
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Qatar Freedom of the Press 2013

While Qatar’s flagship satellite television channel, Al-Jazeera, is permitted to air

critical reports on foreign countries and leaders, journalists are subject to

prosecution for criticizing the Qatari government, the ruling family, or Islam.

Article 47 of the constitution “assures” freedom of expression “according to

circumstances and conditions” prescribed by law. The 1979 Press and Publications

Law is administered by the criminal courts and assigns jail sentences for libel.

Broadly framed antiterrorism legislation can also be used to restrict freedom of

expression.

The Advisory Council, Qatar’s appointed legislative body, drafted a new press law

in 2011 that would eliminate the jailing of journalists for defamation, prohibit

officials from questioning journalists without a court order, and permit journalists

to keep their sources confidential unless instructed otherwise by a court. Multiple

provisions would regulate online media. A revised version of the draft was

approved by the Advisory Council in June 2012. The added provisions would

abolish criminal charges for media law offenses and criticism of the Qatari rulers.

Qatar

Qatar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/qatar

1 of 4 9/27/2013 1:59 PM



However,  stiff  financial  penalties  would  be  imposed  for  the  broadcasting  or

publication of any news or information that criticizes the Qatari government or its

allies, harms national interests, or offends the ruling family. The revised draft law

had not yet been approved by the emir, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani, at

year’s end.

All publications are subject to government licensing. The government, the Qatar

Radio and Television Corporation, and customs officers are authorized to censor

domestic and foreign publications and broadcast media for religious, political, and

sexual content prior to distribution. Online content is censored through the

country’s sole internet service provider, which is state owned. Users are directed

to a proxy server that maintains a list of banned websites and blocks material

deemed inconsistent with the religious, cultural, political, and moral values of the

country.

Self-censorship is also reportedly widespread. The Qatari media largely ignored a

May  2012  fire in  the popular  Villagio  shopping  center  in  Doha  that killed  19

people, including 13 children. Local outlets were reportedly ordered by a court to

refrain from covering the trial of those held responsible for the blaze; the accused

included a member of the ruling family, Sheikh Ali bin Jassim al-Thani, who owned

the day care center where many victims became trapped, and his wife, who

managed the center. Cases of physical harassment of journalists and bloggers are

rare, and although some have been subject to detention without charge as a

consequence of their work, no such cases occurred in 2012.

Foreigners make up a majority of the media workers in the country, and there is a

disparity in the authorities’ treatment of Qatari and non-Qatari journalists. While

local reporters often receive warnings and threats when they push the limits of

permissible coverage, noncitizens employed by Qatari media outlets risk harsher

repercussions, including termination, deportation, and imprisonment. All foreign

journalists working in the country must be accredited by the Qatar Foreign

Information Agency and sponsored by a local institution or the Information

Ministry. However, journalists in compliance with these rules can still be barred

from entering the country, and on occasion they have been subject to harassment

and arrest after engaging in journalistic activities within Qatar, although no cases

of this were reported in 2012.

Qatar has seven newspapers that publish in either Arabic or English, all of which

are owned by members of the ruling family or their business associates. The state

Qatar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/qatar

2 of 4 9/27/2013 1:59 PM



owns and operates all broadcast media, and there are only two television networks

in the country, Qatar TV and Al-Jazeera. While Qatar TV broadcasts mostly

official news and progovernment perspectives, Al-Jazeera focuses its coverage on

regional and global news, providing only sparse and uncritical reports on local

issues. Programming on local radio stations is more accommodating to criticism of

government services and operations. The concentration of media ownership

within the ruling family and the high financial costs and citizenship requirements

for obtaining media licenses continue to hinder the expansion and freedom of the

press. Approximately 88 percent of the population used the internet in 2012, with

70 percent of users relying on the web as their primary source of news and

information.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

67
LEGAL ENVIRONMENT

20
POLITICAL ENVIRONMENT

25
ECONOMIC ENVIRONMENT

22

Qatar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/qatar

3 of 4 9/27/2013 1:59 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Qatar | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/qatar

4 of 4 9/27/2013 1:59 PM


