Mauritania | Freedom House

lof 4

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mavritania

AboutUs | DONATE

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives

FREEDOM OF THE PRESS

Mauritania

Mauritania | Freedom of the Press 2013 2013

Mauritania’s media environment continued to open in 2012, despite a history of
dictatorship and the 2008 ouster of the first democratically elected president by
an army general, Mohammed Ould Abdel Aziz. Abdel Aziz subsequently contested
and won elections held in 2009. Since then, his administration has passed a
number of reforms to improve media freedom in the country.

Article 10 of the 1991 constitution guarantees freedom of opinion, of thought,
and of expression. Legal and regulatory reforms enacted in 2006 eliminated
prepublication government approval for newspapers, established journalists’ legal
right to protect sources, and created the High Authority for the Press and
Audiovisual Sector (HAPA). The authority’s board members are appointed in
consultation with media associations and journalist groups, a departure from the
previous practice of presidential appointments. In addition to its regulatory role,
HAPA is responsible for nominating the heads of public media outlets and the
Mauritanian News Agency. The appointment of Salka Mint Sneid, the president of
the association of women journalists, as chair of an advisory board created by

Blog Mobile App Contact Us

News

Experts

Events

Donate

| - View another year -

9/27/2013 1:47 PM



Mauritania | Freedom House

2 of 4

HAPA in September 2012 reflected the increasing presence of practicing female
journalists. In 2011, the parliament had approved amendments to the 2006 Press
Freedom Law that abolished prison sentences for slander and defamation,
including of heads of state, though fines can still be imposed for these offenses.
Mauritania has no legislation guaranteeing access to information. A growing focus
on the promotion and empowerment of female journalists led to over 60 women
benefiting from various types of journalistic training during 2012.

Though the media express a variety of views, journalists practice a degree of
self-censorship in their coverage of issues such as the military, foreign diplomatic
missions, corruption, and Sharia (Islamic law). Nevertheless, journalists were able
to report freely on 2012 events such as the accidental shooting of the president in
October and political turmoil in Libya. Extralegal violence and intimidation toward
journalists has decreased over the past several years, but there were reports in
2012 of security forces attacking and detaining reporters for their coverage of
sensitive topics, including antigovernment protests and slavery, and journalists
were assaulted by both police and protesters while covering student
demonstrations early in the year. In April, authorities arrested journalist and
activist Obeid Ould Amegn for his participation in a news program on the
Dubai-based satellite station Al-Arabiya that addressed the controversial burning
of religious books. Also in April, police assaulted and arrested the editor of the
French version of the online news site Al-Akhbar, Abou Ould Abdoul Kader, as he
attempted to cover a youth demonstration. In August, members of the presidential
guard attacked and confiscated the equipment of two journalists covering youth
protests that erupted during a speech by President Abdel Aziz in the northwestern
city of Atar. In December, police detained two journalists from the television
station El-Sahal who were covering a sit-in protest by teachers. Both journalists
were released without charge.

The print sector features both state-run and private outlets. The government owns
two daily newspapers, the French-language Horizons and the Arabic Chaab, and
dozens of independent print outlets are active. HAPA provides subsidies to several
independent newspapers, and most papers have access to the state’s printing
press. Mauritania has one public and at least two private television stations, as
well as one public and at least one private radio station. A public television station
that began broadcasting in 2008 carries programs in the country’s minority
languages—Pular, Soninke, and Wolof. The number of private outlets applying for
licenses has been growing since November 2011, when HAPA announced that two

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mavritania

9/27/2013 1:47 PM



Mauritania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mavritania

new independent television stations and five independent radio stations would be
allowed to begin operating, ending the government’s monopoly on domestic
broadcast media. In November 2012, Sahara Media FM became one of the first
new stations to go on air. Some opposition members maintained that the allocation
of permits favored progovernment interests. Radio France Internationale
rebroadcasts locally, and Mauritanians have access to international satellite
television. In October, the government distributed 40 million ouguiyas ($135,000)
to 62 independent press institutions to cover journalists’ salaries, internal training,
and printing subsidies. In December, the Mauritanian Union of Journalists (LSU), in
collaboration with the U.S. embassy in Nouakchott, distributed media vests and
photography and recording equipment to journalists in national press institutions.

Internet access is not generally restricted by the government, but penetration was
just over 5 percent in 2012. Mobile-telephone subscriptions are within the reach
of more than 93 percent of the population. The impact of online media has grown
in recent years, but existing legislation does not address the emergence of
internet-based journalism.

2013 SCORES

Partly Free

PRESS FREEDOM SCORE
LEGAL ENVIRONMENT
POLITICAL ENVIRONMENT

17

ECONOMIC ENVIRONMENT

3of 4 9/27/2013 1:47 PM



Mauritania | Freedom House

4 of 4

About us
Careers
Contact Us
Privacy Policy
Credits

Subscribe

16

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mavritania

9/27/2013 1:47 PM



