FM over

comments on a talk show that accused her of taking a bribe to impose a prison

sentence on a sibling of two Harvest FM presenters; the case remained pending at

the end of 2012. There were no reported lawsuits brought against press outlets by

government officials  in  2012.  However,  Harvest FM was  sued  in  August by  a

school rector for damages of 900,000 maloti ($110,000) in response to a radio

program featuring a staff member who was critical of the school’s leadership.

Media coverage of the May 2012 parliamentary elections was more professional

and expansive than reporting on previous elections. Nonetheless, the state-run

Lesotho Broadcasting Service allocated more radio and television airtime to the

incumbent Democratic Congress (DC) party of Prime Minister Pakalitha Mosisili,

while private broadcast coverage generally favored opposition parties. Although

the DC won the most seats in the elections, it was unable to form a government,

and in June the former opposition All Basotho Congress (ABC) party formed a

governing coalition. In July, after Mosisili claimed that his party had won the May

vote, the new government barred the state media from covering DC rallies.

In past years, journalists were occasionally assaulted, and more often threatened

with assault, as a result of their work. There were no reports in 2012 of

government authorities  using arrest,  imprisonment,  or physical attacks  to stifle

press freedom.

There was no repeat in 2012 of a 2011 incident in which the broadcasts of four

private radio stations were interrupted after they provided live coverage of

economic protests. The day before the outage, Harvest FM and at least one other

station had allegedly been warned by a Ministry of Communications official and

the head of the Lesotho Communication Authority to broadcast “respectfully.”

Lesotho | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lesotho

2 of 4 9/27/2013 1:46 PM



Several independent newspapers, none of them dailies, operate freely and

routinely criticize the government, while state-owned print and broadcast media

mostly reflect the views of the ruling party. Although Lesotho has a printing press,

many local newspapers are printed in South Africa and transported into the

country to avoid the high cost of printing domestically. Because of high

distribution costs and low literacy rates, especially in rural areas, radio is the most

popular news medium. There are eight private and two state-run radio stations,

and many South African and other foreign broadcasts reach Lesotho. The

country’s only television station is state run. Media development is constrained by

inadequate funding and resources. The private media are increasingly turning to

private advertising to generate income, but many outlets, both print and broadcast,

continue to rely heavily on state advertising, which allows the government to

tacitly reward those that provide more favorable coverage.

The government did not restrict access to the internet in 2012, but due to a lack of

infrastructure and high costs, the medium was used by just 5 percent of the

population.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

49
LEGAL ENVIRONMENT

14
POLITICAL ENVIRONMENT

19
ECONOMIC ENVIRONMENT

Lesotho | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lesotho

3 of 4 9/27/2013 1:46 PM



16

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Lesotho | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/lesotho

4 of 4 9/27/2013 1:46 PM


