
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Nicaragua Freedom of the Press 2013

The constitution provides for freedom of the press, but in practice the government

places notable restrictions on the media’s ability to inform the public. In 2012,

President Daniel Ortega and his Sandinista National Liberation Front (FSLN)

continued policies that have been in place since they took power in 2007, including

preferential  treatment  for  the  progovernment  media  and  denial  of  official

advertising to the independent and opposition press.

Defamation and libel remain criminalized, with violations punishable by

substantial fines. While the number of legal cases against the press has decreased,

the drop has largely stemmed from self-censorship among journalists as

independent voices avoid confronting the authorities. Cases of judicial

intimidation have also been reported; judges are often aligned with political

parties, and some have barred journalists from covering certain stories. In March

2012, according to local news reports, pro-Sandinista government officials in the

municipality of Somoto, in the north of the country, ordered the

Telecommunications and Mail Institute (TELCOR) to shut down Channel 13, which

Nicaragua

Nicaragua | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/nicaragua

1 of 4 9/27/2013 2:13 PM



was carried by Concas, the local cable company. Juan Carlos Pineda, director of

the shuttered station, said the request to TELCOR was made because the station

had accused the local Sandinista government of corruption.

A 2007 law established the right to access public information. However, the

Ortega administration is highly secretive, and the president has given no press

conferences since taking office in 2007, according to local reports. Journalists who

are loyal to the ruling party receive favorable treatment, including exclusive access

to  official  press  briefings—at  which  no  questions  are  generally  taken  by

administration officials—and government events.  In addition, the administration

makes near-daily use of a law, intended to facilitate the delivery of emergency

messages, that allows the government to interrupt regular programming to

broadcast official statements.

In 2012, media organizations continued to report occasional incidents of threats,

harassment, and physical violence against their employees and installations,

carried out by both governmental and private actors. La Prensa, a leading

independent newspaper, claimed that its journalists were repeatedly intimidated

by  government  officials  and  supporters.  In  March,  Luis  Eduardo  Martínez,  a

correspondent for La Prensa in Matagalpa, suffered a smear campaign aired on a

local television station owned by Nelson Artola, a high-ranking government

official.  The campaign followed publication of a La Prensa story that scrutinized

Artola’s political career. Separately, Silvia Gonzáles, a correspondent for the daily

El Nuevo Día in Jinotega, remained in exile due to death threats she received in

2011 from a government sympathizer, which the police have failed to investigate.

There are more than 100 radio stations in the country, which serve as the

population’s main source of news. Print media represent diverse political opinions,

with several daily papers presenting both progovernment and critical perspectives.

Newspaper ownership was traditionally concentrated in the hands of various

factions of the politically influential Chamorro family. However, in May 2011, El

Nuevo Diario, the second-largest newspaper in Nicaragua, underwent an

ownership change that led to the ouster of its news director, Francisco Chamorro,

over editorial differences, raising doubts about the future of its previously critical

editorial stance. Nicaraguan television is dominated by two ownership groups that

control eight of the nine free-to-air stations in the country. Mexican media mogul

Ángel González controls channels 2, 9, 10, and 11, which garner high ratings by

prioritizing entertainment and light news over public debate or investigative

Nicaragua | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/nicaragua

2 of 4 9/27/2013 2:13 PM



journalism. González, who also owns media outlets in several other Latin American

countries, is considered to be on friendly terms with Ortega. The other television

conglomerate is controlled by the president’s family, which owns channels 4, 8, and

13, while the public Channel 6 is used to broadcast government propaganda. In

addition, at year’s end the ruling party owned Radio Ya, Radio Sandino, Radio La

Primerísima, and Radio Nicaragua. The president or the FSLN also control news

websites such as El 19 Digital and Nicaragua Triunfa.

Newspaper owners and press freedom organizations have repeatedly decried

enforcement of the “Arce Law,” which imposes high tariffs on necessary imported

printing  materials  including ink and paper,  stifling independent journalism.  The

administration also influences  media content by steering its  substantial  official

publicity budget toward the Ortega family’s holdings or compliant independent

outlets.

There are no government restrictions on the internet, which was accessed by

approximately 14 percent of the population in 2012. Although the penetration

rate  remains  relatively  low,  the  internet  has  had  a  significant  impact  on  the

Nicaraguan media landscape. The number of users of the social-networking site

Facebook increased from 150,000 to over 700,000 between 2011 and 2012, and

many Nicaraguans are now using the internet as a primary source for their news.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

51
LEGAL ENVIRONMENT

14
POLITICAL ENVIRONMENT

Nicaragua | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/nicaragua

3 of 4 9/27/2013 2:13 PM



20
ECONOMIC ENVIRONMENT

17

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Nicaragua | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/nicaragua

4 of 4 9/27/2013 2:13 PM


