
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Yemen Freedom of the Press 2013

While the 33-year rule of President Ali Abdullah Saleh ended in February 2012,

many of the repressive actions against journalists that were perpetrated under his

regime continued throughout the year. Journalists and media workers faced

attacks, intimidation, and harassment by government security forces, tribal groups,

and loyalists of the outgoing president. Laws circumscribing press freedoms and

special courts designed to prosecute journalists remained in place under the new

president, Abdu Rabu Mansur Hadi. However, Yemen took a step toward greater

media freedom in April, when the parliament approved a freedom of information

law.

The constitution allows for freedom of expression “within the limits of the law,”

and the relevant laws are restrictive. The Press and Publications Law of 1990

requires journalists to uphold “national unity” and adhere to the “goals of the

Yemeni revolution.” Article 103 bans criticism of the head of state and defamation

of “the image of Yemeni, Arab, or Islamic heritage.” Article 104 prescribes fines and

up to one year in prison for violations. Calls to repeal problematic portions of the

Yemen

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/yemen

1 of 5 9/27/2013 2:22 PM



1990 law have so far been ignored by the new government.

A new draft Press and Publications Law and a repressive draft Audiovisual and

Electronic Media Law remained pending in the parliament in 2012. The former

would expand the prohibition on insults to the president to include leaders of

allied states, among other restrictions. The latter would subject electronic media

and online news sources to the same constraints as in the Press and Publications

Law. It would also impose prohibitive licensing fees on private broadcasters and

internet media outlets.

Two specialized courts, established in direct contravention of the constitution, are

regularly employed to prosecute journalists. The Specialized Criminal Court,

established in 1999 to handle cases of national security, targets both the

government’s political opponents and journalists, while the Specialized Press and

Publications Court (SPPC), established in 2009, tries cases related to the media.

Judges at the SPPC may choose from a variety of laws, including the penal code, to

punish journalists, and the prosecutor can refer cases to the court at his discretion.

Charges against Al-Ayyam editor Hisham Bashraheel were dropped after his death

from an illness in June 2012. The trial of several other Al-Ayyam journalists,

including Bashraheel’s two sons, Hani and Mohammed, continued in the

specialized tribunal. The proceedings, derided as a “farce” by media watchdog

organizations, stem from a 2009 government raid on the Aden-based newspaper,

which authorities subsequently shut down. The charges against Bashraheel and

his codefendants included “inciting violence,” “instigating separatism,” and “forming

an armed gang.” Prior to its closure, Al-Ayyam was Yemen’s largest-circulation daily

and was often critical of the president; it had been reporting on the secessionist

movement in the south of the country. In 2011, the Specialized Criminal Court

convicted journalist Abdulelah Haider Shaye of terrorism and sentenced him to

five years  in  prison.  His  case underscored the dangers  Yemeni  journalists  face

when covering sensitive topics such as corruption and terrorism. Shaye was

convicted after reporting on U.S. responsibility for military strikes that killed

civilians. His arrest also came after he conducted an interview with Anwar

al-Awlaki, a well-known Al-Qaeda operative in Yemen, for Qatar’s Al-Jazeera

television network in 2009. Although Saleh was reportedly prepared to pardon

Shaye shortly after his conviction, he remained in prison at the end of 2012 due to

pressure from the U.S. government.

In a related development, the trial of two Yemeni journalists working for

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/yemen

2 of 5 9/27/2013 2:22 PM



Al-Jazeera  continued  in  2012.  Ahmed  al-Shalafi  and  Hamdi  al-Bukari  were

charged with “operating outside the bounds of the law,” having covered

antigovernment demonstrations in 2011 after Al-Jazeera’s accreditation had been

revoked. The Ministry of Information had decided to drop the charges in 2011, but

the SPPC later opted to proceed with the case.

In June 2012, Yemen finalized a freedom of information law that had been passed

by the parliament in April, becoming just the second Arab country, after Jordan, to

enact such legislation. Freedom of information advocacy groups rated the law

highly, although the quality of implementation had yet to be seen.

Yemeni news outlets and journalists must obtain licenses annually from the

Ministry of Information, and printing houses must maintain a registry of printed

materials and submit copies to the ministry. New television stations and news

websites have sprung up in the wake of the 2011 uprising. Most offer news that is

slanted to match the views of the person or organization that owns them, and

employees feel pressure to adhere to specific editorial agendas. According to the

Freedom Foundation, a Sanaa-based media and human rights organization, at least

nine newspapers’ press runs were confiscated for some period of time in 2012.

Not all of the confiscations were conducted by government agencies; some were

carried out by local political groups. Self-censorship is common, and journalists

know not to cover “red-line” topics such as rebel movements in the north and

south of the country. The government controls editorial policy on these issues at

state-owned outlets, but Yemenis who can afford it have access to satellite news

channels, which have covered both conflicts with greater freedom.

The authorities sometimes interfere with internet access. In 2011, for example,

the government blocked access to Skype, the popular online telecommunications

tool, after it discovered that journalists were using the service to conduct

interviews; the site continued to be blocked in 2012. Al-Hawyah, an online

opposition newspaper that was shut down in 2009 for allegedly supporting

terrorism, was able to resume publishing in early 2012. Despite such incidents,

individuals are free to create websites, and a growing number of blogs carry

diverse and independent views.

No journalists were murdered in 2012, an improvement over 2011, when two

were killed. However, media workers continued to be harassed, beaten, and

detained during the year. The Freedom Foundation documented 263 violations

against media  personnel,  including  attacks,  arrests,  abductions,  confiscation  of

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/yemen

3 of 5 9/27/2013 2:22 PM



newspapers, and attempted murder. Mohamed al-Maqaleh, a prominent

investigative journalist who writes frequently about Yemen’s tribal factions, was

attacked in April by armed tribesmen while visiting the defense minister’s house in

Sanaa. Also in April, Anwar al-Bahri, an editor for the state-run news agency Saba,

was beaten in his home in Sanaa by men identified as members of an influential

tribe, and Wael al-Absi, a photographer covering a protest in Taiz for the news

website Al-Eshtiraki, was beaten by security forces. In May, Hissam Ashour, a

journalist with Al-Nada who had previously written about corruption, survived an

attempt on his life.

The government controls most news outlets, including the country’s 4 terrestrial

television stations and 12 radio stations, which are operated by the Yemen

General Corporation for Radio and Television. Two new private radio stations, the

first  ever  in  Yemen,  were  established  in  2012.  At  least  10  private  television

stations broadcast into Yemen from outside the country, increasing the diversity of

news coverage available to residents. Only a handful of newspapers provide

independent views. The state also controls distribution outlets and advertising,

undermining the ability of the press to operate without economic pressure.

Due to low literacy rates, most Yemenis still get their news from television and

radio, but social-networking sites have been gaining popularity, according to a

2012 report issued by the Doha Centre for Media Freedom. In 2012, more than

17 percent of the population had access to the internet, though poor

infrastructure makes connections unreliable. The government owns the country’s

two internet service providers. While news websites often operate with a small

budget, the internet has also given some newspapers greater reach. The English

weekly Yemen Post has reported receiving more than 60,000 visits to its website

per day, far exceeding its print circulation.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/yemen

4 of 5 9/27/2013 2:22 PM



79
LEGAL ENVIRONMENT

25
POLITICAL ENVIRONMENT

31
ECONOMIC ENVIRONMENT

23

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/yemen

5 of 5 9/27/2013 2:22 PM


