
Print

Freedom Of The Press - South Korea (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 9
Political Environment: 14
Economic Environment: 9
Total Score: 32

Status change explanation: South Korea declined from
Free to Partly Free to reflect an increase in official
censorship, particularly of online content, as well as the
government’s attempt to influence media outlets’ news and
information content. Over the past several years, an
increasing number of online comments have been removed
for expressing either pro–North Korean or anti–South Korean
views. The current conservative government has also
interfered in the management of major broadcast media,
with allies of President Lee Myung-bak receiving senior posts
at large media companies over the objections of journalists.

Freedom of the press is guaranteed under South Korean law
and is generally respected in practice. However, despite
having had one of the freest media environments in Asia,
since the inauguration of President Lee Myung-bak in 2008
South Korea has experienced a noticeable decline in freedom
of expression for both journalists and the general public.
Though the government censors films for sex and violence,
censorship of the media is against the law. However, Article
7 of the 1948 National Security Law allows imprisonment for
praising or expressing sympathy for North Korea. As political
tensions with neighboring North Korea have intensified—
leading in several cases to armed engagement and
skirmishes—officials appear to have become more concerned
about the expression of pro–North Korean sentiments,
particularly online. In 2010, more than 20 people were
booked for making pro–North Korean comments, while over
40,000 pro–North Korean online posts were deleted by
operators after pressure from police, more than 100 times
the number of deletions five years ago. The government has
also blocked access to 13 social networking accounts owned
by the North Korean government. Interacting with North
Korea’s new Twitter account can lead to up to three years in
jail.

Defamation remains a criminal offense, and charges are
occasionally threatened or brought against those journalists
who express critical views. In June 2009, four producers and
a writer for the television program “PD Notebook” were
indicted on defamation charges for a 2008 report on U.S.
beef imports that sparked weeks of protests; the accused
faced five-year prison sentences, but were exonerated in
January 2010. A Broadcasting Act passed in 2009, which
allows investment by conglomerates and newspaper
companies in the broadcasting sector, raised fears that
media diversity could be compromised through increased
cross-ownership.

The government has also been accused of seeking to extend
its influence over several state-controlled broadcast media
companies. Since Lee’s inauguration, former presidential
aides and advisers have been appointed to key positions at a

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=806...



number of major media companies over the objections of
journalists who have sought to maintain those broadcasters’
editorial independence. Under the Lee administration,
approximately 160 journalists have been penalized for
writing critical reports about government policies, as well as
for their roles in advocating for press freedom since 2008. At
the end of 2010, eight journalists remained dismissed from
their positions at the YTN station and the public Munhwa
Broadcasting Corporation (MBC) network for their
participation in similar acts. The Seoul District Court ruled in
November 2009 that the dismissals were an abuse of
management’s disciplinary discretion. The court ordered YTN
to reinstate six of its employees, but the station has failed to
comply.

Otherwise, South Korea has a vibrant and diverse media,
with numerous cable, terrestrial, and satellite television
stations and more than 100 daily newspapers in Korean and
English. Many newspapers are controlled by larger industrial
conglomerates and also depend on large corporations for
their advertising revenue. There are both public and private
radio and television stations, including an American Forces
Network for the U.S. military. The public Korea Broadcasting
System (KBS) and MBC networks maintain the highest
viewership. According to Reporters Without Borders,
following the March 2010 torpedoing of a South Korean
warship, allegedly by North Korea, the South Korean
government resumed the dissemination of propagandistic
messages via radio.

Approximately 84 percent of the population accessed the
internet in 2010, and a significant number of young people
get their news exclusively from online sources. South Korean
online media are especially vigorous and innovative. For
example, an interactive internet news site called OhMyNews,
launched in 2000, allows citizens to submit their own news
articles for immediate publication on the site. Aside from
pro–North Korean content, the internet is generally
unrestricted by regulators, but the government requires all
website operators to indicate whether their sites might be
harmful to youth. In a unique case in 2009, a blogger, Park
Dae-sung, who went by the alias “Minerva,” was arrested on
the charges of spreading online rumors that the prosecution
claimed led to dollar hoarding, prompting the government to
inject $2 billion to stabilize the currency market. The
prosecution had sought an 18-month prison term, but Park
was acquitted by the Seoul Central District Court.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=806...


