
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Ireland Freedom of the Press 2012

Press freedom is guaranteed in Ireland’s 1937 constitution and is generally

respected in practice. However, archaic defamation laws are still in place,

under which journalists remain guilty until proven innocent. In November 2011,

the national public broadcaster, Radio Telefís Éirean (RTÉ), agreed to settle a

case with a priest who claimed he had been wrongly accused in a Prime Time

Investigates broadcast of raping a minor and fathering her child while a

missionary in Kenya. RTÉ was set to print the first public correction for this

story under the 2009 Defamation Act. In 2010, former Fine Gael minister

Michael Lowry claimed that he had been defamed by journalist Sam Smyth

under Section 34 of the Defamation Act, saying that Smyth’s assertions

“portrayed him as corrupt, dishonest, and untrustworthy.” In October 2011,

Smyth successfully defended himself against the defamation charge, with a

judge ruling that Lowry should pay tens of thousands in legal costs to Smyth.

Lowry planned to appeal to the high court, but the case was still pending at

year’s end.

A 2010 Defamation of Religions law established blasphemy as a punishable

offense, with fines of up to €25,000 ($32,500). Article 36 of the statute states

that “a person publishes or utters blasphemous matter if he or she publishes or

utters matter that is grossly abusive or insulting in relation to matter held

sacred by any religion, thereby causing outrage among a substantial amount of

the adherents of that religion, and he or she intends, by the publication or

utterance of the matter concerned, to cause such outrage.” This law also

included new grounds for defense against such charges and the option for

media outlets to issue an apology without the assumption that they are

admitting libel. Discussion to remove the blasphemy ban from the constitution

continued in 2011, but the statute remained on the books at year’s end. In

October, a proposed constitutional referendum to award parliament the power

to make inquiries into issues of public interest raised concern among journalists

who feared the change would force them to release confidential sources and

information.

The Broadcasting Act of 2009 established the Broadcasting Authority of

Ireland, which is mandated to oversee the public service broadcasters, allocate

public funding, and promote accountability. This act expands the role of the

former Broadcasting Commission of Ireland, which previously had no

responsibility for public service broadcasting. In 2008, the Press Council of

Ireland and the Office of the Press Ombudsman were set up to safeguard and

promote professional and ethical standards of newspapers and periodicals.

Journalists can generally report freely without harassment and without having

to exercise self-censorship. Cases of physical attacks or harassment of

journalists are rare.

Ireland has a strong and competitive print news media, with the privately

owned Irish Independent and the Irish Times leading the way. RTÉ dominates

the radio and television sectors, but provides a comprehensive and balanced

news service. RTÉ does receive competition from both private and public

British television. As of 2011, there were 54 licensed independent radio

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

16
LEGAL
ENVIRONMENT

4
POLITICAL
ENVIRONMENT

6
ECONOMIC
ENVIRONMENT

6

Ireland

Ireland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ireland

1 of 2 11/29/2012 3:14 PM



stations. Cross-ownership is allowed within certain limits, with publishers

allowed to own up to 25 percent of a broadcast outlet. Today FM’s editorial

independence was challenged in 2011 by the National Union of Journalists of

Ireland after the announcement that investigative journalist and broadcaster

Sam Smyth’s longtime Sunday radio program would be taken off air. Smyth

alleged that it was the result of his criticism of Today FM’s owner, Denis

O’Brien. During the Moriarty Tribunal, a public inquiry into tax evasion

committed by a number of politicians and businessmen, Smyth had given

evidence showing that O’Brien had paid Lowry to help win a mobile phone

contract for Esat Digifone. In October, journalist Eamon Dunphy resigned from

his radio show on Newstalk—a national independent broadcaster—after

receiving a 50 percent pay cut, which Dunphy argued was a punishment for his

criticism of O’Brien and the sacking of Smyth. Dunphy claimed that Newstalk

journalists had been intimidated by management and had been encouraged to

produce more favorable news.

Approximately 77 percent of the Irish population accessed the internet in 2011,

and internet use is unrestricted by the government. A defamation case brought

against Google Ireland by the owners of the Ballymascanlon House Hotel in

County Louth began in November 2011. The hotel’s owners alleged that the

word “receivership” was automatically generated following their hotel’s name in

Google searches, insinuating that the hotel was in financial trouble. The case

was settled out of court, and the terms were not made public.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Ireland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ireland

2 of 2 11/29/2012 3:14 PM


