@‘ FREEDOM HOUSE
Freedom Of The Press - Italy (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 11
Political Environment: 13
Economic Environment: 10
Total Score: 34

Freedoms of speech and of the press are constitutionally
guaranteed and generally respected despite ongoinc
concerns regarding concentration of media ownership. The
2004 Gasparri Law on broadcasting was heavily criticized foi
provisions that enabled Prime Minister Silvio Berlusconi tc
maintain his control of the private media market, largely
through his ownership of the Mediaset Group. In Octobel
2009, the Constitutional Court overturned a law that hac
granted Berlusconi protection from prosecution while he
remains in office. The ruling opened the way for a number o
court cases against him to proceed, including a tax frauc
case involving Mediaset. In June 2010, the Senate passed ¢
bill that would limit the use of police wiretaps, prescribinc
heavy fines and up to 30 days in jail for journalists whc
publish content from such recordings before the implicatec
defendant goes to trial. The controversial bill was seer
primarily as an effort to keep embarrassing information about
politicians out of the news. Following internationa
condemnation and protests by journalists, including ¢
national strike in July, the government put a hold on the drafi
law, and it had not been enacted at the end of the year. Ir
addition to this threat to media freedom, a comprehensive
report released by the Vienna-based International Press
Institute noted a number of other legal impediments
including the lack of a proper law to deal with conflict o
interest (particularly between media ownership and holdinc
political office), as well as licensing procedures for journalists
that can potentially lead to official influence and limitec
opportunities for foreign-born reporters.

Defamation can be punished with either prison terms ol
fines, and civil cases against journalists remained common ir
2010, as Berlusconi’s private life came under growinc
scrutiny. In 2009, Berlusconi had sued several foreigr
newspapers for their coverage on his private life, particularly
the claim that he had a sexual relationship with an 18-year-
old girl. His separate libel cases against the Italian papers Le
Repubblica and L’Unita remained active with no verdict at the
end of 2010. In October 2010, Berlusconi filed a libel suit
against a television journalist for investigating his real estate
investments in Antigua. The journalist, Milena Gabanelli
alluded to the idea that Berlusconi was involved in money
laundering. In another case, commentator Marco Travaglic
was fined €16,000 ($21,000) for defaming the president o
the Senate, Renato Schifani, during a television talk show
that aired in 2008.

Political interference at the state broadcaster, RAI, remainec
a key issue of concern during the year. Under a long-standinc
arrangement, Parliament—now dominated by Berlusconi’s
coalition—has direct control over the appointment of most
directors and a number of key journalists at RAI. The boarc
of directors suspended political discussion on the

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8061...

Page 1 of 2

9/23/2011



broadcaster’s three television channels during the month
leading up to regional elections in March 2010, citing the
difficulty of ensuring equal treatment to all political factions.
However, the decision was seen as a politically motivated
attempt by the Berlusconi government to maintain power.
On two occasions during the year, Berlusconi called in to a
political talk show on the state-owned network to complain
that the show was biased and did not give equal time to
center-right candidates. In past instances, RAI journalists
who were overly critical of the government have been
removed from their positions.

Journalists occasionally face physical threats or attacks from
organized crime networks and other political or social
groups. Several journalists live under police protection for
their writing on organized crime, including Roberto Saviano,
a journalist who wrote the best-selling book Gomorrah about
the Neapolitan mafia. Separately, journalists covering the
highly publicized 2007 murder of British student Meredith
Kercher have faced harassment and intimidation throughout
the investigation, trial, and aftermath.

While the print sector is more diverse in both ownership and
content, most Italians receive news and information through
the broadcast media sector. There are many newspapers and
news magazines, most of them with regional bases.
Newspapers are primarily run by political parties or owned
by large media groups, and they continue to provide a range
of political opinions, including those that are critical of the
government. Italy suffers from an unusually high
concentration of media ownership by European standards.
Berlusconi’s return to power in April 2008 gave him indirect
control over up to 90 percent of the country’s broadcast
media through the state-owned outlets and his own private
media holdings. He is the main shareholder of Mediaset,
which owns several television channels; the country’s largest
magazine publisher, Mondadori; and its largest advertising
company, Publitalia. Publitalia controls 65 percent of the
television advertising market, giving Berlusconi’s channels an
advantage in attracting advertising. In addition, one of the
country’s major nationwide daily newspapers, I/ Giornale, is
owned by Berlusconi’s brother.

Approximately 54 percent of the population accessed the
internet regularly in 2010. Although the internet is generally
unrestricted, the government regulates certain websites,
such as those offering gambling or child pornography. An
antiterrorism law passed after the 2005 bombings in London
requires internet cafés to obtain a government license,
allows internet surveillance, and obliges internet café users
to show photographic identification. In early 2010, three
executives with the U.S.-based internet giant Google
received six-month suspended prison sentences for privacy
violations, having allegedly failed to promptly remove an
objectionable clip posted on Google’s YouTube video-sharing
site in 2006. The defendants were acquitted of criminal
defamation charges, but the ruling affected press freedom by
potentially forcing website administrators to review all user-
generated content before posting.

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8061...

Page 2 of 2

9/23/2011



