
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Seychelles Freedom of the Press 2013

The media environment in Seychelles over the past decade has been characterized

by government monopolization of radio and television, draconian libel laws that

have been used liberally against opposition newspapers, occasional attacks against

and harassment of media workers, and extensive self-censorship. The constitution

provides for freedom of speech, but also restricts this right by protecting the

reputation, rights, and privacy of citizens as well as the “interest of defense, public

safety, public order, public morality, or public health.” It grants the minister of

information the power to prohibit the broadcast of any material deemed

contradictory to “national interest.” Since the court of appeals in 2007 overturned

a libel conviction against the opposition weekly Regar, which had forced it to close

temporarily, the filing of libel charges, as well as libel convictions, has diminished.

Nevertheless, civil libel suits can still be used against journalists. In October 2012,

the editor of opposition newspaper Le Nouveau Seychelles Weekly, Ralph Volcere,

was found guilty of contempt of court under section 114 (1) of the penal code for

an article challenging the neutrality of a sitting judge. Volcere was required to

either publish an apology or pay a fine of 10,000 rupees ($730). Volcere planned

Seychelles

Seychelles | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/seychelles

1 of 4 9/27/2013 1:49 PM



to appeal the case.

The state has a de facto monopoly over the widely consumed broadcast media

(both radio and television), and private broadcasters have been slow to develop

because of restrictive licensing fees of more than 800,000 rupees ($60,000) per

year. Following one opposition party’s efforts to raise enough money for a radio

license, the National Assembly in 2006 passed an amendment to the Broadcasting

and  Telecommunications  Act  prohibiting  politically  affiliated  groups  from

obtaining a license. Two licenses for independent radio stations were granted in

2012. In 2009, a report by two independent consultants recommended the

formation of a media council, media association, and joint consultation committee,

as well as the amendment of the libel laws. In late 2009, the Seychelles Media

Association, a grouping of media professionals, was reconstituted after a 10-year

hiatus. In 2010, the National Assembly approved the Seychelles Media

Commission Act 2010, setting up an independent media arbitration body;

however, questions have been raised about its neutrality.

A new Seychelles Broadcasting Corporation Act was passed in 2011, replacing

legislation from 1992. The act was intended to make the Seychelles Broadcasting

Corporation (SBC), which runs the nation’s only television station and two radio

stations, more independent. However, the period surrounding the campaign for

the May 2011 presidential election highlighted the continued bias of the SBC in

favor of the ruling Parti Lepep and its candidate, President James Michel, who won

reelection. SBC media coverage is still overwhelmingly dominated by the

government, giving opposition parties only limited access.

There have been reports of the government monitoring e-mail, chat rooms, and

blogs, and opposition activists alleged that access to their party websites have

been blocked by authorities. Individuals are commonly detained, arrested, and

eventually released for critical comments  about government officials  posted on

social-networking websites. In September, police arrested and detained blogger

Michael Sabadin after he posted on Facebook a picture of a soldier who had been

beaten by security personal hired on police contract; Sabadin was later released

without charge.

Incidents involving attacks or harassment of journalists are uncommon. However,

in July 2012 police confiscated a camera from the editor of the critical weekly Le

Seychellois Hebdo while he was covering an antinarcotics operation, and deleted

the photos he had taken. In November 2012, police restricted journalists from

Seychelles | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/seychelles

2 of 4 9/27/2013 1:49 PM



interviewing demonstrators taking part in a construction strike.

The three daily newspapers, including the state-owned Seychelles Nation, rarely

publish stories critical of the government. The weekly Le Seychellois Hebdo, which

began publishing in 2011, has taken a more critical stance toward the government.

Three other weekly newspapers—Regar, the People, and Le Nouveau Seychelles

Weekly—are  affiliated  with  political  parties.  Along  with  operating  the

government-owned television and radio stations, the SBC also relays foreign

stations. In 2012, Seychelles was connected to the Eastern Africa Submarine

Cable System, providing the country with higher bandwidth. About 47 percent of

the population accessed the internet in 2012. Telecommunications companies

must submit subscriber information to the government, though the law was not

enforced in 2012.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

56
LEGAL ENVIRONMENT

17
POLITICAL ENVIRONMENT

20
ECONOMIC ENVIRONMENT

19

Seychelles | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/seychelles

3 of 4 9/27/2013 1:49 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Seychelles | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/seychelles

4 of 4 9/27/2013 1:49 PM


