
JOIN OUR MAILING LIST

About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Maldives Freedom of the Press 2013 - Select year -

The media environment deteriorated in 2012, due in part to severe political and social unrest resulting from the

forcible removal of President Mohamed Nasheed in February and the succession of his vice president,

Mohammed Waheed Hassan Manik. Harassment and violence against journalists increased considerably, and

media outlets faced attacks and closures.

The 2008 constitution protects freedom of expression, but it also places restrictions on speech deemed “contrary

to the tenets of Islam.” The overall legal framework protecting free expression remained weak in 2012, with many

proposed reform bills still awaiting passage. In November 2011, the Maldives Broadcasting Commission (MBC),

the legal entity assigned to regulate broadcast media, drafted new regulations that would curtail the power and

reach of the country’s broadcasters through high licensing fees and ownership rules favoring international

companies over locally owned stations. While these changes have yet to be implemented, they pose a potential

threat to Maldivian media. In December 2012, the parliament passed the Freedom of Peaceful Assembly Act,

which set out a number of limitations on journalists, including a requirement for accreditation by the MBC.

Freedom of information (FOI) has been regulated by presidential decree since 2009. An FOI bill was submitted to

the parliament that year, but it has been stalled in committee since then.

A 2008 law called for the establishment of the Maldives Media Council (MMC), an independent body consisting of

eight media workers and seven members of the public, tasked with developing a code of conduct for journalists

and investigating complaints from the public against both print and broadcast outlets. While advocacy groups

warned about the potential for government influence (the minister of information nominates the public candidates)

and noted that self-regulation was preferable to statutory regulation, they cautiously welcomed the formation of the

council and an end to formal control over media content by the Information Ministry. After a considerable delay,

elections to the council were held in 2010. The election process was criticized for not being sufficiently

transparent, and former members of political parties were nominated as candidates to the council.

The Maldives Journalist Association (MJA), formed in 2009, regularly made statements regarding media freedom

issues and journalists’ rights during the year, accusing the government and political leaders of interference with

the private media in a number of cases. Following reports of corruption within the MMC, the MJA joined other

media watchdog organizations in calling for the creation of a separate and independent regulatory body.

Over the previous few years, greater media diversity had led to improved coverage of major political events and

issues, such as the May 2009 parliamentary elections. However, throughout 2012 the media faced limitations on

accessing official information and resistance to coverage of certain topics, such as religious freedom. While there

is legal protection for journalists to maintain confidentiality of sources, it has become regular practice for the police

to summon journalists for interrogation about their sources and the authenticity of news reports.

Censorship of web-based content is a growing concern. Opposition websites remained accessible in 2012, though

sites considered to be anti-Islamic or pornographic are often blocked by the Communication Authority of the

Maldives (CAM) at the request of the Ministry of Islamic Affairs. In December, a criminal court granted police a

warrant to obtain the e-mail and internet protocol (IP) addresses of a user accused of “violating Islamic principles”

on the comment board of Minivan News, an independent English-language news website. The individual’s

username, “Maai Allah” (Holy Allah), provoked the charges. This marked the first time police have sought out the

identity of an internet user on religious grounds.

Journalists and media outlets endured a sharp increase in violence in 2012, including assaults, raids, arrests, and

harassment. The most prominent case involved blogger Ismail “Hilath” Rasheed, one of the country’s best-known

journalists. In January, Rasheed was released from prison for his involvement in a “silent protest” to promote

religious tolerance. The arrest followed the blocking of his blog by the CAM on the grounds that it contained anti-

Islamic material. In June, unidentified men stabbed Rasheed in the neck outside his home. Fearing for his safety,

he fled the country in July. Journalists faced numerous assaults by demonstrators and arrests while covering

political protests during the year. In February, riot police stormed the offices of the Maldives National Broadcasting

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM SCORE

55
LEGAL ENVIRONMENT

18
POLITICAL ENVIRONMENT

21
ECONOMIC ENVIRONMENT

16

Maldives

Page 1 of 2Maldives | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/maldives



Corporation (MNBC), taking over the station hours before the coerced resignation of President Nasheed. The raid

was reportedly ordered by Vice President Waheed. Assailants attacked three additional media outlets—DhiTV,

VTV, and Raajje TV—in 2012, injuring journalists and destroying equipment. In August, Raajje TV sued the police

for targeting and harassing its reporters.

Private print media present a fairly wide diversity of viewpoints. However, some publications are owned by allies of

former president Maumoon Abdul Gayoom or other political actors, who exercise considerable control over

content. Following the transfer of power in February 2012, a parliament-created state broadcaster assumed

control of all government-owned media in accordance with a prior court order. Opponents have been critical of the

move, arguing that the ostensibly autonomous entity violates its mandate as a public-service broadcaster by

ignoring opposition voices and favoring the ruling party. The number of private radio stations has increased to at

least six in recent years, while the country’s first private television channels, DhiTV and VTV, began operating in

2008 and compete with the state-run broadcaster. Private outlets are authorized through individual agreements

with the government rather than new broadcasting legislation, limiting their legal protections. Moreover,

broadcasters remain subject to high annual licensing fees and must be relicensed every year. Most newspapers

are not profitable and rely on financial backing from businessmen with strong political interests. Private media

have been under significant financial pressure since 2009, when the government began publishing its

advertisements in the weekly official gazette instead of private outlets.

The internet was accessed by about 39 percent of the population in 2012, and the number of web-based news

outlets has greatly expanded.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej Freedom House Kyrgyzstan

Peace in the Caucasus Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Page 2 of 2Maldives | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/maldives


