
Français Home Contact Us Help Search canada.gc.ca

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets

Home

Issue Paper

CHINA

POLITICAL DISSENT--AN UPDATE
June 1995

Disclaimer

This document was prepared by the Research Directorate of the Immigration and Refugee Board of

Canada on the basis of publicly available information, analysis and comment. All sources are cited.

This document is not, and does not purport to be, either exhaustive with regard to conditions in the

country surveyed or conclusive as to the merit of any particular claim to refugee status or asylum. For

further information on current developments, please contact the Research Directorate.

Table of Contents

MAP

INTRODUCTION1.

OVERVIEW: HUMAN RIGHTS REPORTING AND THE POLITICAL CLIMATE2.

POLITICAL DISSIDENTS AND CHINA'S INTERNATIONAL IMAGE

3.1 Internationally Prominent Dissidents

3.2 Forced Exile

3.

TACTICS OF DISSENT

4.1 Organizations and Charters

4.2 Legal Update

4.2.1 Traditional Shortcomings of Legal Protections

4.2.2 New Security Regulations

4.2.3 Use of the Legal System by Citizens

4.

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

1 of 31 9/16/2013 4:10 PM



LIMITS OF EXPRESSION

5.1 Publishing and Broadcasting

5.2 Journalists and Artists

5.

TREATMENT OF POLITICAL DISSIDENTS

6.1 Incommunicado Detention, Administrative Sentencing, Petty Charges

6.2 Surveillance, House Arrest, Round-ups

6.3 Treatment of Family Members

6.4 Prison Conditions

6.

FURTHER DISCUSSION7.

APPENDIX: NOTES ON SELECTED SOURCES

REFERENCES

MAP

See original.

1. INTRODUCTION

This paper is intended to serve as an update on the human rights situation for political dissidents in the

People's Republic of China (PRC). It follows three earlier DIRB reports that comment on dissidents:

Question and Answer Series: China: Economic Growth and Human Rights ( Dec. 1993), China: A

Country Profile (Dec. 1991), and The Hunt for Dissidents in China (Oct. 1990). [Although religion and

political dissent can be closely associated in the People's Republic of China, this paper will not discuss

aspects of religious repression in the country. The DIRB is currently compiling an information package

on religion and human rights in China.]

Political dissent has historically been curtailed in the PRC, a one-party, authoritarian state (Country

Reports 1994 1995, 555) that has in the past experienced considerable political turmoil in such events

as the 1958 Anti-Rightist Campaign, the 1966-76 Cultural Revolution, the 1976 Tiananmen incident,

the 1978-81 Democracy Wall movement, and the 1989 pro-democracy movement which was centered

on Tiananmen Square in Beijing. [For a review of these and other events, please see the DIRB's China:

A Country Profile (Dec. 1991). For the purposes of this paper, references to "Tianamen" refer to the

1989 pro-democracy movement.] This paper will review the situation for political dissidents in China, in

the context of China's international relations, the social and economic reforms currently being

experienced in the country, and the possible uncertainty over the political succession following the era

of Deng Xiaoping. Where there are differences in the treatment of high profile and lesser known

dissidents, these are pointed out; however, for much of the information provided, sources do not make

such distinctions.

2. OVERVIEW: HUMAN RIGHTS REPORTING AND THE POLITICAL

CLIMATE

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

2 of 31 9/16/2013 4:10 PM



In recent years the PRC has begun engaging the West in a dialogue over human rights (Beijing Review

10-16 May 1993; Guangming Ribao 11 Sept. 1994; HRWAsia Nov. 1994, 17; Country Reports 1994

1995, 556). Officially-sanctioned human rights research centres have been set up within the country,

but their role has been largely limited to defending the government's human rights record (Country

Reports 1995 1995, 566; HRWAsia Nov. 1994, 16). For example, the Chinese government's reply to a

request by the U.S. Department of State for information on some 341 political or religious dissidents

was described by Country Reports 1994 as "limited" (Country Reports 1994 1995, 556), and by Human

Rights WatchAsia as "so thin on detail and so inaccurate that it is virtually useless as a step toward

accounting for prisoners" ( HRWAsia 4 May 1994, 4). In practice, critical information gathering and

reporting on human rights abuses within China is not tolerated by the government (Country Reports

1994 1995, 566; HRIC 17 Feb. 1995; HRWAsia Nov. 1994, 15-16). In October 1994, for example, two

dissidents, Yang Zhou and Bao Ge, were sentenced administratively, [For more information on

administrative detention and sentencing, shelter for investigation, and other aspects of Chinese legal

practice, please see Lawyers Committee for Human Rights, May 1993, Criminal Justice with Chinese

Characteristics: China's Criminal Process and Violations of Human Rights (New York: LCHR, pp. 66-76),

and Amnesty International, September 1991, China: Punishment Without Crime: Administrative

Detention (New York: AI).] without trial, to three years of re-education through labour after attempting

to establish and register human rights organizations (Libération 12 Oct. 1994; Country Reports 1994

1995, 560; Eastern Express 24 Oct. 1994; AFP 12 Oct. 1994; VOA 11 Oct. 1994; see also HRWAsia and

HRIC 29 July 1994, 11). As well, Tiananmen student leader Wang Dan has been regularly harassed by

Public Security Bureau (PSB) officials for speaking out on human rights (Country Reports 1994 1995,

566; HRWAsia 8 Dec. 1994; SCMP 28 Aug. 1994; BBC Summary 9 Sept. 1994; VOA 7 Dec. 1994).

Nevertheless, a considerable amount of information about human rights in China has emerged in recent

years, with the wave of Chinese dissidents exiled to the West (FEER 15 Sept. 1994b, 23; Thurston Jan.

1993, 134), and the communications improvements in China, which allow for easier transmission of

information inside and outside the country ( ibid.; Business Week 6 June 1994; Time 10 May 1993, 38).

Some recent press reports, for example, indicate that foreign reporters can reach a number of

dissidents and their relatives in China by telephone ( Reuters 28 Feb. 1995; SCMP 18 Oct. 1994b; AFP

4 Oct. 1994), despite Public Security Bureau (PSB) electronic surveillance ( HRWAsia 8 Dec. 1994).

However, there have also been reports of dissidents and their families having their phone lines cut in

order to prevent them from talking to foreign reporters (SCMP 26 Oct. 1994; HRWAsia and HRIC 29

July 1994, 11, 13; AP 23 Feb. 1995).

With the improved communications, and often working in cooperation with Chinese dissidents, both

within China and abroad, Western human rights monitoring groups have been able to produce some

very detailed reports in recent years. Amnesty International's June 1994 report China: Human Rights

Violations Five Years after Tiananmen, for example, contains extracts from an appeal by political

prisoners at Hanyan Prison, in Hubei province, detailing numerous grievances ( AI June 1994 23-28).

As well, the 632-page February 1994 report by Asia Watch, Detained in China and Tibet, contains

information on "a total of some 1,700 persons known or believed to be presently imprisoned in

connection with their political, ethnic or religious views" ( Asia Watch Feb. 1994 xi). This report was

followed by a collaboration between Human Rights WatchAsia (formerly Asia Watch) and the New

York-based group Human Rights in China (HRIC), which is chaired by former political prisoner Liu Qin.

The report, The Price of Obscurity in China: Revelations About Prisoners Arrested After June 4, 1989,

reveals a new list of some 500 political prisoners in Beijing, only 29 of whom were previously known to

human rights groups ( HRWAsia and HRIC 19 May 1994, 2). According to the authors:

The wealth of new prisoner information contained in the report, coming as it does from

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

3 of 31 9/16/2013 4:10 PM



a region of China more intensively scrutinized by foreign observers than any other, serves

again to demonstrate that known cases of political and religious imprisonment in China

represent only the tip of the iceberg. In view of the nationwide scope of the 1989

demonstrations, we can safely assume that thousands of prisoners whose names we do not

know still languish in prison for their role in these protests ( ibid.).

Estimates of the number of political prisoners in China vary considerably. According to Country Reports

1994,

In January [1995] an official from the Chinese Ministry of Justice said there were

2,678 people serving sentences for counterrevolutionary crimes at the end of 1994.

Chinese officials told an American human rights monitor in June that as of the end of March

there were 2,935 people serving sentences for counterrevolutionary crimes, down from

3,172 in December 1993. These figures include people convicted of espionage or other

internationally recognized criminal offenses but do not include political prisoners detained

but not charged; political or religious activists held in reeducation through labor camps; and

persons detained or convicted for criminal offenses due solely to their nonviolent political or

religious activities (Country Reports 1994 1995, 560).

Amnesty International considers Chinese government estimates of the number of prisoners of

conscience to be significantly understated ( AI 1994, 98; ibid. June 1994, 3). Xiao Qiang, Executive

Director of Human Rights in China, recently told the United Nations Commission on Human Rights that

there are an estimated 10,000 prisoners of conscience in Chinese labour camps ( International League

for Human Rights 6 Mar. 1995). Furthermore, Xiao Qiang concludes a recent article on dissent in China

by asserting that the cases which have become known in the West

only came to the attention of the international community because some dissidents and

their families were prepared to face the risks of revealing them. Dissidents are only the

most visible victims of abuses and their concerns about the lack of institutional and legal

safeguards for human rights reflect problems which can affect any Chinese citizen, in any

place, at any time, for any reason, or for no reason at all (Crosslines Global Report 12-13

Mar. 1995, 24).

Economic reforms, which have accelerated since Deng Xiaoping's famous southern tour in 1992 ( Schell

1994, pp. 341 ff; see also DIRB Dec. 1993), have improved the lives of many Chinese. Orville Schell,

whose 1994 book Mandate of Heaven: A New Generation of Entrepreneurs, Dissidents, Bohemians, and

Technocrats Lays Claim to China's Future details the changes economic reforms have brought to

Chinese social and political life, states that by 1992,

While China was still far from a model of participatory democracy, in certain notable

respects society had become more relaxed and open than at any time since 'liberation' in

1949. A combination of freedom in the marketplace and response to foreign pressure made

it possible for Chinese to buy what they wanted, enjoy private lives, speak more openly,

and even to travel abroad more freely than before ( Schell 1994, 412; see also Country

Reports 1994, 1995 556).

Schell and Australian sinologist Geremie Barmé point to many indications that Chinese citizens

unhappy with their government are able to express their dissatisfaction in subtle, indirect ways, such as

through "culture T-shirts" bearing cynical and enigmatic messages, [Culture t-shirts were reportedly

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

4 of 31 9/16/2013 4:10 PM



banned in 1991, although Schell uses the example to show that while overt expressions of political

dissatisfaction were silenced, less obvious outlets were found "through various forms of underground

culture and the marketplace" (1994, 275).] the satirical singing of revolutionary songs, the twisting of

political slogans, the telling of jokes about political leaders ( Schell 1994, 272-275), and the rise of an

urban counter-culture dedicated to individualism and making money, activities which in previous times

were considered politically suspect ( ibid.; Current History Sept. 1994b, 270-273). Still, according to

Schell,

While there was no doubt by 1994 that life in Chinese society was in many ways becoming

increasingly relaxed, there were few signs that the Party was any more prepared to tolerate

real challenges to its political hegemony. Each time manifestations of even moderate

opposition arose, the Party moved to suppress [them] with a familiar thoroughness (1994,

412).

Similarly, Barmé makes a distinction between members of the "cultural underground--nonofficial

musicians, artists, filmmakers, writers, and thinkers...[who] are not considered a threat to the status

quo" and thus are "grudgingly tolerated," and "labor activists and individuals of conscience," who are

considered a threat and are not tolerated (Current History Sept. 1994b, 270).

Sinologist Jan Walls argues that China can no longer be viewed as a monolith under party control (see

also LCHR July 1994, 50), but it still features rule by the party and by personalities, some of whom will

use punishment of dissidents or corrupt officials to further their careers ( Walls 14 Mar. 1995). Thus an

individual's susceptibility to harassment or worse from authorities depends on the situation within that

person's work unit or danwei, and whether the particular individual is protected by peers and

supervisors ( ibid.; Brook 30 Mar. 1995). Walls argues that many individuals were thus protected from

punishment during the post-Tiananmen crackdown (see also IRBDC 5 Dec. 1990), and states that the

same situation applies today, especially for small-scale dissenters, such as intellectuals at universities

or entrepreneurs throughout the country ( Walls 14 Mar. 1995). Many of these individuals are on the

cutting edge of the reform movement, and the range of ideas they are permitted to voice has increased

in recent years, according to Walls. The boundaries of political expression are not always clear, however,

with the debate often carried out in the form of "codes" which, for protected individuals, can cover some

political activities that might be considered taboo under a different name. Thus one cannot advocate

"bourgeois democracy," for example, but "grassroots participation" is acceptable even for hardline

communists ( ibid.). However, there are still some definite limits: for example, any challenge to the rule

of the Communist Party, such as advocating "multiparty democracy," is not tolerated ( ibid.).

Another factor which could influence what might or might not constitute permissable behaviour in a

given situation is the cyclical nature of China's changing political climate. Dissident writer Wang

Ruowang, quoted by Schell, explains:

Cycles are not simply the product of Deng's refoms, but are the unavoidable consequence of

the inner logic of the way things are set up in China's dictatorial political system... First the

Party feels a need for opening up to invigorate the economy, then there is protest, then

crackdown, then arrest and imprisonment, then a conservative interlude, and then, because

the same need to invigorate the economy is recurrent, things start to open up again, and

the process begins all over. We writers have started to call these patterns "cycles of

weirdness." They take two, three, or four years, but the cycle always reappears, and they

will continue to reappear until the Party collapses (qtd. in Schell 1994, 429).

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

5 of 31 9/16/2013 4:10 PM



3. POLITICAL DISSIDENTS AND CHINA'S INTERNATIONAL IMAGE

International considerations can play an important role in the PRC government's treatment of dissidents

who have become well-known in the West; several cases are discussed in the following section. Most of

these cases are well-documented, as opposed to lower-profile dissidents about whom little is known.

Please refer to section 2 for comments from sources on the possible relationship between known and

unknown cases of political dissent in the PRC.

3.1 Internationally Prominent Dissidents
There are several examples in recent years in which the Chinese government apparently timed the

release or detention of well-known dissidents to coincide with events of international significance to the

country. For example, when China's most famous dissident, Nobel Peace-prize nominee Wei Jingsheng,

was released in September 1993, it was interpreted by Western sources as an attempt to gain

International Olympic Committee (IOC) votes for Beijing's bid to host the 2000 Olympic games (Ottawa

Citizen 20 Sept. 1994; Reuters 17 Sept. 1993a; UPI 20 Sept. 1993). Wei had been imprisoned for over

14 years for his involvement in the Democracy Wall movement ( Asia Watch Feb. 1994, 507-509;

Ottawa Citizen 20 Sept. 1994). Similarly, other dissidents associated with the 1989 pro-democracy

movement were released in February 1993, also apparently to improve Beijing's chances of success

(FEER 4 Mar. 1993). In addition, a large trial of political dissidents, the so-called "Beijing Fifteen," was

postponed in September 1993, reportedly because of the Olympics bid ( HRWAsia 16 Dec. 1994;

HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 2), while dissident Qin Yongmin was arrested in November 1993 in

part for his public opposition to the bid (The New York Times 29 Aug. 1994; Libération 28 Aug. 1994;

Eastern Express 30 Sept. 1994; HRIC 17 Feb. 1995).

The debate in the United States over granting Most Favored Nation (MFN) trading status to China has

also affected the Chinese government's actions toward dissidents (New Perspectives Quarterly Spring

1994; New York Times 29 Aug. 1994), sometimes in contradictory ways. In the run-up to the June

1994 decision by US President Clinton to finally de-link MFN status and human rights, for example, Wei

Jingsheng was again detained, and has been held since, reportedly without charge and without family

contact (Ottawa Citizen 20 Sept. 1994; AI 6 Apr. 1994; Country Reports 1994 1995, 558; Ming Pao 4

Oct. 1994; AFP 4 Oct. 1994; UPI 12 Oct. 1994). Also, there was a wave of arrests and detentions of

dissidents in Shanghai and Beijing in the spring of 1994, apparently in a show of government strength

before Clinton's decision was made (New Perspectives Quarterly Spring 1994; AI 15 Mar. 1994; ibid. 8

Mar. 1994; SCMP 28 Aug. 1994; New York Times 29 Aug. 1994). However, two high-profile dissidents

from the 1989 pro-democracy movement, Wang Juntao and Chen Ziming, were released--Wang to go to

the United States for medical treatment, and Chen to accept house arrest in Beijing (Eastern Express 1

Nov. 1994; New York Times 29 Aug. 1994, A2; FEER 8 Sept. 1994; SCMP 4 Oct. 1994; Country Reports

1994 1995, 557; Reuters 11 Nov. 1994; HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 2; AAASHRAN 26 Oct. 1994).

There are several reports of certain dissidents being picked up, harassed, or placed under increased

surveillance during an event of international significance in the country, or a visit from a foreign

official. Tiananmen student leader Wang Dan, for example, who was released from prison in February

1993 after serving three and a half years of a four year sentence ( AI 1994, 99; HRWAsia 8 Dec. 1994;

FEER 4 Mar. 1993, 14), has often been detained or ordered out of Beijing during internationally

prominent events such as the September 1994 Far East and South Pacific Games for the Disabled (BBC

Summary 9 Sept. 1994) or visits by foreign officials (SCMP 28 Aug. 1994; FEER 8 Sept. 1994; AI 4

Mar. 1994). In December 1994 Wang reported receiving death threats from the PSB after attempting to

sue for harassment ( HRWAsia 8 Dec. 1994; VOA 7 Dec. 1994). Bao Ge, an activist in the 1989

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

6 of 31 9/16/2013 4:10 PM



pro-democracy movement who went on a hunger strike in June 1993 to demand the release of another

dissident ( Asia Watch Feb. 1994, 50), was himself detained five times briefly in the next year during

high-level visits from US, Japanese and French representatives ( HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 11).

Bao is currently serving a three-year sentence in re-education through labour (SCMP 26 Oct. 1994).

Fang Zheng, a disabled athlete, was barred from competing in the Disabled Games, reportedly because

it was feared that he might tell foreign reporters how he became disabled: his legs were crushed by a

tank in Beijing during the June 1989 crackdown on the pro-democracy movement ( VOA 3 Sept. 1994;

SCMP 17 Sept. 1994). Other examples of individuals being silenced during visits or events of

international significance in the last few years include Yang Zhou and six other Shanghai dissidents ( AI

15 Mar. 1994; ibid. 8 Mar. 1994; Libération 12 Oct. 1994), Gou Qinghui, wife of imprisoned dissident

Xiao Biguang (Eastern Express 10 Oct. 1994), labour activist Wang Miaogen ( HRW Dec. 1993, 152),

and Shanghai dissident Fu Shenqi ( ibid.; see also AI 1994, 98).

Being known internationally, however, can improve treatment for some dissidents, with international

pressure sometimes resulting in shorter sentences andor early release ( HRWAsia and HRIC 19 May

1994, 4; International League for Human Rights 6 Mar. 1995; Libération 28 Aug. 1994). According to

Human Rights WatchAsia and Human Rights in China, however, in the absence of international

pressure, "the treatment of prisoners can be brutal" ( HRWAsia and HRIC 19 May 1994, 4).

3.2 Forced Exile
One tactic increasingly used by the Chinese government in recent years to neutralize dissidents is

forced exile: permitting individuals to go abroad, but later refusing re-entry or to renew passports (

HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 1-2). The case of labour activist Han Dongfang provides one example.

Founder and leader of the banned Beijing Workers Autonomous Federation, Han spent two years in

prison after the June 1989 crackdown. He was then released and allowed to go to the United States,

where he received a year of treatment for the tuberculosis he had contracted while in prison. Since

then, however, he has been repeatedly refused re-entry to China, and his passport has been cancelled (

Asia Watch Feb. 1994, 55-57; AI 1994, 100; LCHR July 1994, 53-54; Country Reports 1994 1995,

565; Ottawa Citizen 20 Sept. 1994). Similarly, in November 1994, Bei Dao, a poet and director of the

New York-based Human Rights in China, was questioned at Beijing airport about his human rights

activities in the United States, and was eventually refused re-entry into China (Country Reports 1994

1995, 565; Reuters 28 Nov. 1994; VOA 11 Dec. 1994; HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 5). Other

activists reported to have been denied re-entry include Liu Qing, Gong Xiaoxia, Lu Jinghua, Richard Tsoi

Yiu-Cheong, and Yao Yongzhan ( ibid., 5; Asia Watch Feb. 1994, 57).

Several prominent dissidents have reportedly been pressured to leave China in recent years. Journalist

Zhang Weiguo, for example, was incarcerated for 20 months following the post-Tiananmen crackdown,

but experienced continued harassment after his release, including periods of re-detention and close

questioning about his contacts, confiscation of manuscripts, and expulsion from his work unit. Finally,

he left the country in January 1993 to take up a fellowship at the University of California, Berkeley (

Asia Watch Feb. 1994, 488-489; HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 2; LCHR July 1994, 51). Wei Jingsheng

has reportedly been told he can leave the country whenever he likes ( HRWAsia and HRIC Jan. 1995,

2). In April and May 1994 Chen Ziming and Wang Juntao, who were considered by the government as

main leaders in the 1989 pro-democracy movement, were reportedly offered a deal: early release from

their 13-year sentences if they chose to leave their homeland. As reported in section 3.1, Chen has

opted instead to stay in Beijing under house arrest, while Wang went to the United States for medical

care ( ibid.). As well, labour activist Liu Nianchun and his wife Chu Hailan were also both reportedly

pressured to leave the country in the fall of 1994 (Ottawa Citizen 20 Sept. 1994).

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

7 of 31 9/16/2013 4:10 PM



According to the U.S. Department of State, "Official [Chinese] media have said that before returning

home, Chinese citizens who have joined foreign organizations hostile to China should quit them and

refrain from activities which violate Chinese law" (Country Reports 1994 1995, 565). However, a

background report from the U.S. Department of State, Office of Asylum Affairs from 26 May 1994

reports, "we do not know of any returning students who have been detained by the Chinese authorities

simply because of pro-democracy activities [in the United States]" ( U.S. Dept. of State 26 May 1994).

In another light, a January 1995 report by Human Rights WatchAsia and Human Rights in China

presents a secret PSB document issued in May 1994 which includes the names and personal

information of 49 people banned from re-entering China for political reasons. According to the report,

The full document provides details of each person's name and date of birth; passport type

(if any), together with serial number and date of expirations and whether or not the

passports have been cancelled or confiscated; whether or not the person has been placed

on a police "wanted" list, and if so, the document's serial number; the date on which the

individual was secretly banned from re-entering China, together with the serial number of

the relevant PRC Border Control Notice; whether or not a photo of the banned person may

be found on police files; and the specific action to be taken by border authorities if the

person is discovered trying to enter China ( HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 3).

The PSB document divides those on the list into three categories. Category 1 are on Most Wanted lists,

and generally fled China without passports after the June 1989 crackdown. If caught re-entering China,

they "are to be immediately detained, investigated and dealt with by law," instructions Human Rights

WatchAsia and Human Rights in China interpret to mean that "such persons are to be arrested and put

on trial" ( ibid., 3). An example from category 1 is 46-year-old Su Xiaokong, writer of "River Elegy," a

controversial television series from the 1980s ( Sullivan 1992, 19, 21; Kim 1992, 401, 410), who fled

China in 1989 for the United States, where he still actively works for human rights improvements in

China ( HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 18).

Category 2 on the secret PSB lists comprises

mainly those who left China legally but later became active in pro-democracy groups

overseas, together with several former political prisoners who were subsequently granted

passports and allowed to leave: "In accordance with relevant instructions from the Party

Center: if subject attempts to enter China, to be denied entry and returned [to country of

departure] immediately" ( ibid. 4).

An example from this category is Wang Bingzhang, who entered Canada as a medical student in 1981

and founded the Chinese Alliance for Democracy three years later. Wang now advises the Chinese

Freedom and Democracy Party in New York ( ibid. 19-20). Also in category 2 is former Beijing labour

activist Zhao Pinlu, who escaped from China in 1989, now works in construction in New York, and chairs

the International Chinese Workers Union ( ibid. 21).

Category 3 contains cases similar to category 2, but border security officials are to consult higher

officials on how to handle them ( ibid., 4). Political considerations can be important in this category,

which includes several well-known figures: astrophysicist Fang Lizhi, who is sometimes described as

"China's Sakharov" and is considered by the Chinese government to have been a prominent leader of

the 1989 pro-democracy movement ( HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 21; New Perspectives Quarterly

Spring 1994; VOA 18 Jan. 1995); Harry Hongda Wu, whose revelations about prison conditions and the

use of prison labour to produce export goods have embarrassed the Chinese regime ( HRWAsia and

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

8 of 31 9/16/2013 4:10 PM



HRIC Jan. 1995, 21; see also DIRB Dec. 1993, 28-32; Australian Journal of Chinese Affairs Jan. 1993,

172; Wu 1992); pro-democracy activist Shen Tong, whose much-publicized 1992 efforts to return to

China and establish human rights groups led to his quick expulsion ( HRWAsia and HRIC Jan. 1995, 22;

FEER 15 Sept. 1994a; see also DIRB Dec. 1993, 25); and veteran pro-democracy writer Wang

Ruowang, who had been kept in incommunicado detention for 16 months after June 1989 and was

finally allowed to leave the country for the United States in August 1992 ( HRWAsia and HRIC Jan.

1995, 22; Asia Watch Feb. 1994, 463-465). Category 3 also includes less well-known figures who are

active in human rights and pro-democracy organizations abroad ( HRWAsia and HRIC Jan. 1995,

21-22). In a commentary, Human Rights WatchAsia and Human Rights in China state:

the Chinese government seems to be finding it increasingly expedient to export its political

dissident problem. Perhaps most explosive of all, however, the [secret PSB] list ... shows

that the 'most wanted' notices issued by Chinese security authorities in respect of the top

student, intellectual and worker leaders of the 1989 pro-democracy movement still remain

in force, more than five years after their initial promulgation. Chinese government policy in

practice thus runs counter to the spirit of its repeated exhortations to all citizens living

overseas, particularly students, to return to China, stating that those who had participated

in demonstrations and other activities would not be prosecuted ( ibid., 5).

According to Geremie Barmé, however, many "prodigal cultural dissidents," individuals not considered a

threat to the regime, have been able to return from exile:

The returnees and visitors included the New York-based artistpoet Yan Li, the peripatetic

poets Yang Lian (Amherst) and Huang Beiling (Boston), and artists such as Xu Bing (New

York), Hunag Rui (Tokyo), and Ai Weiwei (New York). A number of them jetted back on

short "shopping tours," gathering information for their future writing, or to check out the

possibilities of establishing migratory careers: keeping a base overseas while maintaining a

pied-à-terre in Beijing or Shanghai (Current History Sept. 1994b, 273).

4. TACTICS OF DISSENT

In recent years, some Chinese dissidents have been increasingly open in their attempts to voice their

political opinions using existing institutions and legal mechanisms. Many of these dissidents have a long

history of political activism, and the networks they have created are increasingly giving voice to

common complaints concerning the reform process, including corruption, regional inequalities, and the

exploitation of workers ( HRWAsia 4 May 1994, 4; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 5).

4.1 Organizations and Charters
Organizations established, or whose establishment was planned, by political and labour activists in

China in recent years include such groups as the League for Protection of the Rights of the Working

People, the Shanghai-based Human Rights Association of China, the Social Democratic Party of China,

the Free Labour Union of China, the Liberal Democratic Party of China, and the China Progressive

Alliance ( HRWAsia 4 May 1994, 4; ibid. 16 Dec. 1994; AFP 17 Oct. 1994; SCMP 18 Oct. 1994b;

HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 2, 4, 5, 8, 9; UPI 12 July 1994; AI 15 Mar. 1994; Country Reports

1994 1995, 563; HRIC 17 Feb. 1995).

Liu Nianchun, a veteran dissident from the Democracy Wall movement, was held in incommunicado

detention for five months in 1994 reportedly for his connection with the League for Protection of the

Rights of the Working People. In October 1994 Liu was released because authorities felt they could not

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

9 of 31 9/16/2013 4:10 PM



press charges, although he apparently remained under close surveillance (SCMP 18 Oct. 1994b; AFP 17

Oct. 1994; Country Reports 1994 1995, 563; Ottawa Citizen 20 Sept. 1994; HRIC 17 Feb. 1995). The

League itself was formed in mid-March 1994, and described by Human Rights WatchAsia as the "boldest

initiative to date" of the "Beijing-based dissidents network, comprising a broad cross-section of student,

intellectual and worker activists" ( HRWAsia 4 May 1994, 4). According to Xiao Qiang of Human Rights

in China, between March and June 1994 "all the publicly-identified members of the League were

arrested" (Crosslines Global Report 12-13 Mar. 1995, 22). These included Wang Zhongqiu, who like Liu

was subsequently released ( HRIC 17 Feb. 1995), jurist Wang Jiaqi, who managed to escape custody

and flee to the West ( UPI 12 July 1994; HRIC 17 Feb. 1995; HRWAsia 4 May 1994, 11), law professor

Yuan Hongbing, who remains in custody ( AFP 17 Oct. 1994; Eastern Express 10 Oct. 1994; UPI 12 July

1994; AI 6 Apr. 1994), and union activist Zhou Guoqiang, sentenced to three years of re-education

through labour in September 1994 (Country Reports 1994 1995, 560; Ottawa Citizen 20 Sept. 1994;

UPI 12 July 1994). Liu Nianchun, Zhou Guoqiang, Wang Jiaqi and five others had signed the "Peace

Charter" in November 1993 calling for democratic reforms and reconciliation between the government

and dissidents ( AI 8 Mar 1994; AFP 17 Oct. 1994;Libération 28 Aug. 1994; Eastern Express 30 Sept.

1994; Country Reports 1994 1995, 560; HRWAsia 4 May 1994).

Authorities clamped down on the Shanghai-based Human Rights Association of China in the spring of

1994; their March 1993 application for registration of the organization was finally denied in April 1994

( AI 10 May 1994; AI 15 Mar. 1994; Country Reports 1994 1995, 563, 566; HRWAsia and HRIC 29 July

1994). Those arrested or detained included chair Li Guotao, secretary-general Wang Fuchen, activists

Yang Zhou and Dai Xuezhong, and artist Ling Muchen. Wang Fuchen apparently escaped custody after

being arrested in April 1994; a report from October 1994 said that he was still on the run (Eastern

Express 24 Oct. 1994; see also AI 10 May 1994; AI 15 Mar. 1994). In October 1994 it was announced

that Yang Zhou, Bao Ge, Li Guotao, and Yang Qingheng had been administratively sentenced to three

years of re-education through labour (Libération 12 Oct. 1994; AsiaWeek 26 Oct. 1994; AFP 18 Oct.

1994; SCMP 26 Oct. 1994; Libération 19 Oct. 1994; AFP 12 Oct. 1994), while Dai Xuezhong received

the same sentence in December 1994 (Country Reports 1994 1995, 560).

In mid-1992 nine activists from Lanzhou University in Gansu Province were arrested for forming the

Social Democratic Party of China, an allegedly "counter-revolutionary" group accused of, among other

things, attacking the rule of the Chinese Communist Party, recruiting 26 new members between

September 1991 and March 1992, and informing foreign reporters of the creation of the group (

HRWAsia 4 May 1994, 21-22, 28-32; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 5). The dissidents were

reportedly tried in July 1993, but a year later their families still had not heard the outcome ( ibid.).

Veteran dissident Liu Jingsheng, who co-edited a journal with Wei Jingsheng during the Democracy Wall

movement, was arrested in mid-1992 along with other Beijing activists, known as the "Beijing Fifteen,"

in part for allegedly plotting to form the Preparatory Committee of the Free Labour Union of China, and

for being involved in two other allegedly "counter-revolutionary" organizations, the China Progressive

Alliance and the Liberal Democratic Party ( HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 1-2, 9; AAASHRAN 3 Aug.

1994). The extent of these and other underground political organizations is reportedly difficult to know

( Schell 1994, 415-416). The trial, postponed twice apparently for political reasons, finally began in

July 1994 ( AAASHRAN 3 Aug. 1994; HRWAsia 16 Dec. 1994). The three alleged leaders of these

organizations received sentences of 15, 17, and 20 years respectively; six others received sentences of

three to eleven years, while five others were found guilty but "exempt from criminal punishment," a

status which apparently still leaves them vulnerable to administrative sentencing for up to three years

of re-education through labour ( HRWAsia 16 Dec. 1994).

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

10 of 31 9/16/2013 4:10 PM



These sentences have apparently not discouraged other dissidents' efforts to publicize human rights

shortcomings in China through petitions to the National People's Congress (NPC). In late February

1995, Wang Dan and 21 other dissidents and imprisoned dissidents' wives signed a petition calling for

the abolition of the system of administrative sentencing of re-education through labour ( AP 28 Feb.

1995a; Reuters 28 Feb. 1995). Other petitions sent the same week called for an end to one-party rule,

improvements in human rights, investigations into government corruption, and action on specific cases

of alleged human rights abuses ( AP 28 Feb. 1995b; ibid. 27 Feb. 1995a; ibid. 27 Feb. 1995b; ibid. 25

Feb. 1995; Reuters 27 Feb. 1995; ibid. 26 Feb. 1995). Xiao Qiang reports that Wang Dan was detained

and questioned the day after delivering his petition, and that the Speaker of the National People's

Congress refused to allow the petition because Wang was still under "deprivation of political rights"

following his prison sentence, and was thus not allowed to petition the legislature ( International

League for Human Rights 6 Mar. 1995). Similar petitions, sometimes signed by hundreds of people,

were addressed to the NPC and other bodies early in 1994 and resulted in a wave of detentions and

arrests ( AI 15 Mar. 1994; ibid. 8 Mar. 1994; Country Reports 1994 1995, 563, 566, 569; HRWAsia 4

May 1994, 22).

4.2 Legal Update

4.2.1 Traditional Shortcomings of Legal Protections
There are many long-standing criticisms of the Chinese legal system's ability to safeguard individual

rights, especially for political dissidents. Human Rights WatchAsia and Human Rights in China

summarize some of the concerns:

Human rights groups have repeatedly documented the failings of the Chinese justice

system, particularly where politically sensitive issues are involved. There is no presumption

of innocence in Chinese courts, conditions of pre-trial detention are often severely abusive,

coerced confessions are common, sentences are frequently decided by Party committees

prior to the hearing of evidence, and judges are generally more versed in the exigencies of

politics than in the requirements of law. Lawyers have hardly any time to prepare a

defense, and in sensitive cases they may be forbidden from entering a not-guilty plea.

Some defendants had no lawyers (19 May 1994, 10; see also DIRB Dec. 1993, 17-21).

Commentary on recent political trials reflects these concerns. As reported in section 4.1, The "Beijing

Fifteen" had been held in incommunicado detention for over two years by the time their cases went to

trial in the summer of 1994 ( HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 1-2; Reuters 15 July 1994; AAASHRAN

3 Aug. 1994). As well, Human Rights WatchAsia and Human Rights in China were told by a source in

Beijing that

an official order was issued to various university law departments in the capital banning

faculty and students from taking these cases. When the trial opened on July 14, 1994,

some of the men had lawyers, while others chose to defend themselves (29 July 1994, 3).

In November 1994 Gao Yu, a reporter who had been arrested in October 1993 just before she was to

leave the country for a fellowship at Columbia University ( Reuters 11 Nov. 1994; HRWAsia 4 May

1994; UPI 22 July 1994), was sentenced to six years in prison for "leaking state secrets" ( Reuters 11

Nov. 1994). Neither Gao's husband nor her lawyer were informed of when the trial or sentencing

hearing had taken place (Country Reports 1994 1995, 559). According to Human Rights WatchAsia,

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

11 of 31 9/16/2013 4:10 PM



The "secrets" [Gao] ... was accused of leaking were matters of common knowledge

concerning wage reform and personnel re-shuffling linked to the 1993 National People's

Congress session and the Second Plenum of the Fourteenth Party Congress. She was also

allegedly charged with obtaining a copy of a top-secret speech by Jiang Zemin ( HRWAsia 4

May 1994, 8).

The case against Gao had been previously set aside for insufficient evidence, but instead of being

released, Gao remained in detention while prosecutors tried to strengthen their case (Country Reports

1994 1995, 559; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 5; UPI 22 July 1994). Gao has reported a variety of

health concerns and a lack of proper care from prison authorities since her detention ( HRIC 18 Jan.

1995; UPI 22 July 1994).

The right of appeal in China is, according to sources, very limited (Country Reports 1994 1995, 559;

HRIC 17 Feb. 1995). Liu Qing of Human Rights in China recently argued in front of the UN Commission

on Human Rights that

Starting in 1988, every single day for a year and six months, I myself demanded of the

prison authorities that I be allowed to exercise my right to appeal and to bring suit against

the persecution I was undergoing, yet I never received a response of any kind ( ibid.).

In late 1993 veteran dissident Fu Shenqi attempted to appeal his administrative sentence of three

years of re-education through labour. The Labour Re-education Administrative Committee of Shanghai

turned down the first appeal, but Fu's wife Li Liping pressed for an open hearing in court, which was

held in November 1993 ( Asia Watch Feb. 1994, 10; International PEN June 1994, 15). Fu was

reportedly allowed to speak, but his lawyers were greaty hampered in their presentation to the

magistrate; Fu's original sentence was upheld ( Asia Watch Feb. 1994, 10; International PEN June

1994, 15; HRIC 17 Feb. 1995).

In February 1995, Yang Zhou was reportedly given leave to appeal his sentence of three years of

re-education through labour; his lawyer, however, was given only a few days to prepare the case. Yang's

wife, Li Guoping, claimed that authorities told her they had tried to inform her of the appeal earlier but

were unable to find her address ( AP 26 Feb. 1995; Reuters 23 Feb. 1995). Yang's appeal was

apparently unsuccessful, and Li claims she has been unable to see or write to her husband, or send

food, since he was arrested in May 1994 ( AP 11 Mar. 1995). In 1992 Li, a practising lawyer, was

disbarred for life after working for her husband's defence ( Asia Watch Feb. 1994, 479).

4.2.2 New Security Regulations
In June 1994 the Chinese government brought in Detailed Implementation Regulations for the State's

Security Law [A preliminary translation of these regulations is provided in HRWAsia and HRIC 29 July

1994, 25-28.]. The regulations give PSB authorities the legal power to bar individuals from entering

the country if it is believed that person might endanger state security ( HRWAsia and HRIC 29 July

1994, 26, art. 9). In addition, they bar the establishment of "ties with organizations, institutions, or

individuals outside the country, and obtaining their support and assistance for carrying out activities

which endanger state security" ( ibid., 25, art. 7 ), while, according to critics, leaving the definition of

endangering state security "completely vague and open to political interpretation" ( ibid., 6; Crosslines

Global Report 12-13 Mar. 1995, 22). The regulations also provide for punishment of individuals by their

work units or other "higher competent authorities," including the "state security organs," when they are

found to have endangered state security without actually having committed a crime ( HRWAsia and

HRIC 29 July 1994, 27, art. 22). Human rights advocates contend that the Detailed Implementation

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

12 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Regulations are clearly targetted at dissidents attempting to voice political criticisms using legal means

( ibid., 5; Crosslines Global Report 12-13 Mar. 1995, 22).

4.2.3 Use of the Legal System by Citizens
Under the 1990 Administrative Procedure Law, Chinese citizens are allowed to sue officials ( UPI 12

July 1994; Country Reports 1994 1995, 558, 560). In addition, new regulations were scheduled to

come into effect 1 May 1995 allowing citizens to sue police for corruption or neglect of duties, part of

an on-going anti-corruption drive ( Reuters 14 Feb. 1995)[update ?]. The government has reported

some 70,000 lawsuits against officials since 1990, with a success rate of 37 per cent, while a

"considerable number" of others were settled out of court ( UPI 12 July 1994; FEER 4 Aug. 1994; see

also Zhongguo Xinwen She 27 Sept. 1994). According to official figures, 1,094 cases of police and

judicial authorities suspected of breaking laws went to court in 1994, with 47 people jailed ( Reuters 13

Mar. 1995). As well, 409 reports of police use of torture, and 4,441 reports of illegal detention were

investigated; however no indication of their outcome is available ( ibid.). [Overall in 1994, almost half a

million criminal case were tried in China, with a conviction rate of over 90 percent ( AP 13 Mar. 1995;

Country Reports 1994 1995, 559).]

An article in Business Week describes the success of one public-interest legal centre in Wuhan (

Business Week 6 June 1994). In one case an entrepreneur from Hangzhou, falsely accused of stealing

patents, was able to sue the PSB for 500 yuan after they had detained him, "ransacked his home, and

confiscated all his belongings" ( ibid.). In another case, reported in the Chinese media, two well-known

anti-smoking activists sued Beijing PSB authorities for unlawful detention after they had been held for

18 days for peacefully protesting in a Beijing department store ( UPI 21 Nov. 1994; VOA 21 Nov.

1994). They had been protesting on the invitation of the National Smoking and Health Association, and

were awarded 3900 yuan (US$500) ( ibid.; UPI 21 Nov. 1994).

In many cases, however, corruption within the court system has been a problem ( LCHR July 1994, 51;

SCMP 21 Aug. 1994). According to the Lawyers Committee on Human Rights,

Reports from Chinese sources in the past year [1993] tell in shocking detail of an

increasingly sophisticated system under which release from custody may be obtained for a

certain amount, medical parole for another sum, and so forth. Corruption represents an

obvious distortion in the legal system, creating the potential for substantial human rights

abuses ( LCHR July 1994, 51).

In one case, Zhang Xin, a judge from Shenzhen, was reportedly placed under house arrest several

times after he discovered that his superior was having an affair with his wife. A subsequent letter

campaign to expose corruption in the courts reportedly landed him in a "labour education centre," from

which he eventually escaped and fled to Hong Kong and the United States (SCMP 21 Aug. 1994). In

addition, according to a UPI report, jurist Wang Jiaqi, who was arrested in March 1994 but managed to

escape to the United States,

recently cited two cases he had been working on before his detention. One involved the

police beating up the driver of a car involved in a traffic offense, the other the death in

police custody of a peasant accused of street brawling. In the first case, the driver turned

out to be the son of Qiao Shi, head of China's national security, and Beijing's chief of police

went personally to apologise to him. But the peasant's family in the second case got

nowhere. They spent 10,000 yuan ($1,150)--several years' wages for the average

peasant--trying to discover what happened. A string of independent lawyers turned the case

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

13 of 31 9/16/2013 4:10 PM



down and when Wang finally presented the case to a Beijing law court, the judge refused to

hear it ( UPI 12 July 1994).

According to UPI, despite a dramatic increase in the number of lawyers and lawsuits in China,

"Politically sensitive areas like human and worker rights have proven to be no-go areas in the

government's eyes. Individual lawyers are warned not to defend political dissidents ... or advise in cases

alleging police brutality or high-level corruption" ( ibid.). Besides those mentioned above, Wang Jiaqi

was involved in a number of other cases against officials, including that of Yan Zhengzxue, a Zhejiang

Province delegate to the People's Congress and dissident painter who had sued police for illegally

detaining and beating him in 1993 ( HRWAsia 4 May 1994, 7, 11; Ottawa Citizen 20 Sept. 1994;

HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 15). A police officer was given a one-year suspended sentence in that

case. Shortly afterward, however, Yan's son was struck and killed in Beijing by an "official-looking

vehicle," and Yan was arrested for alleged bicycle theft and given a two-year sentence, while Yan's

lawyer, Yuan Hongbing, was also arrested and remains in custody (Ottawa Citizen 20 Sept. 1994; AFP

17 Oct. 1994; Eastern Express 10 Oct. 1994; UPI 12 July 1994; AI 6 Apr. 1994; HRWAsia 4 May 1994,

7).

5. LIMITS OF EXPRESSION

5.1 Publishing and Broadcasting
The DIRB's December 1993 Question and Answer Series: China: Economic Growth and Human Rights

describes the communications revolution that has been taking place in the PRC in recent years.

Changes include an increase in the use of fax machines, satellite dishes, direct-dial international

telephone lines, personal pagers, the proliferation of tabloids and other publications, as well as changes

that privatization is bringing to radio programming, advertising, and news gathering ( DIRB Dec. 1993,

7-12). According to a recent New Yorker report by Orville Schell, illegal underground publishing,

including the publishing of dissidents' manuscripts, flourished in the late 1980s, slowed considerably in

the fall-out from Tiananmen Square, but increased again after Deng Xiaoping's 1992 southern tour

revived economic reforms (New Yorker 25 July 1994, 28-29). A banned book critical of the Chinese

economy is said to have sold almost a million copies ( ibid., 30). By 1992, one-third of the 90,000 titles

published in China were estimated to be illegal ( ibid.; see also Country Reports 1994 1995, 562;

Current History Sept. 1994b, 270-271).

There have also been changes in radio programming, including a proliferation of call-in shows in large

cities like Shanghai, in which people comment publicly on cultural, social, family, and local issues (New

Yorker 25 July 1994, 31-32; Business Week 6 June 1994). However, political commentary remains

problematic and controversial views are still excluded from these shows and from print media (New

Yorker 25 July 1994, 31; see also Country Reports 1994 1995, 562; FEER 1 Sept. 1994; Current

History Sept. 1994a). Schell also describes the government's largely ineffective ban on the private use

of satellite dishes without official permission (New Yorker 25 July 1994, 34; see also Country Reports

1994 1995, 562; SCMP 26 Sept. 1994), and the sporadic, although sometimes severe, punishments

meted out in an effort to enforce publishing and broadcasting regulations that are ignored by a large

number of people (New Yorker 25 July 1994, 34). According to Schell,

The reality of China today is that issuing edicts against the sale of satellite dishes, banning

books, fining second-channel publishers, and even imprisoning the occasional book king

[illegal distributer] have done little to slow down the commercial forces that are driving

China's quasi-underground media forward (New Yorker 25 July 1994, 34).

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

14 of 31 9/16/2013 4:10 PM



However, Schell sums up,

for those to whom freedom of the marketplace is less important than freedom of expression

and freedom from political persecution, and for those who still languish in prison for their

political views, the changes sweeping China still have not delivered very immediate returns

( ibid., 35).

Thus the writing, printing or distribution of political pamphlets and handbills, for instance, were

considered part of the crimes committed by such dissidents as the "Beijing Fifteen" ( AAASHRAN 3 Aug.

1994; HRWA and HRIC 29 July 1994, 9), several Guangdong activists ( HRW Dec. 1993, 152), and

Tibetan scholar Samdup Tsering ( Central Tibetan Administration 9 Aug. 1994; International PEN June

1994, 25). Many others detained in 1994 had signed petitions aimed at the government ( AI 15 Mar.

1994; ibid. 8 Mar. 1994; Country Reports 1994 1995, 566, 569; International PEN June 1994, 14-25).

In addition, Lin Mu was detained in January 1995 and had his manuscripts confiscated for writing about

ex-Communist Party General-Secretary Hu Yaobang, under whom he had served as secretary ( HRIC 17

Feb. 1995). Independent publisher Liu Taiheng, of the Hainan Publishing House, was reportedly

arrested in October 1993, possibly in connection with the publication of a banned book on war

compensation from Japan ( International PEN June 1994, 16-17). Several journalists also have been

arrested in recent years; their cases are described below.

5.2 Journalists and Artists
In the last few years several journalists have been detained andor sentenced for allegedly "leaking

state secrets" to foreign reporters or press services. In April 1993, Wu Shishen, a Xinhua editor, was

sentenced to life imprisonment for selling to a Hong Kong reporter the text of Communist party leader

Jiang Zemin's address to the 14th Party Congress a week before its official release, while Ma Tao, of

China Health Education News, was sentenced to six years as an accomplice ( Asia Watch Feb. 1994, 7;

LCHR July 1994, 53; HRW Dec. 1993, 153; SCMP 18 Oct. 1994a). Xi Yang, a Hong Kong-based reporter

for Ming Pao, was arrested in Beijing in September 1993, and sentenced in March 1994 to 12 years in

prison and two further years of deprivation of political rights for allegedly leaking information about

interest rates and gold transactions of the People's Bank of China ( International PEN June 1994, 19;

Business Week 6 June 1994; HRWAsia 4 May 1994, 7; SCMP 18 Oct. 1994a; Country Reports 1994

1995, 562). The stiff sentence has been interpreted as a warning to Hong Kong reporters to censor

their reporting ( HRWAsia 4 May 1994, 7; FEER 1 Sept. 1994). Tian Ye, a bank official who allegedly

leaked the documents to Xi, was sentenced to 15 years in prison and a further three years of

deprivation of political rights (Country Reports 1994 1995, 562; Reuters 11 Nov. 1994).

Bao Weiji and his wife Zhao Lei, former Foreign Ministry employees, were sentenced in May 1993 to ten

and six years in prison respectively for allegedly giving secret documents to Washington Post bureau

chief Lena Sun, whose Beijing office was raided by security agents in May 1992 ( Asia Watch Feb. 1994,

4-5; HRW Dec. 1993, 153; AI 1994, 100; SCMP 18 Oct. 1994a). Also sentenced in the case were Tang

Yi, an assistant to the Commerce Minister, and journalist Wang Jun, to four and two years in prison

respectively ( Asia Watch Feb. 1994, 5). The charge of leaking state secrets was also levelled against

Beijing University law teacher Yu Meisun, who was sentenced to three years in prison in October 1994

for allegedly giving state documents to a reporter who worked for a Shanghai newspaper; the reporter

in this case was apparently released after questioning (SCMP 29 Oct. 1994).

International PEN also recorded several incidents of intimidation of foreign reporters in the first half of

1994. In March, Nick Driver of UPI and Matthew Forney of Newsweek were detained and interrogated

for six hours after interviewing dissident Liu Nianchun, while Caroline Straathof of the Dutch newspaper

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

15 of 31 9/16/2013 4:10 PM



De Volkskrant was similarly detained and interrogated, and had work confiscated, after visiting

someone thought to have contact with Liu ( International PEN June 1994, 22; AI 15 Mar. 1994). James

Hattori and Joan Gilbertson of CBS, along with their cameraman and Chinese driver, were detained and

questioned for two hours in June 1994 after filming soldiers on Tiananmen Square, and had to give up

their footage ( International PEN June 1994, 22). In May 1994 an NBC film crew also had to give up

footage as well as passports, and were detained and questioned for an hour, after interviewing Wang

Dan ( ibid.). Wall Street Journal correspondent Kathy Chen and BBC journalist Carrie Grace also

reported episodes of short detention and interrogation in June and March 1994 respectively ( ibid.).

In May 1994 Human Rights WatchAsia reported "a far-reaching political clampdown on the arts [in

which] film directors, poets, and publishers have been harassed or banned from working" ( HRWAsia 4

May 1994, 2; see also International League for Human Rights 6 Mar. 1995). According to Country

Reports 1994, "Seven film directors were banned in March [1994] for entering their works in an

overseas film festival without going through official channels" (Country Reports 1994 1995, 562).

Internationally-renowned filmmaker Zhang Yimou reportedly had to make a "self-criticism" in

September 1994 for allowing his film To Live to be submitted to the Cannes Film Festival without

submitting it to authorities for "official examination" (Ming Pao 20 Sept. 1994). In 1993 the award-

winning film Farewell My Concubine required "substantial cuts" before it could be released in China (

HRW Dec. 1993, 153). Also in 1993, according to Human Rights Watch, "At the first Shanghai

International Film Festival, works by China's independent filmmakers were banned without exception" (

ibid.).

Ma Liuming and Zhu Min, two Beijing "performance artists," were arrested in summer 1994 while

performing a nude piece; the entire audience was also reportedly detained ( BBC Summary 1 Aug.

1994; Current History Sept. 1994b, 273). At the same time some 20 to 30 other performance artists in

Beijing's Dongfang Village were reportedly forced out of their homes ( BBC Summary 1 Aug. 1994).

There are an estimated 100 performance artists in each province of China ( ibid.).

Geremie Barmé writes in Current History that there has been a growth of what he calls "bankable

dissent" among underground artists, writers, and intellectuals who "are not considered a threat to the

present regime ( Sept. 1994b, 270, 272). He reports that many artists and thinkers who are not

officially recognized in China have found outlets for their work in Hong Kong and Taiwan, and several

"prodigal cultural dissidents" have been able to safely return to China from abroad ( ibid. 272-273):

[These cultural dissidents] see the possibilities of using China as a backdrop for artistic

endeavors that are aimed at an elite Western or Asian audience, and the exigencies of

exploiting China's reputation as a repressive totalitarian state for the marketing of their

work. Like their Hong Kong and Taiwan compatriots, this group along with their nonofficial

cultural colleagues in China, remain at the forefront of "Othering the Motherland," a

process of maintaining and exploiting the mystique of socialist China ( ibid. 272).

6. TREATMENT OF POLITICAL DISSIDENTS

6.1 Incommunicado Detention, Administrative Sentencing, Petty Charges
A number of commentators have recently noted that the Public Security Bureau (PSB) is increasingly

holding political dissidents for long periods without charge and without informing their families, and

sometimes without acknowledging that the individual is in their custody ( HRWAsia and HRIC 29 July

1994, 1; Ottawa Citizen 20 Sept. 1994; LCHR July 1994, 50; Libération 28 Aug. 1994). For example, in

May 1994 longtime activist Liu Nianchun was led away by plainclothes officers in Beijing, but officials

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

16 of 31 9/16/2013 4:10 PM



only acknowledged they were holding him in September (Ottawa Citizen 20 Sept. 1994; HRWAsia and

HRIC 29 July 1994, 4, 12). As reported in section 4.1, Liu was finally released without charge the next

month ( AFP 17 Oct. 1994; SCMP 18 Oct. 1994b; Country Reports 1994 1995, 563; HRIC 17 Feb.

1995). Other recent examples of prolonged detention without charge or contact with family members

include Wei Jingsheng, Shanghai dissident Dai Xuezhong, Beijing University professor Xiao Biguang,

and members of the "Beijing Fifteen" (Country Reports 1994 1995, 558; Ottawa Citizen 20 Sept. 1994;

HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 1-2, 4, 11, 14; Eastern Express 10 Oct. 1994), as well as Tibetan

scholar Samdup Tsering ( Central Tibetan Administration 9 Aug. 1994).

Political dissidents are also often held without charge under administrative detention, possibly to avoid

the publicity and international attention that a trial might bring ( AI June 1994, 4; ibid. 10 May 1994;

LCHR July 1994, 50; AFP 12 Oct. 1994; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 6). One form of

administrative detention is "shelter for investigation," which allows authorities to detain individuals

without charge; it is used to hold almost one million people annually, according to a 1992 Chinese

media report cited by Country Reports 1994 (Country Reports 1994 1995, 558; see also AI June 1994,

4). One example is the case of Lu Honglai, a veteran activist from Tianjin who was arrested in

Guangzhou and charged in July 1994 with planning to leave the country illegally. His wife, Li Jiyan, was

reportedly told by authorities that Lu was being detained for investigation of the alleged crime, which

could take up to one year before completion (Eastern Express 4 Oct. 1994).

Several examples have already been given in this report of dissidents being sentenced administratively

by the police for up to three years of re-education through labour, rather than being formally tried in a

court. Administrative sentencing allows police to by-pass trials, and has been widely criticized for many

years ( AI June 1994, 4; ibid. 10 May 1994; see also DIRB Dec. 1993, 29). According to Xiao Qiang, in

1994

"Re-education" was clearly seen by the authorities as a convenient way of dealing with

dissidents without the publicity or the evidentiary problems of a trial. Most families have

not even been given the "re-education" orders, as is required under Chinese law, and this

makes it virtually impossible to appeal the sentences (Crosslines Global Report 12-13 Mar.

1995, 23).

Although many dissidents are still being charged with crimes of counter-revolution (Country Reports

1994 1995, 560; AFP 19 Nov. 1994; SCMP 28 Aug. 1994; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 1-2;

HRWAsia 16 Dec. 1994; AI 1994, 98-99), authorities are increasingly charging activists with petty

crimes, possibly to avoid international notice (Crosslines Global Report 12-13 Mar. 1995, 22-23) [The

charge of "leaking state secrets" levied against several journalists and officials has been described by

the Lawyers Committee for Human Rights as an example of authorities using an alternative charge

because it "appears more palatable to the outside world than the use of 'counterrevolutionary' charges"

( LCHR July 1994, 53).]. Amnesty International reports that this was the case with many of the

thousands of less well-known people incarcerated after the June 1989 crackdown, the charges often

being "hooliganism" or "disturbing public order," but with disproportionately harsh sentences ( AI June

1994, 1, 3). Wei Jingsheng's secretary, Tong Yi, was charged in August 1994 with allegedly forging an

official stamp while applying to study at Columbia University. However, her sentence of two and a half

years, announced in December 1994, is for "disturbing public order." She has complained of beatings in

prison, of enforced long work hours, and of having to share a cell with ten other prisoners (Crosslines

Global Report 12-13 Mar. 1995, 23; Eastern Express 1 Nov. 1994; HRWAsia 24 Jan. 1995; Country

Reports 1994 1995, 560). Zhang Lin, a veteran activist sentenced to two years on "counter-

revolutionary" charges in 1989 and released in March 1991, was again arrested in Beijing in May 1994,

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

17 of 31 9/16/2013 4:10 PM



reportedly while planning a commemoration of the 4 June 1989 crackdown ( HRWAsia and HRIC 29 July

1994, 15). This time he was sentenced to three years of re-education through labour, to be served in a

coal mine. The charge against him, however, was "hooliganism" for not having his marriage license in

order (Crosslines Global Report 12-13 Mar. 1995, 23; Reuters 4 Sept. 1994; AP 21 Feb. 1995).

6.2 Surveillance, House Arrest, Round-ups
Political dissidents in the PRC who are not in prison often face discrimination and encounter difficulty

finding employment (Country Reports 1994 1995, 561; Crosslines Global Report 12-13 Mar. 1995, 24),

although economic reforms reportedly allow for more options for finding individual work apart from

state employment [Orville Schell reports that in 1992 nearly three-quarters of urban workers were still

employed by the state (1994, 394). On side-streets in Shanghai he found "flotillas of small private

stalls, often run by ex-prisoners or youths who had done time in reeducation-through-labor camps and

could not get government jobs upon release. They sold everything from lingerie to shoes and hats to

T-shirts, many emblazoned with English words and phrases" ( ibid. 386).] (Country Reports 1994 1995,

561; New Yorker 29 July 1994, 35). Dissidents are often trailed by PSB members, endure close

surveillance, and are frequently rounded-up for short periods of questioning ( AI 1994, 99; AFP 9 Aug.

1994; VOA 7 Dec. 1994; HRWAsia 8 Dec. 1994; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 11; Eastern Express

14 Sept. 1994). [The cases of several dissidents who were detained or questioned during events of

international significance are discussed in section 3.1. ] Seventy-four-year-old Xu Liangying was placed

under virtual house arrest in March 1994 after signing a petition asking the government to release

political prisoners ( AI 15 Mar. 1994). Chen Ziming, released early for medical parole from his 13-year

sentence following the June 1989 crackdown, is also under house arrest with PSB agents permanently

stationed in the hallway outside his apartment, stopping visitors and keeping Chen from even taking a

walk. His wife, Wang Zhihong, has complained that they are both effectively prevented from earning a

livelihood by the close surveillance (Eastern Express 14 Sept. 1994; SCMP 4 Oct. 1994; Country

Reports 1994 1995, 557, 560-561; New York Times 29 Aug. 1994, A2; FEER 8 Sept. 1994). PSB

officials also reportedly interfered with Chen's recent treatment in hospital for cancer ( AAASHRAN 26

Oct. 1994; Eastern Express 14 Sept. 1994).

Ding Zilin, a Philosophy professor at Beijing University and mother of a 17-year-old boy who was killed

in Beijing during the June 1989 crackdown, has sent information on nearly 100 of the crackdown

victims to Hong Kong for publication. As a result, she and her husband Jiang Peikun endure frequent

periods of heavy surveillance--11 between March and September 1994--and occasional questioning

(SCMP 17 Sept. 1994; AFP 15 Sept. 1994). Police reportedly told Ding that her virtual house arrest was

needed to protect her from other citizens whose feelings had been hurt by her work (Crosslines Global

Report 12-13 Mar. 1995, 24). As well, veteran activist Lu Honglai, secretly detained in mid-June and

finally charged in July 1994 with trying to leave the country illegally, had reportedly protested the tight

surveillance imposed on him by the PSB as the 5th anniversary of the Beijing massacre approached

(Eastern Express 4 Oct. 1994; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 12-13). Several other dissidents

released from detention remain under surveillance by the PSB ( AI 1994, 99).

American Orville Schell was questioned by the Beijing PSB along with his pregnant wife in 1991,

ostensibly for not having registered promptly at his hotel, but more probably for planning to deliver a

speech on human rights to other foreigners in Beijing ( Schell 1994, 256-264). Their brief but

unsettling exposure to official scrutiny produced notable side-effects: he and his wife endured close

surveillance afterwards, and many of their Chinese friends refused to associate with them. Writes

Schell,

Although ultimately I was not required to pay a fine and was able to leave the country

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

18 of 31 9/16/2013 4:10 PM



without incident, the whole experience highlighted for me the way the state has succeeded

in using fear and ostracism to isolate and control anyone it views as politically suspect.

Once an individual is tainted by accusation, he becomes ensnared in a crippling

psychological paradox. Not only is he made to feel sullied, but at the same time he also

acquires the unshakeable capacity to sully everyone he comes in contact with as well. Thus

in one deft stroke, the Party is able to contrive a devastating condition of double jeopardy.

First, it cripples those it condemns with accusations of political incorrectness, and then it

delivers a coup de grace by transforming the accused from simple victims into potential

destroyers of all their friends and relatives as well. A few exceptional people may remain

loyal under such circumstances, but historically, many more Chinese have found it

expedient to abandon friends and colleagues--sometimes even divorce spouses, and sever

all connection with parents and children--to escape guilt by association (1994, 262).

6.3 Treatment of Family Members
Family members often become the spokespeople for arrested dissidents (Eastern Express 10 Oct. 1994;

ibid. 25 Oct. 1994; AFP 17 Oct. 1994; Reuters 4 Sept. 1994; AFP 4 Oct. 1994), and their own lives and

employment opportunities can be disrupted (Country Reports 1994 1995, 561; AI June 1994, 31). For

example, Wang Hui, the wife of detained labour activist Zhou Guoqiang, disappeared at the end of April

1994. Her father has been unable to locate her through the police or PSB (Ottawa Citizen 20 Sept.

1994; HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 15). Jailed veteran activist Ren Wanding's wife, Zhang

Fengyin, was at the centre of a housing dispute in Beijing over which she demonstrated outside a police

station ( Asia Watch Feb. 1994, 70; Country Reports 1994 1995, 561). Zhang and her 13-year-old

daughter had been evicted from their apartment just before Ren's sentencing, and in July 1993 were

detained for ten days, reportedly to keep them from further publicizing either their plight or Ren's

deteriorating medical condition ( Asia Watch Feb. 1994, 70). Country Reports 1994 reports that Zhang

and her daughter "remained in poor housing during 1994" (Country Reports 1994 1995, 561). The

family members of escaped dissident Wang Fuchen have also reportedly endured frequent police

questioning and visits (Eastern Express 24 Oct. 1994). Similarly, the parents of Bao Ge were brought to

the police station for questioning following Bao's arrest in June 1993 for attempting to register a human

rights organization ( HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 11). The family's telephone was cut off

reportedly because police suspected them of contacting foreign reporters (SCMP 26 Oct. 1994).

Chen Zemin's wife Wang Zhihong has complained that heavy surveillance has stopped her from

working. In October 1994 she told a South China Morning Post reporter, "How can I go to work if the

public security officers follow me to the office? Before, I used to take orders such as typing at home, but

now nobody can enter our home under the surveillance and where can I get the clients?" ( SCMP 4 Oct.

1994). Li Jingfang, the wife of incarcerated dissident Qin Yongmin, has reportedly been warned not to

talk to foreign reporters about her husband's deteriorating health. Li claims that Qin was tortured twice

in June and July 1994, and has been denied adequate medical treatment for a number of conditions

allegedly resulting from his ill-treatment (New York Times 29 Aug. 1994, A1-A2; FEER 8 Sept. 1994;

Libération 28 Aug. 1994; Eastern Express 30 Sept. 1994).

6.4 Prison Conditions
[For background discussion of the Chinese prison system, please see the DIRB's Question and Answer

Series: China: Economic Growth and Human Rights, December 1993, pp. 28-32.]

Long-standing concerns regarding the treatment of political prisoners in the Chinese prison or labour

reform system include the use of torture and forced labour, solitary confinement, and the withholding of

medical treatment (see DIRB Dec. 1993, 28-32; ibid. Dec. 1991, 54-57). Yang Zhou was reportedly

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

19 of 31 9/16/2013 4:10 PM



beaten so badly by police in early 1994 that he will be scarred for life (Libération 28 Aug. 1994;

HRWAsia and HRIC 29 July 1994, 14-15). Liu Gang, a Tiananmen Square leader who was arrested in

June 1989 and sentenced in February 1991 to six years in prison and a further two years' deprivation

of political rights, claims he has suffered severe torture while in prison ( Asia Watch Feb. 1994, 65-67;

see also DIRB Dec. 1993, 24), and denied medical treatment ( Asia Watch Feb. 1994, 66). Liu's family

was denied permission to visit him at the Lingyuan Labour Reform Camp [For a report on the Lingyuan

Labour Reform camp and its use of prison labour for export production, please see News From Asia

Watch [New York], 1 September 1992, Vol. 4, No. 23, "China: Political Prisoners Abused in Liaoning

Province as Official Whitewash of Labor Reform System Continues."] in Liaoning Province ( ibid., 66-67;

AI June 1994, 5-6). Officials allowed journalists to see him through a glass panel in February 1994, but

they were not permitted to speak with him ( ibid., 6; Country Reports 1994 1995, 558). Chinese

officials portray Liu as a liar and deny that he has been ill-treated ( Asia Watch Feb. 1994, 66-67;

Country Reports 1994 1995, 558).

Amnesty International's June 1994 report China: Human Rights Violations Five Years after Tiananmen

includes an appeal from prisoners at Hangyang prison, in Hubei Province, many of whom had been

arrested in the crackdown after 4 June 1989. Incidents of torture from 1990-91 include beatings,

whippings, solitary confinement, and denial of medical care ( AI June 1994, 22). The Amnesty

International report states that 300 of the 500 people arrested for pro-democracy activities in 1989 and

sent to Beijing No. 1 Reform-Through-Labour Detachment have been released ( ibid., 31). However, for

those still in detention, their

conditions and treatment ... are reported to be particularly harsh. They are required to

carry out hard manual labour, including highly-labour intensive agricultural work and

road-repairs. Those who do not fulfil the daily work quotas assigned to them are reportedly

subjected to punishments, including deprivations of food and corporal punishments, and

many are said to be in poor health. In most cases, their families are reported to live in

miserable conditions ( ibid.)

Many political prisoners are kept in solitary confinement ( AI 1994, 100). Amnesty International reports

that Sun Xiongying, sentenced to 18 years in prison for defacing a statue of Mao Zedong and putting up

posters in Fuzhou, Fujian Province, was held in solitary confinement for six months, while two others,

Yu Zhijian and Yu Dongyue, were kept in solitary for two years, and ill-treated physically ( AI June

1994, 44). At Beijing No. 2 prison, Shi Xuezhi was given solitary confinement and electric shocks after

he put a note in a latex glove he was inspecting, hoping a foreign buyer would read it and realize this

export product was made by prison labour ( HRWAsia and HRIC 19 May 1994, 4). Similarly, Shen

Licheng protested long working hours at the prison and also received electric shocks, a beating, and

solitary confinement ( ibid., 5). Prisoners in solitary confinement are reportedly handcuffed and

shackled ( ibid., 7), and can be kept in cells as small as four square metres ( AAASHRAN 26 Oct. 1994).

Several political prisoners have suffered deteriorating health while in prison. The case of reported

torture victim Qin Yongmin has been mentioned in section 6.3; he has complained of inadequate

medical care after his beatings in prison (Country Reports 1994 1995, 557; FEER 8 Sept. 1994;

Eastern Express 30 Sept. 1994). Ren Wanding, who served four years in prison in the early 1980s for

founding China's first human rights organization, is currently serving seven years, with a further three

years' deprivation of political rights, for his role in the 1989 protests ( Asia Watch Feb. 1994, 68-69).

Ren suffers from a number of serious conditions, including deteriorating eyesight, sciatica, and chronic

gastritis ( ibid.). His supporters have complained for years that his health is failing in prison and that he

is being denied adequate care ( ibid.; Country Reports 1994 1995, 557).

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

20 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Bao Tong, 62, formerly a top adviser to ex-Communist Party General-Secretary Zhao Ziyang, who was

ousted in the June 1989 crackdown, is the most senior official still in prison after the crackdown

(Eastern Express 1 Nov. 1994). His wife, Jiang Zongchao, has appealed for his release on medical

grounds ( ibid.; Asia Watch Feb. 1994, 61-62). Bao has undergone a number of operations, but

requests to be treated by his own doctor have been denied ( Asia Watch Feb. 1994, 62). Asia Watch

reported in February 1994 that Bao was being kept in solitary confinement in Qincheng Prison, "China's

main detention facility for top political prisoners" ( ibid. 61).

Journalist Gao Yu is being held in Yanqing Prison, 50 miles north of Beijing, described by Human Rights

in China as "a hospital prison holding about 1,000 inmates, 60 to 70 percent of whom are thought to be

mentally ill" ( HRIC 18 Jan. 1995). Gao has complained of deteriorating health and of having to share a

cell with murderers and robbers ( ibid.) A number of political prisoners are also said to be held in

psychiatric institutions in Beijing and Shanghai (Country Reports 1994 1995, 557; Asia Watch Feb.

1994, 27, 114-115; Reuters 17 Sept. 1993b). Wang Wanxing, for example, was arrested for unfurling a

banner in Tiananmen Square in June 1992 protesting, among other things, the 1989 Beijing massacre

and Wang's own periods of political imprisonment in 1966 and 1976, when he had supported Deng

Xiaoping during periods of Deng's political disfavour ( Asia Watch Feb. 1994, 114-115; Reuters 17 Sept.

1993b). Wang was diagnosed as suffering from "political paranoia," and his wife, under pressure,

agreed to have him committed to Beijing's Ankang Psychiatric Hospital to avoid labour camp. However,

Wang has subsequently complained that he is not a psychiatric patient and is being forced to take

medication ( ibid.; Asia Watch Feb. 1994, 114-115).

Briefly, two other prison-related issues which have received a great deal of attention in recent years

concern China's world-leading, and increasing, use of capital punishment ( AI 5 May 1994; Toronto Star

29 Oct. 1994), and the reportedly widespread and lucrative trade in the organs of executed prisoners (

HRWAsia Aug. 1994; Toronto Star 29 Oct. 1994; SCSMP 30 Oct. 1994). Amnesty International

recorded 2,564 people sentenced to death in China in 1993, with 1,419 known to have been executed.

These figures are estimated to be much lower than the number of actual executions ( AI 5 May 1994).

Gao Peiqui, an exiled former PSB officer of 10 years standing, stated recently that as many as 10,000

executions are performed in China annually (Toronto Star 29 Oct. 1994). The U.S. Department of

State, however, reports that there were no known cases of executions for political offenses in 1994 or

1993 (Country Reports 1994 1995, 560; Country Reports 1993 1994, 608).

An August 1994 report by Human Rights WatchAsia alleges that "executed prisoners are the principal

source of supply of body organs for medical transplantation purposes in China" and notes with alarm

"the obvious linkage between China's extensive use of the death penalty and the country's burgeoning

organ trade and transplant program" (2). The South China Sunday Morning Post reported on 30 October

1994 that at least one Hong Kong renal specialist, Dr. George Chan Man-kam, maintains a network of

contacts in China who call him when executions are scheduled. Kidney operations in China are reported

to cost foreigners up to $44,000 (Toronto Star 29 Oct. 1994). A recent BBC documentary reportedly

alleges that ambulances often wait at execution sites in order to recover organs (ctd. in ibid.); donor

permission is reportedly rarely sought ( ibid.; HRWAsia Aug. 1994, 2).

7. FURTHER DISCUSSION

One factor which could have a large impact on the treatment of dissidents in China is the apparent

ill-health of aging patriarch Deng Xiaoping, and the Chinese government's efforts to prepare for the

post-Deng era. As reports of Deng's declining health are received (Toronto Star 16 Oct. 1994; Reuters

12 Feb. 1995; ibid. 13 Feb. 1995), officials are said to be very cautious about either allowing opposition

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

21 of 31 9/16/2013 4:10 PM



voices or angering the public with public arrests and sentencings: thus the tendency for dissidents to be

charged more often for non-political crimes, and held incommunicado for long periods possibly to avoid

publicity ( AFP 12 Oct. 1994; VOA 11 Oct. 1994; New York Times 29 Aug. 1994).

The reform process continues to bring accelerating social changes to China, which include higher living

standards in some areas and more social freedoms (Business Week 6 June 1994; Country Reports 1994

1995, 556), but also include widening regional economic disparities, rampant inflation, increasing crime

and corruption, and eroding centralized government control ( Reuters 3 Mar. 1995; AP 25. Feb. 1995;

Current History Sept. 1994a; FEER 4 Aug. 1994). Exiled Chinese dissident reporter Liu Binyan writes:

... five years after the Tiananmen movement was crushed, the Communist regime is more

tense than ever. With the exception of a few large cities such as Beijing, Shanghai, and

Guangzhou, the Chinese people feel that the situation looks more and more like the eve of

Tiananmen. Inflation has already surpassed its 1988 record highs; corruption has spread

through party and government organs and is much more serious than it was in 1989. And

the unequal distribution of resources in society, which already existed in 1989 but was not

mentioned in the slogans of the Tiananmen movement, now incurs at least as much popular

wrath as does corruption (Current History Sept. 1994a).

Similarly, in an article focusing on positive aspects of reform for many in the country, Business Week

notes that "The [Communist] party still maintains its monopoly on power. Moreover, the state controls

the media and arrests whomever it wants" (Business Week 6 June 1994). Their conclusion is similar to

Liu Binyan's above:

Inflation is 24.6% in the big cities, and corruption among officials is widespread. In 1989,

that combination led to large antigovernment demonstrations. If similar unrest breaks out

after the death of 89-year-old Deng, the leadership may once again call in the troops (

ibid.).

APPENDIX: NOTES ON SELECTED SOURCES

American Association for the Advancement of Science Human Rights Action Network

(AAASHRAN).

The American Association for the Advancement of Science (AAAS) is a non-profit, non-governmental

association headquartered in Washington, DC. It was founded in 1848 and currently lists over 134,000

members among the scientific community in the US and other countries (AAAS n.d.a). The Science and

Human Rights Program of the AAAS was founded in 1976 and aims, among other things, "to document

human rights violations affecting the scientific community world-wide and to bring effective aid to

foreign scientists, health professionals, engineers, teachers and students in these fields whose

internationally recognized human rights have been violated." The AAAS Science and Human Rights

Action Network (AAASHRAN) has been operating as an electronic network since 1993, circulating

bulletins to subscribers with suggestions for support activities. Major financial support is provided by

AAAS and the Ford Foundation ( AAAS n.d.a; ibid. n.d.b).

Brook, Timothy.

Dr. Brook is the author of Quelling the People: The Military Suppression of the Beijing Democracy

Movement (New York: Oxford University Press, 1992), and has in the past briefed IRB members on the

human rights situation in China. He is currently working on projects concerning the Ming Dynasty and

on wartime collaboration between China and Japan.

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

22 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Chinese Media Sources (various):

This report makes use of some Chinese media sources, including Beijing Review, Guangming Ribao, and

Zhongguo Xinwen She. These sources are provided in English translation through the Foreign Broadcast

Information Service (FBIS), which publishes daily a wide variety of articles from the Chinese press,

radio and television. Chinese media in general is regarded as an important propaganda tool by the

government and cannot be expected to publish or broadcast any material critical of government policy

or practice (see, for example, Xinhua 6 May 1993, "Stronger Management Over Publ2ications Urged"

[FBIS-CHI-93-090 12 May 1993, pp. 15-16] or Renmin Ribao 6 May 1993, "Xinwen Zhanxian News

Front Carries Commentator's Article on Press Reform" [FBIS-CHI-93-090 12 May 1993, pp. 14-15]).

Thus these sources must be regarded with great care. However, since Chinese media outlets have

traditionally acted as a voice for the government, they can be used by outside sources to learn more

about government policies and to get a view of what the government is communicating to the Chinese

people about a specific issue. Speeches by government officials, reports of government statistics, and,

occasionally, the full text of policies, laws or regulations can be found in the Chinese press. For more

information on the Chinese media, please see Allison Liu Jernow's 'Don't Force Us to Lie': The Struggle

of Chinese Journalists in the Reform Era New York: Committee to Protect Journalists, January 1993),

and Orville Schell, "Letter from China: To Get Rich is Glorious," The New Yorker, 25 July 1994.

Human Rights in China (HRIC)

Human Rights in China (HRIC) is an independent New York-based group reporting on human rights in

the PRC. Among its Board of Directors are such exiled dissidents as Bei Dao, Fang Lizhi, Liu Binyan, and

Zhang Weiguo, as well as Sidney Jones and Robin Munro of Human Rights WatchAsia, and authors

Andrew Nathan, Anne Thurston and Orville Schell ( HRIC fax 14 Mar. 1995).

Schell, Orville. 1994. Mandate of Heaven: A New Generation of Entrepreneurs, Dissidents,

Bohemians, and Technocrats Lays Claim to China's Future. New York: Simon & Schuster.

Orville Schell is the author of several books on social and political change in China. He is also vice chair

of the Advisory Committee for Human Rights WatchAsia and a board member for Human Rights in

China. Mandate of Heaven provides a comprehensive description of political, economic and social

changes in China from 1989 to mid-1994. "The Second Channel," a chapter detailing changes in

publishing and communications in China, is reprinted in The New Yorker, 25 July 1994, as "Letter from

China: To Get Rich is Glorious." In Mandate of Heaven Schell focuses on the symbolism of Tiananmen

Square and the post 4 June 1989 crackdown, describes the political "chill" of the early 1990s, and

details the extraordinary economic boom following Deng Xiaoping's 1992 southern tour, and finally

describes what Schell sees as the many contradictions and conflicts apparent in the PRC by the

mid-1990s. Schell's account relies on personal reporting as well as a review of a variety of Chinese,

academic, governmental, and human rights sources.

Voice of America (VOA)

Voice of America (VOA) broadcasts news and entertainment features on AM, FM and short-wave radio in

English and 46 other languages to 118 countries worldwide. VOA is the Broadcasting Service of the

United States Information Agency, and has been operating since World War II. Under its charter, drafted

in 1960 and passed into law in 1976, the organization is to "serve as a consistently reliable and

authoritative source of news [that is] accurate, objective and comprehensive." The Charter also

stipulates that VOA is to "represent America, not any single segment of American society, and will

therefore present a balanced and comprehensive projection of significant American thought and

institutions." VOA is also to "present the policies of the United States clearly and effectively, and ...

present responsible discussions and opinion on these policies." Beginning in 1994, the VOA was ruled

by a Board of Governors common to all US government international broadcast services, such as Radio

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

23 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Free Europe and Radio Liberty. VOA has 1,855 staff members from over 60 countries. VOA news stories

are available on the Internet through the VOA gopher within minutes of broadcast. In VOA titles, (L)

signifies the long form of an article while (S) signifies the short form ( VOA Jan. 1995; ibid. n.d.a; ibid.

n.d.b)

Walls, Jan.

Dr. Walls is a professor in the Department of Communication and Director of the David Lam Centre for

International Communication at Simon Fraser University.

REFERENCES

Agence France Presse (AFP). 19 November 1994. "Two Chinese Dissidents get Robert Kennedy Prize."

(NEXIS)

_____. [Hong Kong, in English]. 18 October 1994. "Shanghai Dissident Sentenced to Re-Education."

(FBIS-CHI-94-201 18 Oct. 1994, p. 17)

_____. 17 October 1994. "Chinese Dissident Liu Nianchun is Released." (NEXIS)

_____. [Hong Kong, in English]. 12 October 1994. Gilles Campion. "Sentencings Worry Dissidents."

(FBIS-CHI-94-197 12 Oct. 1994, pp. 19-20)

_____. [Hong Kong, in English]. 4 October 1994. "Father 'Ignorant' of Whereabouts." (FBIS-

CHI-94-192 4 Oct. 1994, pp. 23-24)

_____. 15 September 1994. "Beijing Professor Detained in Beijing." (NEXIS)

_____. 9 August 1994. Peter Lim. "New Wave of Dissidents Flee Crackdown in China." (NEXIS)

American Association for the Advancement of Science (AAAS). n.d.a. "Frequently Asked Questions

(FAQ)." (INTERNET: AAAS gopher)

_____. n.d.b. "Science and Human Rights Program AAAS." (INTERNET: AAAS gopher)

American Association for the Advancement of Science Human Rights Action Network (AAASHRAN). 26

October 1994. "China--Denial of Adequate Medical Care to Biochemist Chen Ziming." (INTERNET:

Global Democracy Network gopher)

_____. 3 August 1994. "People's Republic of China (PRC)--Political Trial of Chemical Worker, Doctor,

Meteorologist, and 11 Others; Denial of Right to Freedom of Expression and Association."

(INTERNET: Global Democracy Network gopher)

Amnesty International (AI). June 1994. China: Human Rights Violations Five Years after Tiananmen. (AI

Index: ASA 172094). London: Amnesty International.

_____. 1 June 1994. "China: Amnesty International Appeals for Release of '1989' Prisoners."

(INTERNET: Amnesty International gopher)

_____. 10 May 1994. "China: Arrests Continue." (AI Index: ASA 17WU 0894). (INTERNET: Amnesty

International gopher)

_____. 5 May 1994. "China: Highest Recorded Death Sentence Figures Probably Fall Drastically Short

of the Truth says Amnesty International." (INTERNET: Amnesty International gopher)

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

24 of 31 9/16/2013 4:10 PM



_____. 6 April 1994. "China: Prominent Dissident Detained for the Second Time this Year." (INTERNET:

Amnesty International gopher)

_____. 15 March 1994. "China: Update on Recent Arrests." (INTERNET: Amnesty International gopher)

_____. 8 March 1994. "China: Some Dissidents Released Following Recent Arrests, Others Still

Detained." (INTERNET: Amnesty International gopher)

_____. 4 March 1994. "China: Prominent Dissidents and Human Rights Campaigners Detained."

(INTERNET: Amnesty International gopher)

_____. 1994. Amnesty International Report 1994. London: Amnesty International.

Asia Watch. February 1994. Detained in China and Tibet. New York: Human Rights Watch.

AsiaWeek [Hong Kong]. 26 October 1994. "Sentenced: Bao Ge."

Associated Press (AP). 13 March 1995. "China Judge: Criminal Cases Up." (INTERNET: Clarinet News

Reader)

_____. 11 March 1995. "Appeal Made for Chinese Rights." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 28 February 1995a. "Chinese Dissidents Petition." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 28 February 1995b. "China Dissidents Petition Government." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 27 February 1995a. "Dissidents Call for Democracy." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 27 February 1995b. "China Dissidents Urge Release." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 26 February 1995. "Lawyer Gets No Time to Prepare." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 25 February 1995. "Intellectuals Petition China." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 23 February 1995. "China Dissident's Appeal Nixed." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 21 February 1995. "Dissident's Partner Jailed." (INTERNET: Clarinet News Reader)

_____. 17 February 1995. "Chinese Executive Arrested." (INTERNET: Clarinet News Reader)

The Australian Journal of Chinese Affairs [Canberra]. January 1993. No. 29. Anita Chan. Review of

Laogai: The Chinese Gulag, by Hongda Harry Wu, and Wuhui de Zhengcheng [A March of No

Regret], by Liu Shanqing.

BBC Summary of World Broadcasts. 9 September 1994. "Dissidents; Dissident Wang Dan Leaves Beijing

During Disabled Games." (NEXIS)

_____. 1 August 1994. "The Arts and Dissent; Beijing Avant-garde Performance Artists under Arrest for

over a Month." (NEXIS)

Beijing Review [Beijing, in English]. 10-16 May 1993. Gu Chunde. "Right to Development: A Basic

Human Right." (FBIS-CHI-93-090 12 May 1993, p. 12)

Brook, Timothy. 30 March 1995. Department of History, University of Toronto. Telephone interview.

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

25 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Business Week [New York]. 6 June 1994. Joyce Barnathan et al. "China: Is Prosperity Creating a Freer

Society?" (INTERNET: Electronic Newsstand)

Central Tibetan Administration, Department of Information and International Relations. 9 August 1994.

"Urgent Action Appeal Case." Dharamsala, India: Central Tibetan Administration.

Country Reports on Human Rights Practices for 1994. 1995. US Department of State. Washington, DC:

US Government Printing Office.

Country Reports on Human Rights Practices for 1993. 1994. US Department of State. Washington, DC:

US Government Printing Office.

Crosslines Global Report. 12-13 March 1995. Xiao Qiang. "Stamping Out Dissent: Deteriorating Human

Rights Conditions in China."

Current History [Philadelphia]. September 1994a. Liu Binyan. "Tiananmen and the Future of China."

Translated by David M. Kamen. (INTERNET: Electronic Newsstand)

_____. September 1994b. Geremie Barmé. "Soft Porn, Packaged dissent, and Nationalism: Notes on

Chinese Culture in the 1990s."

Documentation, Information and Research Branch (DIRB), Immigration and Refugee Board, Ottawa.

December 1993. Question and Answer Series: China: Economic Growth and Human Rights.

_____. December 1991. China: A Country Profile.

Eastern Express [Hong Kong, in English]. 1 November 1994. Bruce Gilley. "Dissident Bao Tong's Wife

Appeals for Release." (FBIS-CHI-94-211 1 Nov. 1994, pp. 26-27)

_____. 25 October 1994. Bruce Gilley. "Shanghai Dissident Yang Zhou Offered 'Deal'." (FBIS-

CHI-94-206 25 Oct. 1994, pp. 38-39)

Eastern Express [Hong Kong, in English]. 24 October 1994. Bruce Gilley. "Police Interrogate Family of

Missing Dissident." (FBIS-CHI-94-205 24 Oct. 1994, pp. 48-49)

_____. 10 October 1994. Bruce Gilley. "Detained Activist's Wife Warned of Reprisals." (FBIS-

CHI-94-196 11 Oct. 1994, p. 41)

_____. 4 October 1994. Bruce Gilley. "Tianjin Activist Charged with Trying to Escape." (FBIS-

CHI-94-192 4 Oct. 1994, p. 24)

_____. 30 September 1994. N.S. Repin. "Dissident's Wife Reports Prison Beatings, Police Threats."

(FBIS-CHI-94-190 30 Sept. 1994, p. 32)

_____. 14 September 1994. Bruce Gilley. "Dissident Chen Ziming Leaves Hospital." (FBIS-CHI-94-178

14 Sept. 1994, p. 22)

Far Eastern Economic Review (FEER) [Hong Kong]. 15 September 1994a. Carl Goldstein. "Activist

Unbowed: Shen Tong Shrugs off his Critics."

_____. 15 September 1994b. Carl Goldstein. "China: Innocents Abroad."

_____. 8 September 1994. Lincoln Kaye. "China: Commerce Kowtow: Human Rights Concerns Lost in

Rush of U.S. Deals."

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

26 of 31 9/16/2013 4:10 PM



_____. 1 September 1994. Anthony Kuhn. "Rushing into Print."

_____. 4 August 1994. Lincoln Kaye. "Conflicts of Interest: Can Non-government Groups Challenge

Rule by Diktat?"

_____. 4 March 1993. Lincoln Kaye. "Window Dressing: Dissident's Release Aimed at Pleasing the

West."

Guangming Ribao [Beijing, in Chinese]. 11 September 1994. Yu Quanyu. "Academic Compares Human

Rights in China, U.S." (FBIS-CHI-94-187 27 Sept. 1994, pp. 42-46)

Human Rights in China (HRIC). 14 March 1995. Fax to DIRB.

_____. 17 February 1995. "Liu Qing Addresses Commission on Human Rights." (INTERNET:

HUMANRIGHTS gopher)

_____. 18 January 1995. "Concern about Gao Yu's Health and Prison Conditions." (INTERNET:

HUMANRIGHTS gopher)

Human Rights Watch (HRW). December 1993. Human Rights Watch World Report 1994. New York:

HRW.

Human Rights WatchAsia (HRWAsia). 24 January 1995. "Prison Beating of Wei Jingsheng's Secretary

Condemned." (INTERNET: Human Rights Watch gopher)

_____. 16 December 1994. "Harsh Sentences for Chinese Dissidents." (INTERNET: Human Rights Watch

gopher)

_____. 8 December 1994. "Police Threat to Chinese Dissident Condemned." (INTERNET: Human Rights

Watch gopher)

_____. November 1994. Vol. 6, No. 13. Human Rights in the APEC Region: 1994. New York: HRWAsia.

_____. August 1994. Vol. 6 No. 9. China: Organ Procurement and Judicial Execution in China. New

York: HRWAsia.

_____. 4 May 1994. Vol. 6 No. 3. China: No Progress on Human Rights. New York: HRWAsia.

Human Rights WatchAsia (HRWAsia) and Human Rights in China (HRIC). January 1995. Vol. 7 No. 1.

"China: Enforced Exile of Dissidents: Government 'Re-entry Blacklist' Revealed." New York:

HRWAsia and HRIC.

_____. 29 July 1994. Vol. 6 No. 7. Pressure Off, China Targets Activists. New York: HRWAsia and HRIC.

_____. 19 May 1994. Vol. 6, No. 5. The Price of Obscurity in China: Revelations About Prisoners

Arrested After June 4, 1989. New York: HRWAsia and HRIC.

Immigration and Refugee Board Documentation Centre (IRBDC), Ottawa. 5 December 1990. Response

to Information Request CHN7372.

International League for Human Rights. 6 March 1995. Statement to United Nations Commission on

Human Rights. Faxed to DIRB by Xiao Qiang, Director of Human Rights in China.

International PEN June 1994. Writers in Prison Committee Case List. London: International PEN.

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

27 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Kim, Samuel S. 1992. "Peking's Foreign Policy in the Shadows of Tienanmen: The Challenge of

Legitimation," The Aftermath of the 1989 Tiananmen Crisis in Mainland China. Edited by Bih-jaw

Lin. Boulder, Co.: Westview Press.

Lawyers Committee for Human Rights (LCHR). July 1994. Critique: Review of the Department of State

Country Reports on Human Rights Practices for 1993. New York: LCHR.

Libération [Paris]. 19 October 1994. "Un dissident chinois condamné à trois ans de rééducation par le

travail."

_____. 12 October 1994. Romain Franklin. "Deux dissidents condamnés à trois ans de camp en Chine."

_____. 28 August 1994. Romain Franklin. "Tortures et disparitions dans les prisons chinoises."

Ming Pao [Hong Kong, in Chinese]. 4 October 1994. "Wei Jingsheng Said 'Visiting' Developed Regions."

(FBIS-CHI-94-192 4 Oct. 1994, p. 23)

_____. 20 September 1994. "Film Director Zhang Yimou Compelled to Make Self-criticism." (FBIS-

CHI-94-186 26 Sept. 1994, p. 31)

The New Yorker. 25 July 1994. Orville Schell. "Letter from China: To Get Rich is Glorious."

New Perspectives Quarterly [Los Angeles]. Spring 1994. Vol. 11, No. 2. Fang Lizhi. "Call Beijing's Bluff

on Human Rights." (INTERNET: Electronic Newsstand)

The New York Times. 29 August 1994. Patrick E. Tyler. "Abuses of Rights Persist in China Despite U.S.

Pleas."

The Ottawa Citizen. 20 September 1994. Catharine Field. "China: Dissidents Vanish into Twilight

World." (NEXIS)

Reuters. 13 March 1995. "Corruption Soars in China, Judges Have Tough Task." (INTERNET: Clarinet

News Reader)

_____. 3 March 1995. "China's Rulers Pay More Attention to Parliament." (INTERNET: Clarinet news

reader)

_____. 28 February 1995. "China's Wang Dan Demands Reforms, Detained Briefly." (INTERNET:

Clarinet news reader)

_____. 27 February 1995. "China Dissidents Break Silence on Democracy." (INTERNET: Clarinet news

reader)

_____. 26 February 1995. "Chinese Intellectuals Demand Action Against Graft." (INTERNET: Clarinet

news reader)

_____. 23 February 1995. "China Dissident to Appeal Jail Sentence." (INTERNET: Clarinet news reader)

_____. 14 February 1995. "China Issues First Rules on Suing Police." (INTERNET: Clarinet news reader)

_____. 13 February 1995. "Daily's 'After Deng' Reference Sets Beijing Abuzz. (INTERNET: Clarinet

news reader)

_____. 12 February 1995. "Deng Xiaoping in Good Health, Daughter Says." (INTERNET: Clarinet news

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

28 of 31 9/16/2013 4:10 PM



reader)

_____. 11 February 1995. "Fingernail in Dish Sparks Brawl in Lhasa." (INTERNET: Clarinet news

reader)

_____. 28 November 1994. "China Turns Away Exiled Poet, Report Says." (NEXIS)

_____. 11 November 1994. "China Sentences Reporter after Secret Trial." (NEXIS)

_____. 4 September 1994. "China Dissident Given Three-year Sentence." (NEXIS)

_____. 15 July 1994. "Major China Dissident Trial Adjourned." (NEXIS)

_____. 17 September 1993a. David Schlesinger. "China Frees Another Dissident, To Try Others."

(NEXIS)

_____. 17 September 1993b. Claire Rosemberg. "China Puts Dissidents in Mental Asylums, Activists

Say." (NEXIS)

Schell, Orville. 1994. Mandate of Heaven: A New Generation of Entrepreneurs, Dissidents, Bohemians,

and Technocrats Lays Claim to China's Future. New York: Simon & Schuster.

South China Sunday Morning Post (SCSMP) [Hong Kong, in English]. 30 October 1994. Queenie Wang.

"Patients Buy Kidneys from Executed Prisoners." (FBIS-CHI-94-210 31 Oct. 1994, pp. 42-43)

South China Morning Post (SCMP) [Hong Kong]. 29 October 1994. Zhang Weiguo. "Cadre Jailed for

'Leaking State Secrets'." (FBIS-CHI-94-210 31 Oct. 1994, 45)

_____. 26 October 1994. Daniel Kwan. "Dissident Bao Ge's Family Appeal for Clemency." (FBIS-

CHI-94-207 26 Oct. 1994, p. 37)

_____. 18 October 1994a. "Paper Publishes List of Jailed Journalists." (FBIS-CHI-94-201 18 Oct. 1994,

pp. 15-16)

_____. 18 October 1994b. John Kohut. "Further on Release of Dissident Liu Nianchun." (FBIS-

CHI-94-201 18 Oct. 1994, pp. 16-17)

_____. 17 October 1994. Willy Wo-Lap Lam. "Journal Critical of Deng's Reform Reported to Close."

(FBIS-CHI-94-201 18 Oct. 1994, pp. 17-18)

_____. 4 October 1994. Josephine Ma. "'House Arrest' Affecting Chen Ziming's Health." (FBIS-

CHI-94-192 4 Oct. 1994, p. 24)

_____. 26 September 1994. Willy Wo-Lap Lam. "CPC Propaganda Dept Steps Up Control Over Media."

(FBIS-CHI-94-186 26 Sept. 1994, p. 29)

_____. 17 September 1994. Chan Wai-fong. "Pro-democracy Campaigner under Surveillance Since

Release." (FBIS-CHI-94-181 19 Sept. 1994, p. 37)

_____. 28 August 1994. Geoffrey Crothall. "Police Hold Tiananmen Protester Wang Dan; Beijing Holds

Wang Dan." (NEXIS)

_____. 21 August 1994. Chris Dobson. "'Outcast Judge Sneaks Son Out." (NEXIS)

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

29 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Sullivan, Lawrence R. 1992. "Reactionary Modernism in China: Cultural Conservatism and Technical

Economism in Communist Ideology and Policy Since June 1989," The Aftermath of the 1989

Tiananmen Crisis in Mainland China. Edited by Bih-jaw Lin. Boulder, Co.: Westview Press.

Thurston, Anne. January 1993. "China's Press Will be Free Someday." "Don't Force us to Lie": The

Struggle of Chinese Journalists in the Reform Era. New York: Committee to Protect Journalists

(CPJ).

Time [New York]. 10 May 1993. John Elson. "The Communists: The Party Isn't Over--Yet."

The Toronto Star. 29 October 1994. "Chinese Transplant Procedures under Fire: Report Charges

Convicts Executed for their Organs." (NEXIS)

_____. 16 October 1994. Peter Goodspeed. "The Deng Death Watch: Speculation Grows over Fate of

China's Aging Leader." (NEXIS)

United Press International (UPI). 21 November 1994. "China Pays Out for Unlawful Detention." (NEXIS)

_____. 12 October 1994. Ruth Youngblood. "China Blasted over Dissidents' Arrests." (NEXIS)

_____. 22 July 1994. "China Criticized Over Detention." (NEXIS)

_____. 17 July 1994. "China Curbs Minority Religious Rights." (NEXIS)

_____. 12 July 1994. "More Chinese Sue Cadres for Power Abuse." (NEXIS)

_____. 20 September 1993. Nick Driver. "China's Leading Dissident Home, Defiant." (NEXIS)

U.S. Department of State, Office of Asylum Affairs, Bureau of Democracy, Human Rights and Labour. 26

May 1994. China--Country Conditions and Comments on Asylum Applications. (DIRB DocViews)

Voice of America (VOA). 18 January 1995. Stephanie Mann. "China--Linking Science and Human

Rights." (INTERNET: VOA gopher)

_____. January 1995. "The Voice of America: News and Information for a Global Audience."

(INTERNET: VOA gopher)

_____. 11 December 1994. "China Blocks Visit by Renown Poet." (INTERNET: VOA gopher)

_____. 7 December 1994. David Dyar. "China Dissident (L)." (INTERNET: VOA gopher)

_____. 21 November 1994. David Dyar. "China Court (L-Only)." (Internet: VOA gopher)

_____. 11 October 1994. Max Ruston. "China Dissident (L)." (INTERNET: VOA gopher)

_____. 3 September 1994. Chris Billing. "China--Disabled Athlete." (INTERNET: VOA gopher)

_____. n.d.a. "A Note on the Titles Used in VOA Correspondent Reports." (INTERNET: VOA gopher)

_____. n.d.b. "About the News and English Broadcasts Wire Service." (INTERNET: VOA gopher)

Walls, Jan. 14 March 1995. Director, David Lam Centre for International Communication, Simon Fraser

University. Telephone interview.

Wu, Hongda Harry. 1992. Laogai--The Chinese Gulag. Boulder, Co.: Westview Press.

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

30 of 31 9/16/2013 4:10 PM



Top of Page
Important Notices

Zhongguo Xinwen She [Beijing, in English]. 27 September 1994."Citizens File 30,000 Lawsuits Against

officials Each Year." (FBIS-CHI-94-188 28 Sept. 1994, p. 22)

The attached reproduction is a copy of an official work that is published by the Government

of Canada. The reproduction has not been produced in affiliation with, or with the

endorsement of the Government of Canada.

Issue Papers, Extended Responses and Country Fact Sheets file:///C:/Documents and Settings/brendelt/Desktop/temp rir/POLITICAL...

31 of 31 9/16/2013 4:10 PM


