
JOIN OUR MAILING LIST

About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Macedonia Freedom of the Press 2013 - Select year -

The Macedonian constitution includes basic protections for freedom of the press and of expression, but

government representatives do not uphold them impartially. The government continued to clash with the

Constitutional Court in 2012 over the country’s lustration law, which was originally intended to identify public

officials who had worked with the communist-era secret police. In March, the court struck down a dozen provisions

in the law, including one that required journalists and variety of other professionals to swear that they had never

served as police informants. However, a new version of the law, approved by the parliament in June, would

effectively still allow investigations of journalists and other professionals by means of individual requests. The

parliament voted in November to remove defamation from the penal code, but a parallel change to the civil

defamation law authorized fines of up to €27,000 ($34,000)—€2,000 for the reporter, €10,000 for the editor, and

€15,000 for the outlet owner. Journalists were typically punished with fines rather than imprisonment under the old

criminal law, and the large number of cases has hindered freedom of expression and encouraged self-censorship.

Also in November, lawmakers enacted new rules for the accreditation of foreign journalists, shifting responsibility

for issuing permits from a low-level government press office to the Foreign Ministry; the new law tightened the

requirements for such permits and instituted penalties for foreign journalists who worked without valid permits. For

a foreign outlet to operate a bureau in the country, its home government now must sign an agreement with

Macedonian authorities.

The law on open access to public information is unevenly and selectively enforced. Collection of fees used to

finance the Broadcasting Council, which regulates television and radio outlets, and Macedonian Radio and

Television (MRTV), the public broadcaster, has improved in recent years, but the two entities lack independence

from the government in practice. A 2011 legal change allowed government-controlled bodies to appoint six new

members to the Broadcasting Council. Enforcement of media regulations is weak, and the licensing process is

subject to undue political and economic influence. However, the Broadcasting Council in 2012 set a September 30

deadline for compliance with a long-unenforced rule that bars public officials and their immediate families from

owning broadcast outlets, affecting Macedonia’s two top television stations and a radio network. The individuals in

question renounced their public positions or media assets, but the outlets reportedly remained in the hands of

proxy owners.

Most private media outlets are tied to political or business interests that influence their content, and state-owned

media tend to support government positions. The government of Prime Minister Nikola Gruevski and its media

allies have shown growing hostility toward critical news outlets. The media landscape was drastically altered in the

government’s favor by the 2011 closure of four opposition-oriented outlets owned by Velija Ramkovski: A1 TV,

then the country’s leading television station, and the popular newspapers Špic, Vreme, and Koha e Re. Their

assets had been frozen in connection with a criminal case against Ramkovski, who was sentenced in March 2012

to 13 years in prison for tax evasion and money laundering. As many as 18 codefendants received jail terms

ranging from two years and three months to seven years. In June, the Broadcasting Council withdrew the license

of A1’s sister channel, A2, on the grounds that it did not air enough news content. In 2011, the station had been

forced to switch to more cost-effective music and entertainment programming after the accounts of Ramkovski’s

media outlets were frozen. In May 2012, A2 had announced plans to resume news content, leading press freedom

organizations to criticize the regulator’s decision as unfair and politicized. Both A1 and A2 continued to operate as

news websites, and a cable channel announced plans in September to relaunch as A3, hiring a number of former

A1 journalists.

Journalists do not enjoy equal access to government officials, who typically speak only to friendly outlets. In late

December 2012, as the ruling coalition sought to pass budgetary legislation over the vocal objections of the

opposition, security personnel forcibly removed opposition lawmakers and journalists from the chamber, ostensibly

to restore order. The Macedonian Journalists’ Association later called on members to boycott government press

conferences. There have been occasional cases of physical harassment of journalists and media outlets. Some

reporters had their equipment damaged, received threats, or were slightly injured during anti-Albanian protests

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM SCORE

56
LEGAL ENVIRONMENT

17
POLITICAL ENVIRONMENT

22
ECONOMIC ENVIRONMENT

17

Macedonia

Page 1 of 2Macedonia | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/macedonia



triggered by the murder of five ethnic Macedonian men in April. Past death threats and other forms of intimidation

have not been prosecuted.

Macedonia has a large number of broadcast and print outlets for its population, but the closure of Ramkovski’s

media group gave progovernment media—including the public MRTV and several private television stations and

newspapers—a dominant position in the market. In January 2012, the only significant foreign media investor in the

country, Germany’s WAZ Media Group, sold its three dailies to local businessman Orce Kamcev, who has been

described as close to the government. Kamcev in turn sold 50 percent stakes in the papers to a Serbian online

media company in August. The former WAZ unit in Macedonia included the country’s largest printing facility and

distribution network, which enjoyed a virtual monopoly after the dismantling of Ramkovski’s media assets. Foreign

media content is not restricted.

The government is regularly criticized for its liberal use of promotional advertising, which increases the media’s

financial dependence and allegedly favors progovernment outlets; the government is among the country’s largest

advertisers. Journalists face low salaries, poor job security and working conditions, and editorial pressure from

owners. In May 2012, the Broadcasting Council canceled the operating permit of the Serbian-owned Pink 15 TV

after workers went eight months without wages.

Access to the internet is restricted only by cost and infrastructural obstacles, with around 57 percent of the

population accessing the medium in 2012, according to Internet World Stats. Use of online social media is

increasing, and news sites and blogs have expanded, but most news content reportedly originates in traditional

media.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej Freedom House Kyrgyzstan

Peace in the Caucasus Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Page 2 of 2Macedonia | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/macedonia


