
Armenia
freedomhouse.org /report/freedom-press/2014/armenia

Freedom of the Press

Despite constitutional and legal protections, press freedom in Armenia is restricted, and the media
environment remains dominated by political influence. Positive changes observed in 2012—including
more balanced media coverage of parliamentary elections—were partly reversed in 2013, as violence
against journalists and political interference in their work regained prominence during presidential and
municipal elections. Civil defamation cases also rose sharply after declining in 2012, and they were often
accompanied by motions to freeze a media company’s assets pending resolution of the case.

Although the government decriminalized libel in 2010, eliminating imprisonment as a punishment, the
move was followed by an increase in civil libel cases. In most instances, the plaintiffs were politicians, and
the compensation sought was out of proportion to the damage allegedly inflicted. However, in a landmark
2011 decision, the Constitutional Court ruled that media outlets could not be held liable for “critical
assessment of facts” and “evaluation judgments,” encouraging lower courts to suggest nonmaterial
compensation in lieu of hefty fines. The ruling stemmed from a case filed by Armenia’s human rights
ombudsman arguing that Article 1087.1 of the civil code, establishing monetary fines in libel cases, was
unconstitutional. The Constitutional Court stopped short of such a finding.

Following the Constitutional Court ruling, the number of defamation cases dropped by more than half in
2012, and monetary fines were significantly reduced. In 2013, however, the problem was again on the rise:
The Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE), a local nongovernmental organization (NGO),
recorded 24 civil defamation and insult cases brought against journalists. Of particular concern to media
advocacy groups were a number of cases, filed just prior to the presidential election in February, that
included motions to freeze the assets of media outlets. In January, the courts admitted a case brought by
former president Robert Kocharian and his son against Skizb Media Kentron Ltd.—owner of the
newspaper Zhamanak—and the news website 1in.am. The Kocharians initially sued the two outlets for 5
million drams ($12,000), but in its October judgment the court upheld only part of the complaint, ordering
Skizb Media Kentron to pay 600,000 drams ($1,500) in damages and lawyers’ fees. This was the
Kocharian family’s second lawsuit against the company. Also in January, business magnate Khachik
Khachatrian sued the daily Zhoghovurd for 3 million drams ($7,400) in damages for publishing an article
claiming that his company was selling eggs past their expiration date. A court in the capital, Yerevan, froze
the newspaper’s assets, as well as those of the journalist who wrote the story, until the hearing in March—
after the presidential election. The decision put the paper in a precarious financial situation. The court
finally dismissed the case in October after concluding that libel and insult could not be proven.

Although Armenia passed freedom of information legislation in 2003, the government has stalled in
adopting a number of regulations needed to implement the law. Since 2012, however, authorities have
grown more responsive to freedom of information requests, and there were fewer access to information
complaints in 2013 than in 2012. On numerous occasions, courts also upheld the right of access to
information. In January, an appellate court upheld a lower court’s decision ordering the Democratic Party of
Armenia to disclose its campaign spending. The court not only sided with the NGO that brought the case,
but ordered the party to pay the organization’s legal fees. Despite such progress in the courts, many
government departments still do not willingly respond to information requests, and access to some files—
including previously classified Soviet-era data—remains problematic.

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/armenia


Armenia’s licensing and regulatory framework tends to limit media freedom and diversity. The country
officially began its transition to digital broadcasting with amendments to the Law on Television and Radio—
approved by the parliament in May 2010—that were criticized by local and international groups for further
restricting media pluralism. However, in 2012 the government announced that analog frequencies would
continue to operate until 95 percent of Armenian households had switched over to digital receivers. In June
2013, the parliament extended the deadline for ending analog broadcasting to July 2015. The broadcast
licenses for the frequencies due to expire were also extended to this date.

The license of television station A1+ remains suspended despite a 2008 European Court of Human Rights
ruling that the government had improperly revoked the license in 2002. In September 2012, A1+ had
returned to the airwaves after reaching an agreement with Armnews to broadcast a 20-minute news
program five days a week on the latter’s frequency. A1+ continued to broadcast via Armnews in 2013 while
pursuing the legal battle for its own license. Separately, the local television station Gala, based in Gyumri,
has been under government pressure since it aired speeches by an opposition presidential candidate in
2007. In July 2011, the Court of Cassation upheld a lower court’s decision ordering Gala to stop using the
Gyumri television tower and to dismantle its transmitter. The station had to relocate its transmitter to
another site. Gala has so far been denied a digital license and will most likely be forced off the air by 2015.

During the February 2013 presidential election, coverage was given to all candidates, with the majority of
airtime going to incumbent Serge Sarkisian and the leading opposition candidate, Raffi Hovannisian.
However, media stories were mostly limited to formal presentations of the candidates, as broadcasters
appeared concerned that more substantive reporting would be viewed as biased. In May, the Organization
for Security and Cooperation in Europe recommended amendments to the electoral code that would clarify
guidelines for impartiality and balanced reporting. More critical reporting and a wider range of viewpoints
were available online, both from independent sources and the websites of traditional media outlets. No
broadcasters aired televised debates after the president refused to participate.

CPFE reported as many as 57 incidents of various forms of pressure on media workers during the year. In
June, the progovernment television station Shant TV fired news anchor Armen Dulian for a post on his
Facebook page in which he joked about the Russian media’s inability to criticize President Vladimir Putin
and lamented the similarities between the state of Russian and Armenian media. Shant TV later explained
the dismissal by claiming that Dulian had shown a “disrespectful attitude” toward the broadcaster, making
any future collaboration impossible.

Armenia’s perceived lack of judicial independence, harassment and violence against journalists, and
climate of impunity continue to contribute to widespread self-censorship, particularly in the broadcast
sector. CPFE observed a rise in violence against journalists in 2013, with 10 recorded incidents during the
year—compared with four in 2012. Six of those cases occurred during the campaign for the Yerevan city
council elections or on the day of the presidential election in February. According to journalist Artak
Ambartsumian of the NGO Journalists for Human Rights, a group of individuals restrained him near a
polling station during the presidential election to prevent him from filming while another group engaged in
ballot stuffing. Gayane Saribekian, a journalist for Hraparak newspaper, reported an incident outside the
presidential campaign headquarters in which she was verbally abused and her camera was seized by a
group of unidentified men. These attacks prompted media organizations to issue a joint statement voicing
their concern about violence against journalists during the election period and the impunity following such
incidents. Only two of the 10 attacks reported in 2013 resulted in criminal investigations; one was later
closed due to the authorities’ inability to find evidence of criminal activity.

Most of the dominant media are controlled by the government or government-friendly individuals. Print
media are available mostly in Yerevan and larger cities, and are generally in decline as online news
sources rise in popularity and accessibility. Although most print outlets are privately owned, they tend to



reflect the political and ideological leanings of their owners rather than providing balanced views.
Television is the country’s primary medium, and one of the few outlets with a national reach is state owned,
though almost 100 private stations operate. Russian and minority-language media are widely available.
The internet penetration rate was 46 percent in 2013. Online news media and bloggers have played an
important role in recent years in providing a diverse, alternative range of news and analysis. The
government does not require registration to access the internet or satellite television, and both are freely
available.

Public media outlets receive preferential treatment, enjoying primary access to official news and the lion’s
share of government advertising. In December 2013, media advocates welcomed the approval of
legislation banning commercial advertising on the public broadcaster, saying the decision would strengthen
the institution’s independence and public-service role. Small state subsidies are available for private print
media, but due to high distribution and licensing costs, the vast majority of newspapers are not profitable.
Most media outlets rely on limited advertising resources and have little guarantee of editorial
independence.

2014 Scores

Press Status

Not Free

Press Freedom Score

(0 = best, 100 = worst)

62

(0 = best, 30 = worst)

19

(0 = best, 40 = worst)

23

(0 = best, 30 = worst)

20


	Armenia
	Freedom of the Press
	2014 Scores
	Press Status
	Press Freedom Score (0 = best, 100 = worst)
	(0 = best, 30 = worst)
	(0 = best, 40 = worst)
	(0 = best, 30 = worst)


