
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Slovakia Freedom of the Press 2013

Press freedom in Slovakia is constitutionally guaranteed and generally respected,

and independent media outlets freely disseminate diverse views. Defamation is

not a criminal offense, though some types of expression—such as Holocaust

denial—are subject to criminal prosecution. Civil defamation suits brought by

members of the judiciary and political and business elites, many of which claim

exorbitant damages, remain a concern. The 2006–10 administration of Prime

Minister Robert Fico, head of the center-left Smer–Social Democracy party

(Smer-SD), was widely considered hostile to the media. A short-lived coalition

headed by Iveta Radičová, which took power in 2010, rolled back some constraints

on the media before it collapsed in October 2011. Smer-SD won an overwhelming

victory in snap elections held in March 2012, and Fico returned as prime minister.

In September, Fico dropped his libel suit against the weekly Plus 7 Dni after

reaching an out-of-court settlement,  and gave his  first cordial  interview to the

newspaper in years. Separately, at year’s end he was still pursuing a suit over a

critical 2009 political cartoon by Martin Šútovec, known as Shooty, having filed an

appeal with the Supreme Court after losing in the district and regional courts. Fico

Slovakia

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/slovakia

1 of 5 9/27/2013 1:49 PM



and controversial Supreme Court chairman Štefan Harabin have each collected

hundreds of thousands of dollars from successful libel lawsuits over the past

several years.

In September 2012, reports emerged that Harabin had threatened to sue the

public broadcaster, Radio and Television of Slovakia (RTVS), and a psychiatrist

who had criticized him on the air for as much as €400,000 ($514,000) in damages.

The psychiatrist had claimed that two judges had died—one of a heart attack and

another of suicide—as a result of persecution by Harabin. Also in September, the

Constitutional Court overturned a ruling that had awarded Harabin €16,666

($21,400) in another libel lawsuit. In what could prove to be a curb on Harabin’s

litigious practices, Jana Dubovcová, a former judge and a vocal critic of the

Supreme Court chairman, was sworn in as Slovakia’s new ombudswoman in March

2012. The post came with the power to file disciplinary complaints against judges,

and Dubovcová signaled in November that she was prepared to do so. Separately,

it was reported in November that Helena Kožíková, the former head of a district

court in Bratislava, the capital, had filed a case against Zuzana Piussi, the director

of a documentary that was critical of the judiciary, over allegations that Piussi had

violated her privacy. Piussi faces up to two years in prison if convicted. Kožíková

also sued RTVS for €30,000 ($39,000) in damages for airing Piussi’s

documentary.

The 2000 Act on Free Access to Information allows anyone to request information

from state agencies and receive an answer within 10 days, with noncompliant

officials subject to potential fines. In October 2012, the government amended the

act with the aim of bringing it into line with European Union (EU) regulations.

In late 2011, it was revealed that the military counterintelligence service had

installed wiretaps on telephones belonging to several journalists. Deputy

prosecutor general Dobroslav Trnka announced in February 2012 that a number

of  unidentified  officials,  including  top  military  intelligence  officers,  would  face

charges of abuse of power and violating citizens’ rights in connection with the

wiretaps. Another scandal that came to light at the end of 2011, nicknamed

“Gorilla,” centered on the leak of several files purportedly documenting recordings

taken by the Slovak Intelligence Service (SIS) in 2005–06. According to the files,

the recordings had revealed corrupt behavior by associates of the country’s largest

private equity  firm,  Penta,  and  senior  politicians  during  former  prime minister

Mikuláš Dzurinda’s second term. In early 2012, Jaroslav Haščák, a co-owner of

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/slovakia

2 of 5 9/27/2013 1:49 PM



Penta, unsuccessfully sought court injunctions against several websites that

published the files, including the social-networking website Facebook. Haščák also

sought an injunction against a book about the scandal, written by the Canadian-

Slovakian investigative journalist Tom Nicholson. In February, a preliminary

injunction against the book was granted, prompting complaints from rights

organizations. A Bratislava court in June ruled that the book could be published,

and stores began stocking it shortly thereafter. Haščák appealed that decision to

the Supreme Court in August. It was reported in November that former economy

minister Jirko Malchárek, who was also implicated in the Gorilla files, had sued

Nicholson for libel. Both that case and Haščák’s appeal remained open at year’s

end.

Following Smer-SD’s victory in the March 2012 elections, a proposal to dismiss

RTVS head Miloslava Zemková before the end of her term was introduced in the

parliament. The measure claimed that Zemková, who had been elected to the

position in 2011 under Radičová’s government, had mishandled a public tender.

The move drew complaints from press freedom organizations and the European

Broadcasting Union (EBU), whose director called the proposal “alarming” and a

clear sign of political interference. The parliament nonetheless passed the measure

in late June in a vote boycotted by the opposition. Zemková then filed a complaint

with the Constitutional Court, saying her dismissal had been politically motivated.

Meanwhile, the parliament in August elected a new director, with opposition

lawmakers again boycotting the vote. The Constitutional Court in December

dismissed Zemková’s complaint, finding that it was unsubstantiated and that the

court lacked jurisdiction to rule on the issue.

Most Slovak media outlets, including all major print outlets, are privately owned.

Lack of transparency in media ownership remains a concern, as does inadequate

enforcement of regulations on cross-ownership of outlets. Print media ownership

is concentrated in three major houses: Ringier Axel Springer, based in Switzerland,

and Spoločnosť 7 Plus and Petit Press, both based in Bratislava. Slovakia’s leading

financial  group,  J&T,  in  recent  years  has  acquired  the  country’s  second-

most-popular daily newspaper, Pravda, as well as TV Joj, Slovakia’s second-largest

television network. In December 2011, the national transmission company

Towercom was awarded an 18-year license to operate Slovakia’s fourth digital

terrestrial television multiplex—the only such broadcasting system it did not

already control. The main operators in the radio market are Radio Expres, which is

privately owned, and the public Slovak Radio. Slovaks enjoy growing access to the

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/slovakia

3 of 5 9/27/2013 1:49 PM



internet, which the government does not restrict; approximately 80 percent of the

population had access in 2012.

The economic outlook of RTVS remained uncertain in 2012. The broadcaster

came into being at the start of 2011, after the dire financial position and dwindling

audience of the existing public-service broadcasters prompted the government in

2010 to approve legislation outlining the merger of public television and radio

networks into a single entity. The two-year merger process—which was designed

to rescue both broadcasters from financial collapse, but did not relieve them of

their massive debts—generally went according to schedule in 2012, though the

organization had yet to establish a shared headquarters. To counter its financial

difficulties, the newly elected RTVS director in October announced plans to lay off

at least a fifth of  the broadcaster’s  employees.  Private media outlets  have also

faced increasing financial pressure in recent years.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM SCORE

22
LEGAL ENVIRONMENT

6
POLITICAL ENVIRONMENT

9
ECONOMIC ENVIRONMENT

7

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/slovakia

4 of 5 9/27/2013 1:49 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/slovakia

5 of 5 9/27/2013 1:49 PM


