
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Chile Freedom of the Press 2012

Status change explanation: Chile declined from Free to Partly Free due to

harassment, detention, and attacks against visual media journalists attempting

to cover protests and strikes during 2011. Also, a small bomb exploded outside

the offices of the media company Copesa, and cyberattacks were launched on

news websites. The independent media remained stifled by the existing

ownership duopoly, especially in the print sector.

Chile has a number of latent structural, legal, and public security policy

weaknesses that can result in press restrictions. These conditions result from

incomplete media law reforms after the Pinochet dictatorship (1973–90) as

well as the country’s particular political and economic models. In 2011, public

security operations and the legal and structural foundations of poor media

diversity took center stage. Massive political mobilization against educational

and environmental policy during the first conservative government since the

return to democracy in 1990 provided the context for the violations of press

freedom that arose during the year.

Freedoms of speech and of the press are guaranteed in Chile’s constitution.

However, criminal defamation and desacato (insult) laws have been used to

silence journalists sporadically since the return to democracy, often leading to

public outcry and the abrogation of some laws.

Amendments in 2010 to a 1994 community radio law allowed community

broadcasters in theory to increase their minimal signal strength and carry

advertising from companies not physically present in the areas they cover. The

law also created a path to licensing for noncommercial stations linked to

community organizations. However, the changes have not been promulgated by

the current president, conservative businessman and former television network

owner Sebastián Piñera, generating legal and financial uncertainty. Further, the

new law does not abrogate Article 36B of the General Telecommunications

Law, which calls for criminal penalties and high fines for those who broadcast

without a license. In a small victory, a lower court judge in December ordered

the government to return the equipment confiscated from Radio Tentación de

Paine in 2010 and allowed director Marcelo Muñoz to continue to operate the

station as long as it broadcast only community service announcements. Muñoz

must attest to upholding the ruling every six months.

In 2011, several journalists were harassed or detained as a result of their

reporting during protests against costly and inequitable education access and

the HydroAysén project, which would build five hydroelectric dams in the

southern Patagonia region. Foreign Correspondents Association President

Mauricio Weibel said police violence against journalists and impunity had

increased “at a frightening rate.” At least nine such cases were documented as

of October. In the education protests, which began in May and continued

through the end of the year, many of the journalists targeted were

photographers or cameramen who were filming clashes between the

carabineros, or national police, and the demonstrators.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

31
LEGAL
ENVIRONMENT

8
POLITICAL
ENVIRONMENT

14
ECONOMIC
ENVIRONMENT

9

Chile

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/chile

1 of 2 11/29/2012 3:03 PM



Marcela Rodríguez, a photographer for the Mapuexpress website, was

arrested in May with 10 others during a protest against the HydroAysén dam

project. She was eventually acquitted, but had faced up to 300 days in jail and

a fine for disturbing public order. Since 2008, a number of journalists and

documentarians have faced legal and physical harassment while covering land

conflicts of the Mapuche indigenous people in southern Chile.

Additionally, in April 2011, a documentary depicting the Mapuche land struggles

was denied access to national distribution on grounds it “attacked the image”

of the southern Araucanía region. The filmmaker, Elena Varela, had been

charged with “links with a terrorist group” and held for three months in 2008

while making the documentary, Newen Mapuche. She was acquitted in 2010.

Repression of media coverage of other sensitive subjects continued, and in

November, two journalists were detained by the national police during a

controversial tribute to a former officer convicted of human rights crimes during

the Pinochet dictatorship.

In addition to journalists being physically attacked, news sources were victims

of attack. In November, a homemade bomb exploded outside the offices of

Copesa, the media company that publishes La Tercera, a mainstream daily. No

one was injured, though some windows were shattered. Also, three news

websites were hit with cyberattacks from an unknown source in early

November, forcing them to close for 24 hours. In October, Argo TV, a

community television station, had the cables to its broadcasting tower cut,

rendering it unable to broadcast.

Despite these incidents, journalists generally do not exercise self-censorship.

Chile’s commercial press is concentrated in the hands of two media

conglomerates, the El Mercurio group and Copesa. These organizations

consolidated their positions during the Pinochet dictatorship, and continue to

receive government subsidies estimated at $5 million annually. Media groups

are tied to financial and advertising interests, and control distribution channels

throughout the country, creating high barriers to entry for new publications. The

editorial positions of both publications are considered center-right to right-wing

in orientation. In radio, the Spanish group Prisa owns 60 percent of open-air

broadcast stations and commercial radio owners work with government

prosecutors to shut down alternative and community stations, which find it

difficult to obtain licenses or finance production. Kimche, a Mapuche radio

station, may be forced to close for its “interception of telecommunications” as a

result of a complaint filed by Gilberto Santana, a local councilor and owner of

commercial station Radio Lanco.

There are no government restrictions on the internet, which was accessed by

54 percent of the population in 2011. In 2010, a net-neutrality law went into

effect, and it forbids internet service providers from restricting or interfering

with content or access to content by users.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/chile

2 of 2 11/29/2012 3:03 PM


