
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Uzbekistan Freedom of the Press 2013

Uzbekistan’s legal framework ostensibly prohibits censorship and guarantees

freedom of speech and the right to independent information. In practice, such

protections are systematically ignored by President Islam Karimov’s autocratic

government, which exerts near-total control over the media. Convictions for libel

and defamation can result in fines and jail time, and public insult of the president is

punishable by up to five years in prison. Journalists can also face legal penalties for

“interference in internal affairs” and “insulting the dignity of citizens.” Uzbekistan

has an access to information law on the books, but it is not enforced. The

parliament, the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), and

the Uzbek National Association of Electronic Media held a conference in

Samarkand in October 2012 to discuss several proposed media laws, including

one regarding freedom of information and another on broadcasting. However, no

legislative action was taken on those proposals during 2012. Journalists working

for unaccredited foreign outlets or unregistered domestic outlets are not legally

recognized as journalists and risk persecution by the government.

Uzbekistan

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/uzbekistan

1 of 5 9/27/2013 2:22 PM



The few remaining independent journalists in Uzbekistan continue to face

pressure from Karimov’s regime. In March 2012, investigative journalist Viktor

Krymzalov  was  convicted  of  defamation  and  fined  $1,350  over  an  article

concerning a pensioner’s eviction that had been published without a byline on the

independent Russian-language news website Centrasia.ru. Krymzalov, who had

previously written critically about Uzbekistan’s judiciary, denied writing the

Centrasia.ru article. Yelena Bondar, another independent journalist, was found

guilty in April of “promoting national, racial, ethnic, or religious hatred” and

ordered  to  pay  a  fine of  more than  $2,000.  She was  punished  despite having

decided not to publish the article in question, which involved alleged government

harassment  of  ethnic  Russians  at  a  university.  She  subsequently  fled  to

Kyrgyzstan, where she has sought asylum. In July, independent journalists Sid

Yanyshev and Pavel Kravets were arrested as they were taking photographs of a

market in Tashkent, the capital, and were interrogated by police before being

released hours later. The prosecutor’s office in Tashkent in September called for an

investigation into the incident, but no further details about such a probe have been

reported.

Virtually all local media outlets are linked directly or indirectly to the state, and the

National Security Service actively manipulates reports to present a carefully

constructed image of the country, with occasional forays into limited criticism of

local corruption. Widespread self-censorship is a serious problem, as investigative

journalists fear reprisals in the form of harassment, loss of employment, or jail

time.

The state-run Center for Monitoring Mass Communications monitors internet

usage in Uzbekistan, reporting to a government committee with the authority to

block websites that are deemed inappropriate. In May 2012, an investigation by a

Swedish news program found that the Swedish telecommunications giant

TeliaSonera had sold sophisticated surveillance equipment to Uzbek authorities, as

well as to authorities in several other Central Asian and Eastern European nations.

According to the report, the equipment allowed those governments to monitor

online and telephone communications and had been used against journalists and

political dissidents. Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) reported in

February that a clone website had been set up to mirror its Uzbek service, in what

analysts said might have been a scheme to identify and monitor the service’s users.

The cloned site was shut down after RFE/RL reported on its existence. The 2012

launch of YouFace, an Uzbek alternative to the social-networking website

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/uzbekistan

2 of 5 9/27/2013 2:22 PM



Facebook, also raised concerns about government surveillance.

In July 2012, Uzbek state television aired a documentary that portrayed social-

networking websites including Facebook and Russia’s Odnoklassniki as “weapons

of outside forces.” The Uzbek-language version of Wikipedia was blocked by

Uzbek authorities early in the year. The blogging website LiveJournal was

temporarily blocked twice in the spring, while WordPress, a similar blogging

platform used by a number of Uzbek dissidents living abroad, remains inaccessible

in Uzbekistan. Several foreign-based news services, including the Uzbek versions

of the British Broadcasting Corporation (BBC), RFE/RL, and Voice of America, are

also blocked by authorities. In October, Uztelecom, the national internet service

provider, blocked certain circumvention tools that had allowed users in Uzbekistan

to bypass state censorship. Approximately 37 percent of the population used the

internet in 2012.

Foreign media have been gradually expelled since the 2005 Andijon massacre, in

which government troops killed hundreds of demonstrators, straining

Uzbekistan’s relations with democratic countries. In separate incidents in March

2012, authorities deported two journalists—BBC correspondent Natalya Antelava

and Russian photojournalist Viktoriya Ivleva—without explanation following their

arrival at the airport in Tashkent.

 Uzbekistan is among the world’s most prolific jailers of journalists. In 2012, Uzbek

authorities continued to detain four journalists for political reasons: Muhammad

Bekjanov and Yusuf Ruzimuradov of the opposition newspaper Erk, imprisoned

since March 1999; Salijon Abdurakhmanov of the independent news website

Uznews, imprisoned since June 2008; and freelance journalist Dilmurod Saiid,

imprisoned since February 2009. Bekjanov was due to be released in January

2012, but a court sentenced him to an additional five years in prison based on

questionable allegations that he had broken prison rules. Erk has been banned in

Uzbekistan, and while Uznews remains active, its editor now operates from

Germany. Separately, independent journalist Jamshid Karimov, who is the

president’s nephew, went missing in mid-January. He had been held against his will

in a psychiatric clinic between 2007 and 2011, and his disappearance prompted

concerns that he might have been detained again.

According to the government, there are 663 active newspapers in Uzbekistan, as

well as 195 magazines, 13 periodical bulletins, 35 radio stations, and 53 television

stations. Ownership of nonstate media outlets is opaque, though journalists report

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/uzbekistan

3 of 5 9/27/2013 2:22 PM



that there is not a great public demand to know who owns various private outlets,

as they all generally report the same version of the news. The government controls

most publishing houses and printing presses. A number of regional and local

television and radio stations are privately owned, and a few private printing

presses produce independent publications that avoid politically sensitive topics

and have limited circulation. Low pay within Uzbekistan’s media industry

encourages journalists to accept bribes.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

95
LEGAL ENVIRONMENT

30
POLITICAL ENVIRONMENT

37
ECONOMIC ENVIRONMENT

28

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/uzbekistan

4 of 5 9/27/2013 2:22 PM



Credits

Subscribe

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/uzbekistan

5 of 5 9/27/2013 2:22 PM


