
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

France Freedom of the Press 2012

The constitution and governing institutions in France support an open press

environment, although certain laws limit aspects of press freedom in practice.

Freedom of information legislation is in place, but there are exceptions to

protect the reputation or rights of a third party, and requests are often denied.

In September 2010, the High Authority for the Dissemination of Creative Works

and Protection of Rights on the Internet (HADOPI) began operation. Under the

law creating HADOPI, which had been passed in October 2009, three

warnings are issued to users who illegally download copyrighted material

before their access is suspended for up to one year; they also face fines or jail

time for violations. While the law in itself does not pose a threat to press

freedom, its provisions for possible jail time have been criticized as excessive.

Between October 2010 and December 2011, HADOPI sent first written

warnings to 755,015 users, 95 percent of whom did not require a second

warning. In February, the law was amended to allow HADOPI to pay private

companies to carry out its surveillance. Also that month, the National Assembly

adopted the Law on Guidelines and Programming for the Performance of

Internal Security (LOPPSI 2) law, which allows sites suspected of child

pornography to be blocked without a court order. It also allows police to install

or remove spyware under judicial control.

There are strict defamation laws with fines for those found guilty; the law also

punishes efforts to justify war crimes and crimes against humanity, as well as

incitement to discrimination and violence. In May 2011, the National Council

amended Article 35 of the 1881 press law, removing a line that stated parties

accused of defamation can only use evidence of their innocence from within the

past 10 years. The defamation laws are often used to pressure journalists.

Notable cases in 2011 included a favorable court ruling in February for

journalist Denis Robert, who has been fighting a 10-year defamation case

against financial institution Clearstream after a story he published revealed

flaws in its accounting system that could facilitate money laundering or tax

evasion. The ruling was seen as an important victory for investigative reporting

in France. Among other cases, in February, radio personality Éric Zemmour

was forced to pay €11,000 ($13,800) for stating in a television broadcast that

most drug dealers are black or Arab. Zemmour also received a fine for saying

that employers “had a right” to reject black and Arab candidates. In March,

documentarian Jean-Robert Viallet beat a defamation suit filed by Carglass for

criticizing the company in a 2009 documentary, La Mise à mort du travail. In

November, a journalist for the daily L’Est Républicain was forced to pay €150

($190) to Minister for Families Nadine Morano for criticizing her for holding up a

flight in Rome by refusing to pass through security. Also in November,

Ségolène Royal, the Socialist Party candidate for a legislative seat in La

Rochelle, sued Le Point magazine for an article that alleged a link between her

bid for office and a €12 million ($15 million) deal for an expansion of the city’s

port. At least five defamation suits were filed by Ramzi Khiroun, counsel for

former International Monetary Fund managing director Dominique

Strauss-Kahn, on his client’s behalf in 2011 after the media reported on sexual

harassment suits brought against him in France.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

24
LEGAL
ENVIRONMENT

6
POLITICAL
ENVIRONMENT

11
ECONOMIC
ENVIRONMENT

7

France

France | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/france

1 of 3 11/29/2012 3:09 PM



In May, the Senate rejected a bill, known as la loi Boyer, directly criminalizing

denial of the Armenian genocide, which could lead to fines of up to €45,000

($58,000) and one year in prison. However, the bill resurfaced and was passed

in December, making it illegal to deny officially recognized genocides, including

the Armenian genocide. The ruling put tremendous strain on the political

relationship between France and Turkey, causing Turkish prime minister Recep

Tayyip Erdoğan to remove the Turkish ambassador to France as well as to

suspend military cooperation, bilateral political agreements, and economic

contracts between the two countries.

A law went into effect in January 2010 that strengthened protection of sources

in France. Under the law, journalists can be compelled to reveal sources only in

cases of serious crimes; also, access to the sources must be required for the

investigation. The French daily Le Monde twice sued the Elysée Palace in

2010, in September and October, for violating its right to protection of sources.

The September lawsuit came about when the domestic intelligence agency

admitted that it had investigated the paper for its reporting on the Bettencourt-

Woerth saga, an affair in which President Nicolas Sarkozy and Labour Minister

Eric Woerth were accused of receiving illegal funding from L’Oréal heiress

Liliane Bettencourt. A second complaint was lodged in October after police

requested access to the phone bills of two of Le Monde’s journalists in

connection with the same story. In May 2011, a French court ruled that a

prosecutor had acted illegally when he allowed police to search the records of

Le Monde journalists. Two of Le Monde’s complaints were shelved by

prosecutors and re-filed by the paper in March 2011. In late 2011, investigating

magistrate Sylvie Zimmerman questioned Bernard Squarcini, the head of

domestic intelligence; Philippe Courroye, a state prosecutor; and Fréderic

Péchenard, France’s chief of police, in connection with a probe into the illegal

surveillance. Squarcini was charged in October with “illegally collecting data

and violating the confidentiality” of sources. His trial is not expected to take

place for several years. In December, France’s top appeals court ruled in favor

of Le Monde.

In August 2011, reporter Fabrice Arfi of Mediapart filed a complaint after

receiving death threats allegedly from Pierre Sellier, founder of the economic

intelligence firm Salamandre, for investigating arms deals in Pakistan.

Salamandre is linked to arms and counterespionage circles, and has several

contracts with Sarkozy’s office. In November, the Paris offices of satirical

weekly Charlie Hebdo were destroyed by a firebomb after publishing an issue

with a cartoon of the prophet Muhammad on the cover. The magazine’s editor

recounted having received threats on Facebook and Twitter leading up to the

publication.

In June, a French judge dismissed French journalist Jacques-Marie Bourget’s

complaint of attempted homicide against Israeli authorities, who allegedly

permanently disabled him in a shooting in 2000, on the grounds that a lack of

cooperation by the Israeli government prevented the advancement of any

investigation into the case. In a victory for press freedom, in December the

French government refused to execute an arrest warrant issued by the

International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, which held journalist

Florence Hartmann in contempt for publishing confidential information in 2007

on Serbia’s involvement in the Bosnian conflict.

The independent media are robust and express a wide range of opinions

largely without restriction, and most of France’s more than 100 newspapers

are privately owned. There are over 1,200 radio stations, and since the state

monopoly on radio ended in 1982, private stations have flourished, although

public broadcaster Radio France continues to be popular. However, many

media outlets—print as well as broadcast—are owned by companies with

close ties to prominent politicians and defense contractors. In 2009,

advertisements were eliminated on the five public channels during prime time,

and the channels are expected to become completely ad-free by 2013. The

lost income was to be made up through higher taxes and licensing fees, but

these revenue increases have not raised as much as expected.

In 2011, approximately 80 percent of the population accessed the internet.

There are no government restrictions on the medium, but a 2006 antiterrorism

law allows security agencies to monitor the internet for suspected terrorists. In

France | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/france

2 of 3 11/29/2012 3:09 PM



October 2011, the website Copwatch in Nord-Ile-de-France, which was

created to ensure police transparency, was shut down because it held personal

information about police officers. Also in October, a court ruled that bloggers

had the same rights under press freedom laws as members of the traditional

media after one blogger, Antoine Bardet, was brought to court by the mayor of

Orléans.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

France | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/france

3 of 3 11/29/2012 3:09 PM


