
Print

Freedom Of The Press - Slovakia (2011)

Status: Free
Legal Environment: 6
Political Environment: 9
Economic Environment: 7
Total Score: 22

Press freedom in Slovakia is constitutionally guaranteed and
generally respected, and independent media outlets freely
disseminate diverse views. Defamation is not a criminal
offense, though some other types of expression—such as
Holocaust denial—can, and have been, sanctioned with
criminal prosecutions. In the first half of 2010, Slovakia’s
court system was flooded with civil defamation suits,
primarily against media outlets. Financial damages awarded
in such cases awarded are often exorbitant. In May 2010,
the president of the Supreme Court, Stefan Harabin, sued
Slovak Radio Express on behalf of the court for claiming that
it had paid €32,700 ($43,475) to renovate Harabin’s private
bathroom. Acase brought by then prime minister Robert Fico
against the weekly publication Plus 7 Dni sought an apology
and €33,000 ($43,890) in damages for publishing allegedly
false details of a conversation between Fico and Libya’s
leader, Mu’ammar al-Qadhafi. The case was dismissed in
November 2010.

Newspapers in 2009 and early 2010 also struggled with the
repercussions of the 2008 Press Act, which places
restrictions on content, grants powers of intervention to the
state executive, and requires publishers to print responses to
any “statement of fact that impinges on the honor, dignity,
or privacy of a natural person, or the name or good
reputation of a legal entity,” regardless of whether the
statement in question is accurate. Work on a draft
amendment to the Press Act began in the fall, but was still in
preparation at year’s end. The amendment is expected to
eliminate the “right of reply” for officials in cases where the
disputed facts pertain to their public lives. In other respects,
the law will not change significantly.

Slovakia’s decade-old Act on Free Access to Information
allows anyone to demand information from state agencies
and receive an answer within 10 days, with noncompliant
officials subject to potential fines. A series of studies by the
Citizen and Democracy Association in 2002 found that basic
information was usually provided but more sensitive data
was sometimes withheld.

Official pressure on public media outlets continued to be a
concern. In the run-up to the 2010 parliamentary elections,
Fico’s government continued to pressure Slovak Television
(STV) to provide favorable coverage of official events. The
June elections resulted in a new center-right governing
coalition led by Iveta Radičová, who pledged to prioritize
economic, social welfare, and media concerns. No physical
attacks or harassment of journalists were reported during
the year.

Most Slovak media outlets, including all major print outlets,
are privately owned. Lack of transparency in media

Page 1 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=813...



ownership remains a concern, as does inadequate
enforcement of regulations on cross-ownership of media
outlets. In late 2010, the parliament passed legislation over
the president’s veto to merge public television and the
financially weak Slovak Radio (SRo) to form a new public
service provider, Radio and Television Slovakia (RTS).
Though pressure from the government and judiciary seemed
to be waning by the end of the year, Slovak media outlets
face increasing financial pressures that are quite likely to
affect their independence. In March 2010, Slovakia’s leading
financial group, J&T, purchased the country’s second-most-
popular daily newspaper, Pravda. Three years ago, the same
company assumed control of TV Joj, Slovakia’s second-
largest television network. Media analysts worry that the
increased appetite of multinational financial giants like J&T or
the Czech Republic’s PPF for media acquisitions will
eventually result in protection from bad publicity for the
publications’ new owners.

Electronic media are diverse and pluralistic. Slovaks enjoy
growing access to the internet, which the government does
not restrict; approximately 79 percent of the population had
access in 2010.

Page 2 of 2

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=813...


