
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Turkmenistan Freedom of the Press 2013

President Gurbanguly Berdymukhammedov’s autocratic government continued to

maintain near-total control over the media in 2012, despite his pledges to take

steps such as providing increased internet access. The constitution’s nominal

protections for press freedom and freedom of expression are not observed in

practice. Libel is a criminal offense, but it is rarely invoked due to the intensity of

official media control and self-censorship and the extreme scarcity of independent

and critical reporting. A new media regulation law was enacted in December 2012.

Drafted in consultation with the Organization for Security and Cooperation in

Europe, the legislation defined procedures for gathering and disseminating news

and was the first of its kind to be approved in Turkmenistan since independence in

1991. However, in light of the country’s dismal record on media freedom to date,

the law was not expected to result in a significant relaxation of current restrictions.

In March, the UN Human Rights Committee had reported for the first time on the

government’s compliance with the International Covenant on Civil and Political

Rights. With regard to the media in particular, the committee noted repression of

free speech, harassment and intimidation of journalists, and monitoring and

Turkmenistan

Turkmenistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/turkmenistan

1 of 4 9/27/2013 2:21 PM



censorship of the internet.

The government retained a monopoly on the national media in 2012.

Berdymukhammedov appoints the editors of authorized outlets, and independent

news websites are blocked. Journalists who are critical of the government are

blacklisted and prevented from traveling within the country or abroad. A journalist

from the state newspaper Neutralny Turkmenistan, the only Russian-language

newspaper in the country, told the Institute for War and Peace Reporting in March

that multiple agencies impose censorship on media outlets, and everything

journalists write must comply with requirements set by the president’s office. In

February, just before a tightly controlled presidential election in which the

incumbent supposedly took more than 97 percent of the vote, human rights

defender Nataliya Shabunts criticized the government in a radio interview. The

next day, a bloody sheep’s head was found at her door in what some observers

interpreted as a warning from the state security services.

The government closely supervises television content. In June 2012, for the first

time since Turkmenistan became independent, state television aired a live

broadcast of a major sporting event—the European football championships.

Previously, state-run television outlets had only shown prerecorded programs.

During all aired matches, Ashgabat-based commentators repeatedly thanked the

president for making the live broadcast possible.

The government controls the dominant internet service provider, Turkmen

Telecom, and restricts access to critical sites, including regional news sources

based outside Turkmenistan and opposition websites run by Turkmens living

abroad. Leading independent news site Chronicles of Turkmenistan (Chrono-

tm.org), run by human rights activists in exile, was subjected to several

cyberattacks in 2012, including three instances of hacking that rendered the site

temporarily inaccessible. Other foreign-based news sites that cover Turkmenistan,

Gundogar.org and Ferghana.ru, were blocked. Popular youth site Ertir.com was

blocked for most of June. Online social-media sites such as Facebook, Twitter,

LiveJournal, and YouTube are often unavailable, and the authorities interfere with

electronic correspondence such as Gmail. Continued government restrictions and

high costs kept the internet penetration rate extremely low in 2012, with only 7

percent of the population using the medium.

Two journalists, Sapardurdy Khadjiyev and Annakurban Amanklychev, have been

imprisoned since 2006. The two men were originally arrested with a colleague,

Turkmenistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/turkmenistan

2 of 4 9/27/2013 2:21 PM



Ogulsapar Muradova, after helping a French television station with a report on

Turkmenistan; Muradova died several months after her arrest as a result of severe

beatings in prison. Switzerland’s public television broadcaster was permitted to

make a documentary about the country in September 2012, but the film was to

avoid controversial topics.

A privately published magazine, Rysgal, opened with great presidential fanfare in

2010, but it became clear that the magazine was produced by the government-

controlled Union of Industrialists and Entrepreneurs and did not stray from the

official  line.  In  2012,  Rysgal owner Aleksander Dadayev, who is close to

Berdymukhammedov, helped to establish the new Party of Industrialists and

Entrepreneurs, nominally ending the political monopoly of the ruling Democratic

Party of Turkmenistan. Berdymukhammedov had approved its establishment, and

in practice the new party is  loyal to the regime. Months before the party’s  first

congress in August, Rysgal began publishing announcements encouraging

entrepreneurs to join it.

State-run newspapers are used to disseminate government propaganda and

ignore issues relevant to Turkmen citizens. The paper with the largest circulation is

Turkmen Dili, with 117,500 subscribers. Employees of state institutions are

required to pay high subscription fees out of their own pockets to state

newspapers  that  focus  on  their  field  of  work,  often  imposing  a  considerable

financial burden on employees with low salaries. The authorities maintained a ban

on almost all foreign newspapers and periodical subscriptions—notably including

Russian  newspapers—and  confiscate  books  and  periodicals  from  travelers.

Despite an absence of independent domestic media, many citizens have some

access to international media through satellite dishes. Repeated government

attempts to crack down on such receivers have been largely unsuccessful, but cost

barriers continue to limit access. Turkmenistan’s government in recent years has

indicated that it plans to launch its own satellite to control broadcasting more

comprehensively, but there was little progress on the project by the end of 2012.

One positive event in 2012 was the return of Russian mobile-telephone service

provider Mobile TeleSystems (MTS). The Turkmen government reissued MTS’s

license in July, having expelled the provider in 2010 and cut off service to 2.4

million people—or 80 percent of the country’s mobile users. MTS provides a faster

connection speed than the government-owned carrier and allows users to access

banned social media. On the first day it became operational again, MTS reactivated

Turkmenistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/turkmenistan

3 of 4 9/27/2013 2:21 PM



over 500,000 subscribers.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

96
LEGAL ENVIRONMENT

30
POLITICAL ENVIRONMENT

37
ECONOMIC ENVIRONMENT

29

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Turkmenistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/turkmenistan

4 of 4 9/27/2013 2:21 PM


