Libya | Freedom House

lof3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/libya

AboutUs | DONATE

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives = News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Libya

Libya | Freedom of the Press 2012 - Select year -

.-

Status change explanation: Libya improved from Not Free to Partly Free due to
significant improvements in media freedom and access to information as
Mu’ammar al-Qadhafi’s control over the country progressively crumbled during
2011. The draft constitution contains provisions for expanded freedom of
expression and of the press, and access to officials is far greater than under the
Qadhafi regime. There has also been a boom of media outlets, particularly in the
east, with a diversity of viewpoints. Journalists are able to cover the news more
freely than before, and with less threat of violence and intimidation.

Prior to the 2011 uprising that led to the overthrow of longtime leader
Mu’ammar al-Qadhafi, the Libyan media were among the most tightly controlled
in the world. However, following al-Qadhafi’'s downfall, the media environment in
Libya experienced a transformation. The revolution began in February, when
citizens in several Libyan cities—inspired by early 2011 uprisings in Tunisia and
Egypt—took to the streets to protest al-Qadhafi’'s 42-year rule, sparking a brutal
crackdown by the regime. Libyan civilians and army defectors took up arms in
response to the regime's attacks, and in March, a NATO-led campaign of
airstrikes was launched to protect civilians. Rebel forces quickly established
control of the east, and a National Transitional Council (NTC)—based in the
eastern city of Benghazi—was formed. In August, rebel militias captured Tripoli,
the capital, and al-Qadhafi and his family fled the city. Al-Qadhafi was seized and
killed by militia members near his hometown of Sirte on October 20. The NTC
relocated to Tripoli, and by year’s end, it was operating as a de facto national
government.

Under the Qadhafi regime, there was no independent press, and state-owned
media operated largely as mouthpieces for the authorities. Journalists worked in
a climate of fear and self-censorship. In the initial stages of the conflict, state-
controlled media only broadcast demonstrations in favor of the regime. After the
fall of the regime, Libyan media experienced unprecedented freedom, without
clear regulations or set red lines. The NTC declared that it would not attempt to
control content—including criticism of its own performance—and access to
officials is less restricted than under the previous regime. At the beginning of the
revolution, there was pressure to self-censor to show a united front, but since the
official liberation of the country, local media have been free to write critically
about the NTC. The media environment in eastern cities experienced change
earlier than the rest of the country, with around 130 outlets registered by July.

Under al-Qadhafi, Libyan journalists had operated under the 1972 Publication
Act, which contained provisions banning libel and slander, and broadly restricted
critical speech. After taking power, the NTC was tasked with drafting a new
constitution and electoral laws. In August 2011, the transitional government
published the Draft Constitutional Charter for the Transitional Stage, which is
intended to fill the gap until elections and a new constitution. The draft charter
guarantees several fundamental human rights. Article 13 guarantees, among

Contact Us

[ ]

Donate

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free

PRESS FREEDOM
SCORE
LEGAL

ENVIRONMENT

POLITICAL
ENVIRONMENT

27

ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

5/7/2013 11:31 AM



Libya | Freedom House

20f3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/libya

other rights, “freedom of opinion for individuals and groups, freedom of scientific
research, freedom of communication, liberty of press, printing, publication and
mass media.” While these provisions are a positive start, they do not fully reflect
the guarantees of the right to freedom of expression as set by international
standards. The charter provides a broad definition of freedom of expression, but
does not explicitly abolish censorship or include the right to seek, receive, and
impart information and ideas. Additionally, it does not cover all types of
expression and methods of communication, and it does not grant these rights to
every person. In addition, clear laws on libel and slander have yet to be
established.

The five fatalities recorded during 2011 made Libya one of the most dangerous
countries in the world for journalists, although this was unsurprising given the
armed revolt, during which journalists were caught in the crossfire, and the
overall level of violence. Libyan journalist Mohammad Nabbous was shot dead by
a sniper in March while covering a battle in Benghazi. Also in March, Ali Hassan
al-Jaber, a Qatari cameraman for Al-Jazeera, was shot outside Benghazi
following coverage of the protests. In April, American photographer Chris
Hondros and British documentary filmmaker Tim Hetherington were killed by a
mortar round in Misurata while covering the conflict. South African freelance
journalist Anton Hammerl| was also killed in April outside Brega by loyalist
forces. There were also numerous cases of detention and harassment of
international and freelance journalists during the conflict. In February, Al-Jazeera
reporter Atef Al-Atrash disappeared after reporting that several journalists had
been detained in Libya. American photographer James Foley was detained for six
weeks in April, and was released with three other foreign journalists in May. In
addition, al-Qadhafi at the outset of the conflict invited a number of international
reporters to Tripoli to cover the conflict; however, their movements were closely
monitored, their reporting was restricted to covering progovernment
demonstrations, and often they were prevented from leaving Tripoli's Rixos
Hotel.

A dramatic increase in outlets in 2011 significantly altered the Libya media
landscape, with a much wider diversity of independent and pro-NTC viewpoints.
Many smaller media sources are owned by individuals and often survive on
donations, and in many cases, ownership of these outlets remains unclear.
Activists and entrepreneurs launched hundreds of outlets on a variety of
platforms during and in the wake of the uprising. Benghazi, one of the first cities
to declare itself free of the Qadhafi regime, had 800 media outlets registered by
the time Libya declared itself independent in October 2011. During the year,
media outlets flourished in Misurata, Tripoli, and in the western Nafusa
Mountains, where the Amazigh minority established newspapers as well as
television and radio stations in their own language (under the Qadhafi regime,
Amazigh was a banned language). Tribute FM was the first Libyan English-
language radio station established. When it received this license, the NTC said it
wanted the outlet to be “as critical of the new regime as they liked””

There has also been an explosion of print media in the wake of the revolution. As
Libya does not have a recent history of independent media, the quality of the
journalism has frequently been criticized, and few newspapers have enough
content to establish a daily edition. Many of the newspapers and magazines
founded during of the fall of the old regime are closing, mostly due to activists
returning to their normal lives or because their enterprises lacked equipment,
funding, or experience in the media industry. More recently, the government has
proposed giving some funding to independent media outlets in their early stages
to help them become established.

The General Press Corporation (GPC) that had existed under Qadhafi has been
dissolved, along with state-owned newspapers such as Al-Shams and Al-Zahf
al-Akhdar. A new body, the Press Support and Encouragement Corporation, has
taken its place. It was founded and is headed by journalist and poet Idris
al-Mismari. He has vowed that this new press body will not replace the GPC, but
instead will “safeguard the state-owned [press] to serve journalism.” He has also
promised that Libya’s press will be based on “freedom and transparency,” and
that a code of ethics will be written by journalists.

Before February 2011, all TV stations were run by the state broadcaster, the
Libya Jamahiriyah Broadcasting Corporation (LJBC). The LJIBC was disbanded

5/7/2013 11:31 AM



Libya | Freedom House

30f3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/libya

after the fall of Tripoli in August 2011 and replaced by the state-owned Libyan
Radio and Television network (LRT). There are currently more than 20 television
stations and dozens of radio outlets, many of which are controlled by private
owners. Among the new television stations that were established during the
conflict are Libya al-Hurrah, which replaced the pro-Qadhafi channel Al-Libiyah.
The station was founded by Nabbous; since his death in March, it has expanded
from a web-based television channel, and is broadcast live from several Libyan
locations. Libya TV or Libya al-Ahrar was launched in April 2011 with support
from the Qatari government and Libyan businessmen. Although it is a private
channel, it is increasingly seen as the mouthpiece of the NTC. Before the fall of
the regime, satellite channels that carried stations such as Al-Jazeera were
jammed in order to withhold information from citizens. Nevertheless, journalists
continued to work around these barriers to spread information, and after the fall
of the regime, access to these channels resumed.

Internet penetration remains relatively low, with about 17 percent of the
population accessing the medium in 2011. The social media scene in Libya
experienced constant growth in 2010, and it more than doubled between
February and October 2011. Libyans’ use of social media, as well as video- and
photo-sharing websites, was instrumental in the provision of information, news,
and multimedia content about the protests and ensuing conflict. According to
Social Bakers, which provides usage statistics for social media sites, Libyan
Facebook users increased by 121 percent, from 72,000 to 230,940 people (3.57
percent of the population), in 2011. After journalists, bloggers, and activists
uploaded images of the initial February protests to the internet and social
networking sites, the Qadhafi government shut down or disrupted the internet
and mobile phone, and many bloggers were arrested. Between February and
August 2011, access to the internet was severely limited in the west; however, it
was gradually restored after the rebels established control in the east, and the
rebels set up their own mobile phone network in Benghazi in April. Following the
liberation of the country, there were no reports of the resumption of filtering that
had been prevalent during the Qadhafi era.

About us Related websites:
Careers Democracy Web | DerechoaVoz | Family Law - Khaleej
Contact Us Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Privacy Policy
Credits

Subscribe

Undermining Democracy | Voice of Freedom

5/7/2013 11:31 AM



