
Egypt freedomhouse.org

Conditions for the media in Egypt grew worse during 2014 as Abdel Fattah al-Sisi, the army 
chief who overthrew President Mohamed Morsi in a July 2013 coup, consolidated his power. 
A new constitution adopted in January contained a number of press freedom guarantees, 
but these were undermined by important exceptions as well as existing legal restrictions that 
remained in effect. In practice, the authorities sought to purge the media of any critical 
voices, especially those deemed sympathetic to Morsi’s banned Muslim Brotherhood, in part 
by prosecuting journalists in the politicized courts. Journalists also faced violence when 
covering protests, and most media outlets increasingly displayed a strong progovernment 
bias, with self-censorship contributing to the broader loss of pluralism and diversity of 
opinion.

Legal Environment

In January 2014, Egyptians voted on a constitution drafted under the supervision of an 
interim government established after the 2013 coup. The new document, which passed the 
referendum with 98 percent of the vote amid 39 percent turnout, replaced a charter that had 
been ratified under Morsi in December 2012 and suspended by the coup. During the 
campaign period for the referendum, the authorities effectively banned all expression of 
opposition to the new constitution.

The 2014 constitution contains several encouraging provisions regarding freedom of 
expression, access to information, and the media. Article 65 guarantees freedom of thought, 
opinion, and the expression thereof. Article 68 declares that all official state documents and 
information are the property of the people, who have the right to access such materials in a 
timely and transparent manner. Articles 70, 71, and 72 all govern the press, providing for 
many of the rights that support a free media environment. They guarantee the freedom of 
the print, broadcast, and digital sectors; enshrine the right to establish media outlets; ban all 
forms of media censorship, including the suspension and closure of outlets; ban prison 
terms for press crimes; and declare the independence and neutrality of all state-owned 
media outlets. The constitution also calls for the establishment of independent regulatory 
bodies tasked with supporting and developing both private and state-owned media and 
administering all relevant regulations.

However, these positive elements are seriously undermined by a variety of exceptions and 
ambiguities. Article 71 authorizes media censorship “in times of war or general mobilization.” 
The same article, which ostensibly eliminates jail terms for media offenses, leaves room for 
imprisonment for crimes related to incitement of violence, discrimination, and defamation. 
The constitution notably fails to specify the composition and appointment procedures for 
regulatory bodies, meaning future legislation could create structures that enable political 
influence.

Page 1 of 5Egypt | Freedom House

5/1/2015http://cpf.cleanprint.net/cpf/print?url=https%3A%2F%2Ffreedomhouse.org%2Freport%2Ff...



Moreover, the existing press laws and penal code remained in place, including an array of 
articles that can be used to imprison journalists. For example, defamation is a criminal 
offense, and sentences of up to five years in prison can be imposed for blasphemy, or 
“exploiting religion in spreading, either by words, in writing or in any other means, extreme 
ideas for the purposes of inciting strife, ridiculing or insulting [the Abrahamic faiths] or a sect 
following it, or damaging national unity.”

The authorities continued to arrest and prosecute journalists in practice during 2014, 
subjecting them to deeply flawed legal proceedings that disregarded their fundamental 
rights. According to the Committee to Protect Journalists, 12 journalists were behind bars in 
Egypt as of December, nine of whom had been in custody since 2013. The most prominent 
case was that of three employees of Qatar’s Al-Jazeera television network—Peter Greste, 
an Australian citizen, Mohamed Adel Fahmy, a dual Canadian-Egyptian citizen, and Baher 
Mohamed, an Egyptian national. They were arrested in late 2013 and sentenced in June 
2014 for supposedly spreading false news and aiding the banned Muslim Brotherhood. 
Greste and Fahmy received seven-year prison terms, and Mohamed was sentenced to 10 
years due to an additional charge of possessing ammunition. Despite an international 
campaign for their release and complaints that no incriminating evidence had been 
presented at trial, the three remained in prison at year’s end. Three other foreign journalists, 
two British and one Dutch, were convicted in absentia on similar charges.

Some journalists with actual links to the Muslim Brotherhood faced criminal charges during 
the year. Samah Ibrahim, a reporter for the Brotherhood’s Freedom and Justice newspaper, 
was sentenced to a year in prison in March on charges including “disturbing the peace,” 
having been arrested in January while photographing a Brotherhood protest. Her sentence 
was later reduced to six months on appeal. In April, two reporters for a Brotherhood-
sponsored news website were arrested and charged with various crimes related to their 
journalistic activity and political affiliations. One, Abdel Rahman Shaheen, was sentenced to 
three years in prison in late June, while the other, Ahmed al-Ajos, was released on bail in 
September, though his charges were still pending.

At least two of several other journalists arrested during 2014 remained in detention as of 
December. Ahmed Fouad, a reporter for the news website Karmoz, was arrested in January 
while covering a Brotherhood protest in Alexandria. Ayman Saqr of the news website 
Almesryoon was arrested in November after covering an Islamist demonstration in Cairo.

Al-Sisi, who won a tightly controlled presidential election in May 2014 and ruled without a 
legislature for the rest of the year, made no progress on draft freedom of information 
legislation that was under debate in 2013. In November 2014, the cabinet took up 
consideration of a draft law that would prohibit the publication of information pertaining to the 
armed forces by print, radio, and television outlets, as well as on social media. The ban 
applied to analysis and investigative work, any statistics or data on military assets and 
strategy, and “any other information that might harm the security of the members of the 
armed forces.” Violations would carry prison sentences of six months to five years and fines 
ranging from 10,000 to 50,000 Egyptian pounds ($1,400 to $7,000)—penalties that would be 
magnified during a state of emergency or declared war.

Page 2 of 5Egypt | Freedom House

5/1/2015http://cpf.cleanprint.net/cpf/print?url=https%3A%2F%2Ffreedomhouse.org%2Freport%2Ff...



The new constitution calls for an independent Supreme Council for the Regulation of Media, 
but the necessary legislation had yet to be enacted in 2014. Consequently, the existing 
Ministry of Information continued to operate during the year. When a new cabinet was 
named in June, following al-Sisi’s election as president, no information minister was named. 
Instead, the prime minister appointed the head of the Egyptian Radio and Television Union 
(ERTU), Egypt’s public broadcaster, to serve as interim leader of the ministry.

Nongovernmental organizations (NGOs) dedicated to protecting journalists’ rights and 
freedom of expression have long been subject to restrictive laws that apply to all civil society 
groups. In September 2014, al-Sisi signed a decree that amended the penal code to ban the 
receipt of foreign funding for activities that “harm the national interest,” potentially affecting 
NGOs. Violations of the law can be punished with life imprisonment and fines of nearly 
$70,000, and the death penalty would apply if the offender is a public servant or linked to 
terrorism.

The government was working to augment its electronic surveillance capabilities during 2014, 
adding to concerns about privacy and the confidentiality of journalists’ sources and activities. 
By September, according to some reports, officials and private contractors had begun 
extensive monitoring of social media and other online communications platforms.

Political Environment

Following the July 2013 coup, the authorities began to purge the media of any support for 
Morsi or the Muslim Brotherhood, which was declared a terrorist organization late that year. 
This process continued in 2014 as the new regime consolidated its authority.

As in previous years, state media generally displayed a progovernment bias. In January 
2014, a Supreme Press Council created shortly after the coup named new chairpersons for 
the country’s state-owned newspapers. Although the new constitution called for independent 
bodies to oversee state media assets, they had yet to be established.

Private media also showed a strong allegiance to al-Sisi’s government during the year, partly 
because Islamist television networks had been shut down following the coup, leaving anti-
Morsi stations in a dominant position. Many high-profile media personalities voiced 
unambiguous support for al-Sisi’s May presidential bid, and in October, following a militant 
attack that killed at least 31 soldiers in the restive Sinai Peninsula, the chief editors of 17 
private and state-owned newspapers pledged to refrain from criticizing the government, the 
army, or other national institutions. Hundreds of journalists denounced the pledge on social 
media.

Throughout the year, journalists at both state-owned and private outlets who expressed 
even the slightest criticism of the regime suffered repercussions from the government or 
their employers. In March, the state television program Revolutionaries All the Way was 
suspended for criticizing the government, and seven journalists were summoned for 
investigations by the station’s legal affairs department after they expressed support for the 
show. Also that month, state-owned Radio Masr’s Om el-Donia program was suspended 

Page 3 of 5Egypt | Freedom House

5/1/2015http://cpf.cleanprint.net/cpf/print?url=https%3A%2F%2Ffreedomhouse.org%2Freport%2Ff...



over its coverage of the upcoming presidential election. In June, the well-known satirist 
Bassem Youssef was forced to cancel his popular program Al-Bernameg after he and the 
private broadcaster MBC Masr experienced sustained political pressure and threats; the 
show had already been suspended by another station in late 2013. In October, popular talk-
show hosts Wael Ibrashi of Dream TV and Mahmoud Saad of Al-Nahar TV saw their 
programs pulled from the airwaves when they carried remarks that were considered 
antigovernment or unpatriotic.

In addition to editorial pressure and censorship, journalists faced physical attacks and 
restrictions on their movement in 2014. On January 25, journalists covering demonstrations 
on the anniversary of former president Hosni Mubarak’s 2011 ouster reported dozens of 
cases of physical assault by both civilians and security forces. Many were also detained, 
searched, and had their equipment confiscated by police. In late March, Mayada Ashraf, a 
journalist for the daily Al-Dustour, was shot and killed while covering clashes between police 
and demonstrators protesting al-Sisi’s announcement that would run for president. Two 
weeks later, two journalists were shot and wounded while covering a demonstration by a 
student group opposed to the 2013 coup. Several journalists were beaten or briefly detained 
during August protests marking the anniversary of a deadly crackdown on Brotherhood 
demonstrators in 2013.

Many of the journalists in detention during the year were held for long periods without 
charges and reported mistreatment in custody. Mohamed Badr, an Al-Jazeera cameraman 
released in February after seven months of detention, alleged regular beatings and 
psychological torture. Mahmoud Abu Zied, a freelance photojournalist held without charge 
since August 2013, has reported similar abuse. Some journalists launched hunger strikes to 
protest their treatment, including Al-Jazeera’s Abdullah al-Shami, who was ultimately 
released on medical grounds in June after 10 months of detention without charges.

Economic Environment

Egypt has more than 500 newspapers, magazines, journals, and other periodicals, and the 
state retains ownership of several important titles. ERTU remains the only terrestrial 
broadcaster and controls a range of regional and specialty channels. However, several 
privately owned Egyptian satellite television channels and major pan-Arab stations have 
attracted wide viewership.

Some 50 percent of Egyptians accessed the internet regularly as of 2013, and nearly 70 
percent had access to mobile telephones. Social media, particularly Facebook and Twitter, 
play an important role in diffusing news and information. By early 2014, well over 16 million 
Egyptians were on Facebook, accounting for more than 25 percent of all Facebook users in 
the Middle East.

The authorities occasionally interfere with media production and distribution. In June 2014, 
police seized a press run and printing equipment from the Arabic Network for Human Rights 

Page 4 of 5Egypt | Freedom House

5/1/2015http://cpf.cleanprint.net/cpf/print?url=https%3A%2F%2Ffreedomhouse.org%2Freport%2Ff...



Information (ANHRI), which produces the newspaper Wasla. No formal explanation was 
provided.

Trends in media ownership, spending, revenues, and advertising are difficult to assess given 
the industry’s opacity. The government supports state media directly and through advertising 
subsidies, although it is unclear what types of advertising subsidies exist. The country’s 
weak economy has forced both state-owned and private newspapers to slash their budgets, 
but no major newspaper or broadcast station went out of business in 2014.

Page 5 of 5Egypt | Freedom House

5/1/2015http://cpf.cleanprint.net/cpf/print?url=https%3A%2F%2Ffreedomhouse.org%2Freport%2Ff...


