
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkmenistan#.VgSHpAcP3lU.cleanprint

Page 1 of 3 Sep 24, 2015 05:30:49PM MDT

Turkmenistan freedomhouse.org

President Gurbanguly Berdymukhammedov’s autocratic government continued to maintain near-total
control over the media in 2014. The Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) noted
reports of some changes in the treatment of libel in 2014, including a reduction of criminal penalties for the
offense. However, there were few changes in the overall media environment throughout the year.

 

Legal Environment

The constitution’s nominal protections for press freedom and freedom of expression are not observed in
practice. A January 2013 media law ostensibly protects freedom of expression and prohibits censorship
and government interference in the activities of the media. Although the law was the first of its kind to be
approved in Turkmenistan since independence in 1991, there has been little progress in creating space for
genuinely independent media amid the country’s repressive legal, political, regulatory, judicial, and
economic structures. As of July 2014, no new media outlets had been registered since the enactment of
the law.

Following public remarks by Berdymukhammedov about the need to reform the constitution, the
government established a commission for this purpose in August 2014. Draft amendments were
subsequently announced, including for the creation of a human rights ombudsman position and stronger
legal protections for citizens. However, it remained unclear whether these steps will lead to substantive
improvements to basic civil liberties in the country.

Although libel is a criminal offense, it is rarely invoked due to the intensity of official media control and
self-censorship, and the scarcity of critical reporting. Amendments to the Criminal Code that went into
effect in January 2014 allow for financial compensation as an alternative to imprisonment for libel. The
OSCE noted in June 2014 that some minor cases of libel and insult had been moved from the Criminal
Code to the Code of Administrative Wrongdoings, but the impact of these legislative changes on the
country’s media environment has otherwise been limited.

In December, the government adopted a new law for the regulation of the internet, ostensibly with the goal
of increasing internet access in Turkmenistan. The law requires that internet access be available in all
government bodies as well as scholarly, educational, and cultural institutions. It also requires government
bodies to create websites with information about their work, and to respond to online inquiries. However, a
number of the law’s provisions restrict the freedom of expression on the internet. The law holds individuals
liable for the truthfulness of information they publish online, makes it illegal to insult the president online,
and restricts access to websites that advocate illegal behavior, among other things. The low rate of internet
penetration in the country limits the capacity of the law.

 

Political Environment

Censorship remains extensive, and an atmosphere of fear discourages reporting on a wide range of
sensitive topics. While public criticism of the government remained virtually nonexistent in 2014, the
Turkmen service of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) reported in April that dozens of individuals
had recently contacted the outlet with complaints about the government and low living conditions. Some of
those individuals had even consented to being identified and filmed.

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkmenistan#.VgSHpAcP3lU.cleanprint


https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkmenistan#.VgSHpAcP3lU.cleanprint

Page 2 of 3 Sep 24, 2015 05:30:49PM MDT

Journalists who are critical of the government are blacklisted and face restrictions on both international and
domestic travel. The few independent media professionals who remain in the country—and at times even
their relatives—face persecution, attacks, harassment, and surveillance. RFE/RL is among the few
remaining independent sources of information on Turkmenistan, even though the government has failed to
reply to the outlet’s requests for the accreditation of its journalists.

In 2014, several RFE/RL journalists faced interference from security forces while attempting to cover
newsworthy events on multiple other occasions throughout the year. One local RFE/RL correspondent was
detained at a local police station for attempting to report on long lines for tickets at a train station in Mary.
Police questioned another RFE/RL correspondent for six hours for attempting to report on a long line for
automobile certification.

No information was available at year’s end on the death of human rights activist and journalist Ogulsapar
Muradova, who died in prison in 2006 as a result of severe beatings, according to her family and human
rights groups. The government has refused requests to account for her death.

 

Economic Environment

There are approximately 39 newspapers, four state radio broadcasters, seven television stations, and one
press agency active in Turkmenistan. State-run newspapers are used to disseminate government
propaganda and ignore many issues that are relevant to Turkmen citizens. With more than 100,000
subscribers, the  newspaper has the largest circulation in the print market. The governmentTurkmen Dili
forces institutions and individuals to subscribe to state newspapers, which are reportedly not widely read.
The privately owned business magazine  is produced by the government-controlled Union ofRysgal
Industrialists and Entrepreneurs. In 2012,  owner and Berdymukhammedov ally Aleksandr DadayevRysgal
helped to establish the new Party of Industrialists and Entrepreneurs, nominally ending the political
monopoly of the ruling Democratic Party of Turkmenistan. In practice, the new party is loyal to the regime.

Authorities maintain a ban on almost all foreign newspapers and periodical subscriptions—including
Russian newspapers—and routinely confiscate foreign publications from travelers. Many citizens have
some access to international media through satellite dishes: Russian and Turkish television channels, as
well as the France-based Euronews, are available via satellite. Repeated government attempts to crack
down on such receivers have been largely unsuccessful, but cost barriers continue to limit access to
satellite television. In late 2013, the government announced plans to launch its first telecommunications
satellite, to be made by the French firm Thales Alenia Space and controlled by the Turkmenistan National
Space Agency. The satellite had not been launched by the end of 2014.

Fixed-line internet services are provided primarily by Turkmen Telecom, while Russian operator Mobile
TeleSystems (MTS) dominates the mobile market. The company was allowed to return in 2012 after being
expelled by the government in 2010. MTS provides a faster connection speed than the state-owned Altyn
Asyr and allows users to access banned social media. The Communications Ministry oversees and
controls both Altyn Asyr and Turkmen Telecom. Access to the internet is intermittent, slow, and highly
restricted. Opposition and foreign news websites, including Gundogar.org and Ferghana.ru, are blocked,
as are social-networking platforms like Facebook, Twitter, LiveJournal, and YouTube. These websites are,
however, available through proxy servers. Mobile messaging applications such as WeChat, WhatsApp,
and Viber have been blocked since November 2013. Authorities monitor electronic correspondence and
internet activity. State agents posing as ordinary users regularly publish provocative comments on Russian
social-networking websites such as Odnoklassniki.ru to draw unwitting users into criticism of the
government, for which they can be punished. Internet cafés require visitors to present identification

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkmenistan#.VgSHpAcP3lU.cleanprint


https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkmenistan#.VgSHpAcP3lU.cleanprint

Page 3 of 3 Sep 24, 2015 05:30:49PM MDT

government, for which they can be punished. Internet cafés require visitors to present identification
documents, and monitor users’ online activities. It is also necessary to present identification when
purchasing a SIM card. Continued government restrictions and high costs kept the internet penetration rate
low in 2014. Approximately 12.2 percent of Turkmen citizens accessed the internet in 2014.

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/turkmenistan#.VgSHpAcP3lU.cleanprint

