
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Mozambique Freedom of the Press 2013

Mozambique’s revised 2004 constitution guarantees freedom of the press,

explicitly protecting journalists and granting them the right not to reveal their

sources. However, the 1991 Press Law contains some limitations on these rights,

particularly on national security grounds. In addition, defamation of the president

or other high-ranking officials is illegal, and general criminal libel and defamation

laws deter journalists from writing freely. Libel and defamation cases, which are

common, can lead to fines, prison terms of up to two years, and suspension of the

media outlet in question. In July 2012, Falume Chabane, a former editor of the

online newspaper O Autarca, was convicted of libel after a closed-door trial for

publishing a series of articles in 2011 on the alleged mistreatment of a disabled

student by the Beira International Primary School. Chabane was given a

suspended  16-month  prison  sentence  and  ordered  to  pay  a  fine  of  150,000

meticais ($5,280), though an appeal was pending at year’s end. Bloggers and

community radio or newspaper journalists, who often work on a voluntary or

part-time basis, may not be equally protected under Mozambican press laws,

though this has yet to be tested in a court case.

Mozambique

Mozambique | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mozambique

1 of 4 9/27/2013 2:09 PM



Journalists  face difficulties accessing public information and official documents.

The local chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA) presented a

draft freedom of information bill to the parliament in 2005, but despite moves in

recent years to debate the measure, no further legislative action was taken in

2012. The current regulatory framework for media, administered by the

Government Information Bureau (GABINFO), is in need of updating and

vulnerable to political influence. According to MISA, radio stations were subjected

to overly bureaucratic procedures to obtain operating licenses. However, there is

also an independent media regulatory body, the Supreme Mass Media Council,

that is tasked with guaranteeing press freedom and the public’s right to

information.

A number of websites have posted criticisms of the government without

encountering censorship, but there have been reports of government intelligence

agents monitoring the e-mail of members of opposition political parties.

Self-censorship by journalists is pervasive, especially in rural areas outside the

capital. Independent media often release potentially sensitive stories at the same

time in an effort to counter self-censorship and deter reprisals from the

government. This strategy was successful during a 2011 corruption scandal

implicating the president of the constitutional court, Luis Mondlane, who

eventually resigned because of wide-ranging media coverage of his case.

There were few reports of physical attacks, harassment, or intimidation of

journalists in 2012, an improvement over previous years. In September, a

journalist  was  forced  by  police  officers  to  delete  photographs  he  took  of  the

attempted lynching of an alleged thief; the reporter was taken to the police station

and then released. A police spokesperson later announced that the two officers

involved would be subject to disciplinary action.

Although progress has been made in the development of a strong and free press in

Mozambique, the country continues to be dominated by state-controlled media

outlets. Independent media are often underfunded and are generally found only in

major cities. The state-run television station, Televisão de Moçambique (TVM), is

still the only domestic television channel with national reach and has the largest

audience. The state provides about 70 percent of the station’s operating budget,

and news reporting from TVM is often biased in favor of the government, offering

little opportunity for the political opposition to weigh in. The private channel Soico

TV, Portuguese state television’s African service (RTP Africa), and Brazilian-owned

Mozambique | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mozambique

2 of 4 9/27/2013 2:09 PM



TV Miramar also have large audiences.

Radio continues to be a key source of information for the majority of

Mozambicans. Compared with television, there is far more opportunity for private

radio stations to open and operate. Numerous private FM stations are based in

rural areas and broadcast to small audiences. Many of the 70 community stations

currently operating were started by and receive their funding from the UN

Educational,  Scientific,  and  Cultural  Organization  (UNESCO)  or  other

international aid organizations, but they face serious problems of management

and sustainability, as they rely on volunteers. Despite the prevalence of privately

owned radio stations, state-run Rádio Moçambique has the largest audience and is

by far the most influential media outlet in the country, offering programming in at

least 18 languages. Rádio Moçambique receives about 50 percent of its operating

budget from the government. While the station is known for presenting critical

political debates and policy issues on its broadcasts, it most frequently invites

guests who are sympathetic to the government. Community radio stations may

also be vulnerable to local political pressures. In November 2012, a district

administrator and his staff forced Furancungo Plateau Community Radio to shut

down due to alleged mismanagement. The station’s coordinator refuted the

allegations and argued that its critical reporting on the local government had made

it a target.

Newspapers and print media in general have a far smaller audience than both radio

and television. This is mainly because the print media are published only in

Portuguese, which is spoken by about 11 percent of the population. The high cost

of newspapers relative to total income, as well as poor distribution networks and a

44 percent illiteracy rate, also contribute to low readership. The government has a

majority stake in Notícias, the most-read daily newspaper in the country, which

rarely prints stories critical of the government, while O País is the leading privately

owned daily. Import taxes on newsprint remain high, leading to high production

costs for newspapers. The largest source of advertising revenue for local media

comes from government ministries and businesses under state control, and some

journalists have accused the government and ruling party of allocating advertising

according to political concerns and of favoring friendly outlets.

Internet access is unrestricted, but penetration is extremely low. Less than 5

percent of the population had access to the internet in 2012, and most usage is

confined to major cities.

Mozambique | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mozambique

3 of 4 9/27/2013 2:09 PM



2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

42
LEGAL ENVIRONMENT

13
POLITICAL ENVIRONMENT

14
ECONOMIC ENVIRONMENT

15

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Mozambique | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/mozambique

4 of 4 9/27/2013 2:09 PM


