
JOIN OUR MAILING LIST

About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Malawi Freedom of the Press 2013 - Select year -

The transfer of power to Vice President Joyce Banda after the sudden death of President Bingu wa Mutharika in

April 2012 resulted in the reversal of setbacks for media freedom that had occurred in the preceding year.

However, the full impact of the Banda administration’s agenda on the media environment remained to be seen as

of the end of 2012.

Malawi has strong constitutional guarantees for freedom of the press, but there are several laws that restrict this

freedom in practice, such as the 1967 Protected Flag, Emblems, and Names Act and the 1947 Printed

Publications Act. In May 2012, the National Assembly voted almost unanimously to repeal an amended version of

Section 46 of the penal code that had allowed the information minister to ban publications deemed “contrary to the

public interest.” The amendment had been signed into law by Mutharika in January 2011. Although no publications

were banned while the measure was in effect, self-censorship reportedly increased, and the repeal was widely

praised by journalists and press freedom groups.

In October 2012, the Banda government introduced a bill setting out a legal framework for regulating information

and communication technologies (ICTs) that was criticized for potentially limiting online freedom of expression.

Among other provisions, the “E-Bill” would compel editors of online public communication services to make

available their names, addresses, and telephone and registration numbers. It would also allow the government to

appoint so-called cyberinspectors to “monitor and inspect” websites and report “unlawful activity” to the regulator.

The constitution guarantees access to information, but a draft bill to implement this right has been stalled in the

parliament since 2003. Access to government information remains a considerable challenge for reporters.

Powerful individuals have also used court injunctions to prevent newspapers from publishing damaging articles

about them. Libel is considered both a criminal and a civil offense. If prosecuted as a criminal violation, it is

punishable with up to two years’ imprisonment. However, many libel cases are processed as civil matters or

settled out of court. In October 2012, Justice Mponda, a correspondent for the online publication Malawi Voice,

was arrested in the southern city of Blantyre for allegedly insulting the president, publishing false information, and

criminal libel. During his arrest, the authorities seized computers and other equipment said to belong to the

publication. He was released on bail a day after his arrest, having been formally charged with “publishing false

news likely to cause public fear.” Separately, Sunday Times journalist Clement Chinoko was arrested in May for

writing a story about two women who had become engaged; same-sex relationships are illegal in Malawi. Chinoko

was held without a court hearing for more than the lawful 48-hour period. Police said that he was arrested for

“conduct likely to cause breach of peace,” and that the two women had actually been shooting a film, not

participating in an engagement ceremony. The case remained pending at year’s end.

The broadcast media are licensed by the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA), which is funded

by the government and led by a presidential appointee. In August 2012, Banda made new appointments to the

board, including a chair who was a health rights activist with little experience in broadcasting.

Under Mutharika, MACRA faced accusations of political bias in its operations. In July 2011, it ordered two stations

to halt coverage of widespread antigovernment protests. In November 2011, MACRA issued eight new broadcast

licenses after an extended period of accepting applications; two of these went to Mutharika allies. Other

applicants, most notably a religious group seen as hostile to the president, had their applications denied without

explanation. However, in July 2012, MACRA issued 15 new licenses to private and community radio and television

stations, drawing praise from the Malawi chapter of the Media Institute for Southern Africa (MISA).

In 2011, MACRA had attempted to implement a new “Consolidated ICT Regulatory Management System,”

ostensibly to more effectively monitor the performance of mobile-telephone companies. The move generated

privacy concerns given the capacity of the system to access the call records of users, and media professionals

warned that their ability to keep sources confidential could be compromised. Implementation of the system was

temporarily suspended by the courts in mid-2011, and in September 2012 the High Court issued a ruling that

halted implementation.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM SCORE

53
LEGAL ENVIRONMENT

17
POLITICAL ENVIRONMENT

19
ECONOMIC ENVIRONMENT

17

Malawi

Page 1 of 2Malawi | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/malawi



The Media Council of Malawi, a self-regulatory body, has been relatively dormant for about two years due to

funding problems.

Violence and harassment of journalists had increased markedly in 2011, bringing condemnation from international

rights groups and foreign donors. By conservative estimates, at least seven journalists were assaulted during

antigovernment protests in July 2011, while several others were detained. The Mutharika government’s campaign

of harassment continued into early 2012. In March, the president’s office released a harshly worded statement that

accused the media and civil society of “inciting anarchy in the country.” The statement said journalists had

deliberately insulted the president, and warned that the government was monitoring social-networking websites for

“hostile” and “demeaning” comments about him. Days after the statement was released, the head of MISA’s

Malawi chapter, which had issued a strong condemnation of the remarks, began receiving threatening text

messages.

After Banda took office in April 2012, these types of threats were significantly reduced, and the climate of fear

lifted. The new president took steps to engage with MISA and other groups on press freedom issues, including the

establishment of a commission of inquiry to investigate the mysterious September 2011 death of Robert Chasowa,

a political activist and blogger who had criticized Mutharika. In October 2012, the commission found that Chasowa

had not committed suicide, as the authorities had originally claimed, but had been murdered. Two weeks after the

commission released its report, six suspects were arrested, including a police officer and a former aide to

Mutharika.Malawi’s print sector consists mainly of eight independent newspapers, including two dailies and six

weeklies. However, print readership is quite low. Most newspapers and magazines remain inaccessible due to

their relatively high costs and their publication in English, which is read by only around 1 percent of the population.

The majority of the population speaks Chichewa, the official language. The biweekly Fuko Nation is published in

Chichewa and Tumbuka and targets rural readers. While there are numerous private and community radio

stations that air a diverse array of opinions, government-controlled outlets continue to dominate the broadcast

market. Radio remains the primary source of information for most people, and the state-controlled Malawi

Broadcast Corporation (MBC) is the only station with national reach. Most privately owned stations are located in

large urban centers in the south and do not broadcast to more rural sections of the country, while the 14 active

community radio stations—which broadcast in local languages—lack financial security. Although there are four

television stations, only MBC broadcasts nationally. State-run outlets are strongly biased in favor of the

government and have been accused of serving as little more than propaganda tools.

Advertising revenue, including government advertising, is critical to the survival of Malawi’s press, which operates

under tenuous economic conditions. A ban on advertising in one of the most reputable dailies, the Nation, was

lifted by Banda soon after she took office in April. In June, the Banda government also removed the 16.5 percent

value-added tax on newsprint and newspapers that had been imposed by Mutharika the previous year.

There are no government restrictions on the internet, although only 4 percent of the population used the medium

in 2012 due to lack of access to computers and high subscription costs. The majority of Malawians who access

the internet do so through their mobile phones; about a quarter of the population had a mobile-phone subscription

in 2012.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej Freedom House Kyrgyzstan

Peace in the Caucasus Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Page 2 of 2Malawi | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/malawi


