Tunisia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/tunisiz

About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us [ Q W

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS ' - View another year -

Tunisia

Tunisia = Freedom of the Press 2013 2013

The Tunisian media environment remained in transition in 2012 following the
overthrow of President Zine el-Abidine Ben Ali in early 2011. The National
Constituent Assembly (ANC), elected in 2011 as the interim legislature and tasked
with drafting a new constitution, is led by Ennahda, a moderate Islamist party that
was banned during the Ben Ali era. The space for media freedom opened
considerably under the transitional government, which released jailed journalists,
bloggers, and activists and passed a number of measures to promote press
freedom during its first year in office. In 2012, however, both government and
opposition forces exerted increased pressure on news content, and journalists
faced an uptick in violence.

The ANC continued working on a new constitution in 2012. However, proposed
clauses that make exceptions to freedom of expression on the grounds of morality
and decency could be used to censor free speech or media content. The assembly
is considering whether a higher religious council will be involved in interpreting
laws, a mechanism that could also be used to curb press freedom. There is a

1lof 6 9/27/2013 2:21 PM



Tunisia | Freedom House

20f 6

genuine concern that the constitution will articulate media rules in rigid and
excessive detail rather than guaranteeing broad rights to freedom of opinion,
expression, and the press. On a positive note, in October 2012 the government
dropped a controversial clause outlawing blasphemy from the draft constitution,
and the ANC announced that defamation would not be criminalized. Nevertheless,
defamation cases continued to be filed against members of the press during the
year. In February, journalist Ghazi Mabrouk was charged with “defamation and
publishing false news” for an article that revealed poor working conditions in a
clothing factory. He faced up to two years in prison if convicted. Also that month,
the director of two daily newspapers, Abdel Aziz al-Jaridi, was sentenced to four
months in jail following his June 2011 conviction for defaming a news anchor with
Qatar’s Al-Jazeera television network.

In November 2011, the transitional government passed Decrees 115 and 116,
which were intended to replace the restrictive 1975 press code and create an
independent audiovisual regulatory authority. The new press code enabled
journalists to freely access information and removed a requirement for prior
authorization from the Interior Ministry for the publication of certain stories. The
code also included a reduction in the protections and privileges enjoyed by public
authorities, including those related to defamation and information pertaining to
state security. After a significant delay, the government announced that it would
begin implementation of the new regulatory framework in October 2012, though
the independent audiovisual regulatory authority had not been launched by year’s
end. While the 2011 decrees are widely regarded as a step toward increased press
freedom, the ambiguity of the language still poses potential risks to the work of
journalists and media outlets. The National Authority to Reform Information and
Communication (INRIC), a body created to overhaul the media sector following the
revolution, ended its work in July 2012, citing the government’s engagement in
censorship and its disregard for the authority’s recommendations. Another reason
for the INRIC’s closure was the government’s slowness to implement Decrees 115
and 116. Separately, newly established media outlets are able to begin work
quickly, as the registration process has been expedited considerably. Press
freedom groups and journalists alike are able to operate more openly in the new
environment.

The judiciary functions with legal uncertainty regarding press freedom, enforcing
both the new press code established under Decree 115 and the repressive Ben
Ali-era penal code. Some observers have expressed concern that the judiciary will

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/tunisiz

9/27/2013 2:21 PM



Tunisia | Freedom House

30f 6

be used to harass and intimidate journalists, who continue to face legal action for
allegedly offending Islamic morals and committing acts of indecency. In February
2012, the publisher of the Arabic-language daily Attounissia, Nasreddine Ben
Saida, became the first media executive to be jailed in the post-Ben Ali era
following the paper’s publication of a photograph of a scantily clad model. He was
released after seven days and fined approximately $650. In May, Nabil Karoui,
director of the private station Nessma TV, was fined $1,500 after the channel
broadcast the Franco-Iranian animated film Persepolis, which includes a depiction
of God. Despite these rulings, the judiciary has at times demonstrated
independence and upheld freedom of expression. In February, Tunisia’s highest
court overturned a lower court’s ban on pornographic websites, which many
feared would be applied broadly and lead to tighter internet restrictions. However,
the court referred the case back for reconsideration, leaving open the possibility of
internet censorship. In March, whistleblower and former Interior Ministry official
Samir Feriani was acquitted of “spreading false information” for his criticism of
personnel and practices within the ministry.

Access to information and sources has improved, but remains difficult. In 2011,
the transitional government adopted Decree 41, which provided greater access to
administrative documents. In May 2012, the government issued a directive
detailing the information that government offices must make public and the
procedures for doing so. While the adoption of the decree was welcomed by press
freedom groups, it was criticized for its broad exceptions and the absence of a
public-interest override clause, as well as the fact that no independent body has
been created to oversee implementation. Activists continued working in 2012 to
include a formal right to freedom of information in the new constitution.

Increased polarization of the media landscape has left news organizations divided
by ideology, political affiliation, and economic interests. Media outlets tend to favor
either progovernment or opposition voices, and adopt Islamist or secularist
outlooks. However, state media have displayed growing independence and covered
the government in a considerably nonpartisan manner, creating tension with the
ruling party. In April 2012, discussion of the privatization of state broadcasting
caused an uproar that led to clashes outside the state media headquarters.

There is no longer official censorship, and self-censorship has decreased since the
fall of Ben Ali. However, the ruling coalition has increased pressure on the state
media, which it views as a platform for the opposition. On several occasions in

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/tunisiz

9/27/2013 2:21 PM



Tunisia | Freedom House

4 of 6

2012, officials and reporters with the state-owned broadcasters were dismissed in
what appeared to be politically motivated firings. In June, the director of the
national news channel Wataniya 1 was dismissed for inviting a Ben Ali-era
politician to participate in a panel discussion. The government nominated new
officials to managerial positions within the state media outlets, a process reserved
in theory for the planned broadcast regulatory body. Private media that were
critical of the government also endured repressive treatment. In August,
authorities detained television producer Sami Fehri of Attounissia TV for alleged
misappropriation of public funds and refused to comply with a November court
order calling for his release. He remained in detention at year’s end.

While the environment for online free expression improved significantly after the
fall of Ben Ali, there have been instances of internet censorship under the
transitional government. In March 2012, two bloggers—Ghazi Ben Mohamed Beji
and Jaber Ben Abdallah Majri—received seven-year prison sentences for
publishing items deemed offensive to Islam. The former fled to Europe and was
convicted in absentia. Although the government in September announced its
intention to lift all internet censorship, activists remained concerned by the
continued existence of the censorship infrastructure. Tunisia subsequently joined
the Freedom Online Coalition, a partnership of 19 countries that have declared a
commitment to work in support of internet freedoms.

Physical assaults on journalists, while not systematic, have become a standard
practice among police during demonstrations. In February 2012, at least seven
journalists were harassed and attacked by police while reporting on security
forces’ use of violence to disperse a union protest. In April, some 14 journalists
were similarly beaten by police while covering a demonstration in defiance of a ban
on protests on Tunis’s central thoroughfare. Journalists were also targeted by
party supporters based on the political affiliation of their outlets, and by hard-line
Salafi Muslim groups. In March, Lotfi Hajji, director of Al-Jazeera’s Tunisia office,
accepted an invitation to cover a political meeting only to be assaulted by
participants. In May, assailants ransacked the privately owned television station
El-Hiwar Ettounsi, causing over $130,000 in damage. Impunity for violence
against the media remains an issue, as most cases have resulted in inconclusive
investigations.

There was a spike in the number of independent media outlets immediately
following the revolution. However, many of these outlets dissolved shortly

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/tunisiz

9/27/2013 2:21 PM



Tunisia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/tunisiz

thereafter, leading to major fluctuations in the number of operational independent
media outlets since 201 1. The print sector now contains a mix of state-owned and
private dailies. There are two public television stations and nine radio stations,
four of which are national in reach. Two radio stations formerly owned by Ben Ali’s
children are now counted among these public stations. While the cost of
establishing media outlets has decreased in general, independent radio stations
formed after the fall of Ben Ali’s government are now threatened with closure as a
result of the exorbitant license-renewal fees requested by the National
Broadcasting Office (ONT). Community radio stations do not receive special status
under current laws, and they cannot secure necessary equipment without facing
severe penalties. Critics of the government’s slow progress on this issue accuse it
of intentionally hindering community radio in order to centralize broadcasting in
the commercial sector. There is no longer a state intermediary between advertisers
and the media, and the debilitating limits on advertising that existed under Ben Ali
are no longer a factor for privately owned outlets. However, the country’s weak
economy has made it difficult for media companies to sustain themselves
financially without backing from wealthy, politically connected investors. Even
state media are not immune from these economic problems.

Approximately 41 percent of the population had internet access in 2012. More
people than ever used social-media platforms such as Facebook and Twitter during
the year, and a growing number of online services and websites are contributing to
the news and information environment. However, access continues to be inhibited
by high prices and underdeveloped infrastructure. Despite the popularity of
mobile telephones, with over 12.8 million subscriptions countrywide, mobile
internet service is beyond the financial reach of most Tunisians.

2013 SCORES

Partly Free

PRESS FREEDOM SCORE

52

50f 6 9/27/2013 2:21 PM



Tunisia | Freedom House

6 of 6

About us
Careers
Contact Us
Privacy Policy
Credits

Subscribe

LEGAL ENVIRONMENT
POLITICAL ENVIRONMENT

ECONOMIC ENVIRONMENT

16

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/tunisiz

9/27/2013 2:21 PM



