
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Romania Freedom of the Press 2013

Press freedom is protected by the constitution but weakened in practice by

financial  insecurity and overriding political  and business  interests.  A  series  of

political crises during 2012 placed additional pressures on journalists and media

outlets. After a lengthy period of legal ambiguity, libel was effectively

decriminalized by a 2010 Supreme Court ruling. No major civil cases were

reported in 2012. Journalists use Romania’s freedom of information law with

decreasing frequency as cash-strapped outlets’ commitment to investigative

journalism dwindles, and officials sometimes obstruct access to information on

corruption or other sensitive topics. Appointments to the National Audiovisual

Council (CNA) are politicized, and its capacity is inadequate, resulting in biased

decision-making and ineffective regulation. The current council is seen as leaning

toward the center-right opposition Democratic Liberal Party (PDL) and President

Traian Băsescu. An emergency decree by the government two weeks before the

December 2012 elections hampered the CNA’s ability to punish media violations,

suspending its rulings until they could be confirmed by the courts.

The public television broadcaster, Televiziunea Română (TVR), continued to

suffer from political contestation and financial trouble in 2012. In May, shortly

after a PDL-led government collapsed and Victor Ponta of the Social Liberal

Union (USL) was named prime minister, a USL-backed TVR board member led a

vote to fire the station’s editorial director, Dan Radu. Parliament approved a new

board in June that did not include any representatives of the PDL; journalist

Claudiu Săftoiu, a former intelligence chief, was appointed to lead the station.

The National Liberal Party, part of the USL coalition, had nominated him for the

post. TVR was deep in debt and announced plans in August to fire nearly a third

of its staff, raising concerns about politicized dismissals.

The private media sector is dominated by powerful Romanian businessmen with

political interests and holdings in other industries. Most major outlets display a

strong bias toward one of the country’s main political blocs. During July and

August 2012, as Ponta and the USL sought unsuccessfully to oust Băsescu in a

contentious  impeachment  referendum,  government  officials  and  their  media

allies publicly smeared a number of journalists who worked for foreign outlets.

The correspondents, who included both foreign citizens and Romanians, were

accused of spreading negative misinformation about Romania abroad and of

being paid agents of Băsescu. Senate leader Crin Antonescu, serving as interim

president during the impeachment process, threatened to use the external

intelligence service to investigate what he described as an organized effort to

damage the country’s image through the media.

Reporters sometimes face physical altercations in the course of their work. Many

professional and citizen journalists were threatened or assaulted by both police

and protesters during antigovernment demonstrations in January 2012.

Separately, investigative reporter Dan Bucura of Realitatea TV was beaten by

two assailants outside his home in May, with one of the attackers allegedly

indicating that the attack was linked to Bucura’s work.

In addition to the public broadcaster, a large number of private broadcast and

print outlets operate in Romania. While the print sector has suffered severely

2013
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

42
LEGAL
ENVIRONMENT

12
POLITICAL
ENVIRONMENT

16
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

Romania

Romania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/romania

1 of 2 8/13/2013 10:19 AM



since the economic downturn of late 2008, television news channels have

continued to expand as political leaders and their business allies jockey for

influence in the dominant medium. Romania’s leading television stations include

Pro TV, owned by the Bermuda-based Central European Media Enterprises

(CME), and Antena 1, owned by politician Dan Voiculescu. Another notable

politician and business magnate, Dan Diaconescu, controls the controversial

tabloid-style station OTV. Some of the larger private media conglomerates have

been shaken by the perennial legal and financial difficulties of  their owners in

recent years. For example, although tycoon Dinu Patriciu was cleared of fraud

and money-laundering charges in August 2012, his insolvent Adevărul group

was sold to businessman Cristian Burci a few weeks later. The Adevărul

newspaper had helped drive many other papers out of business thanks to heavy

subsidies from its  owner, but it shrank rapidly after the financial support from

Patriciu ended in 2011. Foreign media conglomerates maintain a presence in the

country, though some have withdrawn due to the difficult economic environment.

Individual journalists suffer from low pay and are susceptible to various forms of

financial and editorial pressure from owners and advertisers.

Close to 50 percent of the population used the internet in 2012. Access is widely

available, with no reports of government interference. However, online news

outlets often lack the revenue needed to conduct original reporting.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Romania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/romania

2 of 2 8/13/2013 10:19 AM


