
business interests in other industries, there were significant concerns that O’Brien would exert 
undue influence over content. A new bill to regulate media mergers was scheduled to be put 
forward by Communications Minister Pat Rabbitte, in an effort to introduce more public-interest 
criteria and address the anticipated effect the merger would have on media plurality in terms of 
both content and ownership. The bill was still being drafted at year’s end. 

Approximately 96 percent of the Irish population accessed the internet in 2012, and 
internet use is not restricted by the government. 

 
 
Israel 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 7 
Political Environment: 15 
Economic Environment: 9 
Total Score: 31 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 28,F 31,PF 29,F 29,F 30,F 

 
Status change explanation: Israel declined from Free to Partly Free to reflect the indictment of 
journalist Uri Blau for possession of state secrets, the first time this law had been used against 
the press in several decades, as well as instances of politicized interference with the content of 
Israeli Broadcasting Authority radio programs and concerns surrounding the license renewal of 
television’s Channel 10. In addition, the economic impact of Israel Hayom, an owner-subsidized 
free newspaper and now the largest-circulation daily, threatened the sustainability of other papers 
and contributed to the collapse and buyout of the daily Maariv. 
 
Although Israel enjoys the freest press in the region, its vibrant media sector met with challenges 
in 2012, including a troubling legal case, evidence of increased interference in media content by 
both official actors and private owners, and concern over the economic viability of newspapers. 

Legal protections for freedom of the press are robust, and the rights of journalists are 
generally respected in practice. The country’s Basic Law does not specifically address the issue, 
but the Supreme Court has affirmed that freedom of expression is an essential component of 
human dignity. The legal standing of press freedom has also been reinforced by court rulings 
citing principles laid out in Israel’s Declaration of Independence. 

Two notable Supreme Court decisions favored press freedom during 2012. In February, 
the court upheld the appeal of journalist Ilana Dayan, overturning a lower court ruling that forced 
her to compensate and apologize to an Israel Defense Forces (IDF) officer who had been posted 
near the Gaza border and was involved in the death of a young Palestinian girl. The plaintiff 
claimed that Dayan had portrayed him as a “killing animal” in a report on the incident that aired 
on Channel 2 in 2005. The Supreme Court decision created a new and extensive defense claim 
for journalists in libel cases: If a reporter can show that she had a “journalistic responsibility” in 
a matter of public interest, she can be shielded from liability even if she cannot prove the truth of 
what was published. Another Supreme Court judgment in November dealt with confidentiality of 
journalistic sources, which is not explicitly protected under Israeli law, but is recognized and 

215



respected by the courts. The Supreme Court ruled that journalistic privilege extends not only to 
the confidential source itself but also to information that may reveal the identity of the source, 
and directed the Knesset to codify the journalist-source relationship by means of legislation. 

While the country’s legal framework is predominantly protective of press freedom, it 
does include a number of restrictive elements that are sometimes used against journalists. Hate 
speech and publishing praise of violence are prohibited, and the 1948 Prevention of Terrorism 
Ordinance bans expressions of support for terrorist organizations or groups that call for the 
destruction of Israel. The media continue to face the threat of libel suits. At the beginning of 
2011, journalist Raviv Druker of Channel 10 revealed an investigation of alleged corruption 
involving Prime Minister Benjamin Netanyahu’s personal expense account. Shortly after the 
report appeared, Netanyahu and his wife initiated a $700,000 libel suit against Channel 10. In 
October 2012 the suit was withdrawn following a mediation process in which the station agreed 
not to harm the prime minister’s reputation in the future. The deal marked the second time within 
two years that Channel 10 was obliged to reach such an agreement. Separately, in May 2012, 
Haaretz reporter Uri Blau was indicted on charges of espionage—with a potential seven-year 
prison term—for holding thousands of classified military documents he had received from Anat 
Kam, who stole them in the course of her military service. The indictment represented the first 
time the law in question had been used against a journalist in several decades. Kam had already 
been convicted of leaking classified material and sentenced to four and a half years in prison in 
October 2011. In a July 2012 plea agreement, Blau admitted to holding classified documents 
without intention to harm national security, and was sentenced to four months of community 
service. The Supreme Court reduced Kam’s prison term by one year in December. 

Apart from the laws on the books, Knesset members have debated a series of proposals 
over the past two years that would challenge press freedom in Israel. These included measures 
that sought to forbid the use of Nazi references and symbols; prohibit the publication of 
defamatory, antigovernment content; and ban objections to Israel’s existence as a Jewish and 
democratic state. There were also attempts to significantly raise compensation amounts in libel 
suits, with a proposed amendment to that end making some headway in the Knesset. However, 
none of the above initiatives developed into actual law in 2012. 

Freedom of information has been protected by law since 1999, subject to exemptions for 
the security services or any other body that handles issues related to intelligence, national 
security, or foreign policy. The legal tools provided by the law are used by journalists and 
nongovernmental organizations to obtain official information, and the courts have given a 
widening interpretation of the public’s right to know. 

According to the British Mandate Press Ordinance of 1933, publishers are required to 
obtain a license from the Interior Ministry to operate a newspaper, while broadcasters are 
covered by a separate regulatory regime. The Government Press Office (GPO) requires 
journalists operating in Israel to have proper accreditation in order to attend official press 
conferences, gain permission to access government buildings, and pass through Israeli military 
checkpoints. Hundreds of foreign journalists are generally accredited. However, the GPO has 
occasionally refused to provide press cards—especially to Palestinians—citing national security 
concerns, thus preventing the affected reporters from entering Israel. 

During 2012, journalists were drawn into a series of legal battles to protect their labor 
rights. In January, a new journalists’ union was founded within the Histadrut labor federation, 
and hundreds of journalists soon joined. Among other cases, the union was involved in legal 

216



struggles to preserve the broadcasting license of Channel 10 and to protect employees’ rights 
during an ownership change at the daily newspaper Maariv. 

Due to Israel’s unresolved conflicts with Palestinian groups and neighboring countries, 
media outlets are subject to military censorship and journalists can face travel restrictions. Under 
a 1996 Censorship Agreement between the media and the military, the censor has the power—on 
the grounds of national security—to penalize, shut down, or halt the printing of a newspaper. In 
practice, the censor’s role is quite limited and subject to strict judicial oversight. Journalists often 
evade restrictions by leaking a story to a foreign outlet and then republishing it. However, Israeli 
security authorities have begun to combat leaks to foreign media by issuing gag orders that 
forbid quotations of foreign sources about the issue at hand. Digital media have added to the 
challenge of enforcing the 1996 agreement, but in May 2012 the military censor announced a 
new surveillance tool aimed at tracking textual and visual information online, especially on 
social networks. 

A long-standing law forbidding Israeli citizens from traveling to “enemy states” such as 
Lebanon and Syria without permission from the Interior Ministry has, on occasion, been applied 
to journalists. Press freedom organizations have condemned the selective application of the law, 
as well as the potential effects of such travel restrictions on the diversity of news available to the 
Israeli public. Although Israeli journalists are generally barred from entering the Palestinian 
territories without explicit military approval, in practice the military frequently ignores the 
presence of Israeli journalists in those territories. In November 2012, the IDF allowed foreign 
journalists to enter Gaza during its “Pillar of Defense” military operation there. The GPO has 
been known to impose obstacles, especially in airport security checks, for foreign journalists who 
are suspected of an anti-Israel political orientation. 

Deliberate violence against or harassment of journalists is relatively rare in Israel, but it 
does occur. Although the principal targets have traditionally been Arab journalists—both foreign 
and local, often in and around Jerusalem—the year 2012 featured a higher rate of incidents 
stemming from private or commercial conflicts (such as within the ultra-Orthodox and Israeli-
Arab media sectors) and police harassment of journalists reporting from demonstrations on social 
and economic matters. Due to ongoing protest-related violence, the police decided to issue 
identification tags to journalists covering such events. 

Israelis are active news consumers. Mainstream Hebrew newspapers garner an estimated 
one million daily readers out of a population of less than eight million. The pluralistic makeup of 
Israeli society is reflected in the press landscape, which includes 12 daily newspapers and a wide 
range of weekly newspapers and internet news sites, most of which are divided along religious, 
ethnic, and language lines. The major newspapers are privately owned, and some freely criticize 
government policies and aggressively pursue cases of official corruption. However, the 
popularity of the free newspaper Israel Hayom, which has captured about 40 percent of the 
market and is now the largest-circulation daily, has placed financial pressure on other 
mainstream papers, as its business model has forced them to slash advertising rates, thus 
threatening their sustainability. Israel Hayom is owned and subsidized by Sheldon Adelson, a 
prominent American businessman who is openly aligned with Netanyahu and the conservative 
Likud Party. As a result of financial difficulties, the daily newspaper Maariv faced the threat of 
closure and was eventually sold in October 2012 to Shlomo Ben-Zvi, the owner of a smaller 
daily, Makor Rishon. The anticipated merger of the two outlets will increase ownership 
concentration and leave the market more politically polarized, with two left-wing and two right-
wing daily newspapers representing the major print media. 

217



A diverse selection of broadcast media is available, although ownership concentration 
among private stations is a growing concern. The dominance of the state-run Israel Broadcasting 
Authority (IBA) in the broadcast market has declined significantly in recent years due to more 
competition from private television and radio outlets, political interference, and poor 
management. In July 2012, political pressure resulted in the IBA placing a “balancing” journalist 
on every radio program hosted by Keren Neubach, a prominent journalist and outspoken critic of 
the government. Also during the year, the Knesset passed a significant reform plan that aims to 
make the IBA economically viable, but does not address the issue of political involvement in the 
network’s content. The IBA’s radio station, Kol Israel, and the military-operated Galei Tsahal 
remain popular throughout the country, and a broad range of local and commercial radio stations 
also operate, serving regional audiences as well as the country’s ultra-Orthodox, Russian-
speaking, and Arabic-speaking communities. Most Israelis subscribe to cable, satellite, or digital 
terrestrial television services that provide access to international stations. During 2012, the issue 
of a license renewal for the financially troubled private television station Channel 10—whose 
coverage is often critical of the government and which faced possible closure at the end of 
2011—was resolved. The station’s losses and its inability to pay its debts to the government led 
regulators to refuse to reissue its broadcasting license. However, after the direct involvement of 
the prime minister’s office in the protracted negotiations, repayment of the debt was spread over 
the next few years, and the station’s license was renewed. Although Channel 10 avoided closure, 
the incident added to broader concerns about the ability of Israeli media outlets to maintain both 
financial and editorial independence. 

Israel has the region’s highest rate of internet usage, at 73 percent in 2012. More than half 
of all internet users are active on social-media sites. The government generally does not restrict 
internet access, although blocking of certain data on applications like Google Maps, as well as 
surveillance of internet service providers and telecommunications services, is carried out, 
ostensibly for security purposes. 
 
 
[This rating and report reflect the state of press freedom within Israel proper. The West Bank 
and Gaza Strip are covered in a separate report.] 
 
 
Italy  
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 12 
Political Environment: 11 
Economic Environment: 10 
Total Score: 33 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 29,F 32,PF 33,PF 34,PF 33,PF 

 
Freedoms of speech and of the press are constitutionally guaranteed and generally respected in 
practice, despite ongoing concerns regarding concentration of media ownership. The 2004 
Gasparri Law on broadcasting has been heavily criticized for provisions that had enabled former 

218




