
Print

Freedom Of The Press - Poland (2011)

Status: Free
Legal Environment: 8
Political Environment: 10
Economic Environment: 7
Total Score: 25

Although the Polish constitution protects freedom of speech
and of the press, libel and some forms of insult—including
defamation of public officials or the state, and statements
that offend religious beliefs—are criminal offenses punishable
by fines and prison sentences. No amendments were made
in 2010 to the so-called “blasphemy law.” However,a law
passed in 2009 and implemented in June 2010 reduced the
maximum sentence for defamation from three years’
imprisonment (for insulting the president) to one.
Meanwhile, defamation cases brought by local politicians are
reportedly on the rise, resulting in fines that can be ruinous
to small newspapers. Small changes to Polish media laws
and to the institutional framework of Polish public
broadcasting in 2010 may increase the media’s political
independence and objectivity in reporting in the year to
come.

Cases regarding content violations, particularly those related
to offending religious sensibilities, continue to occur. In
January 2010, Poland’s Supreme Court ruled that a 500,000
zloty ($150,000) fine imposed on Polstat TV was in line with
Polish law. Polstat was fined in 2009 after a feminist activist
invited on the Kuba Wojewódzki Show parodied a well-known
presenter from the ultraconservative Catholic radio station
Radio Maryja. The national broadcasting council, known as
KRRiTV, ruled that the broadcast had offended Christian
sensibilities.In May, the Warsaw prosecutor's office charged
pop star Dorota “Doda” Rabczewska with offending religious
sensibilities for remarking in a 2009 television interview that
she believed more in dinosaurs than she did in the Bible
because “it is hard to believe in something written by people
who drank too much wine and smoked herbal cigarettes.”

KRRiTV, whose members are selected by the president, the
Sejm, and the Senate, has the power to regulate
programming, allocate subscription revenues to public
media, distribute broadcasting frequencies and licenses, and
impose financial penalties on broadcasters. Although KRRiTV
members are required to suspend their membership in
political parties, the council has always been a highly
politicized body. In June 2010, the president-elect, the Sejm,
and the Senate rejected KRRiTV’s annual report, effectively
ending the tenure of the existing council, which favored the
Law and Justice Party (PiS), and making way for an entirely
new council to be appointed in August.

At present, standards accepted by professional associations
emphasize objectivity in reporting, but the culture of
journalism in Poland remains highly partisan. Following the
death of President Lech Kaczynski and 95 other passengers
in an April 10 plane crash, government-owned Polish

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=811...



Television (TVP) aired a special segment chronicling the
public’s reaction to the tragedy. At least one of the
anonymous mourners interviewed (and later recognized as a
popular miniseries actor) suggested that the plane crash was
not an accident at all, but a coup orchestrated by supporters
of Prime Minister Donald Tusk. The Council for Media Ethics,
which serves as an advisory body to the boards of TVP and
national Polish Radio (PR), accused the segment’s producers
of violating the principles of objectivity, and of using the
death of the President to promote a political agenda.
However, it was not until after the June/July elections that it
became possible to change the composition of TVP
leadership, which had been firmly in the hands of
Kaczynski’s PiS since 2006. The presidential election
campaign was accompanied by widespread criticism of the
biased coverage provided by TVP. The Batory Foundation,
an independent nongovernmental organization, found that
while the airtime allotted to Civic Platform (PO) candidate
Bronislaw Komorowski exceeded that given to any of his
opponents, he was presented in negative ways during 46.7
percent of that time and in positive ways in 6.3 percent of
the time, the rest being neutral. Meanwhile, PiS candidate
Jarosław Kaczyński’s coverage was only 2.7 percent negative
and 35.9 percent positive.

TVP and its four channels remain a major source of
information for most citizens. Substantial advertising
revenues and a mandatory subscription fee collected from
radio and television owners reinforce this dominant position.
Polish print media and radio are predominantly private and
highly diversified, and a number of national dailies have
been launched in recent years. According to the European
Journalism Centre, foreign owners, many of them German,
control approximately 80 percent of the Polish media
market. The only major domestic competitor is Agora SA,
with an 18.3 percent share of total press market. Roughly 62
percent of the population had regular internet access in
2010, and it remains unrestricted by the government.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=811...


