
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Mongolia Freedom of the Press 2013

Freedom of speech and freedom of the press are protected under Mongolian law,

and the government generally respects both of these rights in practice. However,

press freedom continued to be compromised in 2012 by legal harassment of

journalists, political influence over news outlets, and financial difficulties faced by

media workers.

Officials frequently file criminal and civil defamation suits in response to critical

articles, with a quarter of journalists reportedly affected. In July 2012, criminal

defamation charges  were filed against a reporter from the Uls Turiin Toim daily

newspaper over an article claiming the existence of a secret election plan by a

member of the Mongolian government. The journalist was ordered to pay $7,350

in compensation. In August 2011, criminal defamation charges were dismissed

against reporter D. Bolormaa of the Zuunii Medee daily newspaper over articles

that  implicated  a  notable  businessman  in  the  trafficking  of  virgin  teenagers.

However, following an appeal by the claimant, the journalist was ordered to pay

$6,200 in compensation in October 2012. To avoid being sued for libel, many

Mongolia

Mongolia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mongolia

1 of 4 9/27/2013 2:07 PM



independent publications are forced to practice some form of self-censorship.

Journalists are also susceptible to other forms of legal intimidation. In an unusual

case, Dolgor Chuluunbaatar, editor in chief of the Ulaanbaatar Times, was jailed in

2011 on charges of illegally privatizing a newspaper. During his imprisonment,

Chuluunbaatar faced intimidation and threats by investigators seeking to

determine who else was involved in his alleged actions. In August 2012,

Chuluunbaatar was convicted of causing “huge damage” to state property and the

illegal purchasing of a newspaper and its offices, and was sentenced to a five-year

prison term; he will have to spend two years in jail.

Censorship of public information is banned under the 1998 Media Freedom Law,

but a 1995 state secrets law severely limits access to government information, as

many archived records have been given classified status and can retain such status

for an indefinite amount of  time. After an eight-year campaign by activists,  the

parliament passed the Law on Information Transparency and Right to Information

in June 2011, with the legislation taking effect in December 2011. The

government routinely monitors broadcast and print media for compliance with

restrictions on violent, pornographic, and alcohol-related content. Internet users

remain concerned about a February 2011 regulation by the Communications

Regulatory Commission (CRC) that restricts obscene and inappropriate content

without explicitly defining it and requires popular websites to make their users’ IP

addresses publicly visible.

There is no official censorship by the government. However, journalists frequently

complain of harassment and intimidation as well as pressure from the authorities

to reveal confidential sources. According to a local media freedom organization,

Globe International, many journalists continue to face verbal threats or pressure

against either themselves or their family members. In January 2012, a local

television reporter and cameraman were assaulted while attempting to cover a

dispute at a mining company in the province of Bayankhongor. In July, several

journalists were beaten at the office of Sky Television while airing parliamentary

election results. The attacks were carried out by a disgruntled investor in the

company, B. Ganzorig, and six others upset that the station’s coverage was

detrimental to Ganzorig’s political campaign. The assailants were convicted in

December and Ganzorig was sentenced to a prison term of three and half years.

Although independent print media outlets are common and popular in cities, the

main source of news in the vast countryside is Radio Mongolia. Under the 2005

Mongolia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mongolia

2 of 4 9/27/2013 2:07 PM



Law on the Public Radio and Television, state-run radio and television broadcasting

outlets like Radio Mongolia are transforming into public service broadcasters, but

progress remains slow. Both state and public media still frequently experience

political pressure, and most provincial media outlets continue to be controlled by

local authorities. Low wages for journalists have created a secondary market for

purchasing coverage. Mongolians have access to local, privately owned television

stations, English-language broadcasts of the British Broadcasting Corporation and

Voice of America on private FM stations, and, in Ulaanbaatar, foreign television

programming via cable and satellite systems. In October 2012, Bloomberg

television  launched  Bloomberg  TV  Mongolia,  the  first  international  broadcast

news organization headquartered in Mongolia, which intends to deliver

international  business  and finance news  alongside coverage of  local Mongolian

news. The launch of Bloomberg TV Mongolia coincides with a growing trend of

more robust and diverse news coverage. Owing to widespread poverty in

Mongolia,  the  internet  has  yet  to  serve  as  a  significant  source  of  news  and

information; only about 16 percent of the population accessed the medium in

2012.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

37
LEGAL ENVIRONMENT

13
POLITICAL ENVIRONMENT

12
ECONOMIC ENVIRONMENT

Mongolia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mongolia

3 of 4 9/27/2013 2:07 PM



12

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Mongolia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mongolia

4 of 4 9/27/2013 2:07 PM


