FREEDOM ON THE NET 2013

BURMA

2012 2013

PoPULATION: 55 million

INTERNET FREEDOM STATUS Not | Not 1

FREE | FREE INTERNET PENETRATION 2012: percent

SociAL MEDIA/ICT AprPSs BLOCKED: Yes
Obstacles to Access (0-25) 22 20
— POLITICAL/SOCIAL CONTENT BLOCKED: No

Limits on Content (0_35) 23 16 BLOGGERS/ICT USERS ARRESTED: NO
Violations of User Rights (0-40)| 30 26 PRESS FREEDOM 2013 StATUS: Not Free
Total (0— 1 00) 75 62

* 0=most free, 100=least free

KEY DEVELOPMENTS: MAY 2012 — APRIL 2013

Burma lifted online censorship in 2012—in practice, if not in law (see LIMITS ON
CONTENT).

In January 2013, Information Minister Thein Tun was dismissed on corruption charges
after he blocked attempts to reduce the high cost of mobile SIM cards (see OBSTACLES
TO ACCESS).

A 2013 government distribution of cheaper SIM cards spawned a black market without
improving service (see OBSTACLES TO ACCESS).

Vicious online postings, some by officials, promoted violence that internally displaced
over 120,000 Rohingya Muslims (see LIMITS ON CONTENT).
A draft telecommunications law, though badly needed to attract foreign investment,

retained repressive measures that were still being debated in mid-2013 (see
VIOLATIONS OF USER RIGHTS).

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013
INTRODUCTION

Burma’s nominally civilian government took significant steps in the past year to reform what was,
until very recently, among the world’s most repressive and underdeveloped telecommunication
sectors, notably lifting a policy of media censorship that had been in place for the past 48 years in
August 2012. Few limits on content remain online, and several experts privately told Freedom
House that the government has no plans to expand monitoring and filtering technology
nationwide.' If true, this liberalized attitude has yet to be supported by legal reform. Repressive
media laws enacted by the military regime are still in place, and could be used at any time to punish
online expression, while drafts prepared to replace them retained content restrictions and harsh
penalties for violating them electronically. In summer 2013, lawmakers still appeared open to
consultation to improve these drafts. Doing so would keep them on the startling upward trajectory
the country registered for its internet freedom record in 2012.

The changes stem from Burma’s gradual transition from military rule to democracy following what
were widely viewed as sham 2010 elections that secured the junta’s supporters an 80 percent
majority in the legisla‘cure.2 When parliament appointed Thein Sein—a military leader who had
served as prime minister since 2007—as its first civilian president in March 2011, a political
transformation seemed unlikely.3 But Thein Sein proved a comparative moderate. While he
maintained discriminatory policies against ethnic minorities like the Muslim Rohingya,4 he also
engineered a detente with opposition leader Aung San Suu Kyi and her National League for
Democracy (NLD) party, which won 43 of the 44 parliamentary seats they contested in April 2012
by—elections.5 Though the win was too small a gain to affect the balance of power in government,
the NLD’s participation alone was significant. Since the junta discounted a landslide NLD electoral
victory in 1990, the opposition has either boycotted or been excluded from politics. Suu Kyi, a
Nobel Peace laureate kept under house arrest for much of the past two decades,® was sworn into
public office as a representative of the township of Kawhmu in the lower house of parliament on

May 2, 2012.”

Burma’s young information and communications technology (ICT) sector developed in a climate of
fear and self-censorship under the junta. The government’s first attempt to restrict internet
freedom was through the 1996 Myanmar Computer Science Development Law, which made the

! Unless otherwise noted, all interviews for this report were conducted in Burma on the basis of anonymity.

> The military-led government renamed the country Myanmar without a referendum in 1989, a decision the opposition rejected
as politicized. Many international governments and organizations, including Freedom House, retain the use of Burma on those
grounds, though Myanmar is becoming more common since the regime has adopted a more civilian form of government.

3 The Associated Press, “Burma Names Thein Sein as President,” via Guardian, February 4, 2011,
http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/04/burma-names-thein-sein-president.

* Human Rights Watch, “Burma: Rohingya Muslims Face Humanitarian Crisis,” March 26, 2013,
http://www.hrw.org/news/2013/03/26/burma-rohingya-muslims-face-humanitarian-crisis.

> “Myanmar Confirms Sweeping Election Victory for Suu Kyi's Party,” CNN, April 4, 2012,
http://www.cnn.com/2012/04/04/world/asia/myanmar-elections.

® “NLD Sweeps Parliamentary By-Elections,” Radio Free Asia, April 2, 2012, http://www.rfa.org/english/news/burma/elections-
04022012160808.html.

" “Burma's Aung San Suu Kyi Sworn in to Parliament,” BBC, May 2, 2012, http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-17918414.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

possession of an unregistered computer modem and connection to unauthorized networks
punishable by up to 15 years in prison.

How the industry will adapt once the model of state control is transformed has yet to be seen. In
2012 the government announced plans to systematically privatize its telecommunications sector.
Yet the persisting state monopoly keeps costs high and quality low, while competing services, like
voice over internet protocol applications, are banned. Although mobile phone use expanded in
2012, phone and internet connectivity remains extremely poor, and only a tiny percentage of the
population has regular access to ICTs. In January 2013, just after Transparency International ranked
Burma fifth worst worldwide out of 176 countries in a global survey of corruption in the public
sector,® Information Minister Thein Tun became the first member of the cabinet to be dismissed
amid an anti-graft probe, leading many to hope that these systemic inequalities are on the point of
change.

Besides corruption, lack of coordination between government agencies and rivalries among ruling
elites are also responsible for confusing and contradictory initiatives. SIM cards with quality service
cost citizens over $200, while a 2013 government initiative to distribute them for $2 each was
mired in corruption allegations by mid-year. The government is also planning to offer overseas
visitors affordable mobile service during the December 2013 Southeast Asian Games as part of a bid
to raise Burma’s profile on the international stage; Burma is also chairing the ASEAN regional
meeting in 2014.° Though the government awarded two foreign telecom companies licenses to
provide service, observers say a draft telecommunication bill could oblige them to cooperate with
state interception and monitoring of their users. Meanwhile, Chinese companies play a central role
in sustaining the industry, but two of them, Huawei and ZTE, were implicated in the corruption
investigation into Thein Tun, according to Radio Free Asia. Even while reforms are underway, the
average Burmese user may be the last to benefit.

Burma’s engaged online communities, however, are resilient, and their influence has often been
felt beyond their comparatively small subset of the population. Many pushed the boundaries of
permissible speech during the era of censorship, ensuring the offline spread of reports by exile-run
news websites, among other banned content. Ethnic minority groups—of which official statistics
count more than 130, not including an estimated 800,000 population of Rohingya who are denied
citizenship under Burmese law—have also used the internet to promote a multi-ethnic Burma in
the past.

Troublingly, the newly liberalized online space shows signs of disconnecting from this pluralistic
vision, in part because poor infrastructure and connections discourage consumers from seeking out
diverse sources of information, but also because the lifted restrictions allowed for an outpouring of
hate speech directed at the Muslim minority. In the past year, social media played an undisputed
role in amplifying racial and religious tensions—further stoked by some state institutions and

8 Transparency International, “Corruption by Country/Territory: Myanmar,” December 2012,
http://www.transparency.org/country#MMR.

% “ASEAN Gambles on Myanmar's Regional Leadership,” Reuters, November 17, 2011,
http://www.reuters.com/article/2011/11/17/us-myanmar-idUSTRE7AG0QQ20111117.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

mainstream news websites—between them and the majority Buddhist groups in western Arakan
state.'” Over 100 people were killed and 120,000 people, mostly Rohingya, internally displaced in
the violence that resulted;'' more than 40 were reported dead after similar riots broke out in the
heartland township of Meiktila in March 201 3.2 Deadly riots were subsequently documented in the
central town of Okkan and Lashio in northern Shan state in April and May. 1

Other post-censorship phenomena included a parliamentary hunt for an anonymous blogger who
criticized a new law that defies the constitution. Cyberattacks on Burmese news websites also
appear to be on the rise. Several media practitioners reported hackers attempting to compromise
their personal email accounts in late 2012 and early 2013, prompting open debate about the alleged
involvement of the military, which a government spokesperson denied." It is too soon to cast this
as a negative trend. However, those in Burma who have undergone decades of information control
and strict punishment for forbidden expression, and minority communities who fear further
marginalization from the dominant national discourse, remain cautious. Some distance still needs to
be covered before they enjoy full freedoms online.

OBSTACLES TO ACCESS

Besides a state monopoly of telecommunications companies, the lack of a legal framework, poor
infrastructure and widespread poverty limit Burmese citizens’ internet access and usage. Over the
past three years, the number of internet users has notably increased, though it remains only a
fraction of the population. The International Telecommunication Union (ITU) estimated internet
penetration at 1 percent in 2012." This seems surprisingly low, although the precise scale of usage
is notoriously difficult to ascertain in Burma, where independent surveys are not available and
government statistics historically lack credibility. Nevertheless, government sources and a Burmese
telecommunications expert interviewed for this report estimated one million internet users in the
country in 2012, putting penetration closer to 2 percent. One 2012 news report put the number
of broadband Internet users at 150,000;'” the ITU estimated just 5,400 in its 2012 survey.]8

19 Arakan was renamed Rakhine when Burma became Myanmar. “UN Says Over 26,000 Displaced by Myanmar Unrest,” Agence
France-Presse via ReliefWeb, October 28, 2012, http://bit.ly/1hfKXr).

n “Myanmar Riots Stoke Fears of Widening Sectarian Violence,” Reuters, March 22, 2013,
http://www.reuters.com/article/2013/03/22/us-myanmar-unrest-meikhtila-idUSBRE92L04G20130322.

12 «Brma: State of Emergency Imposed in Meiktila,” BBC, March 22, 2013, http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-21894339;
“Seven Muslims jailed over violence in Burma's Meiktila, ”BBC, May 21, 2013, http://bbc.in/121Q7rD.

¥ Yadana Htun, “Myanmar Anti-Muslim Violence Injures At Least 10 In Okkan As Mosques, Homes Attacked,” The Associated
Press, via Huffington Post, April 30, 2013, http://www.huffingtonpost.com/2013/04/30/myanmar-anti-muslim-

violence n 3185932.html; Zunetta, “Violence in Lashio,” Partners Asia (blog), May 31, 2013, http://bit.ly/16awgos

1 “State-Sponsored Attack Warning of the Google does not Need to Cause Excessive Concern, Says Government Spokesman”
(in Burmese), Popular News, February 11, 2013.

'3 International Telecommunication Union, “Percentage of Individuals Using the Internet, 2000-2012,”
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx.

16 “Sky Net Internet Installation Cost Reduced” (in Burmese), Popular News, January 26, 2013.

7 “Mobile Internet Users Experience Slow Connection,” Eleven Media News, November 23, 2012,
http://elevenmyanmar.com/national/science-tech/1426-mobile-internet-users-experience-slow-connection.

'8 |nternational Telecommunication Union, “Fixed (Wired)-Broadband Subscriptions, 2000-2012.”

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

The Ministry of Communications and Information Technology (MCIT) retains control over the
country’s international connection to the internet through two main internet service providers,19
the state-owned Myanmar Post Telecommunication (MPT) and the military-linked Yatanarpon
Teleport (YTP). Private internet connections are prohibitively expensive, though there is
significant regional variation. The one-time installation cost of broadband access ranged from $530
to $588 in early 2012, down from $625 the previous year, depending on speed and connection
method.” Monthly fees vary from $30 for 512Kbps to $155 for 3Mpbs.21 MPT and YTP also offer
ADSL service via landline, and dramatically lowered installation costs in late 201 2.2 YTP reduced
them from $588 to $117, while MPT’s went down from $588 to $58. For comparison, the private
company Redlink Charges about $500 for installation and monthly fees from$30 to US$130 for its
popular Wi-Fi service, according to its data plan. However, since Burma’s gross domestic product
was just $848 per capita in 2012, these costs keep personal internet access far out of reach for the

s .23
ma]orlty.

More people can access the internet via mobile phone. Government sources reported 5.4 million
mobile phone subscribers in Burma at the end of December 2012, a significant jump from the 2.8
million mobile subscribers Freedom House documented in February 2012;** the ITU agreed and
estimated penetration at 11 percent. One November 2012 news report estimated the number of
mobile internet users at over 200,000.?° Meanwhile, once-essential cybercafés are receiving fewer

.. . . 2
visitors as personal connections proliferate. 6

MPT controls the mobile phone market, but grants distribution rights to a select set of trusted
companies, either military-linked—Ilike YTP—or privately owned but closely linked to the
government—Iike Elite, a subsidiary of Htoo Trading Company owned by tycoon Tay Za, who the
U.S. government has long sanctioned from trading with American companies for his association
with the junta.”” Smaller firms secking retail vending rights must purchase equipment from these

1 Many still refer to the Ministry, formerly responsible for Communications, Posts and Telegraphs, by its old abbreviation
MCPT.

2 |nterview with telecommunication company employees, January 2013.

2L “\wiMax Reduced Internet Installation Price from 630,00 Kyats to 450,000 Kyats Since December 6” (in Burmese), Eleven
Media News, , December 5, 2012, http://news-eleven.com/local/16670-wimax.

2 M, Republic of the Union of Myanmar, “Telecommunication Operator Tender Evaluation and Selection Committee Nay Pyi
Taw,” accessed May 2013, http://www.mcit.gov.mm/sites/default/files/Expression_of Interest.pdf.

2 |nternational Monetary Fund, “World Economic Outlook Database,” October 2012,
http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2012/02/weodata/weorept.aspx?pr.x=84&pr.y=11&sy=2010&ey=2017&scsm=1&ss
d=1&sort=country&ds=.&br=18c=518&s=NGDPDPC%2CPPPPC&grp=0&a-=.

2 “Digicel Goes after Myanmar,” Guardian Media (Port-of-Spain), February 3, 2013, http://guardian.co.tt/business/2013-02-
02/digicel-goes-after-myanmar; “Myanmar Sets 2015 Goal for Teledensity,” Myanmar Times, January 16, 2013,
http://www.mmtimes.com/index.php/business/technology/3790-myanmar-sets-2015-goal-for-teledensity.html. An
independent observer estimates that there are just over three million mobile phone users. See “Footsteps of 2012” (in
Burmese), Internet Journal, January 1, 2013, http://myanmarinternetjournal.com/ij/article/6275-2013-01-02-09-02-46.

% “Mobile Internet Users Experience Slow Connection,” Eleven Media News, November 23, 2012,
http://elevenmyanmar.com/national/science-tech/1426-mobile-internet-users-experience-slow-connection.

% |Interviews with three cybercafé proprietors in Rangoon and two in Naypyidaw, and nine mobile phone users in Rangoon and
Mandalay, January 2013. See also, “Cyber Cafes do not Receive Internet Users as Before, and Asked for Price Reduction” (in
Burmese), Popular News, August 11, 2012.

" Erika Kinetz and Matthew Pennington, “AP Impact: Myanmar Sanctions List Languishes,” Associated Press, May 18, 2013,
http://bigstory.ap.org/article/ap-impact-myanmar-sanctions-list-languishes-0.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013 _

larger distributors and are generally unable to offer consumers lower prices than the ones mandated
by those at the top of the chain.

The retail mobile market has become more dynamic to meet rising demand,”® but poor service has
limited the expansion of mobile internet, even after some ambitious public initiatives. In 2011, the
government announced a project to expand the number of mobile phone lines almost six-fold—to
30 million—over the next five years. In January 2012, private company Shwe Pyi Ta Khun
announced it was seeking permission from the President’s Office to sell a SIM card for 5,000 kyat
(86) as part of the president’s poverty reduction initiative, to widespread acclaim. Within a week,
however, officials rejected the proposal. Authorities subsequently pressured companies to chop the
price of a SIM card from 500,000 kyats ($625) to 200,000-250,000 kyats ($250-312). But the
supply of new cards could not meet consumer demand, while the continuing poor quality of service
disappointed users, according to news reports and Freedom House interviews. In many cases
mobile internet barely functions, even in major cities.

In March 2013, facing mounting public pressure, President Thein Sein pledged that the government
would price SIM cards at 1,500 kyat ($2) starting in April. Though a welcome development, the
distribution of the new cards was a gift to corrupt officials and black market racketeers. Rather than
make them available through service providers, users were directed to local government offices,
where they were asked to submit houschold registration, ID, and two photos. The application was
not for a SIM card, but for the opportunity to enter a draw for the chance to buy one of the
350,000 circulated nationwide.

Events in the Rangoon Division are probably representative of what happened next around the
country. Having received a quota of 119,000 cards, local officials promptly reserved a quarter for
themselves and their staff before allocating the rest to different townships. In one neighborhood,
over 2,500 applicants competed for 114 cards that were soon being resold for 60,000 kyats ($666)
to 90,000 kyats ($1000), despite numerous reports of unreliable, substandard service. The
government issued a second round of 1,500 kyat cards using the same system in May.

Another major drawback of the SIM cards is that they used an outdated CDMA 800 MHz network
launched in 1999, rather than the GSM system that is more common worldwide, even though GSM
has been available in Burma since 2002 and is considerably more popular.29 Sources interviewed for
this report told Freedom House that the CDMA network is owned by the military conglomerate
Myanmar Economic Cooperation (MEC), which sold the SIM cards cheaply for public use because
the CDMA network is no longer useful for the military. The deal benefits Chinese companies
selling CDMA-capable handsets. The best-selling mobile handset in 2012 was one developed by

28 “Mobile Phone Accessory Shops Increase” (in Burmese), 7Days News, January 25, 2013,
http://www.7daynewsjournal.com/article/9515.

2 December 2012 figures showed 4 million subscribers on the GSM network, and 1 million on two CDMA networks, 800MHz
and 450 MHz. An additional 0.7 million subscribed to 3G services on the WCDMA network launched in 2008. In December 2012,
the Ministry launched a joint “One Million Phone Lines” project with Chinese telecommunication companies to introduce 3G
network-capable GSM and WCDMA phones in five cities. See, MCIT, “Telecommunication Operator Tender Evaluation.”

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

Chinese technology giant Huawei, which at 100,000 kyats ($117), was still beyond the reach of

most Burmese, according to local market researchers.

In July 2012, the government announced plans to liberalize its telecom sector and invite foreign
investment.’® A senior official said that a total of four operating licenses would be granted—two for
Burmese companies and two for foreign firms, incorporating 4G services as early as 2013. The plan
proposed privatizing MPT to form the Myanmar Telecoms Company, which would be awarded one
of the cellphone licenses. Another would go to YTP, though other companies were reportedly
applying,’' possibly for joint ventures. Critics raised concerns about possible conflicts of interest in
the tender process for domestic licenses.

In June 2013, the government awarded the international licenses Norway’s Telenor and Qatar
Telecom, allowing them to offer services and infrastructure alongside local firms.*” However, as
the coverage period of this report ended, the legislature has not enacted a telecommunications law
governing their operation.33 Critics of a draft from early 2013 noted repressive prohibitions of anti-
state content and social media use, and that it may require intermediary service and content
providers to cooperate with state surveillance to detect violators.** Human Rights Watch warned
international telecommunications companies that there is a risk of complicity in human rights
abuses if they enter the Burmese market before adequate protections are in place.

In the meantime, foreign investment in telecommunications was less than $6 million per year in
carly 2012.% According to official data, there are currently 14,000 kilometers of fiber in Burma
and around 1,800 towers, leaving an estimated 15,000 towers and hundreds of thousands of
kilometers of fiber to make up the difference required to meet the government’s expansion
objectives. Experts estimate the total cost involved would be closer to $4 billion.

The government—though unable to meet demand for existing services—announced two additional
projects during the coverage period for this report. The first was an installment plan to offset the
cost of mobile telephones in rural areas begun in October 2012, which requires a 40,000 kyats
($47) down payment followed by 10,000 kyats (811) per month.* Critics said the plan disguises
the high cost of the phones—which comes to a total of 150,000 kyats ($176)—rather than bringing

30 Martin Petty, “Insight: Disconnected for Decades, Myanmar Poised for Telecoms Boom,” Reuters, September 13, 2012,
http://in.reuters.com/article/2012/09/13/us-myanmar-telecoms-idINBRE88C03K20120913.

31 “Elite Tech Plans to Apply for Private Telecommunications Operator” (in Burmese), 7Days News, September 29, 2012,
http://www.7daynewsjournal.com/article/7792.

32 shibani Mahtani and Chun Han Wong, “Norway's Telenor, Qatar Telecom Get Myanmar Telecom Licenses,” Wall Street
Journal, June 27, 2013, http://online.wsj.com/article/BT-CO-20130627-703302.html.

33 “Japan and Singapore Technology Firms Invest in Burma” (in Burmese), 7Days News, December 27, 2012,
http://www.7daynewsjournal.com/article/9090; “Those Firms which Want to Invest in Burma Waiting for Telecommunications
Law” (in Burmese), 7Days News, December 8, 2012, http://www.7daynewsjournal.com/article/8763.

* Human Rights Watch, “Reforming Telecommunications in Burma,” May 19, 2013,
http://www.hrw.org/reports/2013/05/19/reforming-telecommunications-burma.

3 “Myanmar (Burma) - Telecoms, Mobile and Internet,” BuddeComm, accessed January 2, 2012,
http://www.budde.com.au/Research/Myanmar-Burma-Telecoms-Mobile-and-Internet.html.

% “Huawei Ranks Bestselling Hand-set in 2012” (in Burmese), 7Days News, December 26, 2012
http://www.7daynewsjournal.com/article/9089.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013 _

it down.?” The second project involved SIM cards for foreign visitors during the Southeast Asia
Games, which Burma is scheduled to host in December 2013. According to a senior government
official, the temporary SIM card will be sold to non-Burmese citizens for $15, some 12 times
cheaper than the price paid by most locals. The information ministry also announced that it will
increase internet connection speeds in time for the Games. Chinese firms will reportedly provide
technical support for this upgrade and broader ICT security efforts.’® Huawei, for example,
donated three million dollars’ worth of video conferencing equipment to organizers of the Games
in late 2012.%

Though limits on content have declined dramatically in the past two years, the state’s links with
telecommunications companies mean it is still inclined to restrict ICT access when profits are at
risk. In October 2012, the government announced that it would sever internet connections
detected making international calls via Voice over Internet Protocol (VoIP).* International VoIP
calls made via applications such as Skype, Gtalk, Pfingo, VBuzzer, and VZO were banned under a
government directive in March 2011, which prescribed penalties ranging from fines or confiscation
of property to five years’ imprisonment. The measure was apparently aimed at protecting revenue
earned from international phone calls made over the network of the state-owned telecom,*' or via a
new government-sponsored VolP program called Ytalk launched in late 2011.* The directive,
however, is not effectively enforced.

The Posts and Telecommunications Department regulates Burma’s telecommunications industry
under the MCIT. While there are several other state institutions tasked with ICT development and
management, they are either not very active or exist only on paper.” Under the junta, the MCIT
and intelligence agencies implemented arbitrary and ad hoc censorship decisions. Under the more
civilian government, however, the MCIT has demonstrated more authority on telecommunications

issues.

In early January 2013, Minister of Information and Telecommunications Thein Tun was fired for
alleged corruption, in the first anti-graft probe under the new government to target a cabinet
minister.* The minister, who had blocked efforts to reduce the price of SIM cards in favor of his
own initiative to sell four million cards at $220 a pop, is now under house arrest; the investigation,

37 Author’s interview with three local journalists who cover IT news, January 2013.

38 “China Supports Burmese Internet Security” (in Burmese), Popular Journal, accessed January 8, 2012,
http://popularmyanmar.com/mpaper/archives/33163.

¥ “Huawei Helps USS$3 Million for Video Conference System in 2013 SEA Games” (in Burmese), 7Days News, September 26,
2012, http://www.7daynewsjournal.com/article/7790.

0 “phone Lines that Make Illegal Calls to Foreign Countries Will be Cut” (in Burmese), Internet Journal, October 20, 2012
http://myanmarinternetjournal.com/mobile/mobile-news/5337-2012-10-15-09-52-34.

“ Aung Myat Soe, “Government Bans Internet Overseas Calls,” Mizzima, March 16, 2011,
http://mizzimaenglish.blogspot.com/2011/03/government-bans-internet-overseas-calls.html.

*2 Author’s interviews with two Burmese IT experts and four local journalists, June 2012.

 These include the Myanmar Computer Science Development Council, the e-National Task Force, the Myanmar Computer
Federation, the Myanmar Computer Professionals’ Association, the Myanmar Computer Industry Association, and the Myanmar
Computer Enthusiasts’ Association.

a“ “Myanmar Ex-Telecoms Minister Faces Graft Probe,” The Associated Press, January 24, 2013,
http://bigstory.ap.org/article/myanmar-ex-telecoms-minister-faces-graft-probe.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013 _

which is also looking into handsets produced by Huawei and ZTE, is ongoing.45 The investigation
overshadowed the reforms in the telecommunications sector, but also signaled a possible turning
point. Many observers expressed hopes of fairer pricing and a lifting of the VoIP ban in the
aftermath of the minister’s removal.” In a reminder that the military still has an overwhelming
influence in government, however, Thein Sein tapped Myat Hein, commander-in-chief of the air
force, to replace him in February 201 3.

LIMITS ON CONTENT

On August 20, 2012, the government lifted the systematic state censorship of traditional and
electronic media prior to publication that had been in place for nearly five decades. Political
content appeared to be almost universally available, and even social content, such as pornography,
was not blocked in mid-2013. Troublingly, however, draft legislation maintains that may even
intensify limits on content outlined in existing laws. What’s more, the transformation had some
unforeseen effects, as simmering distrust between Burma’s ethnic groups found expression on
social media, and particularly targeted the Rohingya, whom commentators of all stripes
characterized as “dogs, thieves, terrorists and various expletives.”48 Though other online activism
was more positive, the role of ICTs in fermenting violence that affected over a hundred thousand
people—and sent ripples through sympathetic Muslim communities across Asia—cast a shadow
over the newly open internet landscape.

For years, the Burmese government had systematically restricted access to political content online,
but in September 2011 they lifted blocks on foreign news sources and major exile media sites; the
latter had long been on the regime’s blacklist for their critical reporting.49 The websites of
international human rights groups were also unblocked. In tests conducted by OpenNet Initiative
on YTP in August 2012, only 5 out of 541 URLs categorized as political content were blocked.
When Freedom House conducted its own tests in December, almost all previously banned
websites, including those five, were accessible.* By mid-2013, even sites hosting previously-
filtered social content about pornography or drugs, were no longer blocked.

% «Ex_Minister Under House Arrest,” Radio Free Asia, January 23, 2013, http://www.rfa.org/english/news/burma/phone-
01232013152301.html.

8 Telephone interviews with a senior Ministry of Information and Telecommunications official and a key telecommunications
investor, January 2013. See also, “Expectation on Better Telecoms Service Grows as Minister Resigns” (in Burmese), 7Days
News, January 17, 2013, http://www.7daynewsjournal.com/article/9403.

47 Nyein Nyein, “Former Generals to Run Burma’s Telecoms, Border Affairs Ministries,” Irrawaddy, February 14, 2013,
http://www.irrawaddy.org/archives/26820.

8 “Internet Unshackled, Burmese Aim Venom at Ethnic Minority,” New York Times, June 16, 2012,
http://www.nytimes.com/2012/06/16/world/asia/new-freedom-in-myanmar-lets-burmese-air-venom-toward-rohingya-
muslim-group.html? r=0.

9 The Associated Press, “Myanmar Authorities Unblock Some Banned Websites,” Yahoo News, September 16, 2011,
http://news.yahoo.com/myanmar-authorities-unblock-banned-websites-050311492.html; Qichen Zhang, “Burma's
Government Unblocks Foreign Websites Including YouTube,” OpenNet Initiative, September 20, 2011,
http://opennet.net/blog/2011/09/burmas-government-unblocks-foreign-websites-including-youtube.

%0 One of the URLs listed as blocked by ONI, http://www.niknayman-niknayman.co.cc, was not found in or outside Burma.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

Despite these notable positive developments, the impact of the new opening has been tempered by
an atmosphere of uncertainty. In particular, harsh laws governing content remain in effect pending
the passage of replacements to repeal them, which some observers say could be even stricter. The
draft telecommunications bill that will regulate service providers also contains content restrictions,
at least in early drafts, according to news reports. A report published in November 2012 noted that
one of the law’s new articles appeared to ban social media use entirely, though whether that was
the intent or how it might be implemented is not known.’' Human Rights Watch reported that a
draft it reviewed includes ill-defined bans on “indecent” and “undesirable” content that are open to
abuse.”” Journalists also objected to another draft law governing the print media for introducing the
kind of censorship familiar from its repressive predecessor, including bans on criticism of the
constitution; the implications for online news outlets remain unclear.” Civil society groups
objected to both drafts, and their passage was consequently delayed beyond the coverage period of
this report. Observers noted that although government consultations with different stakeholders

regarding the law were far from perfect, they were better than in the past.

Threats remain effective tools to force intermediaries to delete content; however, the extent of this
practice and its impact on the information environment as a whole is hard to measure. Self-
censorship remains common online, though topics considered off-limits have changed. In
particular, internet users have been reluctant to raise human rights abuses committed in the past
under the junta, for fear of jeopardizing the political opening. Objective coverage of the Rohingya,
let alone defense of the persecuted minority, has become taboo, and news outlets that continue to
provide it are accused of anti-Burmese bias.**

As limits on content are lifting, ministries and political groups have used ICTs to challenge the
opposition, rather than blocking them. Several ministries, including the Ministry of Information,
have their own websites and blogs. Other blogs, such as Myanmar Express and OppositEye, were more
manipulative, launching smear campaigns against the opposition and Aung San Suu Kyi.

As in 2011, social media tools gained prominence in 2012 and 2013, including Facebook, Twitter,
Friendfinder, Netlog, and Google+. Facebook is the most popular, since many users developed the
habit of using the platform to share information, initiate collective action on social and political
issues, or follow exile media outlets when website blocking was still pervasive. Although no precise
statistics are available on the number of Facebook users in Burma, one expert estimated that 80
percent of the country’s internet users had a Facebook account in 2011 .>> For some users frustrated
at the challenge of navigating between sites on poor connections, Facebook is the sole source of
online news.

31 “Myanmar Bans Social Media Use Under Telecoms Bill,” Eleven Media News, November 12, 2012,

http://elevenmyanmar.com/politics/1280-myanmar-bans-social-media-use-under-telecoms-bill.

2 Human Rights Watch, “Reforming Telecommunications in Burma,”

>3 Committee to Protect Journalists, “Draft Media Law a Step Backward for Burma,” news alert, March 1, 2013,
http://www.cpj.org/2013/03/draft-media-law-a-step-backward-for-burma.php.

* Asia Sentinel, “Burma’s Irresponsible New Media,” Irrawaddy, July 11, 2013, http://www.irrawaddy.org/archives/8862.

>* Based on an estimated 500,000 internet users in Burma. Tun Tun, “Facebook’s Mini-Revolution in Burma,” Mizzima, August
17, 2011, http://www.mizzima.com/edop/features/5786-facebooks-mini-revolution-in-burma.html.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

Unfortunately, hate groups and manipulative photos and messages are also common on Facebook,
and Burmese internet users spread racially-charged comments across social media platforms
throughout the coverage period.56 Several promoted violence, including a self-designated
“beheading gang” that targeted Muslims on Facebook, which the platform later removed from the
site.”” The hatred expressed online and in government statements in the media proved mutually
reinforcing.58 In 2012, religious riots broke out in western Arakan state sparked by state and
private media reports that treated the rape and murder of a local woman as a racially-motivated
crime,”’ and contrasted the Arakan Buddhist victim with her allegedly Muslim attackers.®’
Propaganda photos and posts from both sides of the conflict circulated on the internet.®’ A senior
official from the president’s office framed the issue as a matter of national security on his personal
Facebook page and urged people to rally behind the armed forces.®® Since the riots took place in a
remote area challenging for journalists to reach, these Facebook updates were disproportionately
influential in media reports.63 The anti-Rohingya rhetoric sparked counter-protests overseas,
including one coordinated by hacktivist group Anonymous, which sent 24,000 messages per hour

with the hashtag #RohingyaNOW one day in March 2013.%*

Other online activism was more positive. In 2012, villagers, Buddhist monks, and citizen journalists
united on Facebook to mobilize against a copper mine in the central Letpaudaung hills, run by the
military-owned conglomerate Union of Myanmar Economic Holdings Limited and China’s Wanbao
Mining Limited, a subsidiary of the arms manufacturer NORINCO. Initially, politicians and
traditional media largely ignored the protesters, who called for a halt to the project citing
environmental, social and health concerns. However, on November 29, 2012, riot police raided six
protest camps at the mine, detained several dozen protesters, and injured at least 100 Buddhist
monks and villagers, many of whom incurred severe burns. Activists used Facebook extensively to
post photos and information about the crackdown, triggering an outcry from the media and the
political opposition. Recognition, however, was the only substantive outcome of the action.
President Thein Sein appointed Aung San Suu Kyi to chair an Investigation Commission. However,
the Commission recommended that the mining project go ahead in March 201 3.9

%6 sait Latt, “Intolerance, Islam and the Internet in Burma today,” New Mandala, June 10, 2012,
http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2012/06/10/intolerance-islam-and-the-internet-in-burma-today/.

" Min Zin, “Why Sectarian Conflict in Burma is Bad for Democracy,” Transitions (blog), Foreign Policy, June 13, 2012,
http://transitions.foreignpolicy.com/posts/2012/06/13/winners_and losers from the conflict in_arakan.

% New Light of Myanmar, a state newspaper, printed a government statement that included the racial epithet kalar, a
derogatory term for foreigners of Indian appearance, when referring to the Muslim victims of mob violence. It corrected the
reference to “Islamic residents” the following day, but did not apologize. See, Hanna Hindstrom, “State Media Issues Correction
After Publishing Racial Slur,” Democratic Voice of Burma, June 6, 2012, http://www.dvb.no/news/state-media-issues-
correction-after-publishing-racial-slur/22328.

59 “Burma’s Irresponsible Media,” Irrawaddy, July 11, 2012, http://www.irrawaddy.org/archives/8862.

0 On June 3, 10 Muslims were killed in the same region in apparent retaliation for the murder of the Buddhist girl.

®1 “Media Freedom Still Murky in Myanmar Despite Progress,” Global Voices, February 21, 2013,
http://globalvoicesonline.org/2013/02/21/myanmar-media-freedom-still-under-threat/.

2 Min Zin, “Why Sectarian Conflict in Burma is Bad for Democracy.”

® Hmuu Zaw’s Facebook page, accessed on August 2013, https://www.facebook.com/hmuu.zaw.

&4 “Anonymous Taught Twitter About the Rohingya Genocide,” Vice, March 26, 2013, http://www.vice.com/read/anonymous-
taught-twitter-about-the-rohingya-genocide.

65 Kyaw Phyo Tha, “Wanbao Welcomes Inquiry Commission’s Verdict,” Irrawaddy, March 13, 2013,
http://www.irrawaddy.org/archives/29255.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

Besides employing online tools for social and political mobilization, users have organized
gatherings, with government permission, to share general ICT-related knowledge. In January 2013,
Burma’s fourth BarCamp—a user-generated conference about technology and the internet—was
held in Rangoon with over 6,000 participants.66 BarCamp meetings were also held in cities like
Mandalay and Bassein.

VIOLATIONS OF USER RIGHTS

Given Burma’s appalling history of violating user rights, late 2012 and early 2013 were
comparatively neutral periods as citizens awaited the results of sluggish legislative reforms. Users
remain at risk of prosecution and imprisonment under the repressive laws enacted by the junta, and
in a troubling May 2013 analysis, Human Rights Watch noted that an early draft of the
telecommunications law retained the Electronic Transactions Law’s repressive section 33 without
change. Bloggers are not immune from legal threats, and a parliamentary committee wasted
valuable time and resources trying to identify an anonymous blogger who had criticized their
conflict with a constitutional court. Yet no new arrests were reported, and the only ICT-related
imprisonments on record involve former officials accused of leaking secrets.

The current constitution, drafted by the military-led government and approved in a flawed 2008
referendum, does not guarantee internet freedom. It simply states that every citizen may exercise
the right to “express and publish their convictions and opinions,” but only if these are “not contrary
to the laws enacted for Union [of Myanmar]| security, prevalence of law and order, community
peace and tranquility or public order and morality.”67 Three other laws govern ICTs: the 1996
Computer Science Development Law, the 2002 Wide Area Network Order, and the 2004
Electronic Transactions Law (ETL).®® Of the three, the ETL is the most notorious and frequently
used. Under section 33, internet users face prison terms of 7 to 15 years and possible fines for “any
act detrimental to” state security, law and order, community peace and tranquility, national
solidarity, the national economy, or national culture—including “receiving or sending” related
information.® In 2011, state-run media warned that the ETL could apply to defamatory statements
made on Facebook.”

Draft laws to reform this legislative framework were expected to pass in 201 3,”" but their status at
the end of the coverage period remained unclear. Traditional media censorship was still authorized
in theory by the Printers and Publishers Registration Act of 1962, even though the board that

66 “BurmaCamp Rangoon: Over 6,000 Participants” (in Burmese), Myanmar Times, January 23, 2013,
http://myanmar.mmtimes.com/index.php/technology/3334-2013-01-23-10-37-23.html.

87 «Constitution of the Republic of the Union of Myanmar (2008) — English,” available Online Burma/Myanmar Library,
http://www.burmalibrary.org/show.php?cat=1140.

88 “ljst of Burma/Myanmar laws 1988-2004 (by date),” available Online Burma/Myanmar Library,
http://www.burmalibrary.org/show.php?cat=1729.

89 “Electronic Transactions Law, State Peace and Development Council Law No. 5/2004,” available United Nations Public
Administration Network, http://unpanl.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan041197.pdf.

0 Francis Wade, “Prison Threat for Facebook ‘Defamers’,” Democratic Voice of Burma, August 3, 2011,
http://www.dvb.no/news/prison-threat-for-facebook-‘defamers’/16865.

" Interview with a senior government advisor, January 2013.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

enforced it was dismantled. Though new legislation that would repeal this law was passed in the
lower house of parliament in July 2013, it stalled in the upper house. Critics point out it retains
vaguely worded content controls and potentially punitive licensing for news outlets,” even though
many lawmakers believed these had been removed following consultations with journalists.73
Similarly, the draft telecommunications law, which corresponds most closely to the ETL,
reproduced that law’s repressive section 33 verbatim, according to a review of one draft by Human
Rights Watch.” Officials told Human Rights Watch that many repressive measures were missing
from a subsequent draft, but this has not been made public.75

While potential penalties for ICT use still exist, no arrests were reported during the coverage
period. At least three former military or government officials remain imprisoned after they were
sentenced in early 2010 for leaking sensitive information about junta activities to overseas groups
via the internet.”® Dozens of political prisoners formerly jailed for electronic activities remain free
since they were released en masse in 2011. In general, however, these releases came with a
condition that reoffenders will receive a new sentence in addition to previously unfinished
sentences.

Although limits on content have loosened, content producers continue to face legal investigations
for publishing online. Two print newspapers with websites, the Voice Weekly and Modern Journey,
were sued for libel in 2012 for reports they said were in the public interest.”” In another notorious
example, a member of the military-backed ruling party urged parliament to uncover the identity of
pseudonymous blogger, “Dr. Seik Phwar,” following a January 14, 2013 post titled, “Is Parliament
Above The Law?”” The article questioned parliament’s decision to amend a law governing a nine-
member, presidentially-appointed constitutional tribunal with power to overrule the government.
The amendment, which Thein Sein adopted on January 22 under pressure from parliamentarians,
gives them the right to challenge the tribunal’s rulings, even though its authority is outlined in
article 324 of the 2008 constitution.” On February 8, a 17-member parliamentary committee was
established to uncover the blogger’s identity, though when it announced its findings in July it did

2 Simon Roughneen, “Burma’s Press Council Threatens Resignation Over Media Rules,” July 18, 2013,
http://www.irrawaddy.org/archives/39522.

3 “Bad News: New Freedoms Under Threat,” Economist, August 17, 2013, http://www.economist.com/news/asia/21583700-
new-freedoms-under-threat-bad-news.

* Human Rights Watch, “Reforming Telecommunications in Burma,”

"In August 2013, outside the coverage period of this report, a state news report said a bill amending the ETL submitted to
parliament proposed more lenient sentences.

®n January 2010, a former military officer and a foreign affairs official were sentenced to death, and another foreign affairs
official was sentenced to 15 years in prison, for leaking information and photographs about military tunnels and a general’s trip
to North Korea. Interview with Bo Kyi, cofounder of the Association for Assisting Political Prisoners (Burma), July 2012. The
executions have not been carried out.

7 “Burmese Editor and Publisher Charged with Libel,” BBC, September 20, 2012, http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-
19659294; Phanida, “Gov’t Construction Engineer Sues Modern Journal,” Mizzima, March 7, 2012,
http://www.mizzima.com/news/inside-burma/6721-govt-construction-engineer-sues-modern-journal.html.

8 Oliver Spencer, “Myanmar: Dr Seik's Famous Blog Post being Investigated by Parliament (in English),” Article 19, February 13,
2013, http://www.article19.org/join-the-debate.php/91/view/; Saw Zin Nyi, “Naypyitaw Investigates the Mysterious Case of
‘Dr. Seik Phwar,”” Mizzima, March 5, 2013,
http://www.mizzima.com/news/inside-burma/9003-naypyitaw-investigates-the-mysterious-case-of-dr-seik-phwar.html.

® “Burmese MPs Force Out Constitutional Court Judges,” BBC, September 6, 2012, http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-
19498968.

BURMA



FREEDOM ON THE NET 2013

not appear to have succeeded.® The case was further complicated by the blogger’s unclear political
affiliation, since Seik Phwar had criticized both Aung San Suu Kyi and Thein Sein alike since 2011,
and many observers believe he is influenced by anti-reformist military hardliners. Some of his
articles were reproduced in the journal Smart News, which is published by the information ministry.

How the new environment might transform state surveillance, which has historically been pervasive
and politicized, is not known. Experts interviewed for this report said there are no funds or interest
in developing nationwide technical surveillance at present, though activists are still monitored.

The junta is believed to have carried out cyberattacks against opposition websites in the past. These
attacks increased in February 2013 when many journalists and academics, including the author of
this report, received Google’s notification of state-sponsored attempts to infiltrate personal
accounts on its e-mail service, Gmail;*' officials denied responsibility.82 Some recipients speculated
the attackers had military support.83

80 “Parliamentary Commission Fails to Expose Defamatory Blogger,” Eleven Media News, July 2, 2013,
http://elevenmyanmar.com/national/2656-parliamentary-commission-fails-to-expose-defamatory-blogger.

8 Thomas Fuller, “E-Mails of Reporters in Myanmar Are Hacked,” New York Times, January 10, 2013,
http://www.nytimes.com/2013/02/11/world/asia/journalists-e-mail-accounts-targeted-in-myanmar.html|? r=3&; Shawn
Crispin, “As Censorship Wanes, Cyberattacks Rise in Burma,” CPJ Internet Channel, February 11, 2013,
http://www.cpj.org/internet/2013/02/as-censorship-wanes-cyberattacks-rise-in-burma.php.

8 The Associated Press, “Myanmar Denies Hacking Journalist Email Accounts,” February 11, 2013,
http://bigstory.ap.org/article/myanmar-denies-hacking-journalist-email-accounts.

87 experts and journalists interviewed in 2012 and 2013 noted that those who previously received ICT trainings in Russia and
other countries could still be playing a role in launching cyberattacks against opposition websites and journalists.

BURMA





