Taiwan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/taiwan

About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us [ Q W

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS ' - View another year -

Taiwan

Taiwan = Freedom of the Press 2013 2013

Taiwan’s media environment is one of the freest in Asia, with a vigorous and
diverse press that reports aggressively on government policies and alleged official
wrongdoing. However, political polarization, self-censorship, and indirect Chinese
influence limit the diversity of opinions represented in mainstream media. In 2012,
attempts by tycoons with significant business interests in Taiwan and China to gain
greater control of the media market sparked protests from students, journalists,
and social activists who argued that press pluralism was under serious threat.

The constitution provides for freedoms of speech and of the press, and the
government and independent courts generally respect these rights in practice.
Publication of defamatory words or pictures can be punished with a maximum of
two years in prison. Media freedom advocates continued to urge the government
to decriminalize defamation in 2012. In July, the Taipei district prosecutor’s office
issued a final decision in favor of a reporter who was charged with criminal
defamation by a lawmaker from the ruling Kuomintang (KMT) in 2011, after the
journalist wrote an article implying that the lawmaker had pressured the National

1lof 6 9/27/2013 2:21 PM



Taiwan | Freedom House

20f 6

Communications Commission (NCC) to expedite its review of a cable merger.

Taiwan’s Freedom of Government Information Law, enacted in 2005, enables
public access to information held by government agencies, including financial audit
reports and documents about administrative guidance.

Print media are free of state control, and following reforms in recent years,
broadcast media are no longer subject to licensing and programming reviews by
the Government Information Office (GIO), which was formally dissolved in May
2012. The NCC is the main regulatory body tasked with awarding licenses. In
December 2011, the Legislative Yuan, or parliament, amended the law governing
the NCC, changing the process for appointing its chair from internal selection by
the commissioners to appointment by the premier and approval by the parliament.
Critics of the change argued that it would undermine the commission’s
independence. The new rule was implemented for the first time in mid-2012, when
anew NCC chairperson was chosen.

Two proposed transactions were at the center of the NCC'’s attention in 2012,
both of which involved the Want Want Group conglomerate. In July, the NCC
conditionally approved a bid by Want Want Broadband, a Want Want Group
subsidiary, to purchase China Network Systems (CNS), Taiwan’s second-largest
cable television provider, for NT$76 billion (US$2.57 billion). The preconditions
imposed by the commission included having the owners disassociate themselves
from the news operations of CtiTV, a Want Want television network, and
establishing a system for ensuring the editorial independence of another television
holding. The multibillion-dollar deal would allow Want Want—which already
owned newspapers, a magazine, television channels, and a radio station—to secure
23 percent of Taiwan’s cable subscribers and roughly one-third of the overall
media market. International media watchdogs and local academics raised concerns
that the merger would give Want Want the ability to interfere with other media
outlets and the power to decide which channels—including rival television
stations—may be broadcast via its cable system. As of the end of 2012, the NCC
was withholding final approval of the deal until its conditions could be fulfilled.

In the year’s second major transaction, Hong Kong entrepreneur Jimmy Lai,
founder and chairman of Next Media, announced a tentative agreement to sell his
Taiwan print and television assets for NT$17.5 billion (US$590 million) in
November. The media group includes Apple Daily, one of Taiwan's most popular
newspapers, known for its nonpartisan and investigative—though at times

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/taiwan

9/27/2013 2:21 PM



Taiwan | Freedom House

30f 6

salacious—reporting. Since August 2009, the NCC had repeatedly denied requests
by Next Media to launch a cable television station. Having lost more than US$200
million on its television venture after the regulatory delays, Next Media said its
Taiwanese operations had become economically unviable. The consortium bidding
for the assets included Tsai Shao-tsung, the son of Want Want Group owner Tsai
Eng-meng, who maintains friendly ties to the Chinese government. Critics have
raised fears that the buyers could impose a new editorial line at the Next Media
outlets, either openly favoring Beijing or limiting coverage of topics deemed
sensitive by the Chinese government. Analysts have estimated that the Tsai family
would control between one-third and one-half of Taiwan's media market if the
proposed deal were to go through. The transaction requires prior approval from
three regulatory agencies and remained under review at year’s end.

Media coverage is often critical of the government, though the sector is politically
polarized; most outlets are sympathetic to either the KMT or the opposition
Democratic Progressive Party (DPP). There was little state interference in
reporting on the January 2012 presidential and legislative elections, but strong
party affiliations were evident in media outlets’ preferential treatment of
candidates. Separately during the year, analysts accused Want Want Group of
using its media assets to intimidate opponents of the CNS merger. In July, Want
Want'’s China Times, China Times Weekly, and CtiTV ran stories with pictures that
allegedly showed students taking money after protesting against the proposed
deal. The three outlets claimed that a media scholar, Huang Kuo-chang, had paid
students to attend the protest. Following public pressure, the outlets apologized to
Huang in August for making false accusations, but they denied fabricating the
story. The incident prompted several China Times editors and reporters to quit.
Three advisers on the ethics committee at CtiTV also resigned, stating that their
opinion had little bearing on the network’s news coverage. On New Year’s Eve, the
lead singer of the popular Taiwanese band Sodagreen had his remarks against
media monopolization removed from a broadcast by CTV, another Want Want
outlet. Also in December, Want Want announced plans to launch a new magazine
in early 2013 in cooperation with the Fujian Daily Group, which is affiliated with
the Chinese Communist Party.

As commercial ties between Taiwan and China deepen, press freedom advocates
have warned that media owners and some journalists are self-censoring news
about China to protect their financial interests. There is growing concern that the
Chinese government has been able to exert greater influence on Taiwan-based

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/taiwan

9/27/2013 2:21 PM



Taiwan | Freedom House

4 of 6

media, including outlets seen as pro-DPP and relatively critical of Beijing in their
programming. In May 2012, popular political talk-show host Cheng Hung-yi, who
is known for his pro-Taiwanese views, resigned from his position at Sanlih
E-Television (SET-TV). In December, the host of the show that replaced Cheng’s
program also resigned, though she eventually decided to stay on at a different
timeslot. The station had recently sought approval to distribute its television
dramas in China, a highly lucrative opportunity, adding to concerns that the
resignations were linked to SET-TV efforts to curry favor with Chinese officials.
SET-TV denied those claims, stressing that both hosts had made their decisions for
“family reasons.”

Physical violence against journalists in Taiwan is rare, and both local and foreign
reporters in general are able to cover the news freely. No attacks on journalists
were reported in 2012.

Taiwan is home to more than 360 privately owned newspapers and numerous
radio stations. Satellite television systems carry more than 280 channels.
Legislation approved in 2003 barred the government and political party officials
from holding positions in broadcast media companies, and required government
entities and political parties to divest themselves of all broadcasting assets.
Controversies plagued the Public Television Service (PTS) in 2009 and 2010,
including over the unfair dismissal of the president and vice president, as well as
the composition of the board of directors. The current PTS board’s term expired in
2011, but KMT and DPP legislators were not able to agree on a proposed new list
in 2012. In June, the Taiwan High Court handed down a final ruling in favor of the
service's former president. She had sued the PTS after she was removed by its
board three months before her term expired in 2010, challenging the station’s
assertion that her removal was due to poor performance.

A 2011 amendment to the Budget Law prohibited Taiwanese government agencies
and government-funded enterprises from using public funds for paid news. The
measure also prohibited embedded marketing—advertising cloaked as news—for
political purposes or for the promotion of a particular high-ranking official. Since
then, there has reportedly been a notable reduction in such cases. Nevertheless, a
report released by the National Audit Office in August 2012 found that more than
one-third of the government bodies responsible for carrying out publicly funded
projects had violated the law in some instances in 2011 by failing to adequately
label their campaigns as advertisements. The finding drew criticism from

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/taiwan

9/27/2013 2:21 PM



Taiwan | Freedom House

50f 6

legislators across party lines, as did the audit office’s passage in June of a clause
that exempts government agencies from identifying their ads if the act would
damage their credibility or harm “state security” and “social order”

There have also been concerns about the Chinese government influencing media
content through embedded marketing. Such practices by foreign governments
were excluded from the 2011 legal amendment, but Chinese official advertising in
Taiwanese media is generally banned under a 1992 law. In November 2011, the
Control Yuan, a government watchdog body, published a report warning that some
Taiwanese media had carried embedded ads from China in a possible attempt to
circumvent the restrictions. In May 2012, the Ministry of Economic Affairs fined
China Times NT$400,000 (US$13,500) after it ran a series of articles promoting
business cooperation with China’s Fujian Province during a visit by the province’s
governor. Other outlets had reported a recorded telephone conversation
indicating that the feature was produced in coordination with—and likely with
payment from—Chinese government officials.

The government refrains from restricting the internet, which was accessed by 76
percent of the population in 2012.

2013 SCORES

Free

PRESS FREEDOM SCORE
LEGAL ENVIRONMENT

POLITICAL ENVIRONMENT

9

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/taiwan

9/27/2013 2:21 PM



Taiwan | Freedom House

6 of 6

About us
Careers
Contact Us
Privacy Policy
Credits

Subscribe

ECONOMIC ENVIRONMENT

8

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/taiwan

9/27/2013 2:21 PM



