
About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Japan Freedom of the Press 2013

Press freedom in Japan is constitutionally guaranteed and generally respected in

practice. However, in December 2010, the Tokyo Metropolitan Assembly

approved Bill 156 to amend the Youth Healthy Development Ordinance, which

authors and fans of Japan’s popular manga (comic books) criticized for limiting

freedom of expression. Originally passed in 1964, the ordinance aims to promote

the healthy development of minors by restricting their access to harmful

published material. The amendment allows for the expansion of the definition of

“harmful publications” and authorizes the government to regulate images that

are “considered to be excessively disrupting of social order.” Japan has a freedom

of information law, but it does not apply to the parliament or the judiciary.

Some weaknesses in the country’s media environment have been highlighted in

the aftermath of the March 2011 earthquake and tsunami, which caused serious

damage and radiation leaks at the Fukushima Daiichi nuclear power plant north

of Tokyo. In an unusual use of Japan’s defamation laws, nuclear industry

entrepreneur Shiro Shirakawa filed a libel suit in May 2012 against a freelance

investigative journalist, Minoru Tanaka, for an article in the weekly magazine

Shukan Kinyobi on alleged connections between Shirakawa, nuclear plant

construction companies, and the Tokyo Electric Power Company (TEPCO), which

runs the Fukushima Daiichi plant. Shirakawa demanded 67 million yen

($840,000) in damages and attorney fees from Tanaka. The case, which was

ongoing at year’s  end,  marked  the first time that a journalist,  rather than  the

publisher, has been sued over an article. Despite its landmark status, the Tanaka

case received little coverage or support from major media outlets, which critics

have attributed to the strength of the kisha kurabu (press clubs) system.

The role of the kisha kurabu,  combined with the financial  clout of  the power-

supply industry, has greatly discouraged investigative reporting on the nuclear

disaster. The press clubs have long been at the center of concerns regarding the

lack of diversity and independence in Japanese news media, as they foster cozy

relationships with bureaucrats and politicians in which journalists are granted

access in exchange for refraining from writing critical stories. Meanwhile,

freelance and foreign journalists face routine discrimination. Following the 2011

catastrophe, a group of independent journalists who were fed up with the system

launched the Free Press Association of Japan. It remains to be seen whether this

group will have any influence.

Members of kisha kurabu  were among the few journalists  admitted  to official

press conferences in the wake of the 2011 tsunami, and they often avoided tough

questions regarding the situation at the crippled power plant. Freelance

journalists and foreign and online media were excluded from reporting on the

nuclear threat and were not allowed into official press  conferences.  Only two

independent reporters from Japan were included among the 40 journalists

invited on the third media visit to the Fukushima Daiichi plant in May 2012, and

they were not allowed to use still cameras or video equipment. In October, three

freelance journalists—Yu Terasawa, Michiyoshi Hatakeyama, and Yuichi

Sato—filed a legal complaint stating that they had been trying unsuccessfully to

enter the building of the parliamentary press club since June. Separately, in

2013
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

24
LEGAL
ENVIRONMENT

4
POLITICAL
ENVIRONMENT

14
ECONOMIC
ENVIRONMENT

6

Japan

Japan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/japan

1 of 2 8/13/2013 10:18 AM



August 2012, Japanese authorities briefly detained two Chinese journalists from

Hong Kong–based Phoenix TV who were reporting on a bid by protesters to

reach the Senkaku (Diaoyu) Islands, which are claimed by both Japan and China.

There  were  accusations  of  official  censorship  in  the  aftermath  of  the  2011

disaster, but the Japanese government denied that it had attempted to withhold

negative information. In March 2012, a year after the tsunami, Fukushima

residents still lacked basic data and clear answers regarding the level of radiation

in their food and environment. Human Rights Watch reported that residents did

not know whether their food was safe or their children had been exposed to

dangerous levels of radiation. In addition, mainstream media outlets have greatly

misrepresented  disaster  clean-up  expenses,  reporting  figures  that

underestimated the actual costs.

Japan has one of the highest print readerships in the world. Print outlets were

hurt in the immediate aftermath of the disaster, but the major news outlets

recovered quickly. More than half of the national newspaper market is controlled

by three major papers: the Yomiuri Shimbun, the Asahi Shimbun, and the Mainichi

Shimbun. There is considerable homogeneity in reports, which relate the news in

a factual and neutral manner. Television news content, once dominated by the

public broadcaster NHK, has diversified considerably with the rising popularity

of TV Asahi, Fuji TV, the Tokyo Broadcasting System, and satellite television.

Japan also has roughly 273 community radio stations. The internet remained a

major source of news, and around 79 percent of the population accessed the

medium in 2012.

 The 2011  disaster highlighted the influence of  TEPCO on Japan’s  advertising

industry. The company reportedly spends 24.4 billion yen ($306 million) a year

on advertising, a factor that likely contributed to the media’s conservative

reporting on its handling of the nuclear crisis. In May 2012, the Japanese

government approved plans to take a controlling stake in TEPCO as part of a 1

trillion yen ($12.5 billion) taxpayer bailout. Moreover, many journalists have

economic links to the nuclear industry. Reporters with the Nikkei and Mainichi

Shimbun newspapers have reportedly gone on to work for pro-nuclear

organizations and publications.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Freedom House Kyrgyzstan Peace in the Caucasus

Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Japan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/japan

2 of 2 8/13/2013 10:18 AM


