
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Chile Freedom of the Press 2013

Freedoms of speech and of the press are guaranteed in Chile’s constitution.

However, criminal defamation and desacato (insult) laws have been used to silence

journalists sporadically since the country’s return to democracy, often leading to

public outcry and, in some cases, the abrogation of laws. In addition, Chile has a

number of latent structural, legal, and public security policy weaknesses that can

result in press restrictions. These conditions result from incomplete media law

reforms after the Pinochet dictatorship (1973–90). In January 2012, a legal

provision proposed by Interior Minister Rodrigo Hinzpeter that would have

empowered the police to demand video and other electronic media from

journalists was withdrawn following public objections and protests in Santiago.

Chile enacted a freedom of information law in 2008, and advocates consider its

implementation generally satisfactory.

Amendments in 2010 to a 1994 community radio law allowed community

broadcasters to increase their minimal signal strength and carry advertising from

companies not physically present in the areas they cover. The law also created a

Chile

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/chile

1 of 5 9/27/2013 2:01 PM



path to licensing for noncommercial stations linked to community organizations.

However, President Sebastián Piñera, a conservative businessman and former

television network owner, has not promulgated the law, generating legal and

financial uncertainty. Further, the new law does not abrogate Article 36B of the

General Telecommunications Law, which calls for criminal penalties and high fines

for outlets that broadcast without a license.

Journalists continued to face harassment by police in 2012, even as the previous

year’s mass political protests against the Piñera government’s educational and

environmental policies subsided somewhat. As in 2011, photojournalists were

especially targeted, with incidents spiking in late February and early March. In

February, the militarized carabinero police force assaulted a photographer and

arrested Jason Suder, an American photojournalist for the English-language

Santiago Times, while they covered protests in Santiago. Police also attempted to

confiscate the Suder’s  footage of  the protests.  In  Aysén,  an  isolated  region  of

Patagonia where a hydroelectric project has spurred widespread protests, a

cameraman for television station Canal 3 was arrested during a police crackdown

on demonstrators in March. In April, a provincial court refused to issue an order

protecting Canal 40 TV Aysén’s video of the protest from police confiscation. The

station’s director, Samuel Chong Rivera, asked for the order after police came to

his home demanding the recordings. During the March protests in Aysén, the

website of Radio Santa María, an affiliate of Canal 3, was repeatedly disrupted and

one of its reporters, Rodrigo Labarca, was roughed up during coverage of a

protest.

Journalists covering marginalized communities for community radio stations and

indigenous Mapuche media outlets continued to be harassed in 2012. In August,

police in the Araucanía region used Section 36B of the General Law on

Telecommunications to confiscate broadcasting equipment from community radio

station Radio Vecina and temporarily detain employee Victor Díaz. Reporters

Without Borders reported that indigenous stations Kimche Mapu in Araucania,

Radio Lógica in greater Santiago, and Radio Galáctika near Valparaíso have faced

similar threats under Section 36B.

In November, police detained Pedro Cayuqueo Millaqueo, editor of the periodicals

Azkintuwe and the Mapuche Times, soon after he published a book on clashes

between the Mapuches and the government over land disputes. Cayuqueo was

stopped by carabineros on the highway and detained on an arrest warrant from

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/chile

2 of 5 9/27/2013 2:01 PM



1999. The warrant stemmed from a case that had been decided years earlier, and

for which Cayuqueo had already served time in prison. Cayuqueo was released

several hours after being stopped, but Reporters Without Borders alleged that his

detention was political and intended to serve as a warning to others reporting on

the land disputes.

Journalists were also harassed as a result of their reporting on the Pinochet

dictatorship. In December 2012, unidentified thieves stole recordings and other

files from four investigative reporters who had written or were writing books on

abuses during the dictatorship. Those targeted were Mauricio Weibel, Javier

Rebolledo, Juan Cristóbal Peña, and Pascale Bonnefoy, each of whom had

computer  equipment  stolen.  All  are  high-profile  journalists,  and  Weibel  is  the

correspondent for the German agency DPA and a leader of the South American

Union of Correspondent Associations.

There had been no arrests in the November 2011 homemade bomb attack on the

installations of offices of media company Copesa.

Copesa, one of Chile’s two main media companies, publishes mainstream daily La

Tercera. The other main media conglomerate is El Mercurio; together the two

companies own over 90 percent of the country’s newspapers. These organizations

consolidated their positions during the Pinochet dictatorship and continue to

receive government subsidies estimated at $5 million annually. Media groups are

tied  to  financial  and  advertising  interests,  and  control  distribution  channels

throughout the country, creating high barriers to entry for new publications. The

editorial positions of outlets owned by both El Mercurio and Copesa are

considered center-right to right-wing in orientation. Advocates of media pluralism

worried that the government’s decision in September 2012 to close the online

publication La Nación, in which the state held a 70 percent share, would further

concentrate media ownership. Its print edition had already been closed in 2010.

Chile’s broadcast television landscape is more diversified, with seven nationwide

free-to-air channels, though rumors that the state television network Televisión

Nacional would soon be privatized sparked concern about increased concentration

in that sector as well. In Chile, state-owned media have a higher degree of editorial

independence than elsewhere in Latin America, and offer a contrast to commercial

news media output.

In radio, implementation of a 2010 law facilitating the reallocation of frequencies

to community radio broadcasters has been hindered by Spanish-owned market

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/chile

3 of 5 9/27/2013 2:01 PM



giant Iberoamericana Radio Chile, which in August 2012 resisted signing an

agreement with the state to rationalize frequencies, thereby leaving the matter to

the courts.

There are no government restrictions on the internet, which was accessed by more

than 61 percent of the population in 2012, and there were no verified reports of

the government monitoring journalists’ electronic communications without judicial

oversight.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Partly Free
PRESS FREEDOM SCORE

31
LEGAL ENVIRONMENT

8
POLITICAL ENVIRONMENT

14
ECONOMIC ENVIRONMENT

9

About us

Careers

Contact Us

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/chile

4 of 5 9/27/2013 2:01 PM



Privacy Policy

Credits

Subscribe

Chile | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/chile

5 of 5 9/27/2013 2:01 PM


