
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Ukraine Freedom of the Press 2013

Press freedom eroded further in 2012 as President Viktor Yanukovych continued

curtailing the country’s recent democratic gains through his authoritarian style of

rule. The president and his Party of Regions cracked down on the opposition,

stalled  legal  reforms,  consolidated  their  influence  over  the  national  broadcast

media, and manipulated the results of October parliamentary elections—all while

rhetorically promoting media freedom abroad as Ukraine prepared to assume the

2013 chairmanship of the Organization for Security and Cooperation in Europe

(OSCE). A highly politicized judicial system ensured that Yanukovych’s main

political rival, former prime minister Yuliya Tymoshenko, remained in prison under

a seven-year sentence that was imposed in 2011 for her alleged mishandling of

natural gas negotiations with Russia in 2009. Journalists endured an escalation in

attacks in the months ahead of the parliamentary elections, while Yanukovych’s

relatives and allies continued to use their positions to dramatically increase their

personal wealth.

The constitution and legal framework generally provide for media freedom and are

Ukraine

Civil Society Democratic Governance Elections Freedom of Association Freedom of Expression

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/ukraine

1 of 6 9/27/2013 2:21 PM



among the most progressive in Eastern Europe. Libel was decriminalized in 2001,

and in February 2009 the Supreme Court instructed judges to follow the civil libel

standards of the Strasbourg-based European Court of Human Rights, which

granted  lower  levels  of  protection  to  public  officials  and  clearly  distinguished

between value judgments and factual information. Nonetheless, officials continue

to use libel lawsuits filed in the country’s politicized court system to deter critical

news reporting. Respect for other media-related laws has diminished in recent

years.

The Party of Regions proposed various new laws and initiatives during 2012 in an

effort to muzzle independent reporting on widespread corruption and nepotism

among the ruling elite. In January, the party ousted media lawyer and lawmaker

Andriy Shevchenko from his post as head of the parliamentary committee on free

speech and information. In July, the Party of Regions proposed a bill that would

recriminalize libel and insult, allowing up to five years’ imprisonment for convicted

offenders. The parliament initially passed the proposed law in September, but

withdrew it in October amid intense domestic and international criticism.

Politicized courts, weakened by legal reforms introduced under Yanukovych,

consistently ruled in favor of progovernment media owners and against outlets

that criticized politicians and the government during 2012. In August, for example,

a Kyiv court found Hromadskyy Zakhyst Kyivshchyny reporter Andriy Kachor

guilty of petty hooliganism and fined him 102 hryvnyas ($13) for allegedly forcing

his way into the office of a Party of Regions parliamentary candidate. Kachor had

accused the candidate of misusing public funds in an interview on the independent

television station TVi.

The National Television and Radio Broadcasting Council remains unreformed and

has applied regulations in a secretive and highly partisan manner. The council used

the transition from analog to digital television broadcasting in 2011 to deny

licenses to editorially independent television stations such as TVi, TRC

Chernomorskaya, and Rivne 1. Meanwhile, it awarded digital licenses to

progovernment stations or new outlets that were registered offshore to unknown

owners.  Other  government  officials,  like  tax  inspectors,  continued  to  enforce

regulations in a selective and politicized manner in 2012. In July, tax police and

prosecutors  raided  the  offices  and  froze  the  bank  accounts  of  TVi—the  last

remaining national television station that criticized the Yanukovych administration

—while some 80 cable operators were reported to have dropped the channel. In

September, a Kyiv court threatened the station with insolvency by ordering it to

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/ukraine

2 of 6 9/27/2013 2:21 PM



pay 4 million hryvnyas ($500,000) in alleged back taxes. The timing of the financial

pressure suggested that the authorities were attempting to control the media

environment ahead of the October parliamentary elections.

Government  officials  routinely  took  steps  to  limit  journalists’  access  to

information during the year. In January, presidential security officers prevented

journalists  from  filming  Yanukovych’s  entourage  leaving  his  mansion  in  the

northern Kyiv suburb of Mezhyhirya. In February, Korrespondent reporter Iryna

Solomko filed a lawsuit against the parliament after she was denied information

about civil servants working as assistants to lawmakers. A Kyiv court ruled against

Solomko in March, despite a provision of the Law on Access to Information that

prohibits  the  withholding  of  such  information  about  officials  receiving  state

salaries.  An appellate court confirmed the ruling in  June.  In  September,  guards

protecting Yanukovych as he spoke at a World Press Congress in Kyiv confiscated

several “Stop Censorship” posters that journalists held up in protest. In addition to

imposing restrictions on professional journalists, the government limits the ability

of bloggers and citizen journalists to report on public affairs by refusing to grant

them accreditation.

Although media coverage—including on electoral campaigns—remains more

pluralistic than in Russia and other authoritarian states in the region, the

politicization of private media has increased under the Yanukovych administration.

Wealthy media tycoon Valeriy Khoroshkovskyy has used his Inter Media Group to

advance his political interests, serving first as head of the National Security Service

(SBU)  and  later  as  first  deputy  prime minister  from 2010  to  2012.  Two  days

before the parliamentary elections in October, a group of editors at the UNIAN

news agency, owned by Yanukovych loyalist Ihor Kolomoyskyy, issued a public

statement protesting that they had been instructed not to publish stories that

criticized Yanukovych. Meanwhile, the country’s state media remained unreformed

and continued to serve the interests of senior politicians and the bureaucracy.

Politically loyal managers have been appointed to the state-run outlets, and those

who failed to ensure favorable coverage have been illegally dismissed. OSCE

election monitors indicated that “due to the lack of political will, the transformation

of the National Television Company of Ukraine from a state to a public-service

broadcaster has not progressed; two laws on the reform … are pending in the

parliament.” State television has no editorial statute or editorial board, as required

by law. The election monitors also reported “abuse of regional state-owned

broadcasters or newspapers in favor of the Party of Regions, in particular through

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/ukraine

3 of 6 9/27/2013 2:21 PM



obvious political advertising not declared as such.” Additionally, independent news

websites like LB.ua endured harassment throughout the year as well as hacking

attacks that escalated during and after the parliamentary election campaign.

A steady stream of threats and harassment against the media continued in 2012,

as the country’s weak and politicized criminal justice system failed to protect

journalists from abuse by politicians, businessmen, and criminal groups. Several

correspondents for the popular Roadcontrol.org.ua website were harassed and

assaulted during 2012 in retaliation for exposing abuses committed by corrupt

traffic  police  officers.  In  June,  Maksym  Kasyanov,  a  correspondent  for

Korrdon.info in the southeastern city of Donetsk, was filming the car of a senior

politician when he was assaulted by several tax-service officers, arrested by the

police, and then forced by an investigator to write a statement that he was

planning to assassinate the politician. Prosecutors declined to punish the police

investigator.

Attacks  against  journalists  escalated  significantly  in  the  months  ahead  of  the

October parliamentary elections, with the Kyiv-based Institute of Mass

Information registering some 60 cases in September. Prosecutors and police

regularly failed to take action against suspects identified in past attacks, leading to

a culture of impunity. In April, prosecutors in the southeastern city of Donetsk

declined to open a criminal inquiry after a group of Ukrainian nationalists

assaulted four journalists at a ceremony in January to commemorate Ukrainian

resistance to Bolshevik forces in 1918. In August, police investigators reported

that they had identified a former Kharkiv police officer as a suspect in the August

2010 disappearance of Novyy Styl editor Vasyl Klymentyev, but the suspect had

not been apprehended by the end of the year. Klymentyev had disappeared shortly

after reporting on police corruption.

The authorities have made limited progress in solving an older such crime, the

abduction and murder of journalist Heorhiy Gongadze in 2000. Former Interior

Ministry  official  Oleksiy  Pukach  remained  on  trial  at  year’s  end  for  allegedly

carrying out the killing, though the case was marred by procedural violations and

closed to the public. In June, a Kyiv appellate court upheld a lower court’s ruling

that prosecutors could not investigate credible evidence that former president

Leonid Kuchma had ordered the killing. Journalists, press freedom advocates, and

Gongadze’s family have asserted that Yanukovych used the courts to clear

Kuchma’s name by dismissing key evidence and pinning all of the blame on Yuriy

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/ukraine

4 of 6 9/27/2013 2:21 PM



Kravchenko, a deceased former interior minister.

With hundreds of state and private television and radio stations and numerous

print outlets, Ukraine’s media sector is diverse compared with those of most other

former Soviet republics, but it faces growing challenges, including declining

pluralism and an increasing emphasis on entertainment over news reporting. Four

pro-Yanukovych media magnates—Viktor Pinchuk, Ihor Kolomoyskyy, Valeriy

Khoroshkovskyy, and Renat Akmetov—dominate the national television channels,

while most regional broadcasters are dependent on progovernment business

magnates and state subsidies, encouraging self-censorship and bias in favor of

specific economic or political interests. Transparency of media ownership remains

poor, as businessmen and politicians often prefer to hide their influence over news

programs. Thanks to the ties between business and politics, the top eight television

channels avoid politically sensitive topics such as government corruption, the

president’s use of state resources to support his and his family’s lifestyle, human

rights abuses, persecution of the political opposition, and growing unemployment.

The global economic crisis has led to a decline in advertising revenue, leaving

media  outlets,  particularly  newspapers,  even  more  financially  dependent  on

politicized owners. Hidden political advertising is widespread in the media and

weakens the credibility of journalists, particularly during elections.

The government does not restrict access to the internet, which was used by about

38 percent of the population in 2012. A growing number of citizens are relying on

the web and social-networking sites such as Odnoklassniki and VKontakte to

exchange information. Although internet publications are not required to register

with the authorities, the SBU has increased its monitoring of government criticism

on the internet in recent years.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/ukraine

5 of 6 9/27/2013 2:21 PM



PRESS FREEDOM SCORE

60
LEGAL ENVIRONMENT

19
POLITICAL ENVIRONMENT

21
ECONOMIC ENVIRONMENT

20

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/ukraine

6 of 6 9/27/2013 2:21 PM


