
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Zambia Freedom of the Press 2013

After several years of threats to press freedom under President Rupiah Banda

and the long-ruling Movement for Multiparty Democracy (MMD), the September

2011 presidential election victory of opposition Patriotic Front (PF) leader

Michael Sata prompted hope for openings in the media environment. However,

the PF government has generally failed to fulfill its  promises to advance press

freedom, and has targeted critical journalists and outlets with numerous legal

and other actions.

The constitution guarantees freedom of speech, but the relevant language can be

broadly interpreted. Journalists and media outlets face restrictions under

criminal and civil defamation laws, sedition and obscenity laws, and provisions of

the penal code such as  the Official Secrets  Act and the State Security Act.  In

2012, Sata demonstrated intolerance of criticism and sought redress through the

courts.  In  one  prominent  case,  the  president  in  May  filed  a  defamation  of

character lawsuit against the leader of the opposition United Party for National

Development (UPND), Hakainde Hichilema, for issuing a press release that

accused Sata of corruption. The defamation suit also included editors of two

critical publications, Lloyd Himaambo of the online newspaper Zambian

Watchdog and Richard Sakala of the newspaper Daily Nation, for printing stories

about the press release. The two outlets faced several similar lawsuits during the

year.

A freedom of information bill that had been shelved by previous administrations

received support from the new government in 2011. Although the government

continued to pledge that it would pass such legislation in 2012, no bill had been

put forward by year’s end. In a separate setback for media access to government

information, Sata held no official press conferences during 2012.

The 2010 Zambia National Broadcasting Corporation (Amendment) Act allows

the information minister to select the corporation’s board without first receiving

nominations from an appointments committee. However, the selections must be

ratified by the parliament. The board is  tasked with choosing the head of  the

state-owned Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC). The new

government has vowed to reintroduce the appointments committee.

Nevertheless, Information Minister Fackson Shamenda unilaterally named

economist Chibamba Kanyama as the director general of ZNBC in March 2012,

four months before the parliament received a list of board members for approval.

The 2002 Independent Broadcasting Authority (IBA) Act was modified in 2010,

granting the information minister similar powers of direct appointment for the

IBA, the broadcast media regulator. However, by the end of 2012 the IBA had yet

to be established, and no new board members had been appointed.

In October 2012, Zambia’s registrar of societies threatened to deregister the

Zambian Watchdog, which is hosted outside Zambia, for allegedly failing to

submit a postal address and pay required fees.

The issue of media regulation had been contentious under the Banda

government, as the MMD made repeated threats to impose statutory regulation.

A consortium of groups within the industry made progress on self-regulation in

2013
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

60
LEGAL
ENVIRONMENT

17
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

19

Zambia

Zambia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/zambia

1 of 3 8/13/2013 10:20 AM



2010, agreeing to establish a voluntary, independent Zambia Media Ethics

Council (ZAMEC) and drafting a code of ethics that the proposed council would

enforce. However, under Banda, ZAMEC’s launch was repeatedly postponed, and

the participation of public media workers was prohibited. In a positive step under

the new administration, ZAMEC was officially launched in July 2012 with the full

participation of the public media, which employ an estimated two-thirds of

Zambia’s media workers.

Upon taking power, the Sata government pledged to free the public media—

consisting of the ZNBC and the widely circulated dailies Zambia Daily Mail and

Times of Zambia—from government control. Throughout 2012, the government

made pronouncements that the public media had been depoliticized. However,

according to reports by media monitoring groups, these outlets have generally

continued to report along progovernment lines, and their journalists continued to

practice self-censorship. The only other major daily is the privately owned Post,

which has long been a vocal supporter of the PF and a critic of the MMD. As a

result, all major print publications now favor the government.

Intimidation and physical harassment of journalists occurs occasionally, and

perpetrators include members and supporters of both the ruling party and the

opposition. In April 2012, three MMD supporters received three-year prison

sentences with hard labor for assaulting a crew from independent Muvi TV and

stealing their equipment in 2011. In May, the Zambian Watchdog claimed that its

website was the target of distributed denial-of-service (DDoS) attacks. In July,

Defense Minister Godfrey Mwamba said the PF government would “sort out” the

Zambian Watchdog in response to its highly critical reporting. In August, UPND

politician William Banda attempted to strangle Muvi TV cameraman Lloyd

Kapusa outside a police station in Lusaka. The case was later settled out of court.

In September, a group of PF supporters attacked a photojournalist from the Post

who attempted to photograph them while they were helping police break up an

opposition rally in Lusaka. In October, party cadres from the UPND attacked a

ZNBC reporter and camera operator who were at Lusaka’s police headquarters

to  conduct  an  interview  with  a  police  official.  The  cadres,  who  accused  the

journalists of bias against the UPND, threw stones and bricks at them and issued

death threats until they took refuge inside police headquarters.

Political actors’ intolerance of independent voices also extended to civil society.

In September, the PF youth chairman for Copperbelt Province, Kabwe Chanda,

accused the Zambia chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA) of

becoming politicized. MISA denied the accusation, noting that it had supported

the PF’s efforts to disseminate its views while in opposition.

In 2011, the Banda government had cracked down on media coverage of a

growing separatist movement in Barotseland, in western Zambia. In one incident,

security forces closed local station Radio Lyambai and confiscated its equipment

after it aired an advertisement for a banned secessionist meeting. Radio Lyambai

was subsequently allowed to reopen. However, in April 2012, authorities warned

that its coverage of a March separatist council meeting was treasonous.

There are three daily newspapers with wide circulation: the Zambia Daily Mail,

the Times of Zambia, and the Post. Several smaller independent papers, such as

the Daily Nation, also publish. The ZNBC is the primary broadcast outlet covering

domestic news. A growing number of private radio stations, including dozens of

community radio stations, operate freely, as do four private television stations.

International broadcast services are not restricted. Some local private stations,

including Radio Phoenix and SkyFM, carry call-in shows that express diverse and

critical viewpoints. In August 2012, the government issued 10 full licenses and

16 construction licenses to new radio and television stations.

Also in August, the permanent secretary for information and broadcasting, Amos

Malupenga, threatened to revoke the licenses of outlets that attacked the

government’s reputation. In September, the Zambia Information and

Communication Technology Authority reduced the transmission strength of

University of Zambia (UNZA) Radio from 1,000 watts to 260 watts, effectively

limiting its reach to the campus itself. The station had previously aired interviews

with opposition figures. The move sparked protests by university students.

Radio remains the medium of choice in most of the country because of its

relatively low cost of access, but many stations face financial difficulties due to

Zambia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/zambia

2 of 3 8/13/2013 10:20 AM



their dependence on sponsored programming and the small advertising market.

Reception of both state and private television signals throughout the country

remains poor. The costs of newsprint and ink (including high import duties and

taxes), printing, and distribution remain very high, hampering print outlets’ ability

to increase their readership. The government sometimes uses advertising as a

tool to influence media content and coverage. Only 13 percent of the population

accessed the internet in 2012 due to high costs.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Zambia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/zambia

3 of 3 8/13/2013 10:20 AM


