
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Denmark Freedom of the Press 2013

Freedom of speech is protected in Section 77 of the constitution, and the

government generally respects this right in practice. However, legal restrictions

exist for libel, blasphemy, and hate speech. In April 2012, the Supreme Court

acquitted free speech advocate and former newspaper editor Lars Hedegaard of

making “insulting or degrading” statements about the treatment of women in

Muslim societies. The statements were made on a private video that had been

published on a blog without his knowledge. The judgment stressed that Hedegaard

was only acquitted because he was unaware that the offensive statements would

be made public. According to the public prosecutor’s office, more than 50 people

have been found guilty of violating the hate speech clause of the criminal code

since 2000.

The 1985 Access to Public Administration Files Act permits any person to request

public  documents  located  in  an  administrative  file  and  requires  authorities  to

respond to requests in a timely manner. If the request is expected to take longer

than 10 days to process, they must explain the reason for the delay and provide an

Denmark

Denmark | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/denmark

1 of 4 9/27/2013 1:42 PM



estimated response time. In 2012, a proposed revision to the act came under fire

from journalists and freedom of speech advocates. It would introduce disclosure

exemptions for documents prepared to advise ministers as well as documents

exchanged between ministers and members of parliament in connection with laws

or political processes. Critics said this could cloak much of the country’s top-level

decision making in secrecy.

Print, online, and broadcast media are regulated by the Danish Press Council,

whose eight members are jointly appointed by the president of the Supreme Court

and journalists’ associations. Participation is mandatory for broadcast media and

print outlets that publish at least twice a year; online media that choose to register

receive the legal protections afforded to traditional journalists. If an outlet is found

to have committed an ethical violation, the council can order it to publish the

ruling; failure to do so can result in a fine or up to four months in jail, though these

sanctions are rarely used. The current system has been undergoing a revision

process in the past few years, with politicians and victims of violations calling for

stricter controls.

In January 2012, the companies operating Roj TV, a Copenhagen-based

international Kurdish satellite television station, were found guilty of “promoting

terrorism” and received a large fine. The court established that Roj TV is financed

and controlled by the Kurdistan Workers’ Party (PKK), a separatist militant group

operating in southeastern Turkey that is designated as a terrorist organization by

the European Union and other entities. However, because the court had no legal

authority to revoke its license, the station continued broadcasting. A subsequent

investigation resulted in the September arrest of eight individuals suspected of

financing the PKK, and a two-month suspension of Roj TV’s broadcast license, as it

had failed to comply with a request from the Radio and Television Board (RTB). In

addition, the government began work on a revision of the law regulating the RTB,

weighing proposals that would empower the board to close outlets for promoting

terrorism.

The government does not in general restrict use of the internet. However, a

growing number of sites are being blocked by court order, including file-sharing

sites like Pirate Bay, for violating copyright rules, and sites believed to contain child

pornography. A controversial new law that came into effect in January 2012

requires both Danish and non-Danish online gambling sites to register and pay

taxes in Denmark. While the law in general liberalized previous gambling laws, it

Denmark | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/denmark

2 of 4 9/27/2013 1:42 PM



also led to the blocking of a number of foreign gambling sites. Separately, in June

2011, the Ministry of Justice had put forward a proposal that would require public

internet locations—such as internet cafés—to verify potential users’ identities

before giving them access. The draft was still before the parliament at the end of

2012.

The aftermath of the 2005 controversy over cartoons of the prophet Muhammad

still affects the Danish media, both in terms of direct threats against journalists

and media houses and through a considerable chilling effect on coverage of related

issues. The Danish Security and Intelligence Service (PET) found that the number

of attempted or planned attacks was higher in the years 2010–12 than at the

height of the cartoon crisis. In June 2012, four Muslim men based in Sweden were

sentenced to 12 years in prison in Denmark for planning an attack on Jyllands-

Posten, the Danish newspaper that originally published the cartoons. In October, a

court in Norway found two Muslim residents guilty of planning a bomb attack on

Jyllands-Posten. The decision was appealed at year’s end. The cartoonist at the

center of the controversy, Kurt Westergaard, continues to receive round-the-clock

protection from the authorities after an assassination attempt in 2010.

The private print media are vibrant, although many papers have clear political

sympathies. Two of the three largest daily newspapers, Politiken and Jyllands-

Posten, are owned by the same company, but they have separate editorial boards

and journalistic staff. The third, Berlingske, also runs the state-funded, public-

service radio channel  24syv,  which first went on the air  in  2011.  Government

subsidies and a value-added tax (VAT) exemption are vital for the press; state

support is available for struggling newspapers. The public broadcaster Danmarks

Radio (DR), which operates two general-interest television channels, a 24-hour

news channel, and four national radio channels, is dominant in both radio and

television  and  is  financed  by  a  license  fee.  TV2  is  a  privately  run  but

government-owned television network, while the private station TV3 broadcasts

from Britain because of advertising regulations. Satellite and cable television are

also available, as is a variety of internet-based news outlets. In 2012, 93 percent of

the population had access to the internet.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Denmark | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/denmark

3 of 4 9/27/2013 1:42 PM



Free
PRESS FREEDOM SCORE

12
LEGAL ENVIRONMENT

2
POLITICAL ENVIRONMENT

5
ECONOMIC ENVIRONMENT

5

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Denmark | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/denmark

4 of 4 9/27/2013 1:42 PM


