
reasons. Government offices and political parties occasionally boycott media outlets or programs 
that they perceive as biased. In one such case, industry groups brokered a truce in March 2012 
between the government and Multimedia Group Limited, which runs a number of radio stations. 

There was no spike in harassment of journalists associated with the 2012 elections. 
However, journalists and photographers continued to face intimidation and physical attacks on 
the job, with a number of incidents reported during the year. In January, Gifty Lawson, a 
photographer for the Daily Guide, was attacked by state security agents while attempting to 
cover a story about a police official involved in a drug-smuggling case. In June, Victor 
Kwawukume, a reporter for the state-owned Daily Graphic, was assaulted by police officers 
while observing a raid on suspected drug traffickers in the Volta Region. In December, attacks 
were reported against journalists from Joy FM, TV3, and Metro TV who were covering the 
aftermath of the presidential election. The victims were all assaulted by supporters of the 
opposition New Patriotic Party (NPP). The NPP later apologized and condemned the attacks. 

Dozens of newspapers, including two state-owned and two private dailies, publish 
regularly, and there are 28 television stations in operation, of which 20 are free-to-air. Radio is 
the most popular medium, with more than 240 FM stations nationwide, of which 33 are state-run 
and over 150 are commercial. The first community radio station, Radio Ada, was launched in 
1999 and became a founding member of the Ghana Community Radio Network. By September 
2012, 27 of the 41 community radio stations granted licenses by the National Communications 
Authority (NCA) were functioning. Community radio stations have effectively informed citizens 
in marginalized communities throughout the country, contributing to stronger public 
involvement in local politics. However, the NCA has been criticized for slow licensing 
procedures and bias. Poor pay and unprofessional conduct, including the fabrication of highly 
sensationalist news stories, remain problems in the media sector. Economic sustainability is a 
challenge for both public and private media. The GBC receives inadequate funding from the 
government and must sell advertising slots to remain afloat, leaving it dependent on the large 
corporations that can afford its rates. 

Use of the internet is growing and remains unrestricted, but the level of penetration is still 
low, at 17 percent of the population in 2012. Active blogging and usage of social media have 
increased in urban centers, most notably in Accra. 
 
 
Greece 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 12 
Political Environment: 19 
Economic Environment: 10 
Total Score: 41 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 27,F 29,F 29,F 30,F 30,F 

 
Status change explanation: Greece declined from Free to Partly Free due to an increasingly 
hostile legal, political, and economic environment for the press; a rise in intimidation of and 
attacks against journalists; closures of, or cutbacks at, numerous print and broadcast outlets as a 

180



result of the economic crisis; and a consequent reduction in media diversity and in 
comprehensive and accurate reporting about the country’s political and economic situation. 
 
In 2012, Greece’s economy worsened as the government adopted additional austerity measures, 
leading to protests and social unrest throughout the year. Parliamentary elections held in May 
and again in June led to victory for the conservative New Democracy party, which formed a 
coalition government that continued to push through the unpopular austerity program. 
Meanwhile, the far-right party Golden Dawn, which captured seats in the parliament for the first 
time, embarked on a campaign of intimidation aimed at groups including immigrants and the 
political left. These factors contributed to a significant decline in the legal, political, and 
economic environment for press freedom in 2012. 

The constitution and Greek law include provisions for freedom of speech and the press, 
as well as the right to access to information. However, there are some limits on speech that 
incites discrimination, violence, and public disharmony, as well as on publications that are 
obscene, offend religious beliefs, or advocate the violent overthrow of the political system. In 
2012, the enforcement of these laws increased, and there were several instances in which the 
government threatened journalists with legal action. In the most prominent case, journalist 
Kostas Vaxevanis was arrested in October and charged with violation of privacy for publishing, 
in his investigative magazine Hot Doc, the so-called Lagarde List of prominent Greek citizens 
who had transferred funds to Swiss bank accounts, allegedly to avoid paying taxes in Greece. 
The list had been given to the Greek government by then French finance minister Christine 
Lagarde in 2010, but Greek officials had taken no action. Though Vaxevanis was initially 
acquitted, in November prosecutors announced that he would face a retrial because the original 
verdict had “lacked credibility.” 

Among other cases, in February the National Council for Radio and Television 
(NCRTV)—an independent agency that oversees broadcast media—fined radio station Real FM 
€25,000 ($32,600) for comments made on the air by journalist Giorgos Tragas about German 
chancellor Angela Merkel that were deemed to be defamatory. In September, a blogger using the 
pseudonym “Geron Pastitsios” was arrested on charges of malicious blasphemy for maintaining a 
satirical Facebook page for Elder Paisios, a deceased religious figure who remains popular with 
segments of the Greek populace. In October, television journalist Spiros Karatzaferis was 
arrested a day before he was to broadcast potentially damning allegations regarding the 
government’s alteration of economic data. Karatzaferis was arrested on an unrelated warrant that 
had not previously been acted upon. Also in October, Public Order Minister Nikos Dendias 
threatened to file a lawsuit against Britain’s Guardian newspaper for alleging in an article that 
detained Greek protesters were tortured and beaten at police headquarters in Athens. The story 
was initially not widely reported by Greek media. Dendias backed down after a medical 
examiner’s report confirmed that the protesters had been abused. 

The regulatory environment for broadcasting remains murky. The most recent licenses 
for radio stations were issued in 2002, and for television stations in the late 1990s. The original 
terms of all extant licenses have since expired. The government has passed successive one-year 
extensions of all broadcast licenses, and this practice continues even though a 2011 decision by 
the Council of State declared it unconstitutional. Many radio and television stations are operating 
with a permit, which can be revoked at any time, while others function without any kind of 
license. Since no new licenses have been issued in several years, the only way to enter the 
broadcast market is by purchasing an existing station. Moreover, a policy that has recently been 

181



enforced by the NCRTV requires stations to classify their programming as either news oriented 
or non–news oriented. Stations in the latter category are not permitted to air any news-related 
programming, and have been fined for doing so. It is difficult for stations to change 
classifications once they have been set, though enforcement of the rule is uneven, with more 
politically and economically influential stations often avoiding punishment. 

A 2007 media law mandates that the main transmission language of radio stations be 
Greek. The law also requires radio stations to keep a certain amount of money in reserve and hire 
a minimum number of full-time staff, placing a disproportionate burden on small, municipal, and 
minority-owned stations. The same law permits broadcast stations owned by political parties to 
operate without a license. In October 2012, the Council of State ruled in favor of Hristianismos 
FM, a radio station belonging to the Free Apostolic Church of Pentecost. The station had been 
shut down in 2001 after it was unable to acquire a license. Based on the new decision, the 
NCRTV issued a license to the station, but it failed to allocate a frequency, and the outlet 
remained off the air at year’s end. In December, Euronews—a pan-European news channel of 
which the public broadcaster Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) is a founding member—
launched its Greek-language version. Within a few days, however, its terrestrial broadcast was 
temporarily halted by ERT, which cited potential “harmful consequences” for ERT’s own 
newscasts and the public interest. 

Both public and private media are largely free from government restrictions, but state-
owned stations tend to report with a progovernment bias. There are several independent 
newspapers and magazines, including some that portray the incumbent government unfavorably. 
However, many media owners have a close relationship with the government, and this is often 
reflected in a lack of critical commentary on key issues, including the debate surrounding the 
financial crisis. In February, economist and journalist Dimitris Kazakis was fired by radio station 
Alpha 98.9 as a result of his antiausterity views. In October, ERT, allegedly under political 
pressure, suspended television presenters Kostas Arvanitis and Marilena Katsimi for comments 
they made on the air about the public order minister’s reaction to the Guardian article noted 
above. The two were later reinstated. Also in October, the general manager of the state-owned 
Athens-Macedonian News Agency (AMNA) was ousted for the agency’s publication of two 
purportedly inaccurate wire-service reports, one of which pertained to the Lagarde List. In 
December, journalist Thanos Dimadis resigned from national station Skai TV, claiming that he 
could no longer work under the pressure of maintaining Skai’s proausterity editorial line. 

A trend of growing violence against journalists continued in 2012. A number of 
journalists were attacked and in some instances injured during protests against the country’s 
austerity plan. In March, correspondent Anthee Carassava was attacked by police and taken to a 
police station after covering an independence day military parade in Athens. In April, Manos 
Lolos, an accredited photographer covering a protest in Athens, was hospitalized with severe 
injuries after being beaten by police. Journalists were also attacked by individuals affiliated with 
Golden Dawn during the year, including Xenia Kounalaki, who was threatened in April after 
publishing a critical article on the party. In November, journalist Michael Tezari was beaten by 
members of Golden Dawn at an anti-immigrant demonstration. Separately, Konstantinos 
Bogdanos, a radio presenter and journalist for Skai TV, was violently assaulted by three men in 
Athens in May. And in September, an attempt was made on the life of Vaxevanis outside his 
home in Athens. No suspects were arrested by year’s end in either attack. 

The contracting economy, and the resulting decline in circulation and advertising, 
continued to adversely affect the media sector in 2012, weakening its ability to cover the crisis 

182



and the corresponding political turmoil. Numerous media outlets have either closed, cut back 
staff and salaries, scaled down or eliminated their news departments, or failed to pay wages. 
Since the onset of the country’s financial woes in 2010, an estimated 30 percent of journalists 
have lost their jobs. During 2012, a number of radio and television stations went off the air, 
including the national station 902 TV and the municipal radio station Xenios FM. In September, 
prominent news radio station Antenna FM switched to a music format to cut costs. Newspapers 
such as Apogevmatini, Eleftherotypia, Avriani, Adesmeytos Typos, the weekly financial paper 
Kosmos tou Ependyti, and the English-language Athens News suspended printing in 2012. 
Employee strikes at media outlets, most often due to unpaid wages, were frequent, causing 
repeated interruptions in their operations.  

Approximately 56 percent of the population accessed the internet on a regular basis in 
2012, and access is not restricted. With the cutbacks at traditional outlets, many journalists and 
citizens are using new and social media to disseminate independent or alternative viewpoints. 
 
 
Grenada 
 
Status: Free 
Legal Environment: 7 
Political Environment: 11 
Economic Environment: 5 
Total Score: 23 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 24,F 24,F 24,F 24,F 24,F 

 
 
Guatemala 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 16 
Political Environment: 25 
Economic Environment: 18 
Total Score: 59 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 58,PF 60,PF 60,PF 59,PF 60,PF 

 
Guatemalan journalists continued to work under difficult conditions in 2012. Article 35 of the 
constitution ensures freedom of expression, which is generally respected by the government. 
However, the Guatemalan press is subject to several legal restrictions, including Article 41 of the 
Radio Communications Law, which prohibits transmissions “offensive to civic values and the 
national symbols,” “vulgar comedy and offensive sounds,” and programs “contrary to morals and 
good etiquette.” No legal cases were known to have been brought against journalists or outlets 
during 2012. Libel and defamation, however, remain part of the criminal code, with penalties of 
up to five years’ imprisonment, and business and political leaders regularly threaten to sue 

183




