RWANDA

FREEDOM ON THE NET 2013

2012 2013

* 0=most free, 100=least free

PoprurATION: 10.8 million
PARTLY | PARTLY

INTERNET FREEDOM STATUS FREE | FREE INTERNET PENETRATION 2012: 17 percent

SociAL MEDIA/ICT Aprps BLOCKED: No
Obstacles to Access (0-25) 13 12

— POLITICAL/SOCIAL CONTENT BLOCKED: Yes

Limits on Content (0_35) 19 18 BLOGGERS/ICT USERS ARRESTED: No
Violations of User Rights (0-40)| 19 18 PRESS FREEDOM 2013 StATUS: Not Free
Total (0— 1 00) 51 48

RWANDA

KEY DEVELOPMENTS: MAY 2012 — APRIL 2013

ICT development continued to spread, expanding access. Rwandan internet users
became more active on social media and vocal in criticizing the government (see
OBSTACLES TO ACCESS and LIMITS ON CONTENT).

A number of independent online news outlets and opposition blogs were intermittently
inaccessible in Rwanda, though it is uncertain whether the disruptions were due to
deliberate government interference, as was the case in past years, or to technical issues
(see LIMITS ON CONTENT).

An amended media law expanded the rights of journalists and recognized freedom for

online communications; however, it retained provisions that may increase government
control over internet content (see VIOLATIONS OF USER RIGHTS).

A new law on interception authorized high—ranking security officials to monitor e-mail
and telephone conversations of individuals considered potential threats to “public
security” (see VIOLATIONS OF USER RIGHTS).

SIM card registration requirements were launched in 2013 (see VIOLATIONS OF USER
RIGHTS).




FREEDOM ON THE NET 2013
INTRODUCTION

In recent years, the government of Rwanda under President Paul Kagame has embarked on an
ambitious economic development strategy that aims, among other things, to create a vibrant
industry for information and communication technologies (ICTs) and position Rwanda as a regional
ICT hub. Although internet penetration remains low—hampered primarily by poverty and lack of
appropriate infrastructure, especially in rural areas—access is continually expanding with public
and private investments in broadband technology across the country, and mobile internet access is
increasing at an impressive rate. Meanwhile, the proliferation of ICTs has contributed to progress

in the country’s governance, health, education, agriculture, and finance sectors.'

While ICT development has been among the top priorities for the Rwandan government, the
country’s tenuous political environment and sensitive ethnic relations since the 1994 genocide has
led the government to exert some controls over online content and expression. A few critical news
websites that were previously blocked in 2010-2011 were intermittently inaccessible in Rwanda
throughout 2012 and early 2013, though a number of critical blogs were unavailable altogether. In
addition, worries remain that the government’s firm restrictions on print and broadcast media—
particularly on contentious content concerning the ruling party and the 1994 genocide—will cross
over into the internet sphere, as occurred when the authorities blocked the online version of an
independent newspaper in the lead-up to the 2010 presidential election. Nevertheless, there were
no reported cases of imprisonment or violence against online journalists or internet users in 2012-

2013.

Progressive amendments to the 2009 Media Law were adopted in March 2013, providing
journalists with the “right to seek, receive, give and broadcast information and ideas through
media;” the amendments also explicitly recognize freedom for online communications.
Nevertheless, the passage of the new law has led to some fears of increasing government control
over the establishment of online outlets. The government-run Media High Council systematically
monitors all print and broadcast media coverage during the country’s annual genocide mourning
period every April, and the monitoring of online media was incorporated for the first time during
Rwanda’s 18" commemoration period in April 2012. Legislative initiatives in 2012 also expanded
the surveillance and interception capabilities of security authorities, and there are increasing
indications that the government may be systematically monitoring and intercepting e-mail and
other private communications.

OBSTACLES TO ACCESS

Poverty continues to be the primary impediment barring Rwandans from accessing new ICT tools,
especially the internet. Over 90 percent of the population lives in rural areas, with the majority

! Ministry of Youth and ICT, “Measuring ICT sector performance and Tracking ICT for Development (ICT4D) towards Rwanda
Socio-Economic Transformation,” Rwanda ICT Sector Profile 2012, http://bit.ly/18IFhdJ.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013

practicing subsistence agriculture and approximately 45 percent living below the poverty line.’
Consequently, internet penetration in Rwanda is still low at 8 percent in 2012, up from 7 percent
in 2011, according to estimates from the International Telecommunication Union (ITU).’
Meanwhile, official government statistics cite a penetration rate of 26 percent in 201 2.% In addition,
access is still limited mostly to Kigali, the capital city, and remains beyond the economic capacity of
most citizens, particularly those in rural areas who are limited by low disposable incomes and who
do not have high levels of ICT awareness or digital literacy.5 Between 70 and 90 percent of the
population speaks only Kinyarwanda, making internet content in English unavailable to the majority
of Rwandans.®

In the face of such challenges, the Rwandan government has made ICT development a high priority.
Recent government initiatives include the “National ICT Literacy and Awareness Campaign”
launched in early 2013 that aims to familiarize at least 200,000 Rwandans with ICT tools within six
months.” The government has also invested in a project to enhance digital literacy among women as
part of an effort to bridge Rwanda’s gender gap and encourage women entrepreneurs.8 In addition,
MTN Rwanda has launched a portable solar energy system known as the “Comeka ReadySet,”
which is a multifunctional energy system that can charge mobile phones as well as power lights,
radios, tablets and other devices, enabling ICT use among citizens living in rural areas with little to
no electricity.9 Accordingly, Rwanda was ranked by the ITU as the most dynamic African country
in the field of ICTs in its “Measuring the Information Society 2012” ICT Development Index."

The expansion of broadband internet services across the country is further facilitating access to new
media tools and technologies. A 2013 analysis of worldwide broadband download performance
ranked Rwanda in first place in Africa for download speeds and 62nd place globally with an internet
speed of 7.88 Mbps as of February 2013."" In partnership with the private sector, the country is

% Central Intelligence Agency, “Rwanda,” The World Factbook, accessed April 12, 2013,
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rw.html.

® International Telecommunication Union, “Percentage of Individuals Using the Internet, 2000-2012,”
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx.

* Calculated as total estimated internet users divided by total population, from a 2010 RURA survey. See, Ministry of Youth and
ICT, “Measuring ICT sector performance and Tracking ICT for Development (ICT4D)”; Daniel Nkubito, “ISSUE PAPER: Internet
Connectivity and Affordability in Rwanda,” REF. NO: 002/12/2012, http://ppd.rw/wp-content/uploads/2012/12/internet-
connectivity-and-affordability-in-Rwanda-issue-paper-Final.pdf.

> Ministry of Youth and ICT, “Measuring ICT sector performance and Tracking ICT for Development (ICT4D).”

® Ann Garrison, “Rwanda Shuts Down Independent Press,” Digital Journal, April 14, 2010,
http://www.digitaljournal.com/article/290545; Beth Lewis Samuelson and Sarah Warshauer Freedman, “Language Policy,
Multilingual Education, and Power in Rwanda,” Language Policy 9, no. 3 (June 2010), http://bit.ly/1bmZW5X.

7 “|CT Literacy Campaign Gets Under Way,” Rwanda Focus, January 21, 2013, http://bit.ly/1fDDDuz.

8 “Promoting Digital Opportunities for Women in Rwanda,” Rwanda Telecentre Network, December 22, 2012,
http://www.rtnrwanda.org/index.php/en/news/100-promoting-digital-opportunities-for-women-in-rwanda. Other major ICT
projects that aim to expand access to ICTs include: the Kigali Metropolitan Network, the National Backbone , the IT innovation
center, Wibro wireless broadband, the ICT Bus, One Laptop per Child, TracNet, and the Regional Communications Infrastructure
Program. See, Rwanda Development Board, http://www.rdb.rw/.

® Eric Bright, “MTN Launches Portable Renewable Energy System in Rwanda,” Rwanda Focus, January 29, 2013,
http://focus.rw/wp/2013/01/mtn-launches-portable-renewable-energy-system-in-rwanda/.

1% |nternational Telecommunication Union, “Measuring the Information Society 2012,” http://www.itu.int/ITU-
D/ict/publications/idi/index.html; Tom Jackson, “ITU Report Ranks Rwanda’s ICT Sector Most Dynamic,” Humanipo, October 16,
2012, http://www.humanipo.com/news/1884/ITU-report-ranks-Rwandas-ICT-sector-most-dynamic.

" Net Index, “Rwanda,” Download Index, accessed February 24, 2013, http://www.netindex.com/download/allcountries/.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013

aiming to deploy a much wider National Last Mile broadband network in 2013 to expand internet
penetration countrywide, complementing the 1,380 mile fiber-optic telecommunications network
built in 2011 that links Rwanda to the undersea cables running along the East African coast."

As a result of these infrastructural developments, internet prices are decreasing. In 2012, the
Broadband Systems Corporation, a local service provider, charged monthly fees of about US$30 for
single users and $46 for multiple users, while the cost of using the internet in a cybercafe is
approximately $1.28 for 30 minutes.

Mobile phone penetration in Rwanda is significantly higher than that for internet access, growing
from 40 percent in 2011 to over 50 percent in 2012, according to the ITU, while government
figures noted a penetration rate of 57 percent in May 201 3." This growth has been largely a result
of increasing competition between the three main mobile phone operators—MTN, TIGO and
AIRTEL"—whose respective market share is 64 percent, 34 percent, and 2 percent.16 Rural
populations have a comparatively high mobile phone usage rate compared to rural internet access
rates,'” as access has been made easier by a well-developed mobile phone network that covers
nearly 98 percent of the population. '8 Innovative initiatives targeting rural populations have further
encouraged increased mobile phone and internet usage, such as the e-Soko (“e-market”) program
created by the Rwanda Development Board that provides farmers with real-time information about
market prices for their agricultural produce on their mobile devices."

Internet access via mobile phones has been available since 2007, but the high cost of data-enabled
handsets and limited bandwidth restrained its popularity in the first few years. With the
government-sponsored fiber-optic cable expansion project completed in early 2011, internet
services throughout the country have improved, facilitating increased mobile phone internet
access.’® As of September 2012, mobile internet tariffs range from 20 Rwfr/Mb to 50 Rwfr/Mb
(US$0.03/Mb to $0.08/Mb), and the three mobile internet companies—MTN, TIGO and
AIRTEL—offer their customers daily bundles at 1,000 Rwfr, 800 Rwfr and 650 Rwfr (US$1.52,

2 The fiber-optic project is meant to boost access to various broadband services, increase electronic commerce, and attract
foreign direct investment through business process outsourcing. “Rwanda Completes $95 Min Fibre Optic Network,” Reuters
Africa, March 16, 2011, http://af.reuters.com/article/investingNews/idAFJOE72F07D20110316.

3 Laurent Kamana, “National Backbone Reduces Internet Prices, Increases Speed,” New Times, February 28, 2012,
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15282&a=64384.

!4 “Rwanda Mobile Penetration Tops 57%,” Biztech Africa, May 1, 2013, http://bit.ly/13L8xYk.

13 pirtel and Tigo have the same tariffs for on-net (RWF20 or US$0.03) and East Africa mobile (RWF120 orUS$0.18) telephone
tariffs. TIGO remains with the highest off-net (RWF90 or USS$0.13) and international (RWF240 or USS$0.36) tariffs. MTN charges
RWF60 per minute both for off-net and EAC tariffs. MTN dominates the outgoing voice traffic with 53 percent of on-net traffic;
49 percent of off-net traffic and 89 percent of international voice traffic. See, RURA, “Statistics and Tariff Information in
Telecom Sector as of September 2012,” Republic of Rwanda, http://bit.ly/GzwThp.

16 RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of September 2012.”

7 as illustrated by an August 2011 report from MTN Rwanda, one of the largest telecom operators in the country, which stated
that the majority (60 percent) of its mobile voice users resides outside of Kigali. See, Saul Butera, “Rwanda: High Costs Affecting
Rural Internet Penetration,” New Times, August 15, 2011, http://bit.ly/1aFj4aU.

18 RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of September 2012.”

% Ruth Kang’ong’oi, “Rwanda Telecenter Network Introduces Web 2.0 to Farmers,” CIO East Africa, November 15, 2011,
http://www.cio.co.ke/view-all-top-stories/4482-rwanda-telecenter-network-introduces-web-20-to-farmers.html.

20 MasimbaTafirenyika, “Information Technology Super-charging Rwanda’s Economy,” Africa Renewal, April 2011,
http://www.un.org/ecosocdev/geninfo/afrec/vol25no01/rwanda-information-technology.html.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013

$1.21, and $1.00), respectively.21 In addition, MTN Rwanda offers low-cost data-enabled mobile
phones ranging from 18,500 to 20,000 RWF (US$28 to $32) to further expand internet access,
especially in rural arcas,” though in late 2012, RURA announced plans to switch off unregistered

counterfeit phones.23

1, the number of

Following the country’s market liberalization policies implemented in 200
companies providing telephone and internet services increased from one—the state-run
Rwandatel—to 10 in 2012.% These providers are all privately owned, with the exception of the
state-owned Rwandatel,?® which has the largest market share of fixed broadband subscriptions as of

September 2012 27

Two government-appointed regulatory bodies—the Rwanda Information Technology Authority
under the Rwanda Development Board, and the Rwanda Utilities Regulatory Agency (RURA)—
supervise the regulatory frameworks and implementation of the county’s policies and strategies in
the telecommunications sector. Although these bodies were created by the government, they seem
to be working freely, and no known complaint has been leveled against them by investors in the
ICT sector. Officially, RURA is a national body with autonomy in its administrative and financial
management. However, its seven board members, supervisory board, and the managing director
are nominated by and work under full control of the government.zs Despite this, RURA has taken
some independent decisions, such as measures to penalize MTN Rwanda for lack of compliance
with license obligations in 201 2.7

In 2009, RURA set up the Rwanda Internet Exchange (RINEX) to connect ISPs and enable the
routing of local internet communications through a central exchange point without having to pass
through international networks.*® ISPs can also opt to connect via RINEX to the international

= RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of September 2012.”

2 saul Butera, “Rwanda: High Costs Affecting Rural Internet Penetration.”

3 Frank Kanyesigye, “Move to Ban Fake Phones Draws Mixed Reactions,” New Times, October 5, 2012,
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15136&a=59161.

** Albert Nsengiyumva and Emmanuel Habumuremyi, A Review of Telecommunications Policy Development and Challenges in
Rwanda, Association for Progressive Communications (APC), September 2009,
http://www.apc.org/en/system/files/CICEWARwanda 20090908.pdf.

% These include fixed-line providers (Rwandatel, MTN Rwandacell, and Airtel International), mobile phone providers
(Rwandatel, MTN Rwandacell, TIGO and AIRTEL), and internet service providers (ISPA, Rwandatel, MTN Rwandacell, New Airtel,
Altech Stream Rwanda, 4G Rwanda, BSC, and 4G Networks). See, RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as
of September 2012.”

% Rwandatel was partially privatized in 2010 when it sold 80 percent of the company to the Libyan firm, LAP Green. Due to the
political turmoil in Libya in 2011 and the subsequent freeze on Libya’s investments and assets, however, LAP Green was forced
to terminate its business in Rwanda.”® In 2012, Rwandatel was liquidated; its assets were purchased by Tigo and Airtel, and the
company was taken over by the Government of Rwanda. See, Shyaka Kanuma, “Bye Bye Rwandatel,” Rwanda Focus, February
20, 2012, http://focus.rw/wp/2012/02/bye-bye-rwandatel/.

z RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of September 2012.”

%8 Article 9, “Law No. 39/2011 of 13/09/2001, Establishing an Agency for the Regulation of Certain Public Utilities,”
http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Laws/RURA Law.pdf.

2 In line with its mission to protect consumers, RURA has imposed in November 2012 a daily fine equivalent to RWF 5,000,000
(US$7,692 for one month for non-compliance with its license obligations. See: RURA, “Decision No. 13/ICT-RURA/2012 of 4th
December 2012 on MTN Rwanda Ltd. Non-Compliance with its License Obligations Related to Service Continuity,” Republic of
Rwanda, December 4, 2012, http://bit.ly/19iUmdf.

 RURA, Guidelines for Rwanda Internet Exchange Point (RINEX) Management (Kigali: RURA, 2009), http://bit.ly/160QXMDO.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013 _

internet. The aim, ostensibly, is to make intra-Rwandan internet communications cheaper and
faster, though such control over internet traffic has the potential to facilitate efforts to
systematically censor or monitor domestic online communications. As of the end of 2013, only five
ISPs exchange internet traffic via RINEX,* and the price for national access remained the same as
for international access.”’

LIMITS ON CONTENT

In 2012 and early 2013, a number of independent online news outlets and opposition blogs were
intermittently inaccessible in Rwanda, though it is uncertain whether the disruptions were due to
deliberate government interference, as was the case in past years, or to technical issues.
Nevertheless, users increased their engagement with social media tools in the past year and have
become more vocal in criticizing the government.

While the government of Rwanda has been committed to expanding access to ICTs across the
country, it has also simultaneously endeavored to restrict the types of content that users can access,
particularly news content of oppositional nature. For example, in June 2010 the Media High
Council ordered the website of the online version of the independent paper Umuvugizi to be
blocked after its print version was suspended in April 2010, arguing that the ban on the newspaper
applied to the online version as well.*? Umuvugizi was unblocked after its six-month suspension
period had expired, though it has reportedly experienced periodic blocking in the years since,
including in 2012 and early 2013.** Some opposition sites continue to be blocked on some ISPs as
of early 2013, including Umusingi and Inyenyeri News,*® which were both first blocked in 2011.
Umusingi’s content can still be accessed on its Facebook page,37 and other news sites that have been
sporadically blocked can still be accessed through their associated blogs.

Meanwhile, social-networking sites such as YouTube, Facebook, Twitter, and international blog-
hosting services are freely available. The websites of international human rights organizations such
as Freedom House, Amnesty International, and Human Rights Watch, as well as the online versions
of media outlets like the BBC, Le Monde, Radio France Internationale, the New York Times, and many
others are freely accessible. Websites of national news outlets are also easily accessible. These
include the web versions of state-run media and pro-government outlets as well as independent

3L RINEX, accessed April 13, 2013, http://www.rinex.org.rw/.

32 Antoine Bigirimana, “Rwanda: The Story of the Internet—One Step Forward, Two Steps Backward,” New Times, December 12,
2009, http://allafrica.com/stories/200912150559.html.

3 Reporters Without Borders, “Persecution of Independent Newspapers Extended to Online Versions,” news release, June 11,
2010, http://en.rsf.org/rwanda-persecution-of-independent-11-06-2010,37718.html. The newspaper Umuseso, which was also
given a six-month suspension, does not have an online version.

3 Umuvugizi websites include: http://www.umuvugizi.com/, http://umuvugizi.wordpress.com, and
http://umuhanuzi.blogspot.com. Accessed April 11, 2013.

s Examples of these opposition sites include: http://inyenyerinews.org/, www.umuvugizi.com, www.umusingi.com,
www.banyarwandapoliticalparty.org, http://leprophete.fr, www.therwandan.com.

3% Inyenyeri News, accessed April 5, 2013, www.inyenyerinews.org.

¥ Umusingi Newspaper’s Facebook page, accessed February 24, 2013, http://www.facebook.com/pages/Umusingi-
Newspaper/122730681083696.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013

outlets such as The Rwanda Focus, Rushyashya, The Chronicles, Umusanzu and Rwanda Dispatch. Most
radio stations are accessible online, either through their own websites and blogs, or through social
media.

As a result of the more limited space for press freedom in the traditional media sphere, Rwandan
media outlets are increasingly going online to avoid government control or suspension as well as

* Nonetheless, the economic environment for online news websites

heavy production costs.
remains a challenge for independent outlets, particularly in comparison to their state-run

counterparts that receive income from government advertisements and direct subsidies.

According to a 2010 law relating to electronic messages, signatures and transactions, intermediaries
and service providers are not held liable for the content transmitted through their networks.”
Nevertheless, Media High Council reportedly operates an online monitoring department to screen
web content,” and has been known to contact websites to request the removal of certain
information. Two online news websites, Umusingi and Umurabyo, have experienced such requests to
delete content related to local political affairs and ethnic relations in recent years. In mid-2013, an
independent test conducted by Freedom House found a number of opposition blogs inaccessible
altogether;41 however, it is uncertain whether those sites were taken down out of the owners’ own
accord or due to external pressure to do so. Appeals can be made through the Media High Council,
though they are not often successful, according to journalists.

Online journalists based in Rwanda are joining their print and broadcast colleagues in exercising
self-censorship, particularly on topics that can be construed as disruptive to national unity and
reconciliation. According to some journalists, self-censorship is viewed as a legitimate practice
given the country’s sensitive social and political environment. Nevertheless, the spread of social
media tools has empowered Rwandans to discuss issues that were formerly taboo and not open to
public discussion due to fears of persecution. For example, President Kagame’s succession
following the end of his current term in 2017 has been debated in various media with diverging
views. A number of citizens support Kagame’s reelection, which would require a constitutional
amendment to increase presidential term limits, while others oppose Kagame’s efforts to prolong
his tenure and suggest a peaceful transition to a new leadership.*

The expansion of internet access has enabled the Rwandan blogosphere to evolve into a vibrant
platform for expression, even though the websites and blogs of opposition activists both within and
outside Rwanda are inconsistently available.”” While opposition supporters living outside Rwanda,

38 «“Rwanda: Why We Went Online: Media Icons Speak Out,” ltangazamakuru, March 2012, http://bit.ly/18GUly1.

39« aw No. 18/2010 of 12/05/2010, Relating to Electronic Messages, Electronic Signatures and Electronic Transactions,”
http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file id=243157.

0 “Rwandan Gov't Officials to Counter ‘Harmful’ Propaganda Through Social Media,” Great Lakes Voice, March 13, 2011,
http://greatlakesvoice.com/?p=681.

*1 Opposition blog websites that were unavailable as of May 2013 were: http://ww.iwacul.com, http://ww.musabyimana.be,
http://rwandarwabanyarwanda.over-blog.com, http://ww.banyarwandapoliticalparty.org.

42 Shyaka Kanuma, “Big Debate Starts on Whether Kagame Contests Another Term,” Rwanda Focus, February 10, 2013,
http://focus.rw/wp/2013/02/big-debate-starts-on-whether-kagame-contests-another-term/#comment-11752.

* This includes the website of opposition leader Victoire Ingabire at http://www.victoire2010.com, as well as other sites at
http://rwandaspeaks.com/tag/freedom-of-the-press/, and www.newsrwanda-nkunda.blogspot.com.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013 _

mainly in Europe and the United States, are responsible for most of the criticism against the
government on forums, websites, and blogs, local dissenting voices are increasingly heard in online
news portals such as Igihe.

Facebook and Twitter are also emerging as popular platforms for online interaction, in part as a
result of the increasing use of internet-enabled phones.44 MTN Rwanda introduced a “SMS to
Twitter” tool to facilitate the social media platform’s use for people who do not have easy access to
the internet on computers.45 The president is an active supporter of these social networks,
occasionally using the platforms to engage in discussions with users and openly respond to issues
concerning the current state of governance in the country. By the end of 2012, Kagame emerged as
one of the most popular African presidents on Twitter with nearly 95,000 followers.*

Twitter has also offered Rwandans a new platform for protest. For example, netizens flocked to
Twitter in 2012 to reject a decision by the Kigali City Council to close a local entertainment
venue.*” In another instance, Rwandans came together on Twitter to denounce a controversial
United Nations report on Rwanda’s involvement in the conflict taking place in the Democratic
Republic of Congo. Citizens also used the social media platform to circulate a petition against the
United Kingdom’s cuts in development aid that came in response to the UN report’s findings.48

With mobile phones more widely accessible than the internet, text messages have become another
important channel for citizens to voice discontent with the authorities and expose abuses of power.
For example, the live radio programs, “Good Morning Rwanda” and “Good Evening Rwanda,” have
become a significant venue for citizens to criticize government malpractices via SMS messages,
which are broadcast on the radio. Most recently, citizens challenged the education ministry over
the country’s quality of education. Nevertheless, the ability of citizens to use digital media for
organizing large-scale street protests remains limited due to broader restrictions on freedom of
assembly, particularly regarding politically sensitive topics.

VIOLATIONS OF USER RIGHTS

Legislative initiatives in 2012 and early 2013 had both positive and negative effects on freedom of
expression and internet freedom in Rwanda, including amendments to the 2009 Media Law, an
Access to Information Law, and a revised law on the interception of communications. SIM card
registration requirements were also launched in 2013.

Article 34 of the Rwandan constitution, adopted in May 2003, provides for freedom of the press
and freedom of information, but in practice, the government maintains tight control over the

4 “Facebook Statistics: Rwanda,” Socialbakers, accessed February 24, 2012, www.socialbakers.com/facebook-statistics/rwanda.
%5 MTN, “MTN Twitter SMS,” accessed February 25, 2013, http://www.mtn.co.rw/Content/Pages/54/MTN_Twitter SMS.

6 Allan Brian Ssenyonga, “Twitter: 2012 was a Very Interesting Year for ‘RwOT,”” New Times, December 31, 2012,
http://newtimes.co.rw/news/views/article print.php?&a=13541&week=52&icon=Print.

7 Allan Brian Ssenyonga, “Twitter: 2012 was a Very Interesting Year for ‘RwOT.””

8 Steve Doughty, “British Aid to Rwanda ‘Is Funding a Dictator’: UK Millions Fuel Armed Conflict, says President’s Former Aide,”
Mail Online, November 25, 2012, http://dailym.ai/Tf37yA.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013 _

media. In March 2013, the state adopted progressive amendments to the 2009 Media Law, granting
journalists the “right to seek, receive, give and broadcast information and ideas through media” and
explicitly providing for freedom of online communications in Section 3, Article 19.” Nevertheless,
the passage of the new law has led to some fears of increasing government control over the
internet,’® with the freedom of expression organization Article 19 criticizing the law for containing
“too many provisions which pose a threat to journalists and the independence of the media,
including online media.”' In particular, the new law gives the minister of ICTs unlimited powers to
establish the conditions for both local and foreign media companies to operate in Rwanda.

A revised Access to Information Law was passed in December 2012 and is expected to allow

journalists to conduct investigative journalism with more official and credible sources of

information.*” Nevertheless, the extent to which the media should have the unchecked right to free

expression is often a matter of public debate in Rwanda, with some commentators suggesting that

Rwanda’s media practitioners should be cautious in their speech as long as the history of genocide
. 53

continues to haunts the country.

While there are no laws that specifically restrict internet content or criminalize online expression,
Rwanda’s generally restrictive legal provisions governing the traditional media could be applied to
the internet, particularly given the lack of a fully independent judiciary. For example, the decision
to ban the online version of Umuvugizi in 2011 was based on charges of publishing “divisive
language,”54 a category of expression that is criminalized by the 2001 Law on Discrimination and
Sectarianism.”’

A vague 2008 law against “genocide ideology” similarly threatens freedom of expression both online

“...who disseminates

56

and off, prescribing heavy prison sentences and fines for any offender
genocide ideology in public through documents, speeches, pictures, media or any other means.”
In response to criticisms of the law’s overly broad nature, the minister of justice proposed

49« aw Regulating Media, No. 02/2013 of 08/02/2013,” Official Gazette 10, March 11, 2013, http://blog-
tdas.s3.amazonaws.com/blog-tdas/2013/03/Official Gazette no 10 of 11.03.2013.pdf.

0 “Proposed Media Law Fails to Safeguard Free Press,” IFEX, January 5, 2012,
http://www.ifex.org/rwanda/2012/01/05/media_law/.

51 Article 19, “Rwanda: Media Law Does Not go Far Enough,” press release, March 18, 2013,
http://www.article19.org/resources.php/resource/3665/en/rwanda:-media-law-does-not-go-far-enough.

> Frank Kanyesigye, “Will Information Bill Change the Rwanda’s Media Environment?” Sunday Times, February 17, 2013,
http://allafrica.com/stories/201302180094.html.

>3 David Kabuye, “Rwanda’s Media — Cautious of Content,” New Times, November 19, 2012,
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15181&a=60840; Daniella Waddoup, “Press Freedom in Rwanda,” Think Africa
Press, February 18, 2011, http://thinkafricapress.com/rwanda/press-freedom-rwanda.

** Media Institute, “Tabloid Website Blocked,” IFEX, June 8, 2010,

http://ifex.org/rwanda/2010/06/08/umuvugizi website blocked/.

55 “Law No. 47/2001 on Prevention, Suppression and Punishment of the Crime of Discrimination and Sectarianism,”
http://www.adh-geneva.ch/RULAC/pdf state/Law-47-2001-crime-discrimination-sectraianism.pdf; Jennie E. Burnet, “Rwanda,”
in Countries at the Crossroads 2007 (New York: Freedom House; Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 2007),
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=140&edition=8&ccrpage=378&ccrcountry=167.

*® Article 8, “Law No. 18/2008 of 23/07/2008 Relating to the Punishment of the Crime of Genocide Ideology,”
http://www.refworld.org/docid/4acc9a4e2.html.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013

amendments in November 2012 that aim to make the law more definitive and easier to interpret.57
Awaiting consideration by the senate after its passage in the lower house in July 2013, the amended
law reduces prison sentences from 25 years to a maximum of nine and requires proof of criminal
intent behind an offending act that must be “characterized by thoughts based on ethnicity, religion,
nationality or race to foment genocide [or] support genocide.”® Nevertheless, the law still restricts
freedom of expression by retaining the notion of “genocide ideology” as a criminal offense and by
excluding a clear distinction between a private conversation and public speech.59

Penalties for criminal defamation may also be applicable to the internet, with defamation of the
president or other public officials carrying a penalty of up to five years in prison.60 Only one
prosecution for online activity was reported in December 2012 concerning the entertainment
journalist John Kalisa of the website kigalihits, who was arrested on allegations of defamation after
he had posted a picture of a young girl on a drinking spree on his Facebook wall. The same

journalist had been arrested and warned by authorities in 2011 for similar professional offenses. !

Although many traditional journalists view the threat of imprisonment as a key constraint on their
work, detentions have been less common for online expression with the last case of imprisonment
for online activities occurring in 2007.%> There were also no reported cases of extralegal
intimidation or violence against online journalists or users in 2012 and early 2013, but intimidation
tactics against journalists still generally limit freedom of expression in Rwanda, which ranks among
the top 10 countries from which journalists seck exile, according to the Committee to Protect
Journalists.®’

There are no restrictions on anonymous communication online in Rwanda, though RURA initiated
SIM card registration requirements in early 2013 to “decrease mobile phone related crimes across
the country.”" SIM card owners were given the deadline of July 31, 2013 to register their cards

with service providers, after which point unregistered cards would be disconnected.

Up until 2012, government monitoring of online communications did not appear to be widespread,
though there had been instances in past years of e-mails, phone calls, and text messages belonging

7 Jane Nishimwe, “Rwanda: Controversial ‘Genocide Ideology’ Law to Send More Rwandans Behind Bars,” Jambo News, April
25, 2013, http://bit.ly/16DxMli.

%8 “Rwanda Parliament Votes to Amend Genocide Law,” Times Live, July 17, 2013,
http://www.timeslive.co.za/africa/2013/07/17/rwanda-parliament-votes-to-amend-genocide-law.

9 Emmanuel R. Karake, “Gov’t Seeks to Amend Genocide Ideology Law,” New Times, November 3, 2012,
http.//www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15165&a=60288.

0 Freedom House, “Rwanda,” Freedom of the Press 2013, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda.
®1 “Rwanda: K Kohn Arrested Over Defamation,” Rwanda Show, December 20, 2013,
http://www.rwandashow.com/index.php/2012/12/rwanda-k-john-arrested-over-defamation/.

2 freedom House, “Rwanda,” Freedom on the Net 2012, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/2012/rwanda.

%3 Committee to Protect Journalists, “Journalists in exile 2012,” June 19, 2012, http://www.cpj.org/reports/2012/06/journalists-
in-exile-2012-crisis-in-east-africa.php.

% Nizon Segawa, “Rwanda Flags Off SIM Card Registration Exercise,” Chimp Reports, February 4, 2013,
http://www.chimpreports.com/index.php/news/news-as-it-happens-around-the-east-african-region/8072-rwanda-flags-off-
sim-card-registration-exercise.html.

RWANDA



FREEDOM ON THE NET 2013

to opposition activists being produced as evidence in trials.® Worryingly in December 2012, the
Rwandan parliament’s lower house adopted amendments to the 2008 Law Relating to the
Interception of Communications that authorize high-ranking security officials to monitor e-mail and
telephone conversations of individuals considered potential threats to “public security.”66 Under the
amended law, communications service providers are required to ensure that their systems have the
technical capability to intercept communications upon demand and, according to a report from
Privacy International, such interception technology may include the use of keyword scanning to
identify certain topics of discussion.®” While the law requires government officials to apply for an
interception warrant, it also includes a provision that allows for a warrant to be issued verbally in
urgent security matters, to be followed by a written warrant within 24 hours.®® The amended law is
awaiting senate approval as of April 2013.

Meanwhile, the Media High Council systematically monitors all print and broadcast media coverage
during the country’s annual genocide mourning period every April with the aim of “highlighting the
civic contribution of the media during the commemoration period and discerning the extent to
which media abide by legal and professional standards while covering genocide related issues.”
The monitoring of online media was incorporated for the first time during Rwanda’s 18th
commemoration period in April 2012, which has led to a growing sense that the authorities may be

monitoring other online communications as well.

There have been no reported cases of serious cyberattacks in the country, though the Rwandan
police recently noted an increasing threat of cybercrime associated with expanding internet
penetration across the country.70 In 2010, RURA initiated a strategy to increase awareness of such
threats among business owners and ordinary users.

® This was the case in the trial of opposition leader, Victoire Ingabire, during which e-mails and proof of money transfer to FDLR
(French acronym for the Democratic Forces for the Liberation of Rwanda) rebels were used as evidence. These were mostly
obtained via low-tech methods of confiscating suspects’ mobile phones and computers rather than via service providers. See:
Didas Gasana and Ann Garrison, “Ingabire trial: Rwanda prosecution fails ‘evidence test,”” Rwandinfo_ENG (blog), accessed
February 10, 2012, http://rwandinfo.com/eng/ingabire-trial-rwanda-prosecution-fails-evidence-test/.

& Sunny Ntayombya, “Proposed Communications Intercept Law: is our Privacy Adequately Protected,” New Times, August 29,
2012, http://newtimes.co.rw/news/index.php?i=15099&a=57661.

& Carly Nyst, “Rwandan Government Expands Stranglehold on Privacy and Free Expression,” Privacy International, August 25,
2012, https://www.privacyinternational.org/blog/rwandan-government-expands-stranglehold-on-privacy-and-free-
expression#footnote2 4eosbda.

% “Online Freedoms in Rwanda,” OpenNet Africa, accessed June 15, 2013, http://opennetafrica.org/dev/policy-and-
legislation/rwanda/#fn-210-6.

% Media High Council, “Analysis of Media Coverage of the Eighteenth Commemoration of the Genocide Against the Tutsi in
Rwanda,” December 2012, http://bit.ly/16DxN8T.

79 “Rwanda National Police Warns Internet Users Against Cybercrime,” Rwanda National Police, October 17, 2012,
http://www.scoop.it/t/african-internet/p/3006349174/rwanda-national-police-warns-internet-users-against-cyber-crime-
rwanda-national-police.

RWANDA





