
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Antigua and Barbuda Freedom of the Press 2012

The constitution provides for freedom of speech and of the press, and the

government generally respects these rights. Defamation remains a criminal

offense, and cases are occasionally brought against journalists. A main source

of friction between the authorities and the media is the lack of clarity about

what subjects can be discussed on radio talk shows.

The islands have one daily newspaper, one biweekly paper, and more than 10

radio stations; these include the state-owned Antigua and Barbuda Network

(ABN); the ruling United Progressive Party’s Crusader Radio; ZDK Liberty

Radio of the opposition Antigua Labour Party (ALP); and the independent

Observer Radio. The ALP has voiced criticism that the government-run media

does not offer equal access to the opposition. ABN runs the islands’ only freely

available television service, and there is one cable television company. Most

private media outlets are owned by firms affiliated with either the current

government or its predecessor. In April 2011, Antigua and Barbuda, as well as

a number of other Caribbean islands, began receiving broadcasts from a new

pan-Caribbean radio network, the Caribbean SuperStation (CSS), based in

Trinidad. The network aims to fill the gap that resulted from the March 2011

closure of the British Broadcasting Corporation’s Caribbean Service.

The country’s recent economic decline continued to negatively impact the

media in 2011. In response to financial difficulties, ZDK Liberty Radio asked its

employees to take a pay cut in May 2011, while the Observer Media Group,

the country’s largest private media company, offered its 75-strong staff the

option of voluntary severance in June. Chairman Winston Derrick said the

company needed to reduce its costs by 25 percent. Due to an increase in the

price of paper, the Observer newspaper had increased its advertising rates in

December 2010, but did not change the price of its newspaper. A number of

businesses have since been unwilling to advertise with the Observer, and the

company has suffered. In 2010, Antigua and Barbuda’s other daily newspaper,

Antigua Sun, was forced to close down because of financial constraints.

There are no government restrictions on the internet, which was accessed by

82 percent of the population in 2011.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

38
LEGAL
ENVIRONMENT

9
POLITICAL
ENVIRONMENT

16
ECONOMIC
ENVIRONMENT

13

Antigua and Barbuda

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Antigua and Barbuda | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/antigua-and-ba...

1 of 1 11/29/2012 2:57 PM


