? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - France (2011)

Status: Free

Legal Environment: 6
Political Environment: 10
Economic Environment: 7
Total Score: 23

France’s constitution and governing institutions provide ar
open press environment despite certain laws that limit
aspects of press freedom in practice. Freedom of informatior
legislation is intact, but there are exceptions in order tc
protect the reputation or rights of a third party, and requests
are often denied. In September 2010, the High Authority foi
the Dissemination of Creative Works and Protection of Rights
on the Internet (HADOPI) went into effect. Under the HADOP!
law, which was passed in October 2009, three warnings wil
be issued to users who illegally download copyrightec
material before their access is suspended for up to one year
These users could face additional fines or jail time. Ir
addition to the HADOPI law, in December 2010, the Frenck
General Assembly passed its second reading of the proposec
Law on Guidelines and Programming for the Performance o
Internal Security (LOPPSI 2). The national security law woulc
allow internet-service providers to block sites which are
deemed to carry child pornography without judicial consent
It would also give the police the authority to install or remove
spyware from computers with judicial supervision. The
Senate is expected to pass the law in early 2011.

There are strict antidefamation laws with fines for those
found quilty. The law also punishes efforts to justify wai
crimes and crimes against humanity, as well as incitement tc
discrimination and violence. Humorist Dieudonné M’bale
M’bala was forced to pay a 10,000 euro fine in June foi
defamation against Licra, an anti-racism organization, foi
comments printed in the journal L‘Union in 2009. Also ir
June, journalist Augustin Scalbert of the news website Rue8¢
was indicted for playing a video of Nicolas Sarkozy behavinc
rudely before an interview with public television channe
France 3. In November, Sarkozy’s chief of staff Claude
Guéant and domestic intelligence chief Bernard Squarcin
sued newspapers Mediapar and Le Canard Enchainé,
respectively,for accusing them of spying on journalists anc
tracking phone calls.

A new law that protects journalists’ sources went into effec
in January 2010. This law allows journalists to reveal theil
sources only when serious crimes have taken place anc
access to the source is required for the investigation;
however, the new law was broken several times throughout
the year. In January, two journalists, Stéphane Munka anc
Christophe Gautier, were detained and questioned about how
they obtained photographs of murder suspect Jean-Pierre
Treiber. Munka’s home and laptop were searched by
authorities. In another high-profile case, the French daily Le
Monde sued the Elysée Palace in 2010, once in Septembel
and once in October, for violating its protection of sources
The September lawsuit came about when the Frenct
counterespionage agency admitted that it investigated the
paper for its reporting on the Bettencourt-Woerth saga, ar

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8039& year ...

Page 1 of 2

9/14/2011



affair in which Sarkozy and Labour Minister Eric Woerth were
accused of receiving illegal funding from L’Oréal heiress
Liliane Bettencourt. Le Monde in October lodged its second
complaint against the government after police requested
access to phone bills of two of the newspaper’s journalists,
who were working on the same story.

While the media environment is generally safe for journalists
in France, several journalists complained of difficulties in
covering the street protests against government pension
reform that paralyzed the country in October. During these
protests, a reporter from the Canal+ television station was
allegedly hit repeatedly by members of the CRS, a national
riot police force.

The independent media are robust and express a wide range
of opinions without restriction, and most of France’s more
than 100 newspapers are privately owned. There are over
1,200 radio stations, and since the state monopoly on radio
ended in 1982, private stations have flourished, although
public broadcaster Radio France stations continue to be
popular. However, many media outlets—print as well as
broadcast—are owned by companies with close ties to
prominent politicians and defense contractors. In June 2010,
Sarkozy met with the director of Le Monde to try and
persuade the paper to sell to a particular company when the
financially-troubled paper went up for sale. The board
narrowly voted to sell the paper not to the Sarkozy-backed
company, but to a trio of powerful left-leaning individuals. In
August, Sarkozy appointed Remy Pfimlin to the head of
public broadcasting. On the same day, Pfimlin fired a
journalist who had broadcast pieces critical of the president.
In 2008, the government announced a plan to wean public
television off of advertising, which provided more than a
quarter of its revenue. In 2009, ads were eliminated on the
five public channels during prime time, and the channels are
expected to become completely ad-free by 2013. The lost
income was to be made up through higher taxes and
licensing fees, but these revenue increases have not raised
as much as was expected.

In 2010, 80 percent of the population accessed the internet.
There are no government restrictions on the internet, but a
2006 antiterrorism law allows security agencies to monitor
the internet for suspected terrorists. Notably, in September
2010 Google was convicted of defamation when its search
function “suggest” equated a plaintiff's name with such
terms as “rapist’ and “Satanist” following a case where the
plaintiff had been convicted of corruption of a minor.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8039& year ...

Page 2 of 2

9/14/2011



