
Print

Freedom Of The Press - Antigua and Barbuda
(2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 9
Political Environment: 16
Economic Environment: 13
Total Score: 38

The constitution provides for freedom of speech and of the
press, and the government generally respects these rights.
Defamation remains a criminal offense, and cases are
occasionally brought against journalists. As in previous
years, a main source of friction between the authorities and
the media is the lack of clarity about what subjects can be
discussed on radio talk shows. In December 2010, a
prominent attorney, Anthony Astaphan, successfully
appealed for a court order preventing three talk show
hosts—Lennox Linton, Matthias Peltier, and Angelo Allen—
from discussing an ongoing judicial process involving a
former chief magistrate and another lawyer. Astaphan
denied that the move constituted a curb on press freedom,
stating, “The laws of the freedom of expression have
expressly recognized as an exception to freedom of
expression the law of contempt of court.”

The islands have 1 daily newspaper, 1 biweekly paper, and
more than 10 radio stations, including the state-owned
Antigua and Barbuda Network (ABN), the ruling United
Progressive Party’s Crusader Radio, the opposition Antigua
Labour Party’s ZDK Liberty Radio International, and the
independent Observer Radio. ABN runs the islands’ only
freely available television service, and there is one cable
television company. Most private media outlets are owned by
firms affiliated with either the current government or its
predecessor. In April 2010, one of Antigua and Barbuda’s
two daily newspapers, Antigua Sun, which was published by
the Sun Printing and Publishing Company Limited (SPPC),
closed because of financial constraints. Forty-eight
employees of Antigua Sun were laid off, and there seems to
be little prospect of the paper reopening. The closure is
directly related to the collapse of the business empire of
SPPC’s owner, Texas financier Allen Stanford. In February
2009, Stanford was charged with operating a US$7 billion
Ponzi scheme. Arrested by the U.S. Federal Bureau of
Investigation in June 2009, he remains in prison in the
United States pending trial. There are no government
restrictions on the internet, which was accessed by 80
percent of the population in 2010.

Page 1 of 1

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7985&year...


