
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Moldova Freedom of the Press 2013

Press freedom remained stable in 2012 as the center-right ruling coalition, the

Alliance for European Integration (AIE), was hampered by internal disagreements

and devoted less attention to media reforms. In March, Parliament broke a nearly

three-year deadlock and elected a new president—63-year-old judge Nicolae

Timofti—after three lawmakers defected from the opposition Communist Party

and voted for the nominee. The election stabilized the government, but politics

remained highly polarized, with 70,000 Communist Party supporters protesting

Timofti’s inauguration and refusing to recognize him as the head of state.

Throughout the year, the government made limited efforts to continue reforming

the public broadcaster, Teleradio Moldova (TRM); struggled to implement

defamation reforms; and was lenient in prosecuting corrupt media regulators.

However, the ruling coalition did invite media freedom groups to testify in

Parliament for the first time and made some improvements in the regulation of

broadcast media, and physical attacks against journalists continued to decline.

The constitution and laws provide for freedom of expression and of the press, but

Moldova

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/moldova

1 of 5 9/27/2013 1:45 PM



these rights are often limited by other laws and in practice. Moldova

decriminalized  defamation  in  2009,  but  various  groups  continued  to  file  civil

defamation cases against media outlets in the courts, which have a reputation for

being extremely corrupt. Many judges in 2012 were not implementing the

defamation-related reforms of the 2010 Law on Freedom of Expression, which

had strengthened the position of journalists, and in May the Supreme Court issued

a draft document for judges to clarify how the legal changes should be applied. In

July, two former convicts filed defamation cases against the Chisinau newspaper

Ziarul de Gardă, seeking 100,000 lei ($8,200) and 300,000 lei ($24,800),

respectively, after the newspaper published an article questioning why the

country’s acting president in 2011 had pardoned two women who had engaged in

multiple fraud schemes. Both cases were pending at the end of the year. Local

press  freedom groups  could not assess  how many defamation cases  were filed

against the media because some courts either refuse to provide the information or

lack qualified personnel to respond to the requests.

The AIE-led Parliament passed two notable legislative measures during the year. In

July, it amended the Law on Freedom of Expression to ban Communist symbols

and the promotion of totalitarian ideologies. The Communist Party, which still uses

the hammer-and-sickle emblem, said it would not comply with the law. In

November, Parliament also amended the criminal code to forbid censoring public

media and punish those who obstruct, threaten, or assault journalists with a fine of

up  to  2,000  lei  ($165).  Anyone  exploiting  an  official  position  to  commit  such

offenses can lose their right to hold that position for up to five years.

Reporters in the capital were able to obtain a greater amount of public information

due to increased compliance with the Access to Information Law, but compliance

remained poor in smaller cities and towns, according to a study conducted by

Access-Info, a local nongovernmental organization. Some politicians continued to

blame the media for exposing credible allegations of government corruption. In

November 2012, two senior Democratic Party officials strongly criticized Ziarul de

Gardă after it published an investigative story on the personal wealth of an

anticorruption official.

The Audiovisual Coordinating Council (CCA) has been criticized in the past for its

politicized, nontransparent decision making, but in 2012 the agency was

commended by the Independent Journalism Center (IJC) for making more

professional and transparent judgments. In April, the CCA shuttered the

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/moldova

2 of 5 9/27/2013 1:45 PM



pro-Communist television station NIT after it exhausted other options to

reprimand the station for its propagandistic programming, leaving journalists and

media advocacy groups divided about the propriety of the decision. NIT appealed

the ruling in court, and the case was pending at the end of the year. Authorities

were lenient with two senior CCA officials being prosecuted for bribery: the junior

official was convicted in April and sentenced to four years’ probation, while the

charges  against the senior official were dropped in August after he retired and

became seriously ill. The Electronic Broadcasters’ Association (APEL) had

prepared a draft broadcast law in 2011 that would limit media concentration and

improve transparency regarding media ownership, but in 2012 Parliament passed

only three narrow amendments to the old broadcast law that primarily focused on

strengthening advertising-related regulations.

Media pluralism and the volume of locally produced programming continued to

expand in 2012 in response to the improved legal and political environment that

the AIE began fostering in 2010. The CCA issued new licenses to eight television

stations  and five radio stations, while 10 new magazines  and newspapers were

registered with the Ministry of Justice. However, the growing number of bloggers

on websites like Blogosfera.md and Voxreport.unimedia.md remain excluded from

reporting  on  the  government  because  they  are  not  officially  recognized  as

journalists and cannot receive accreditation.

Intimidation of journalists continued to decline during 2012, in part due to

aggressive reporting by media outlets like Publika TV, and local media freedom

organizations reported no serious physical attacks. Government officials generally

interacted more carefully with reporters, but remained sensitive to reporting on

allegations of government corruption, leaving journalists and media outlets

vulnerable to threats and attacks. In April, the broadcasting equipment of a

television network in central Moldova, Rezina-based Elita TV, was largely

destroyed or stolen after the station’s owners refused to sell it to a group of local

politicians and continued reporting on a politically sensitive lawsuit. In August,

Jurnal TV reporter Victoria Ocară was hospitalized with a head injury after being

struck by stones while covering confrontations in the northern city of Bălţi

between advocates and opponents of union with Romania. Police officers often fail

to properly investigate attacks in such cases, but were reported to have identified

suspects in both incidents.

In the separatist Transnistria region, media outlets are highly restricted and

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/moldova

3 of 5 9/27/2013 1:45 PM



politicized. Most of the local broadcast media are controlled by the Transnistrian

authorities in the self-declared capital of Tiraspol, or by companies like Sheriff

Enterprises that are linked to the separatist regime. Print media are required to

register with the separatist Ministry of Information in Tiraspol rather than the

internationally recognized Moldovan government in Chişinău. Media pluralism is

extremely limited, as any critical information regarding the authorities is promptly

suppressed and the journalists responsible harassed, resulting in pervasive

self-censorship. Residents increasingly use social-networking websites to

anonymously discuss politically sensitive issues with their counterparts in the rest

of Moldova, but users were often unable to access websites reporting on

Transnistria in 2012—including Dniester.ru, Tiras.ru, and Safronovpmr.com

—because they were blocked by authorities in Tiraspol or experienced frequent

cyberattacks. The election of Yevgeny Shevchuk to the separatist presidency in

December 2011 polarized the local media, leading to the creation of more

websites and press services for separatist agencies, as well as reduced access to

public information as agencies required that all requests be made in writing.

There is a mix of private and public media in Moldova, but ownership transparency

is still lacking, with many outlets employed to advance the business or political

interests of their secretive owners. TRM managers appointed by the AIE

government have been commended for the broadcaster’s balanced news coverage,

but the departure of two senior executives in early 2012 and the nine-month

search to replace them, along with a two-year delay in appointing three members

to the TRM Supervisory Board, effectively stalled the public broadcaster’s internal

reforms during the year. The AIE made limited progress in reorganizing,

privatizing, or shuttering some 40 state-owned local newspapers. Due to the

global economic downturn, private media remained highly dependent on financial

subsidies and advertising revenue from affiliated businesses and political groups,

rather than market-driven advertising and circulation revenue. Economic

pressures continued to force media outlets to cut costs and intensified the shift

from print to online operations.

An underdeveloped telecommunications infrastructure, coupled with high fees for

internet connections, has resulted in limited internet usage, though access is

generally not restricted by the authorities. Approximately 43 percent of the

population had access to the internet in 2012. News portals and social-networking

sites have become popular, with some one million users registered on the Russian

site Odnoklassniki and some 200,000 on Facebook, according to the IJC.

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/moldova

4 of 5 9/27/2013 1:45 PM



2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

53
LEGAL ENVIRONMENT

16
POLITICAL ENVIRONMENT

18
ECONOMIC ENVIRONMENT

19

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/moldova

5 of 5 9/27/2013 1:45 PM


